Citat:
Ursprungligen postat av
Hallsakaeft
kan nån lite lätt förklara för mig på normal svenska och inte myndighetssvenska vad jag kan förvänta mig och har rätt till ??
jobbade nästan 15 år på ett och samma ställe och betala till akassan hela tiden.
vad kommer hända när jag pratar med arbetsförmedlingen...kommer jag få en slant i månan? motkrav?
1. Du ber din arbetsgivare om ett arbetsgivarintyg där det står hur många timmar du jobbat och vilken lön du haft.
2. Första dagen du är arbetslös anmäler du dig till din a-kassa och till arbetsförmedlingen att du nu är arbetslös. Du skickar då även in ditt arbetsgivarintyg (din arbetsgivare kan även registrera arbetsgivarintyget digitalt för direkt åtkomst)
3. För att få ut a-kassa måste du aktivitetsrapportera till arbetsförmedlingen (det görs via din dator) du förväntas söka 5-25 jobb per månad och vara aktiv i ditt jobbsökande för övrigt. Missköter du dig blir du avstängd ett antal dagar och vid längre tids misskötsel avstängd från ersättning.
4. De 200 första dagarna får du ut 80% av din lön max 1200kr/arbetsdag (ca 26400/mån) därefter får du ut 70% av din lön max 1000kr/arbetsdag (ca 22000/mån) sedan dras ju skatt som vanligt.
För att få den högsta ersättningen behöver du ha tjänat 33 000 kronor eller mer i genomsnitt före arbetslösheten. Kontrollera då även om du har tecknat eller har fått med någon extra inkomstförsäkring genom facket då kan du få ut ytterligare ersättning som täcker upp till 80% även om du tjänat mer än 33 000 kr/mån.