2020-09-24, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en jobbig situation för många. Jag lider med dig. Behöver du utsätta dig så mycket för risker? Om du håller dig undan det offentliga känns det kanske bättre? Rädsla behöver inte vara dåligt. Bara om den är förlamande. Men rädsla kan också vara en bra överlevnadsfaktor.

Jo, det är en jobbig situation för många. Jag försöker att inte utsätta mig för risker, håller mig undan så mycket det går. Men är ändå orolig. Känns på något konstigt vis som att det inte går att komma undan. Har hört om människor som har blivit sjuka trots att de har hållit sig undan. Klart risken ökar om man är bland folk men tror att jag kanske tycker hela situationen är hemsk. Jag tror också att alla andra inte är lika brydda. Många verkar faktiskt inte bry sig och det gör att jag undrar om jag överdriver. Som jag skrev, vet folk som har legat i respirator, såna som har fått syrgas och människor som har varit sjuka under väldigt lång tid. Men, det men de har drabbats av som en följd av corona är hemskt att höra om. Får panik när jag tänker på det. Får panik av hela situationen. Det är en mardröm som aldrig tar slut. HJÄLP!
Senast redigerad av asdfgh31 2020-09-24 kl. 03:17.
Citera
2020-09-24, 05:18
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att du känner någon enda frisk, ung, smal svensk som dött i c19 är extremt osannolikt, eftersom det handlar om ett fåtal i en befolkning på tio miljoner. Att du skulle känna eller vara ens ytligt bekant med hela fyra stycken är helt omöjligt.

Fast du har fel, fel, fel och är omöjlig att prata med.
Citera
2020-09-24, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Hur många här är fortsatt isolerade utan att träffa vänner fika gå på bio/bar osv? Och vad gör ni under vardagar samt helger isåfall?

Domedagsprofeterna som sitter härinne kommer fortsätta sitta och isolera sej i sina sunkiga inrökta lägenheter,
Det står LOCKDOWN tatuerat i pannan på dom, och för dom passar det bra för dom har i regel inget arbete heller😀😀
Citera
2020-09-24, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så som du beskriver Irland skadas nog de fattiga mer av upprepade lockdowns än av covid-19.
Men tänk så mycket pengar de sparar på att inte kunna gå på puben.
Citera
2020-09-24, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vadå "dåligt exempel"?!
Du hävdade att inget land hade stängt ner om man hade vetat att man "kunde göra som Sverige" (sic!)

Så du tror - på fullt allvar - att om Spanien och Italien hade fått backa tiden så hade de valt Sveriges approach istället för att stänga ner!?
Själv tror jag att de hade valt att sätta in hårdare åtgärder tidigare.
Om Italien och Spanien hade vetat i förväg att viruset var på väg, så hade de gjort som Sverige, dvs. satt in de åtgärder som krävs för att inte överbelasta vården, i rätt tid. De hade inte försökt sig på ett långtidsprojekt att utrota viruset helt, i hela landet.
Citera
2020-09-24, 06:55
Medlem
Intervju med Mike Osterholm från igår. De pratar om en massa, bl a longhaulers (ruggigt), smittospridningen (Sverige nämns), NYs framgångar nu, kallare väder m m.

https://www.youtube.com/watch?v=MV2i0koiE7w
Citera
2020-09-24, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Låter ju väldigt lovande så långt.

Är det någon som känner till om Sinovac vaccin är av traditionell typ eller ett RNA-vaccin.

Traditionellt. Alla vacciner som ligger i framkanten för att bli klara är traditionella vilket har gjort att de kunnat damma av gammal forskning för att gå snabbt framåt.
Citera
2020-09-24, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Irland låg på 1900 döda i mars, jämsides med Svithiod men gick då all in med en total lockdown, jag vet inte om den var Europas hårdaste men hård var den Leo Varadkar’s lockdown. Och effekt hade den.
Sedan kan man diskutera när en tung nedstängning börjar hota folkhälsan i sig, genom fattigdom etc etc.
Fast Irland stängde ju ner för att Imperial College sa att 40,000 människor skulle dö annars. Vilket är helt orimligt, då Irland inte ens har halva Sveriges befolkning.

Irland stängde alla skolor den 12:e mars. Då hade man bara 70 döda. De stängde resten av landet den 24:e. Då hade man drygt tusen döda (det landade på 1,329 innan dagens slut).

