Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Jag har många yngre välbetalda kollegor som är inne på sina första boenden. Antar att du inte har det. Vissa kollar på boende nummer 2 men har ingen vinst att använda som insats då de köpte för 2-3 år sedan och knappt haft någon värdeökning. ALLA sitter med 3% amortering. Det är det eller bo i typ Kista som gäller.
På det exempel jag beskrev måste 1.5 msek amortera bort innan 3% blir 2%. Dvs 100 månaders amortering. 8.5 år. Knappast "ytterst temporärt". Väldigt många har dessutom föräldrar som gått i borgen för dem och har mer lån än banken egentligen tillåter.
Det är tydligt att du verkligen inte har den blekaste aning om hur bankerna resonerar och vad de accepterar samt vilka villkor som gäller. Du har nu varit totalt ute och cyklat ett flertal gånger. Din kontakt med "vanligt folk" är verkligen noll och ditt intresse för det är bevisligen också obefintligt. Ändå uttrycker du dig som att du har järnkoll.
Jag lever också ett väldigt privilegiat liv. Men har inte förlorat all markkontakt för det.
Nu ska vi se här.
* Ungdom med första bostad.
* Lånat 6 MSEK => månadslön på minst 100 KSEK
* Ensamstående med barn
Detta kallar du alltså
vanligt folk.
Tror nästan mina belackare tvingas hålla med mig om att detta inte är vanligt folk utan något extremfall du rotat fram och försöker inbilla oss är vanligt folk.
Jag pratar inte om extremfallen utan om mer typiska fall.
Jag brukar räkna med en skuldkvot på 5 ggr. Och i fallet ovan hamnar man på exakt 5 när jag testar med swedbanks bolånekalkylator. (Jag tog inte med barn. Då sjunker maxlånet).
När jag nu prickar exakt rätt ser jag inte mycket grund för ditt prat om att jag är ute och cyklar.
Du har ju rätt i att jag inte ser en ungdom med en månadslön på 100 kSEK och 6 MSEK i lån som vanligt folk. Men jag ser ju inte det som att vara ute och cykla.
Övriga för väl avgöra vem av oss som är ute och cyklar.
-----------------------
Sedan förstår jag inte att det skulle vara nödvändigt att låna 6 mille för en första bostad. Så gott som alla andra människor lever i billigare bostäder. Och dom verkar överleva det.
Min inställning är mer att man får starta i en billigare bostad och spara sig till en dyrare senare i livet. Och för Stockholms del innebär det att man bor i periferin någonstans. Behöver inte vara så långt bort.
-----------------------
I din iver att klanka ned på mig, och säga att jag är ute och cyklar, så verkar du bortse från ett par relevanta detaljer om amortering.
* Alla lägger sig inte på 5.5 (Vilket man kan se är max för bankerna). En del kan lägga sig på 4.6, 4.7 osv. Och då har man inte 3% amortering särskilt länge.
* Folk får löneökningar. Speciellt yngre som förvärvar kompetens. Säg 3% per år. Du får alltså räkna med 6% per år i skuldminskning.
För den som ligger på 5 tar det då ca 2 år innan man är nere på 4.5. Varför är inte 2 år en kort tid?