2020-09-22, 17:05
Medlem
Intressant fall nu under Powells tal
Citera
2020-09-22, 19:29
Medlem
Svajig handel i USA. Ska bli intressant om September blir något, gissar på break even +- noll.
Citera
2020-09-22, 19:41
Medlem
Skönt att ligga 70% utanför börsen nu. Corona kan explodera igen. Valet kan bli oklart följt av poströstförseningar och stämningar från bägge sidor och det kan bli en blå president, senat och kongress. Allt detta borde borga för en nedgång på börsen inom kort. Men vem vet. Hursomhelst skönt att ha en del torrt krut till efter valet.

En fråga - om det blir Biden och en demokratisk senat, när kommer fallet? Dagen efter valet eller lite mer gradvis fram tills valet tar effekt i februari?
Citera
2020-09-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Skönt att ligga 70% utanför börsen nu. Corona kan explodera igen. Valet kan bli oklart följt av poströstförseningar och stämningar från bägge sidor och det kan bli en blå president, senat och kongress. Allt detta borde borga för en nedgång på börsen inom kort. Men vem vet. Hursomhelst skönt att ha en del torrt krut till efter valet.

En fråga - om det blir Biden och en demokratisk senat, när kommer fallet? Dagen efter valet eller lite mer gradvis fram tills valet tar effekt i februari?

Varför försöker du ens gå ut och in med dina pengar pga vad du tror kommer hända? Har du läst statistiken om hur lätt det är att tajma börsen och tjäna på det kontra att ligga lång konstant tills du ska använda pengarna?

Alla dina funderingar och spekulationer om hur det kommer gå och hur du ska göra skulle du kunna lägga på bättre saker, tex lägga dig och bara vila medan börsen sakta men säkert går upp. Eller så skulle du kunna använda tiden till att tjäna mer pengar som du kan slänga in i arbete.

Har du en kort sparhorisont kan du glömma vad jag sa men gissar på att du har en ganska lång sparhorisont? I så fall tycker jag du ska slänga in dina 70% ”torrt krut” och sluta fundera.

Jag har lång sparhorisont och har förutom en liten buffert i princip 100% på börsen, och låter den göra sitt jobb.
Citera
2020-09-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför försöker du ens gå ut och in med dina pengar pga vad du tror kommer hända? Har du läst statistiken om hur lätt det är att tajma börsen och tjäna på det kontra att ligga lång konstant tills du ska använda pengarna?

Alla dina funderingar och spekulationer om hur det kommer gå och hur du ska göra skulle du kunna lägga på bättre saker, tex lägga dig och bara vila medan börsen sakta men säkert går upp. Eller så skulle du kunna använda tiden till att tjäna mer pengar som du kan slänga in i arbete.

Har du en kort sparhorisont kan du glömma vad jag sa men gissar på att du har en ganska lång sparhorisont? I så fall tycker jag du ska slänga in dina 70% ”torrt krut” och sluta fundera.

Jag har lång sparhorisont och har förutom en liten buffert i princip 100% på börsen, och låter den göra sitt jobb.

Du har rätt i princip så klart. Jag har en mycket lång horisont. Det är bara det att jag sålde i början på coronakrisen och sedan dess har jag hoppat in och ut lite. Och just nu ser jag en stor risk att börsen går ner med 10-20% kortsiktigt och det vill man ju helst undvika. Men efter valet vill jag helst in och ligga still i ett par decennier.
Citera
2020-09-22, 22:22
Medlem
Citat:

Varför förutsätter vissa av er här i tråden att börsen faller på en demokratisk president? Historiskt sett (1946-framåt) så har börsen gått dubbelt så bra under en demokratisk president som under en republikansk dito. Tydligast har det varit på senare år, dom bästa börsåren någonsin har varit under Obamas och Clintons tid. Wall street har f.ö. favoriserat och stöttat demokraterna över republikanerna sedan lång tid tillbaka.
Citera
2020-09-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Varför förutsätter vissa av er här i tråden att börsen faller på en demokratisk president? Historiskt sett (1946-framåt) så har börsen gått dubbelt så bra under en demokratisk president som under en republikansk dito. Tydligast har det varit på senare år, dom bästa börsåren någonsin har varit under Obamas och Clintons tid. Wall street har f.ö. favoriserat och stöttat demokraterna över republikanerna sedan lång tid tillbaka.

Jag har läst mycket om den där statistiken och även artiklar av folk som forskat på saken. Egentligen så har det spelat rätt liten roll vilken färg presidenten haft. Börsen faller ju redan innan en demokratisk president tillträder då de tillträder flera månader efter att de blivit valda. Och sedan har republikanerna haft otur med timing i och med att olika börskrascher råkat ske när de haft presidentposten. Sedan behöver inte börsen gå så illa om det är en demokratisk president men senaten är republikansk osv. Så det är rätt svårt tydligen att se ett klart samband mellan politikernas färg och börsens utveckling.

