2020-09-11, 06:54
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag vet faktiskt inte hur vi står oss men jag har märkt att påfallande många amerikaner inte talar korrekt grammatisk engelska. Tror att det är trendigt på nåt vis men jag vet inte.
Det är som om gängkulturen och dess språk spridit sig till vanligt folk där. Irriterande är det i alla fall.

Där vill jag bara flika in något jag också noterat, ett exempel som jag personligen finner väldigt störande är när personer säger "aks" istället för "ask". Det sker så ofta bland vissa typer att det måste vara medvetet i något sorts försök att ändra på språket.

När det kommer till Moder Svea så är det skrämmande hur svårt det verkar vara för många idag att skriva, åtminstone hyfsat korrekt.

Det kan vara ett helt A4 av text utan varken styckeindelning, användning av versaler eller punkter och kommatecken samt kryddat med massvis av stavfel och särskrivningar.

Det kan göra riktigt ont att läsa ibland och det ger inte direkt ett seriöst intryck.
Citera
2020-09-11, 07:28
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolex
Låter som ett typiskt skånskt talfel.
Stämmer säkert, då det ju också heter ”symtomer” i Danmark och de kan ha influerat skåningarna.
Citera
2020-09-11, 07:44
Medlem
yz44s avatar
Det är okunskap som är orsaken till felanvändningen av ord.
Denna kunskapsbrist tror jag kan härledas till dagens skolsystem.
Citera
2020-09-11, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Stämmer säkert, då det ju också heter ”symtomer” i Danmark och de kan ha influerat skåningarna.
Precis min tanke, kanske även inlånat till Värmland med mera från Norge.
Eller att det verkligen hette symptomer i äldre svenska och det lever kvar här och där eller åtminstone används som variant ibland i vardagligt tal.
Citera
2020-09-11, 09:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Precis min tanke, kanske även inlånat till Värmland med mera från Norge.
Eller att det verkligen hette symptomer i äldre svenska och det lever kvar här och där eller åtminstone används som variant ibland i vardagligt tal.

Det fanns i 1700-tals svenskan.
Citera
2020-09-11, 10:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Om man kollar vad engelska macabre har för synonymer så är det ord som ghoulish, morbid, sick, nightmarish, gruesome, osv.

Alltså skräck, död och liknande saker.

Varför i helvete blandar du in engelskan? Tror du att engelskan bestämmer vad ett ord i svenskan betyder?

Ordet har samma ursprung förstås, men det betyder inte att meningen idag nödvändigtvis är densamma i båda språk.
Citera
2020-09-11, 12:44
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sic3
Har börjat observera en trend det senaste året. Jag hör allt oftare folk i min omgivning som säger symtomer istället för symtom. Inte minst under pandemin som av förklarliga skäl tvingar fram ordet oftare.

Varifrån kommer denna trend om den ens existerar? Är det bara jag som lagt märke till detta märkliga men tämligen fascinerande fenomen?

Dela gärna med er av erfarenheter kring ordet och dess böjning i plural.

Håller med! Ett annat exempel är ”reklam” som ofta blir ”reklamer” i plural.
Citera
2020-09-11, 13:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Håller med! Ett annat exempel är ”reklam” som ofta blir ”reklamer” i plural.
Och hur ska man säga då enligt dig? "Två reklam"?
Citera
2020-09-11, 14:10
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
”Reklam” gör sig inte väl i plural. Använd ordet tillsammans med ett annat så ordnar det sig; reklamfilmer, reklambroschyrer etc.
Citera
2020-09-11, 14:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Till exempel ”det är mycket reklam nu” och inte ”det är många reklamer nu”.

Såvitt jag vet finns det bara två former av detta ord, nämligen reklam och reklamen.
Citera
2020-09-11, 14:38
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Till exempel ”det är mycket reklam nu” och inte ”det är många reklamer nu”.

Såvitt jag vet finns det bara två former av detta ord, nämligen reklam och reklamen.

SAOL tar faktiskt upp formen 'reklamer', Norstedts stora svenska ordbok likaså, men i det senare fallet med tillägget "sällan plur."

Den här typen av substantiv, som i grundbetydelsen betecknar något "kollektivt", gör sig sällan bra i plural. Sand, godis och mat är andra exempel. Vanligen löser man det genom tillägg såsom sandtyp, godisbit och maträtt, men i fallet reklam kanske det blir lite väl otympligt.

En nackdel med 'Reklamer' är tvetydigheten. Menas reklamkampanjer, reklambilder, reklamjinglar eller reklamfilmer o.s.v.

'Reklamer' låter inte bra, men fyller trots allt en språklig lucka. Framtiden lär utvisa om uttrycket lyckas etablera sig ordentligt i språket. Att det har nästlat sig in i SAOL pekar i den riktningen.
Citera
2020-09-11, 15:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
En nackdel med 'Reklamer' är tvetydigheten. Menas reklamkampanjer, reklambilder, reklamjinglar eller reklamfilmer o.s.v.

Du bör nog se reklamer som alla dessa sammantaget. Ordet innehåller betydelserna reklaminslag, reklamtyper, reklaminsatser med flera.

Använder jag ordet? Nej! Kommer jag att använda det? Förmodligen inte. Behövs det? Inte som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in