2020-09-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Och vem betalar dessa bidrag menar du?

Inte fan är det offentligt anställda iaf.

Överbetalda, överbeskyddade, dumma hjon. Får 30k-50k i månaden för att vända på papper. Där har du bidrag så det räcker att bli över.

Ingenjörer är de som skapar mervärde i Sverige. Glöm inte det era pappersvändare. Seså, ta emot era bidrag, jag menar lön, som ni får av staten, regionerna eller kommunerna varje månad. För en riktig, läs privat, arbetsgivare har ni tame fan inte.
Citera
2020-09-21, 09:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Inte fan är det offentligt anställda iaf.

Överbetalda, överbeskyddade, dumma hjon. Får 30k-50k i månaden för att vända på papper. Där har du bidrag så det räcker att bli över.

Ingenjörer är de som skapar mervärde i Sverige. Glöm inte det era pappersvändare. Seså, ta emot era bidrag, jag menar lön, som ni får av staten, regionerna eller kommunerna varje månad. För en riktig, läs privat, arbetsgivare har ni tame fan inte.

Så varför skulle skattebetalarna tacka sossarna för dessa bidrag, de betalas inte av sossarna.
Citera
2020-09-21, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att någon ungdom gör det kan jag förstå. Men inte sedan.
Då är det som jag säger att man tar risk att hamna i misär vid en liten motgång.

Vi har nog lite olika umgängen helt enkelt. De jag känner har knappt bolån. Och jag själv har inget.
Sedan är det så med 3% amortering att den blir ju snart 2. Det är ett ytterst temporärt tillstånd. Kan inte vara stor andel av bostadsägarna som har det. Antagligen mindre än 1%. Det är ju helt försumbart.

Notera att snittbelåning ligger på 56% för villor. Drygt 60% för BR.
Då är jag inte säker på hur man beräknar belåningsgraden. Troligen är det när bostaden köptes eller när en omvärdering gjorts. Stämmer det är antagligen det verkliga snittet för villor 25%.
Priserna har ju stigit en del sedan husen köptes. Eller värderades om.

Lite kuriosa: när jag sålde förra villan så var pantbreven 17% av köpeskillingen. Köparna berättade att andra objekt de tittat på hade lägre nivå. Det säger något om belåningsgrad. Och sedan dess har priserna nära fördubblats.

Ja, jag måste ha räknat fel där. Blev lite för snabb huvudräkning.

Men 5.3 borde man klara på akassa. Det är ju bara boende och mat man behöver då. Ser inte riktig problemet där.

Jag har många yngre välbetalda kollegor som är inne på sina första boenden. Antar att du inte har det. Vissa kollar på boende nummer 2 men har ingen vinst att använda som insats då de köpte för 2-3 år sedan och knappt haft någon värdeökning. ALLA sitter med 3% amortering. Det är det eller bo i typ Kista som gäller.

På det exempel jag beskrev måste 1.5 msek amortera bort innan 3% blir 2%. Dvs 100 månaders amortering. 8.5 år. Knappast "ytterst temporärt". Väldigt många har dessutom föräldrar som gått i borgen för dem och har mer lån än banken egentligen tillåter.

Det är tydligt att du verkligen inte har den blekaste aning om hur bankerna resonerar och vad de accepterar samt vilka villkor som gäller. Du har nu varit totalt ute och cyklat ett flertal gånger. Din kontakt med "vanligt folk" är verkligen noll och ditt intresse för det är bevisligen också obefintligt. Ändå uttrycker du dig som att du har järnkoll.

Jag lever också ett väldigt privilegiat liv. Men har inte förlorat all markkontakt för det.
Senast redigerad av flanders 2020-09-21 kl. 09:30.
Citera
2020-09-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Var en hel del projektledare o fd magement konsulter som vant sig vid fantasilöner som plötsligt insåg vad de var värda när deras löner inte kunde betalas med riskkapital.

Vid alla kriser påverkas mäniskor olika:

De jag känner: Under 90tals krisen slogs många småföretagare ut helt: Framför allt i byggbranchen, vissa återhämtade sig aldrig:
Efter milenjium buggen: Dvs stax efter 2000 försvann många jobb: Vet en del äldre som blev arbetslösa som alldrig kom tillbaka och en del extremt högavlönade som fick gå ner rejält i lön.
Senaste finans chrashen drabbade vissa som tjänat grova pengar speciellt på konsultsidan:
Vet vissa f.d konsultchefer som fått gå ner i lön rätt rejält: Samt de som sysslade med lyxrenoveringar av BR. Den branchen försvann i princip helt 2007.
Sen andra har gått igenom processen ganska oskadade: Men det varierar på var och innom vilken branch man varit verksam.
Men i alla dessa "Kriser" har enskilda personer drabbats och behövt byta jobb och vissa har fått göra en större financiell omställnng.
Citera
2020-09-21, 15:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Nu bekräftas börsrasen som tidigare diskuterats. Med bekräftas menar jag att de inte längre rör sig ”sidledes” som vissa påstår utan visar nu en nedåtgående trend.

