Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Inga extremfall, nästan alla som maxar sina lån åker på 3%, och det är rätt vanligt speciellt i Stockholm. Att det finns många äldre utan lån som drar ner belånibgssnittet kraftigt ändrar inte det faktum att många sitter på 3% amortering. Nästan varenda ungt par/singel i Stockholm jag stött på sitter med 3%. Det är inte så att den genomsnittlige 25 åringen i Stockholm sitter med +1 msek till insatser.
Att någon ungdom gör det kan jag förstå. Men inte sedan.
Då är det som jag säger att man tar risk att hamna i misär vid en liten motgång.
Vi har nog lite olika umgängen helt enkelt. De jag känner har knappt bolån. Och jag själv har inget.
Sedan är det så med 3% amortering att den blir ju snart 2. Det är ett ytterst temporärt tillstånd. Kan inte vara stor andel av bostadsägarna som har det. Antagligen mindre än 1%. Det är ju helt försumbart.
Notera att snittbelåning ligger på 56% för villor. Drygt 60% för BR.
Då är jag inte säker på hur man beräknar belåningsgraden. Troligen är det när bostaden köptes eller när en omvärdering gjorts. Stämmer det är antagligen det verkliga snittet för villor 25%.
Priserna har ju stigit en del sedan husen köptes. Eller värderades om.
Lite kuriosa: när jag sålde förra villan så var pantbreven 17% av köpeskillingen. Köparna berättade att andra objekt de tittat på hade lägre nivå. Det säger något om belåningsgrad. Och sedan dess har priserna nära fördubblats.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Var får du 10 msek från? 6msek i lån exakt de kostnader jag beskrev. 10 msek I lån skulle ge 25k bara i amortering vid 3%.
Ja, jag måste ha räknat fel där. Blev lite för snabb huvudräkning.
Men 5.3 borde man klara på akassa. Det är ju bara boende och mat man behöver då. Ser inte riktig problemet där.