2020-09-23, 14:07
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det skadar inte att ha lite likvider till dippar och ras och det var precis det jag hade fram till typ börsens botten i ”coronakraschen” i slutet på mars har jag för mig, så nu ligger i princip 100% på börsen medan jag fortsätter spara ihop likvider som sätts in vid nästa nedgång.

Tycker den här strategin känns bra mycket smartare än att hoppa ut och in med typ hela sitt kapital för att det ”känns” som ett ras är på väg, men vad vet jag..

Jag har kört den strategin i 20 år (månadssparar) och känner mig riktigt nöjd med den. Surt när der sjunker/kraschar givetvis, men då köper jag bara ännu mer och väntar på uppgången. Brukar ligga 70 papp likvid ungefär hela tiden.
Senast redigerad av HazzardAlard 2020-09-23 kl. 14:52.
Citera
2020-09-23, 16:22
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför förutsätter vissa av er här i tråden att börsen faller på en demokratisk president? Historiskt sett (1946-framåt) så har börsen gått dubbelt så bra under en demokratisk president som under en republikansk dito. Tydligast har det varit på senare år, dom bästa börsåren någonsin har varit under Obamas och Clintons tid. Wall street har f.ö. favoriserat och stöttat demokraterna över republikanerna sedan lång tid tillbaka.

Har inte så mycket att göra med en demokratisk president.
Mer att Trump är en outsider som rört runt ordentligt i grytan, uppenbart bra har han varit för am. ek.

Ur svensk perspektiv sett tror jag vi gynnas av Biden, då vore egna maktbolag står och stångas med Trumpen gällande mer eller mindre det mesta.

Liksom många andra inom makteliten, men vad vet jag.
Känslan är bara att vinner Biden kommer - kan oro uppstå - (Trump kommer inte kliva ned från stolen så lätt utan skylla på valfusk som jag Hoppas de flesta räknat ut) .. men Biden ligger mer i linje för bolagen på OMXS30 och den allmänna ”världsordningen” eller vad vi ska kall det för.
Trump krymper vissa svenska bolags inflytande men under ett Biden styre (i och med att han är en uppenbar marionettdocka) så tror jag OMXS30 kommer tugga på bättre, om än i turbulenta tider.
Återigen - bara mina egna makro- spekulationer.
Spännande tider framöver.
Citera
2020-09-23, 17:35
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför förutsätter vissa av er här i tråden att börsen faller på en demokratisk president? Historiskt sett (1946-framåt) så har börsen gått dubbelt så bra under en demokratisk president som under en republikansk dito. Tydligast har det varit på senare år, dom bästa börsåren någonsin har varit under Obamas och Clintons tid. Wall street har f.ö. favoriserat och stöttat demokraterna över republikanerna sedan lång tid tillbaka.

Vad varumärket demokraterna har stått för en gång i tiden är knappast relevant idag. Tidigare värnade de om medelklassen medan kärnväljarna numera är identitetpolitiska upprorsmakare.

Vi pratar alltså om politiker som är så inmålade i ett hörn och allmänt värdelösa att de inte ens kan säga till sina idioter till väljare att "nej, vi kommer inte att lägga ner polisen". Demokraterna kan inte erbjuda mycket mer än högre skatter, oordning på gatorna och anfallskrig på andra sidan jorden. Knappast börsmaterial.
Citera
2020-09-24, 13:47
Medlem
sinewaves avatar
Ser man till den europeiska börsen (via EuroStoxx 600) är det svårt att inte se annat än att börsen gått i sidled sedan i juni:

https://i.imgur.com/SKJsVUU.png
EuroStoxx 600 @ dagliga

Ser man till världsindex är det också något sidledes, en något svagare uppgång:
https://i.imgur.com/L21HbIV.png
Världsindex via SPDR World @ dagliga

Det finns en mer noterbar sak som skiljer världsindex från Europa dock. SMA50 är över SMA200 på dagliga för världsindex (de gula linjerna).
Citera
2020-09-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ser man till den europeiska börsen (via EuroStoxx 600) är det svårt att inte se annat än att börsen gått i sidled sedan i juni:

EuroStoxx 600 @ dagliga

Det finns en mer noterbar sak som skiljer världsindex från Europa dock. SMA50 är över SMA200 på dagliga för världsindex (de gula linjerna).

Tycker att allt verkar handla om USA. Om amerikanska börserna går upp när eu fortfarande har öppet och går ner när eu har stängt så är det bra.
Citera
2020-09-24, 16:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tycker att allt verkar handla om USA. Om amerikanska börserna går upp när eu fortfarande har öppet och går ner när eu har stängt så är det bra.