Blodbad idag på hela världens börser, har den riktiga nedgången börjat? :-)
Äntligen i så fall. Oj vad det kommer styvas om.
Citera
2020-09-21, 22:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag har många yngre välbetalda kollegor som är inne på sina första boenden. Antar att du inte har det. Vissa kollar på boende nummer 2 men har ingen vinst att använda som insats då de köpte för 2-3 år sedan och knappt haft någon värdeökning. ALLA sitter med 3% amortering. Det är det eller bo i typ Kista som gäller.

På det exempel jag beskrev måste 1.5 msek amortera bort innan 3% blir 2%. Dvs 100 månaders amortering. 8.5 år. Knappast "ytterst temporärt". Väldigt många har dessutom föräldrar som gått i borgen för dem och har mer lån än banken egentligen tillåter.

Det är tydligt att du verkligen inte har den blekaste aning om hur bankerna resonerar och vad de accepterar samt vilka villkor som gäller. Du har nu varit totalt ute och cyklat ett flertal gånger. Din kontakt med "vanligt folk" är verkligen noll och ditt intresse för det är bevisligen också obefintligt. Ändå uttrycker du dig som att du har järnkoll.

Jag lever också ett väldigt privilegiat liv. Men har inte förlorat all markkontakt för det.
Nu ska vi se här.
* Ungdom med första bostad.
* Lånat 6 MSEK => månadslön på minst 100 KSEK
* Ensamstående med barn
Detta kallar du alltså vanligt folk.

Tror nästan mina belackare tvingas hålla med mig om att detta inte är vanligt folk utan något extremfall du rotat fram och försöker inbilla oss är vanligt folk.

Jag pratar inte om extremfallen utan om mer typiska fall.
Jag brukar räkna med en skuldkvot på 5 ggr. Och i fallet ovan hamnar man på exakt 5 när jag testar med swedbanks bolånekalkylator. (Jag tog inte med barn. Då sjunker maxlånet).

När jag nu prickar exakt rätt ser jag inte mycket grund för ditt prat om att jag är ute och cyklar.

Du har ju rätt i att jag inte ser en ungdom med en månadslön på 100 kSEK och 6 MSEK i lån som vanligt folk. Men jag ser ju inte det som att vara ute och cykla.

Övriga för väl avgöra vem av oss som är ute och cyklar.

-----------------------
Sedan förstår jag inte att det skulle vara nödvändigt att låna 6 mille för en första bostad. Så gott som alla andra människor lever i billigare bostäder. Och dom verkar överleva det.

Min inställning är mer att man får starta i en billigare bostad och spara sig till en dyrare senare i livet. Och för Stockholms del innebär det att man bor i periferin någonstans. Behöver inte vara så långt bort.

-----------------------
I din iver att klanka ned på mig, och säga att jag är ute och cyklar, så verkar du bortse från ett par relevanta detaljer om amortering.

* Alla lägger sig inte på 5.5 (Vilket man kan se är max för bankerna). En del kan lägga sig på 4.6, 4.7 osv. Och då har man inte 3% amortering särskilt länge.

* Folk får löneökningar. Speciellt yngre som förvärvar kompetens. Säg 3% per år. Du får alltså räkna med 6% per år i skuldminskning.
För den som ligger på 5 tar det då ca 2 år innan man är nere på 4.5. Varför är inte 2 år en kort tid?
Citera
2020-09-21, 22:47
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Folk köper inte bostäder på a-kassa.

Vad vill du sedan ska ske? Att alla som blivit arbetslösa tack vare en hutlös ”covid” politik ska hamna på gatan så att du kan fynda bostad?
Folk köper visst bostad på A-Kassa. Måste ju vara den mest säkra inkomsten som finns? Värsta måste ju vara en företagare.

När det gäller uthyrning, så verkar faktiskt marknaden bli mättad.
Citera
2020-09-22, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Folk köper visst bostad på A-Kassa. Måste ju vara den mest säkra inkomsten som finns? Värsta måste ju vara en företagare.

När det gäller uthyrning, så verkar faktiskt marknaden bli mättad.

Det finns ingen bank i landet som beviljar bolån till en person som har A-kassa. Sluta ljuga.
Citera
2020-09-22, 09:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu ska vi se här.
* Ungdom med första bostad.
* Lånat 6 MSEK => månadslön på minst 100 KSEK
* Ensamstående med barn
Detta kallar du alltså vanligt folk.

Tror nästan mina belackare tvingas hålla med mig om att detta inte är vanligt folk utan något extremfall du rotat fram och försöker inbilla oss är vanligt folk.

