Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag håller med om nästan allt du skriver, utom en sak. Jag är inte säker på att nedstängningarna kommer ses som något positivt i efterhand.
Länder kommer förstås försöka beskriva historien som att det var oundvikligt. Men sanningen är att allt tydde, då som nu, på att mörkertalet av smittade var helt enormt. Alla frågor om den här sjukdomen, varför så många länder får runt 600 döda/1M, varför dödligheten är så mycket lägre nu än i våras, m.m. förklaras av att många fler smittades i våras än man vill kännas vid.
Exakt vad domen kommer bli beror på hur utvecklingen blir, både när det gäller viruset, ekonomin och vårdskulden. I våras var dock viruset rätt allvarligt, med fall som Adam Alsing och även Boris Johnson. Idag har det sannolikt muterat, är fler och fler som säger det, bland annat en fransk professor och direktör för ett sjukhus i Marseille. Var en artikel om det på aftonbladet i eftermiddags, tyvärr hamnade den under betalvägg efter ett par timmar. Man har ju sista månaden läst om rätt många fotbollsspelare, idol-deltagare m.m. som blivit smittade. Känns som att om tio gånger fler varit smittade i våras jämfört med nu så borde "alla" varit smittade nu. Så jag håller det som mest troligt att varianten, eller rättare sagt varianterna, för det finns många, som finns nu är lindrigare än de som fanns i våras. Vilket kommuniceras ut alldeles för lite, och jag förstår verkligen inte syftet med att diskutera nya åtgärder, t.om. nya nedstäningar när viruset med största sannolikhet blivit lindrigare.