2020-09-23, 22:25
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Beträffande "cred" som ni pratade om i tråden. Det är ju slang och en förkortning för både "credibility" och "credits". Sen kan man kanske även skriva "kredd" på svenska.

[...]

Det kan man kanske, men det är fast förankrat i stilarternas själva bottensats. Att ”ge ngn kredd för ngt” heter i högre stil ”ge ngn äran för ngt” eller ”ge ngn erkännande för ngt”.
Citera
2020-09-23, 22:29
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det kan man kanske, men det är fast förankrat i stilarternas själva bottensats. Att ”ge ngn kredd för ngt” heter i högre stil ”ge ngn äran för ngt” eller ”ge ngn erkännande för ngt”.

Absolut, man får kredd i eftertexterna för att man var med i den filmen t.ex.
Citera
2020-09-24, 19:02
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag blir irriterad när folk skriver och säger "manualer" istället för instruktionsbok.
Citera
2020-09-24, 19:15
Medlem
Jag blir förbannad när folk säger ”ejentlien” i stället för egentligen.
Citera
2020-09-24, 19:51
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soplica
Jag blir förbannad när folk säger ”ejentlien” i stället för egentligen.
Det är ju så det uttalas.
Citera
2020-09-24, 20:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det är ju så det uttalas.

Jag tror postaren menade att den vill att det ska uttalas [ejent´ligen] och så uttalar åtminstone jag det. Precis som jag uttalar slutet i äntligen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-09-24 kl. 20:04.
Citera
2020-09-24, 20:22
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tror postaren menade att den vill att det ska uttalas [ejent´ligen] och så uttalar åtminstone jag det. Precis som jag uttalar slutet i äntligen.
Beror kanske på dialekt, men jag pratar nästintill rikssvenska och uttalar inte g i de orden.
Citera
2020-09-24, 20:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Beror kanske på dialekt, men jag pratar nästintill rikssvenska och uttalar inte g i de orden.

Det borde du göra.
Citera
2020-09-24, 20:56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det borde du göra.
Jaså? Jag vill jämföra med det dagliga uttalet av adjektiv som slutar på -ig böjda i plural (verkliga, synliga, modiga). Uttalar du g där också? Kanske, kanske i betonad ställning eller om man pratar med någon som hör väldigt illa.
Citera
2020-09-24, 21:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det där med att tala »rikssvenska« blir snarast ett cirkelresonemang. Jag brukar säga att alla talar dialekt på ett eller annat sätt och att dialekten oftast mest handlar om prosodi. Jag tror att just de ställen som upplevs (upplever sig) tala »rikssvenska« har en tendens att förmjuka uttalen i ord som dessa.

Upplever du att det skulle vara märkligt att uttala g:et i dessa ord? Hur uttalar du ordet slutligen?

Citat:
Jaså? Jag vill jämföra med det dagliga uttalet av adjektiv som slutar på -ig böjda i plural (verkliga, synliga, modiga). Uttalar du g där också? Kanske, kanske i betonad ställning eller om man pratar med någon som hör väldigt illa.

Jag kan svara och svarar obetingat ja på den frågan. jag uttalar g i samtliga fall och det känns helt naturligt. Det enda bland dessa ord som jag i något fall kanske skulle skippa det är ordet verkligen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-09-24 kl. 21:10.
Citera
2020-09-24, 21:11
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Det där med att tala »rikssvenska« blir snarast ett cirkelresonemang. Jag brukar säga att alla talar dialekt på ett eller annat sätt och att dialekten oftast mest handlar om prosodi. Jag tror att just de ställen som upplevs (upplever sig) tala »rikssvenska« har en tendens att förmjuka uttalen i ord som dessa.
Vi har diskuterat detta förut. Rikssvenska är den svenska man lär ut på SFI, och den svenska som talas av merparten av nyhetsuppläsare och radiopratare i rikstäckande media.
Citat:
Upplever du att det skulle vara märkligt att uttala g:et i dessa ord? Hur uttalar du ordet slutligen?
Slutlien!
Citat:
Jag kan svara och svarar obetingat ja på den frågan. jag uttalar g i samtliga fall och det känns helt naturligt.
Får man fråga vilken dialekt du pratar? Jag har på jobbet folk från olika delar av landet. Jag ska spetsa mina öron och höra efter om de också uttalar g i dessa ord och böjningsformer. Jag tvivlar på det, men jag har inte heller undersökt saken särskilt noga. g och d är annars bokstäver som i trycksvaga stavelser gärna blir stumma.
Citera
2020-09-24, 21:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

??? Ja, det är självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in