2020-09-20, 16:48
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stämmer. Banken tar bara UC om inte lånet är precis på marginalen. Har aldrig hört talas om en bank som aktivt frågat efter lönebesked separata månader.

Nej så är det.. det hände mig dock en gång då jag hade avslutat studier och sedan arbetat ett år men det var ju just pga min lön inte syntes via uc ännu
Citera
2020-09-20, 16:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
En lön på 80k och 1 msek i insats tillåter lån på nära 6 msek. Boendekostnad ink amortering blir då en bra bit över 20 000 ink allt. Vet flera som är I sådana lägen som skulle torskat jobbet och levt på a-kassa a 22 000 i mån om det inte vore för permitteringspengar och slopat amorteringskrav. Ingen av dessa har mer än 50-100k på banken.

Har du bara några få procent i liknande sits hade det givetvis påverkat bostadsmarknaden om de alla tvingats sälja.

Som vi pratat om tidigare i tråden så har de flesta med denna lön inkomstförsäkring och får ut 80% av sin lön under 7-12 månader beroende på var de valt att lägga sin inkomsförsäkring. Lägg också till de 3 månaderna i uppsägningstid så är du över ett år med bra lön för de för de flesta. Gott om tid att hitta något nytt.
Citera
2020-09-20, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag får det till 15k i det fallet. Men det kan för all del bero på vilken avgift och andra driftskostnader man har. (Det lånebeloppet borde inte vara möjligt om man har barn. Bankerna drar ned maxbelopp då).

I vilket fall så medger FI att bankerna stoppar amorteringen ifall man blir arbetslös. Och då skulle utgiften för boende minska en hel del i det fallet.

Sedan låter det som att bankerna medger lite väl höga lånebelopp om folk inte klarar en tid som arbetslösa. Att folk blir uppsagda sker ju lite då och då.

Inte säkert att du fått lånet när du är ensamstående med barn eller hur?

Sedan undrar jag hur du räknar? Avgift 4 000. Amortering 15 000. Ränta 5300 efter avdrag. El/bredband/försäkring 1000. Totalt drygt 25 000.
Citera
2020-09-20, 19:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inte säkert att du fått lånet när du är ensamstående med barn eller hur?

Sedan undrar jag hur du räknar? Avgift 4 000. Amortering 15 000. Ränta 5300 efter avdrag. El/bredband/försäkring 1000. Totalt drygt 25 000.
Har för mig att du skrev att det gällde ensamstående med barn. Och att du kände flera sådana.

Jag räknade med 2% amortering. Men drar mig nu till minnes att man kan åka på 1% till i extremfall. Sedan räknade jag på halva ditt nuvarande belopp eftersom du du ändrade dig och gick ned på hälften. Nu verkar du ha räknat på 10 MSEK. Men då åker lönekraven upp mycket. Minst 150 kSEK i månaden. Och det lär vara utan barn. Hur mycket permissionslön får dom? De kan ju för all del vara mer än akassa. Men nu verkar du tala om folk som är beredda att försätta sig i misär vid minsta lilla motgång i livet.
Det kan inte handla om många.
Belåningsgraden på dyrare objekt är låg i snitt. Dom behöver inte ens amortera alls.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är inga skattepengar som subventionerar gamla bruksvärdesreglerade avbetalda hyreshus så hur fan kan du jämföra med att staten ger 20 000 kr i socialbidrag till alla i Sverige från skattepengar, vilken idiotkommentar från en nyliberal kretin.
Nej, det är jag som är den nyliberala kretinen. Det är jag som tycker att du kan få svälta ihjäl, om du inte försörjer dig. Inte flanders. När jag betraktar er är ni nästan partikamrater. Var snäll mot kamrat flanders nu.
Citera
2020-09-20, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Har för mig att du skrev att det gällde ensamstående med barn. Och att du kände flera sådana.

Jag räknade med 2% amortering. Men drar mig nu till minnes att man kan åka på 1% till i extremfall. Sedan räknade jag på halva ditt nuvarande belopp eftersom du du ändrade dig och gick ned på hälften. Nu verkar du ha räknat på 10 MSEK. Men då åker lönekraven upp mycket. Minst 150 kSEK i månaden. Och det lär vara utan barn. Hur mycket permissionslön får dom? De kan ju för all del vara mer än akassa. Men nu verkar du tala om folk som är beredda att försätta sig i misär vid minsta lilla motgång i livet.
Det kan inte handla om många.
Belåningsgraden på dyrare objekt är låg i snitt. Dom behöver inte ens amortera alls.

Nej, det är jag som är den nyliberala kretinen. Det är jag som tycker att du kan få svälta ihjäl, om du inte försörjer dig. Inte flanders. När jag betraktar er är ni nästan partikamrater. Var snäll mot kamrat flanders nu.

