2020-09-17, 15:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Vad krävs för att erhålla ekonomiskt arbetslöshetsstöd i praktiken?
Måste man avsätta en viss tid för att aktivt söka arbete, finns det några krav på att man måste acceptera arbetserbjudanden osv?
Det är inga stora krav:
1. Du skall söka arbete aktivt och fylla i en aktivitetsrapport varje månad och skicka in. Vad är aktivt kan man fråga sig men det beror på olika saker men söker du 5-20 jobb i månaden brukar det vara ok.
2. Du "måste" tacka ja till ett arbetserbjudande
3. Du måste gå på möten AF kallar till

Om du bryter mot 1-3 får du först en varning, sedan blir du avstängd 1 dag, sedan 5 dagar, sedan 10 dagar och vid 5:e varningen 45 dagar och ersättningen sänks till 223 kronor per dag
Citera
2020-09-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det är inga stora krav:
1. Du skall söka arbete aktivt och fylla i en aktivitetsrapport varje månad och skicka in. Vad är aktivt kan man fråga sig men det beror på olika saker men söker du 5-20 jobb i månaden brukar det vara ok.
2. Du "måste" tacka ja till ett arbetserbjudande
3. Du måste gå på möten AF kallar till

Om du bryter mot 1-3 får du först en varning, sedan blir du avstängd 1 dag, sedan 5 dagar, sedan 10 dagar och vid 5:e varningen 45 dagar och ersättningen sänks till 223 kronor per dag

Även jag hatar mitt jobb och funderar precis som ts att säga upp mig. Mitt "problem" är att mitt yrke är bristyrke och jag undrar om man är tvingad att söka jobb inom som bransch eller om AF är nöjd om jag bara söker jobb, vilka som helst?
Citera
2020-09-18, 14:03
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Systemet är uppbyggt så att människor inte ska kunna säga upp sig själva och sedan lugnt kassera in en massa pengar, så 45 dagar karens (45 arbetsdagar) inträder. Detsamma händer om man får sparken på grund av inkompetens, stöld eller annat, får du däremot sparken på grund av arbetsbrist får du bara fem dagars karens.

Det där med inkompetens är intressant! Vad händer om arbetsgivaren höjer kraven på en anställd så man till slut inte är kompetent att utföra arbetet? Kan det leda till uppsägning?
Citera
2020-09-18, 18:49
Bannlyst
Alfakassan är skit vad är det för system där man får vänta i 5 månader på sin utbetalning? Systemet funkar inte! Man ska inte behöva vänta mer än 5 veckor. Det här är katastrof! Hur kan detta tillåtas?

Har man tur får man utbetalning i år!

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid

Citat:
I augusti var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 21 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 20 veckor.

Läs mer här hur du kan påverka utbetalning av din ersättning.

Uppdaterad: 2020-09-18
Senast redigerad av TrixNe 2020-09-18 kl. 18:53.
Citera
2020-09-18, 20:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intravires
Även jag hatar mitt jobb och funderar precis som ts att säga upp mig. Mitt "problem" är att mitt yrke är bristyrke och jag undrar om man är tvingad att söka jobb inom som bransch eller om AF är nöjd om jag bara söker jobb, vilka som helst?
Nej du får givetvis söka alla jobb du vill allt från städare till vd på Volvo ju bredare du söker desto mer aktiv är du enligt AF så dom ser det bara som positivt.
Citera
2020-09-19, 00:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Har jag förstått rätt att om man blir arbetslös efter studier kollar a kassan på det arbetet man gjorde innan man började studera och det sommarjobb och extraknäck man har haft under studierna?

Vet att jag har jobbat över 6 månader heltid innan jag började studera och genomfört sommarjobb samt extrajobb under våren.

Viktiga är att jag tillslut blir berättigad men också viktigt att se till så att man 6-8 månader innan man slutar studera har något om det så bara gäller deltid.
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/overhoppningsbar-tid/
https://stsakassa.se/arbetslos/forsakringen/studier-innan-arbetslosheten

Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vilken a kassa skall man ha om man studerar? Har själv unionen sedan 2017
De flesta väljer a-kassa utifrån vad de tidigare jobbat med, vad de eventuellt jobbar med vid sidan av studierna eller utifrån vad de pluggar för att jobba med.
Citera
2020-09-19, 00:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Alfakassan är skit vad är det för system där man får vänta i 5 månader på sin utbetalning? Systemet funkar inte! Man ska inte behöva vänta mer än 5 veckor. Det här är katastrof! Hur kan detta tillåtas?

Har man tur får man utbetalning i år!

https://www.alfakassan.se/Om_du_blir_arbetslos/Handlaggningstid
Så varför valde du då Alfakassan istället för en a-kassa som inte är så överbelastad med arbete?
Citera
2020-09-19, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/overhoppningsbar-tid/
https://stsakassa.se/arbetslos/forsakringen/studier-innan-arbetslosheten

De flesta väljer a-kassa utifrån vad de tidigare jobbat med, vad de eventuellt jobbar med vid sidan av studierna eller utifrån vad de pluggar för att jobba med.

Tack, har tydligen 163 dagar jag kan utnyttja. Unionen sa att man bör ompröva det men gissar på att de inte fick helheten då jag skickade mail åt dem
.
Plan b är att fortsätta läsa och kanske på distans i de kurser jag känner det kan vara bra att ta men tror det löser sig innan dess.
Citera
2020-09-21, 13:49
Medlem
Unionens A-Kassa.

Någon som har fått utbetalning därifrån de senaste 2 månaderna? (Eller helst nyligen)
Försöker luska ut deras handläggningstid.
Själv är jag inne på 16 veckor då jag anmälde mig den 1 Juni.

Aningen less nu...

Fyi: fick höra att för 4 veckor sedan var restaurangs a-kassa inne på ärenden som ansöktes i början av maj.
Citera
2020-09-21, 20:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP-82
Unionens A-Kassa.

Någon som har fått utbetalning därifrån de senaste 2 månaderna? (Eller helst nyligen)
Försöker luska ut deras handläggningstid.
Själv är jag inne på 16 veckor då jag anmälde mig den 1 Juni.

Aningen less nu...

Fyi: fick höra att för 4 veckor sedan var restaurangs a-kassa inne på ärenden som ansöktes i början av maj.
Vad säger Unionens a-kassa om handläggningstiden när du frågar dem?
Citera
2020-09-21, 22:05
Medlem
Thraxxs avatar
Handläggnings tiderna är ju åt helvete och handläggarna som tar hand om mitt ärende är ju helt efterblivna! Dom har inte ens sett över mina löna specifikationer på över 10 dagar sen jag skicka in dom inte ens kollat i dom ännu...

Snart inne på min 7e månad utan någon ersättning från a-kassan HELVETE!!!!!!!!
Citera
2020-09-21, 23:36
Medlem
lisagommans avatar
Blev av med jobb första veckan i april och blev tillämpad en handläggare idag. Det tog alltså nästan 6 månader.
Jag har Alfakassan, någon som vet hur fort det borde gå nu när jag fått en handläggare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in