Irland har idag 1,794 döda totalt. Om man inte hade gjort lockdown, utan gjort som Sverige, så hade den siffran i värsta fall varit det dubbla. Det finns inte på världskartan att de drakoniska åtgärder som tagits till i Irland går att motivera, för den skillnaden i dödstal.
Citera
2020-09-24, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nästan inga unga i Sverige som dött så frågan måste vara retorisk.
0-9 år, en död.
10-19 år, ingen död.
20-29 år, 10 döda.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/

Fast det var ju någon i tråden igår som kände fyra stycken
Citera
2020-09-24, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Exakt vad domen kommer bli beror på hur utvecklingen blir, både när det gäller viruset, ekonomin och vårdskulden. I våras var dock viruset rätt allvarligt, med fall som Adam Alsing och även Boris Johnson. Idag har det sannolikt muterat, är fler och fler som säger det, bland annat en fransk professor och direktör för ett sjukhus i Marseille. Var en artikel om det på aftonbladet i eftermiddags, tyvärr hamnade den under betalvägg efter ett par timmar. Man har ju sista månaden läst om rätt många fotbollsspelare, idol-deltagare m.m. som blivit smittade. Känns som att om tio gånger fler varit smittade i våras jämfört med nu så borde "alla" varit smittade nu. Så jag håller det som mest troligt att varianten, eller rättare sagt varianterna, för det finns många, som finns nu är lindrigare än de som fanns i våras. Vilket kommuniceras ut alldeles för lite, och jag förstår verkligen inte syftet med att diskutera nya åtgärder, t.om. nya nedstäningar när viruset med största sannolikhet blivit lindrigare.
Jag tycker tvärtom att mutationsteorin är ett otroligt halmstrå.

En mutation sker inte överallt på samma gång. Mutationen sker en gång, på en plats. Sen kan det ta flera år för mutationen att spridas, om det ens sker. En mutation sprids i regel bara lokalt, och spridningen sker definitivt inte till flera länder när Europa är nästan nedstängt.

Det man ser nu är inte någon ny spridning, utan små brasor som pyr runt om i Europa, glöden efter den stora branden.

Det är ett enkelt verifierbart faktum att man testade alldeles för få i våras. Länder som Frankrike testade kanske några tusen om dagen, varav de flesta provsvar var negativa.

En normal influensasäsong får i snitt 15 miljoner fransmän influensa. Om säsongen är 100 dagar så är det 150.000 nya fall per dag. För att hitta alla dessa skulle man behöva testa en miljon fransmän om dagen, eftersom majoriteten av de som testas är negativa. Det är den storleksordningen vi har att göra med. Man testade några tusen, men skulle behövt testa en miljon per dag.

Med C19 hade vi att göra med något mycket mer smittsamt än influensa, som spreds mycket snabbare, eftersom all form av immunitet saknades. Allt tyder på att runt tio miljoner fransmän smittades av det här viruset. Det är inte tillräckligt många för att få någon klockren flockimmunitet, men likväl betyder det att flera hundratusen fransmän smittades per dag, i början av april. Man hittade bara toppen av isberget.

Det är bara att lägga de här pusselbitarna, så ser man att viruset hade nästan exakt samma dödlighet då som nu.
Citera
2020-09-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Allt har givetvis ett pris men det hade inte kostat Sverige att agera mer kraftfullt i ett tidigt skede för att vinna tid. Då hade alla siffror sett bättre ut i Sverige. Sedan ser alla länder olika ut så det finns inget ’one size fits all’ i detta.
Det hade alltid varit bättre att agera tidigare. Samtidigt får det inte vara så tidigt att folk bränner sitt tålamod på ett virus som aldrig kommer (förrän man ger upp).

Sveriges stora problem var att man inte lyckades skydda de äldre bättre. Vi hade kanske kunnat vara i samma situation som idag, men med 25-50% färre döda, om allt fungerade optimalt. Men det är inte så lätt att ställa om en äldreomsorg med flera hundratusen anställda över en natt.
Senast redigerad av aw 2020-09-24 kl. 07:30.
Citera
2020-09-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men tänk så mycket pengar de sparar på att inte kunna gå på puben.
Du har en poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in