Men Biden och dagens demokrater är mer vänster än de varit på länge. De vill höja kapitalvinstskatten, höja marginalskatter, införa drakoniska miljöregleringar osv. Det är inte direkt något framgångsrecept för ekonomin de går till val på utan de verkar sikta på att USA ska bli som Europa, en relik från 1800-talet som i princip stagnerat. Det borde inte att vara bra för börskurserna.

Men samtidigt så tänker de strössla pengar över allt och alla. Skriva av studielån osv. Så det kan bli rejäl inflation och då kan ju aktier gå upp för att man måste placera sina pengar någonstans. Så lite komplicerat är det ändå. Det behöver inte enbart gå ner.
Citera
2020-09-23, 00:57
Medlem
Citat:
Du har rätt i princip så klart. Jag har en mycket lång horisont. Det är bara det att jag sålde i början på coronakrisen och sedan dess har jag hoppat in och ut lite. Och just nu ser jag en stor risk att börsen går ner med 10-20% kortsiktigt och det vill man ju helst undvika. Men efter valet vill jag helst in och ligga still i ett par decennier.

Stor risk att börsen går ned 10-20% på kort sikt? Ja visst men kan lika gärna gå upp desto mer innan det men ingen av oss vet.

Det är farligt att försöka tajma börsen och har du flera decennier som sparhorisont t.o.m. så förstår jag inte varför du går ur och väntar på en kortsiktig nedgång, in med skiten och sluta spekulera så lär det långsiktigt gå bättre för dig.

Jag har nästan 100% på börsen men min sparhorisont är också ett par decennier så kommer enbart köpa tills det är dags att använda pengarna.
Citera
2020-09-23, 01:01
Medlem
Citat:
Stor risk att börsen går ned 10-20% på kort sikt? Ja visst men kan lika gärna gå upp desto mer innan det men ingen av oss vet.

Det är farligt att försöka tajma börsen och har du flera decennier som sparhorisont t.o.m. så förstår jag inte varför du går ur och väntar på en kortsiktig nedgång, in med skiten och sluta spekulera så lär det långsiktigt gå bättre för dig.

Jag har nästan 100% på börsen men min sparhorisont är också ett par decennier så kommer enbart köpa tills det är dags att använda pengarna.

Är det inte bättre att ha lite likvider också som man kan skjuta in vid dippar och små ras som uppstår då och då?
Måste va tråkigt att stå utanför helt och hållet
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-23 kl. 01:32.
Citera
2020-09-23, 03:09
Medlem
Citat:

Du har nog rätt rent teoretiskt. Men det är psykologiskt jobbigt man när man tappar stora summor på ett par veckor och man ser sin net worth gå ner signifikant.

Jag hade en stop loss-nivå som jag inte ville gå under. Men då gick ju börsen så klart upp dagen efter som det brukar vara när man säljer... Hur som helst så har jag mycket i cash nu och planen blir att pumpa in pengarna i aktier efter valet. Kanske veckovis över en 6 månaders period eller något kan vara lagom? Men återigen så säger väl teorin att man ska gå in med allt direkt.
Citera
2020-09-23, 09:09
Medlem
Citat:
Det är bara det att jag sålde i början på coronakrisen och sedan dess har jag hoppat in och ut lite.

Låter som du ska sluta försöka tajma marknaden och köra buy and hold strategi. Är man dålig på att tajma marknaden ska man inte hålla på med det.

Corona-krashen var ett ypperligt tillfälle att gå all-in, detta vet alla med lite erfarenhet som varit med om andra börskrascher. Sen skriker björnarna! "men det var ingen riktig krasch lol, snart kommer den riktiga nedgången", osv. Var exakt samma sak vid finnanskrisen. Man tittar inte på statistik, man sitter och tror saker.

Ska du tjäna pengar eller inte? Ställ de tuffa frågorna. Att försöka vara smartare än marknaden är en dyr läxa för många.
Citera
2020-09-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är det inte bättre att ha lite likvider också som man kan skjuta in vid dippar och små ras som uppstår då och då?
Måste va tråkigt att stå utanför helt och hållet

Det skadar inte att ha lite likvider till dippar och ras och det var precis det jag hade fram till typ börsens botten i ”coronakraschen” i slutet på mars har jag för mig, så nu ligger i princip 100% på börsen medan jag fortsätter spara ihop likvider som sätts in vid nästa nedgång.

Tycker den här strategin känns bra mycket smartare än att hoppa ut och in med typ hela sitt kapital för att det ”känns” som ett ras är på väg, men vad vet jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in