2020-09-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vi har lärt oss tillräckligt mycket om det här viruset nu så skistar kommer klara av att undvika en sån situation helt.

Vi får väl se men jag tror ändå dom flesta skidanläggningarna och restaurangerna kommet hålla öppet in i det sista.
Citera
2020-09-24, 00:14
Medlem
känner ni någon ung som dött av viruset i Sverige?
Citera
2020-09-24, 00:15
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har kvar artikeln i ett öppet fönster. Här har jag valt ut några citat:
Därför hänvisar Tegnell till ifrågasatt Youtube-klipp
...
Anders Tegnell hänvisar i intervjun med Svenska Dagbladet till ett Youtubeklipp av den irländske debattören Ivor Cummins. Klippet handlar om en studie om 16 möjliga förklaringar till Sveriges höga coronadödlighet. Studiens slutsatser bygger i sin tur bland annat på Cummins egna grafer och tweets rörande svensk influensadödlighet.
...
Anders Tegnell säger att han är medveten om vem Cummins är.

Varför hänvisar du då till Ivor Cummins?

– Det handlar inte om honom som person. Eller om han har rätt eller fel. Utan min poäng var att när vi pratar om mortalitet så måste vi förstå att det är väldigt mycket som påverkar mortaliteten i ett land som inte är direkt kopplat till pandemin eller ännu mindre till de åtgärderna vi vidtar, säger Anders Tegnell och tillägger:

– Jag hänvisar faktiskt inte bara till honom utan hänvisar till en artikel som han hade pekat på.
...
– Han är inte forskare utan någon form av ingenjör, och har gjort sig ett namn genom att hoppa på alla former av alternativa förklaringsmodeller och konspirationer, och vara mot etablissemanget. ... Och så har han en tydlig agenda, och tjänar pengar på att sälja böcker, på Youtube-klipp och på att hålla föredrag, säger Daniel Berglind, forskare vid institutionen för Global Folkhälsa på Karolinska institutet.
...
Anders Tegnell, som tidigare har avfärdat rapporter där författarna inte har haft tillräckligt vetenskaplig grund, menar att studien i Youtubeklippet såg ut att vara publicerad av en vetenskaplig medicinsk tidskrift.

När DN undersöker huruvida studien blivit granskad av andra forskare inom samma ämne, även kallat för peer review, står det längst ned på studiens första sida att den inte har det.
...
– Den såg definitivt publicerad ut när jag läste den. Det brukar betyda när det gäller vetenskapliga tidskrifter att den är peer reviewed. Sedan kommer det alltid finnas åsikter om det som publiceras. Det publiceras väldigt mycket just nu med hög tveksamhet.

TACK!
Så Tegnell hämtar sin kunskap från en YouTube kanal som tillhör en konspirationsteoritiker. Inte undra på att han är så snurrig. Vore guld värt att få ett inblick på Tegnells verkliga tankar. Men vem vet, han kanske skriver sina memoarer och avslöjar allt när pandemin är över.
Citera
2020-09-24, 00:51
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
TACK!
Så Tegnell hämtar sin kunskap från en YouTube kanal som tillhör en konspirationsteoritiker. Inte undra på att han är så snurrig. Vore guld värt att få ett inblick på Tegnells verkliga tankar. Men vem vet, han kanske skriver sina memoarer och avslöjar allt när pandemin är över.

Men tycker du inte att det är klart bättre att hämta sin kunskap från konspirationsteoretiker än från dem som ligger bakom konspirationen...???
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-24 kl. 00:54.
Citera
2020-09-24, 00:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som jag sa. Inget land hade stängt ner hela landet för att undvika det som hände i Sverige. Man stängde ner för att undvika något mycket värre, som aldrig var mer än en fantasi.

Allt har givetvis ett pris men det hade inte kostat Sverige att agera mer kraftfullt i ett tidigt skede för att vinna tid. Då hade alla siffror sett bättre ut i Sverige. Sedan ser alla länder olika ut så det finns inget ’one size fits all’ i detta.
Citera
2020-09-24, 01:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tror knappt någon i tråden, och i synnerhet inte de som hårdast skrikit på lockdown, själva någonsin ändrat sitt liv särskilt mycket under pandemin. Denna tråd har handlat betydligt mer om politik än om virus, om än inlindat. Inte lika tydligt nu som tidigare, men den delen av tråden finns kvar, som en lika irriterande mantel som alla rubriker om nya nedstängningar trots att dödligheten inte är i närheten av vad den har varit.

Det är rent äckel att använda pandemin som ett politiskt slagträ. Ge mig ett slut, tack!
Citera
2020-09-24, 01:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag svarade på påståendet att 5-10% av alla som insjukar i Covid-19 behöver intensivvård.

Det kan vara korrekt.
Citera
2020-09-24, 02:00
Medlem
Herzs avatar
Kul att komma in hit efteråt och skratta åt alla idioter som tappade det helt i våras och trodde det skulle bli armageddon.

Folk fattade inte att Kina hypade det hela med sina onödiga lockdowns för att sprida panik över ett corona virus som är ett vanligt förkylningsvirus.

Folk fattade inte att mest gamla dog och var multisjuka. 90% av dessa hade dött oavsett korona virusets existens.

Grattis för att ni föll offer för WHO och Kinas politiska spel bakom pandemin. Och nu ska ni göra dom gangstrarna rika genom att ta deras sjukt onödiga vaccin.

Och hoppas ni har kul över att blivit totalt hjärntvättade att tro på att man måste hålla social distans och jobba hemifrån. Söndermanipulerade åsnor och idioter är ni alla.

Fortsätt njut av att vara slavar och betala skatt till era herrar.

Det är massor med folk som protesterat i USA Tyskland Serbien etc... ingen hamnade på sjukhus med respirator. Fatta vad pinsamt att så många gått på den här skiten och går runt och tror att man måste oroa sig.

Hade dödshalten varit högre så hade miljontals unga människor dött men det är ändå inget man kan stoppa. Viruset är naturens kraft som ingen kan stå emot. Bara massa hjärntvättade idioter som tror staten ska skydda en från zombie apokalypsen.
Citera
2020-09-24, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Undra om skistar sälen tex kommer hålla stängt från start denna gång eller kommer dom att hålla öppet in i det sista nu igen och bara tänka på pengar som sist...

Man kommer nog aldrig att sluta förvånas över hur folk tänker och agerar under denna pandemi.
.
Att åka skidor utomhus är väl inte så smittsamt? Men man bör undvika after-ski!!
Citera
2020-09-24, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan vara korrekt.

Ja vänta hur många testade positivt i Sverige senaste månaden? Vi har 18 på iva=)
Citera
2020-09-24, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Vi får väl se men jag tror ändå dom flesta skidanläggningarna och restaurangerna kommet hålla öppet in i det sista.

Jag säger vi har så pass bra koll på viruset vid det här laget att det inte borde vara nåt problem så länge skidresenärerna håller sig till det det restriktioner som finns.
Citera
2020-09-24, 02:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
känner ni någon ung som dött av viruset i Sverige?
Det är nästan inga unga i Sverige som dött så frågan måste vara retorisk.
0-9 år, en död.
10-19 år, ingen död.
20-29 år, 10 döda.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa/page/page_0/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in