2020-09-24, 21:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Vi har diskuterat detta förut. Rikssvenska är den svenska man lär ut på SFI, och den svenska som talas av merparten av nyhetsuppläsare och radiopratare i rikstäckande media.

Både du och jag vet att dialektala inslag finns på ett helt annat sätt när det gäller det än vad som var fallet för 50 år sedan.

Citat:
Slutlien!

Ok.

Citat:
Får man fråga vilken dialekt du pratar? Jag har på jobbet folk från olika delar av landet. Jag ska spetsa mina öron och höra efter om de också uttalar g i dessa ord och böjningsformer. Jag tvivlar på det, men jag har inte heller undersökt saken särskilt noga.

Ingen särskilt utpräglad dialekt eftersom jag bott på många olika platser och även utomlands.
Citera
2020-09-24, 21:15
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Ja, det är självklart.
Låter främmande. Även i ledigt tal?
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Både du och jag vet att dialektala inslag finns på ett helt annat sätt när det gäller det än vad som var fallet för 50 år sedan.
Sant, men man hör ändå när någon kommer från Skåne, och det finns de som pratar så dialektalt ofärgat att man omöjligen kan avgöra deras ursprung. Till den skaran hör jag.
Citat:
Ingen särskilt utpräglad dialekt eftersom jag bott på många olika platser och även utomlands.
Detsamma för mig, minus utlandet.
Senast redigerad av arcsin 2020-09-24 kl. 21:18.
Citera
2020-09-24, 21:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Låter främmande. Även i ledigt tal?

Sant, men man hör ändå när någon kommer från Skåne, och det finns de som pratar så dialektalt ofärgat att man omöjligen kan avgöra deras ursprung. Till den skaran hör jag.

Detsamma för mig, minus utlandet.

Ja, jag skulle inte kunna utesluta g:et. Låter i mina öron jättekonstigt!
Citera
2020-09-24, 21:26
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ja, jag skulle inte kunna utesluta g:et. Låter i mina öron jättekonstigt!
Hur uttalar du singularböjningarna? Hur skulle du uttala en riktig bil? Du går väl inte så långt att du uttalar g i neutrumböjningen (ett riktigt hus)?
Citera
2020-09-24, 21:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur uttalar du singularböjningarna? Hur skulle du uttala en riktig bil? Du går väl inte så långt att du uttalar g i neutrumböjningen (ett riktigt hus)?

I "en riktig bil" uttalar jag definitivt alla bokstäver. I "ett riktigt hus" utesluter jag g:et.
Citera
2020-09-24, 21:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I "en riktig bil" uttalar jag definitivt alla bokstäver. I "ett riktigt hus" utesluter jag g:et.

Jag uttalar dem på samma sätt.
Citera
2020-09-24, 21:36
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Citat:
Jag uttalar dem på samma sätt.
Säg att ni skojar. Man låter ju som en talsyntes.
Citera
2020-09-24, 21:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Säg att ni skojar. Man låter ju som en talsyntes.

Ja jag skojar. Jag skulle aldrig kombinera riktig och bil.

Skämt åsido så beror det på sammanhanget. Om innebörden är att jag vill betona att det inte är en leksaksbil så uttalar jag g. Om det däremot handlar om att utelämna »bra« så att riktig står för en värdeladdning så faller nog g bort.
Citera
2020-09-24, 21:49
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ja jag skojar. Jag skulle aldrig kombinera riktig och bil.

Skämt åsido så beror det på sammanhanget. Om innebörden är att jag vill betona att det inte är en leksaksbil så uttalar jag g. Om det däremot handlar om att utelämna »bra« så att riktig står för en värdeladdning så faller nog g bort.
Du ser. I obetonad position låter g:et onaturligt.
Citera
2020-09-24, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du ser. I obetonad position låter g:et onaturligt.

Fast jag behandlar inte egentligen och äntligen på samma sätt som jag behandlar riktigt.
Citera
2020-09-24, 22:00
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Fast jag behandlar inte egentligen och äntligen på samma sätt som jag behandlar riktigt.
riktigt är en dålig jämförelse, då inte en människa uttalar g där, och om det mot förmodan och bättre vetande uttalas, blir det sannolikt ett k-liknande ljud. Då är riktiga en bättre jämförelse, då det är ett g mellan två obetonade vokaler, precis som i äntligen, egentligen och slutligen.

För mig, och många andra, faller g bort i alla dessa ord.
Citera
2020-09-25, 08:53
Medlem
MaxWalters avatar
Träffade häromdagen en person som påstod sig vara ”fotogen” och uttalade ordet med je-ljud.

Fotogen (vätskan) uttalas med sch-ljud.

Personen menade såklart ”fotogenisk” (snygg på bild) och ordet uttalas med je-ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in