Det handlar ganska ofta om USA då detta trots är den största ekonomin i väst. :)

Edit: Silver är annars intressant för tillfället,
https://i.imgur.com/smOejIu.png
Silver @ 4h

Det intressanta är både RSI och MFI på 4h där man kan ursköna en viss trend uppåt samt MACD där det möjligtvis ser ut att kunna vända. Notera dock att Silver varit väldigt skakigt (volatilit) de senaste veckorna så risken är därefter givetvis.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-24 kl. 16:23.
Citera
2020-09-24, 17:17
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:

EuroStoxx 600 @ dagliga

Ligger man ordentligt lång så kan man ju konstatera att eurostoxx600 har gått sidledes sedan 1998 (enligt google). Då 313. Idag 355. Ligger mellan 200-400 sedan mer än 20 år.
Citera
2020-09-24, 17:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Ligger man ordentligt lång så kan man ju konstatera att eurostoxx600 har gått sidledes sedan 1998 (enligt google). Då 313. Idag 355. Ligger mellan 200-400 sedan mer än 20 år.

Ja, *riktigt* lång. :-)

Det är dock flera börser som har haft en sidledes rörelse som först har brutits på 10-talet som t ex OMXS30. ATH för OMXS30 för månaden och året februari 2000 slogs först oktober 2014, däremellan gick det upp och ned. Bland annat skapades en lägre högsta maj 2007 (men också en högre lägsta januari 2009).

Den där konstiga idén om att det "alltid går upp" beror lite på vilken data man tittar på. Precis som du skriver har det varit decennier i sidled ibland.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-24 kl. 17:43.
Citera
2020-09-24, 17:37
Medlem
Har sålt lite idag så nu har jag 75% cash och 25% aktier. Efter valet blir det att pumpa in varje fredag under 6 månaders tid come hell or high water eller något sådant. För mycket oro nu politiskt och med corona som verkar göra comeback. Men om man ligger ordentligt plus på sina aktier så kan man nog sitta still i båten. På sikt ska börsen upp.
Citera
2020-09-24, 18:34
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Bra tråd! Den andra tråden som ville profitera på viruset kom bara med kortsiktiga idiotiska tips som begravningsbyråer och bulldozers.

Jag vill komma in billigt i stora utdelningsbolag där man kan vara mycket långsiktig.

Lågt eller acceptabelt P/E-tal.
Bra eller jämn höjning av utdelning.

Vad finns det som tagit stryk inom denna kategori just nu?

En viktig sak att tänka på är att för stora bolag finns det en positiv sak med viruset, och det är att mindre konkurrenter kommer få ta mer stryk eller försvinna. Konkurrensen inom vissa områden kan alltså minska, och för den som är stor är det lättare att hålla sig kvar eller plocka delar av marknaden.
Banker
Citera
2020-09-24, 19:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det handlar ganska ofta om USA då detta trots är den största ekonomin i väst.

Edit: Silver är annars intressant för tillfället,
https://i.imgur.com/smOejIu.png
Silver @ 4h

Det intressanta är både RSI och MFI på 4h där man kan ursköna en viss trend uppåt samt MACD där det möjligtvis ser ut att kunna vända. Notera dock att Silver varit väldigt skakigt (volatilit) de senaste veckorna så risken är därefter givetvis.

Silver har nu snart ett MACD med ett positivt kryss på 4h, dvs det fortsatte upp.
Detsamma gäller S&P som också fortsatt upp efter stängning i EU.

Nu blir det intressant att se om det håller eller är en av flera kommande 'fake outs'.

Skärmdump, Silver @ 4h
https://i.imgur.com/g5sHonZ.png
Positivt kryss för MACD är det mest noterbara
Senast redigerad av sinewave 2020-09-24 kl. 19:40.
Citera
2020-09-24, 19:48
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har sålt lite idag så nu har jag 75% cash och 25% aktier. Efter valet blir det att pumpa in varje fredag under 6 månaders tid come hell or high water eller något sådant. För mycket oro nu politiskt och med corona som verkar göra comeback. Men om man ligger ordentligt plus på sina aktier så kan man nog sitta still i båten. På sikt ska börsen upp.

Nej, corona gör inte comeback. Pratet och hoten om corona gör comeback. För börsen gör det ingen direkt skillnad men för oss som inte är blinda hönor är skillnaden avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in