Inga extremfall, nästan alla som maxar sina lån åker på 3%, och det är rätt vanligt speciellt i Stockholm. Att det finns många äldre utan lån som drar ner belånibgssnittet kraftigt ändrar inte det faktum att många sitter på 3% amortering. Nästan varenda ungt par/singel i Stockholm jag stött på sitter med 3%. Det är inte så att den genomsnittlige 25 åringen i Stockholm sitter med +1 msek till insatser.

Var får du 10 msek från? 6msek i lån exakt de kostnader jag beskrev. 10 msek I lån skulle ge 25k bara i amortering vid 3%.
Senast redigerad av flanders 2020-09-20 kl. 21:20.
Citera
2020-09-20, 21:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Som vi pratat om tidigare i tråden så har de flesta med denna lön inkomstförsäkring och får ut 80% av sin lön under 7-12 månader beroende på var de valt att lägga sin inkomsförsäkring. Lägg också till de 3 månaderna i uppsägningstid så är du över ett år med bra lön för de för de flesta. Gott om tid att hitta något nytt.

Ärligt talat är det långt ifrån alla jag känner med höga löner som har hög inkomstförsäkring.
Citera
2020-09-20, 21:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ärligt talat är det långt ifrån alla jag känner med höga löner som har hög inkomstförsäkring.

Åfan, jag vet en, men han behöve det inte heller.
Citera
2020-09-20, 22:01
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Det är bara kruxet att under 90-talskrisen, IT-bubblan o 2008 års kris så var det inte så gött att hitta ett välbetalt jobb under flera år.

Vi står nu o undrar, vad det här allt eller har den ekonomiska krisen defacto inte slagit till?
Citera
2020-09-20, 22:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är bara kruxet att under 90-talskrisen, IT-bubblan o 2008 års kris så var det inte så gött att hitta ett välbetalt jobb under flera år.

Vi står nu o undrar, vad det här allt eller har den ekonomiska krisen defacto inte slagit till?

Ja på det kommer vi nog att få lika många olika svar som det finns experter, tyvärr. Om några år vet vi svaret.
Citera
2020-09-20, 22:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Inga extremfall, nästan alla som maxar sina lån åker på 3%, och det är rätt vanligt speciellt i Stockholm. Att det finns många äldre utan lån som drar ner belånibgssnittet kraftigt ändrar inte det faktum att många sitter på 3% amortering. Nästan varenda ungt par/singel i Stockholm jag stött på sitter med 3%. Det är inte så att den genomsnittlige 25 åringen i Stockholm sitter med +1 msek till insatser.
Att någon ungdom gör det kan jag förstå. Men inte sedan.
Då är det som jag säger att man tar risk att hamna i misär vid en liten motgång.

Vi har nog lite olika umgängen helt enkelt. De jag känner har knappt bolån. Och jag själv har inget.
Sedan är det så med 3% amortering att den blir ju snart 2. Det är ett ytterst temporärt tillstånd. Kan inte vara stor andel av bostadsägarna som har det. Antagligen mindre än 1%. Det är ju helt försumbart.

Notera att snittbelåning ligger på 56% för villor. Drygt 60% för BR.
Då är jag inte säker på hur man beräknar belåningsgraden. Troligen är det när bostaden köptes eller när en omvärdering gjorts. Stämmer det är antagligen det verkliga snittet för villor 25%.
Priserna har ju stigit en del sedan husen köptes. Eller värderades om.

Lite kuriosa: när jag sålde förra villan så var pantbreven 17% av köpeskillingen. Köparna berättade att andra objekt de tittat på hade lägre nivå. Det säger något om belåningsgrad. Och sedan dess har priserna nära fördubblats.

Citat:
Var får du 10 msek från? 6msek i lån exakt de kostnader jag beskrev. 10 msek I lån skulle ge 25k bara i amortering vid 3%.
Ja, jag måste ha räknat fel där. Blev lite för snabb huvudräkning.

Men 5.3 borde man klara på akassa. Det är ju bara boende och mat man behöver då. Ser inte riktig problemet där.
Citera
2020-09-20, 23:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd

Jag bytte jobb mitt under IT-bubblan och hade inga som helst problem att höja min lön då, det låter mest som en vandringssägen att det skulle varit svårt att hitta välbetalda jobb då.
Citera
2020-09-20, 23:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag bytte jobb mitt under IT-bubblan och hade inga som helst problem att höja min lön då, det låter mest som en vandringssägen att det skulle varit svårt att hitta välbetalda jobb då.

Var en hel del projektledare o fd magement konsulter som vant sig vid fantasilöner som plötsligt insåg vad de var värda när deras löner inte kunde betalas med riskkapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in