Jag pratar inte om extremfallen utan om mer typiska fall.
Jag brukar räkna med en skuldkvot på 5 ggr. Och i fallet ovan hamnar man på exakt 5 när jag testar med swedbanks bolånekalkylator. (Jag tog inte med barn. Då sjunker maxlånet).

När jag nu prickar exakt rätt ser jag inte mycket grund för ditt prat om att jag är ute och cyklar.

Du har ju rätt i att jag inte ser en ungdom med en månadslön på 100 kSEK och 6 MSEK i lån som vanligt folk. Men jag ser ju inte det som att vara ute och cykla.

Övriga för väl avgöra vem av oss som är ute och cyklar.

-----------------------
Sedan förstår jag inte att det skulle vara nödvändigt att låna 6 mille för en första bostad. Så gott som alla andra människor lever i billigare bostäder. Och dom verkar överleva det.

Min inställning är mer att man får starta i en billigare bostad och spara sig till en dyrare senare i livet. Och för Stockholms del innebär det att man bor i periferin någonstans. Behöver inte vara så långt bort.

-----------------------
I din iver att klanka ned på mig, och säga att jag är ute och cyklar, så verkar du bortse från ett par relevanta detaljer om amortering.

* Alla lägger sig inte på 5.5 (Vilket man kan se är max för bankerna). En del kan lägga sig på 4.6, 4.7 osv. Och då har man inte 3% amortering särskilt länge.

* Folk får löneökningar. Speciellt yngre som förvärvar kompetens. Säg 3% per år. Du får alltså räkna med 6% per år i skuldminskning.
För den som ligger på 5 tar det då ca 2 år innan man är nere på 4.5. Varför är inte 2 år en kort tid?

Det var ett av många exempel. Du kan lika gärna ha en ung person som tjänar 50k utan barn (sa aldrig att alla hade barn) som har 600k i insats..Denne kan då låna 3.4 msek och får då en bostadskostnad runt 17-18k med 3% amortering. Blir tufft med a-kassa a 22 000. Även då 6 års amortering innan man är nere på 2%.

Visst alternativet är att inte ta samma risk och bosätta sig I ghettot. Men det gör INGEN. ALLA kommer att maxa sina lån för att bo så bra och centralt som möjligt. Unga gör det bankerna tillåter. Punkt slut. Unga sitter heller generellt inte med något kapital på banken, det har redan till 100% gått åt till insatsen.

Om alla dessa som idag fått amorteringsfritt och permitteringslön hade fått amortera och blivit arbetslösa hade det påverkat bostadsmarknaden. Visst det hade inte lett till en krasch på 50% men att säga att det inte skulle påverkat är trams.
Senast redigerad av flanders 2020-09-22 kl. 09:53.
Citera
2020-09-22, 11:04
Medlem
Riksbanken flaggar för nollränta i 3 år till. Det krävs i princip att kreditinstituten hamnar i problem för att det skall bli något annat än en avvaktande bostadsmarknad med tillfälliga sättningar. De jag känner till som har tagit på sig stora lån och därmed risk har alla gynnats rejält jämfört med oss som har varit mer ansvarstagande. Personligen känner man ibland att en jättekrasch skulle vara nyttigt för den naive svensken. Det lär dock inte hända då regering och riksdag kommer att göra allt de kan för att det inte skall hända då det är många av dem själva som skulle drabbas. Det kommer givet nuvarande situation inte att gå att få en lika snabb värdeökning som tidigare för dem som kliver in på marknaden, men jag skulle tro att många tycker det är värt att ta risken med en hög belåning för att bo bra i ett lugnt område. Kreditrisken är mindre skrämmande än risken för att utsättas för brott. Det sistnämnda går numera nästan inte att undvika i vissa områden.
Citera
2020-09-22, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var ett av många exempel. Du kan lika gärna ha en ung person som tjänar 50k utan barn (sa aldrig att alla hade barn) som har 600k i insats..Denne kan då låna 3.4 msek och får då en bostadskostnad runt 17-18k med 3% amortering. Blir tufft med a-kassa a 22 000. Även då 6 års amortering innan man är nere på 2%.

Visst alternativet är att inte ta samma risk och bosätta sig I ghettot. Men det gör INGEN. ALLA kommer att maxa sina lån för att bo så bra och centralt som möjligt. Unga gör det bankerna tillåter. Punkt slut. Unga sitter heller generellt inte med något kapital på banken, det har redan till 100% gått åt till insatsen.

Om alla dessa som idag fått amorteringsfritt och permitteringslön hade fått amortera och blivit arbetslösa hade det påverkat bostadsmarknaden. Visst det hade inte lett till en krasch på 50% men att säga att det inte skulle påverkat är trams.

Du får inte låna 3.4msek med en lön på 50tkr.
Citera
2020-09-22, 13:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du får inte låna 3.4msek med en lön på 50tkr.

Jo om du har 600k I insats får du låna 3.4 msek om du tjänar 50k.

In och kolla själv vet jag;

https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in