2019-05-19, 20:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Det är ju detta jag var orolig över. Alltså, jag har fått halvtids a-kassa nu under ett tag.....när jag egentligen skulle ha det dubbla. Vet du om det är möjligt att få dem pengar som jag har missat att få?

Retroaktiv a-kassa ska inte vara några problem men jag tänker inte svära på det utan råder dig att kontakta akassan för korrekt hjälp och vägledning.
Citera
2019-05-20, 00:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Så länge du inte har något läkarintyg på sjukskrivning eller ett beslut som bekräftar nedsatt arbetsförmåga till viss del så ska du vara inskriven som heltidsarbetslös.

Om TS deltar i arbetsträning på halvtid, är hen programdeltagare på halvtid (och erhåller aktivitetsstöd på halvtid). Då är hen rimligtvis inte berättigad arbetslöshetsersättning på heltid.

För övrigt verkar TS arbetsutbud vara endast 50%.
Citera
2019-05-20, 23:58
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om TS deltar i arbetsträning på halvtid, är hen programdeltagare på halvtid (och erhåller aktivitetsstöd på halvtid). Då är hen rimligtvis inte berättigad arbetslöshetsersättning på heltid.

För övrigt verkar TS arbetsutbud vara endast 50%.

Det beror på vem som ansvarar för aktiviteten.
Pengar kan komma från både a-kassa fkassa och af.
Oavsett ska den totala ersättningen vara 100% pga att:

"Kan förklara att jag arbetstränar just nu på halvtid, men poängen och målet är att komma upp till heltid. Målet är alltså att bli anställd på heltid och INTE behöva bli sjukskriven över huvud taget med hjälp av anpassningar och hjälpmedel."

Så länge det inte finns ett beslut om att där finns en nedsättning så är det 100% som gäller.
Citera
2019-05-21, 01:48
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det beror på vem som ansvarar för aktiviteten. Pengar kan komma från både a-kassa fkassa och af. Oavsett ska den totala ersättningen vara 100% pga att:

"Kan förklara att jag arbetstränar just nu på halvtid, men poängen och målet är att komma upp till heltid. Målet är alltså att bli anställd på heltid och INTE behöva bli sjukskriven över huvud taget med hjälp av anpassningar och hjälpmedel."

Så länge det inte finns ett beslut om att där finns en nedsättning så är det 100% som gäller.
Du verkar ha koll på det du uttalar dig om. Undrar därför följande:

- Menar du att Af i sådant fall tar ett beslut om arbetsträning (vilket i realiteten är ett praktikbeslut) men inte "kopplar på" aktivitetsstödet på det?

- Även om TS inte är sjukskriven på 50%, så kan väl Af göra bedömningen att hen endast står till arbetsmarknadens föfogande på 50%?
Citera
2019-05-21, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Any1CanDream
Jag har på grund av en neuropsykiatrisknedsättning varit tvungen att gå ner i tid på arbetet. När jag fick sparken förklarade jag detta för A-kassan och sade att jag inte kommer kunna arbeta mer än ungefär 50%. De satte därför A-kassan på 50%, men på grund av min nedsättning kommer jag ju kunna bli sjukskriven resterande 50% när jag väl hittar jobb igen.

Det jag undrar nu är, är det verkligen 50% av A-kassan jag ska ha eller borde jag få A-kassa för heltid? Det är så otroligt lite pengar att jag klarar mig knappt. Jag har svårt att förstå detta med A-kassa då det är första gången jag får det. Jag är helt osäker på hur det ska gå till.

Kan förklara att jag arbetstränar just nu på halvtid, men poängen och målet är att komma upp till heltid. Målet är alltså att bli anställd på heltid och INTE behöva bli sjukskriven över huvud taget med hjälp av anpassningar och hjälpmedel.

EDIT: Kan lägga till att jag kommer att ringa upp A-kassan imorgon, men tänkte redan nu kolla om det finns någon med svar.
I nuläget bör du få resterande från Försäkringskassan.
Citera
2019-05-21, 03:20
Medlem
Du kommer inte bli sjukskriven för att du har adhd/add...
Citera
2019-05-21, 12:15
Medlem
Utköpt + a-kassa

Hej,

Jag har blivit varslad på mitt jobb (chef på ett multinationellt företag) pga arbetsbrist.

Uppsägningstid 3 mån
Anställd i 2 år

De vill ge mig 6 månadslöner om jag går med på uppsägningen.

Dock om jag går med på detta kommer jag bli utan a-kassa??

De sa att de kunde lösa det genom att ge mig en bonus = 6 månadslöner och sedan säga upp mig i vanlig ordning...
Funkar det?

Hur får jag både utköpsbonus och a-kassa?
Citera
2019-05-21, 12:25
Medlem
butofcourses avatar
Blör inte vara några konstigheter.

Du anmäler dig som vanligt hos arbetsförmedlingen och a-kassan din första arbetslösa dag. Karensen är väl bara en 5 dagar nåt sånt va?

Se bara till att inte få bonusen och de 5 månadslönerna i en klumpsumma
Citera
2019-05-21, 12:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfahane
De sa att de kunde lösa det genom att ge mig en bonus = 6 månadslöner och sedan säga upp mig i vanlig ordning...
Funkar det?

Hur får jag både utköpsbonus och a-kassa?

Det får du inte rent juridiskt. Om A-kassan _anser_ att det du fått är ett avgångsvederlag så får (och ska) de lägga dig i karantän. Det blir upp till dig att bevisa att det inte var ett avgångsvederlag.

De behöver inte bevisa att det var ett avgångsvederlag, det är du så måste bevisa att det inte är det.

Be dem istället höja din lön de sista månaderna. Då är det lugnt, men det gissar jag att de inte går med på, eftersom de nog vet att de håller på att göra en fuling.
Citera
2019-05-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Blör inte vara några konstigheter.

Du anmäler dig som vanligt hos arbetsförmedlingen och a-kassan din första arbetslösa dag. Karensen är väl bara en 5 dagar nåt sånt va?

Se bara till att inte få bonusen och de 5 månadslönerna i en klumpsumma
Så här var det inte förr! Man kunde bli utlöst medtex en årslön och fick då vänta 12 månader innan man skrev in sig hos af.
Citera
2019-05-21, 12:52
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GUDERI4N
Så här var det inte förr! Man kunde bli utlöst medtex en årslön och fick då vänta 12 månader innan man skrev in sig hos af.

Ja, det beror på det ovanstående har skrivit, och det är viktigt att "bonusen" inte är ett avgångsverderlag, utan just en bonus.
Citera
2019-05-21, 12:53
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GUDERI4N
Det fungerar precis likadant idag.

https://www.a-kassa.se/vanliga-frågor/a-kassa-med-avgångsvederlag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in