2020-09-21, 21:54
Medlem
JergenPuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Märklig fråga!
Varför skulle dom göra det?
Du avgör själv vad du vill testa dig för, så länge det inte finns nån som pekar ut dig som potentiellt smittad av HIV, eller annan anmälningspliktig /smittspårningspliktig sjukdom.

Vet ej. Har aldrig testat positivt - därför jag frågar. Tänker att de kanske insisterar på att det är "bra att testa för allt samtidigt". Typ så.
Citera
2020-09-26, 03:10
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JergenPuckel
Vet ej. Har aldrig testat positivt - därför jag frågar. Tänker att de kanske insisterar på att det är "bra att testa för allt samtidigt". Typ så.

Nej, dom kommer inte att testa dig. Men är du orolig för vad ett testresultat skulle visa? Isf bör du själv be om ett!
Citera
2020-10-26, 16:20
Medlem
drivemylifes avatar
En teoretisk fråga. Testade mig för ett par år sedan, och då minns jag sköterskan sade att man inte ska ha urinerat på åtminstone 2 timmar innan testet.

Varför just 2 timmar? Vad hade hänt om jag inte urinerat på 1 timme?
Visas inte sjukdomen då även om du har den?
Om jag gör ett test där jag urinerat senaste timmen, kommer jag få ett korrekt svar då?

Väldigt udda fråga kanske, men detta har gnagt mig i 2 års tid nu.
Jag kan inte sova om nätterna!
Citera
2020-10-28, 01:01
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivemylife
En teoretisk fråga. Testade mig för ett par år sedan, och då minns jag sköterskan sade att man inte ska ha urinerat på åtminstone 2 timmar innan testet.

Jag skulle säga att det är en högst relevant och befogad fråga!

Citat:
Varför just 2 timmar? Vad hade hänt om jag inte urinerat på 1 timme?
Visas inte sjukdomen då även om du har den?
Om jag gör ett test där jag urinerat senaste timmen, kommer jag få ett korrekt svar då?

Väldigt udda fråga kanske, men detta har gnagt mig i 2 års tid nu.
Jag kan inte sova om nätterna!

Urinprov kan tas på lite olika sätt beroende på vad man testar sig för. Har man ett "nyspolat" rör är det inte säkert att det sedan finns tillräckligt mycket bakterier kvar i urinet för att påvisa sjukdomen. Man riskerar alltså att få ett falskt negativt provsvar.

Tror 1 h är tillräckligt för män, men ju längre man kan hålla sig desto bättre givetvis. Viktigaste är att det är den första urinen man tar provet på (jmf med UVI där man tar ett s.k. mittstråleprov och dessutom ska hålla sig i 4 timmar! )

Skriver det ibland, och skriver det nu: Jag är ingen läkare och mina inlägg ska inte tolkas som obestridlig fakta! Är någon det minsta tveksam över något sjukdomsrelaterat, ring 1177 först och diskutera på Flashback efteråt!
Citera
2020-11-10, 12:27
Medlem
Kan ungdomsmottagningen säga nått till ens föräldrar om man testar sig för klamydia när man e under 15
Citera
2020-11-13, 22:19
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennn3
Kan ungdomsmottagningen säga nått till ens föräldrar om man testar sig för klamydia när man e under 15

Är du under 15? Flashback har ju faktiskt 18-årsgräns!

Sekretessen kan i vissa fall brytas när det gäller minderåriga (-18 år) men knappast för ett klamydiatest.

https://www.umo.se/att-ta-hjalp/ratt...tystnadsplikt/
https://lagen.nu/2009:400#K12P3S1
Citera
2020-11-14, 02:31
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Puff.

Någon som testat positivt för klamydia som kan berätta? Ber de en testa för hiv eller ej?

Obs, moraliska svar undanbedes.

De kan be dig att göra det, men de kan inte tvinga dig. En sköterska ville att jag skulle testa mig för HIV i samband med att jag testade mig för klamydia (blev negativt) och började moralpredika. Sa att det är onödigt för att risken är så låg och tackade nej. Anledningen till att jag inte vill testa mig för HIV är att jag kanske kommer noja och må dåligt av ovissheten medan jag inväntar resultatet, och har man HIV lär ens liv förstöras p.g.a. stigman ändå trots att medicineringen är bättre och viruset inte är en dödsdom längre, så känns som att man inte har någon större nytta av att veta.
Citera
2020-11-15, 06:57
Medlem
Citat:
Om man testar positivt för klamydia - ber de då en att även testa för hiv? Tvingar en? Har aldrig testat positivt förr, men nu misstänker jag infektion och har beställt hemtest. Har legat med tre tjejer sedan senaste testtillfället.

Obs, testade mig anonymt för hiv för två år sedan, precis innan jag och mitt ex blev tillsammans. Negativt. Kan min läkare se att jag testat mig för hiv?

De tvingar inte dig till några mer tester än ev en återkommande klamydiatest efter kuren är över.

Men varför inte testa dig för rubbet, så har du något får du medicin och smittar inte andra.
Citera
2020-11-20, 20:04
Medlem
nullums avatar
Okej, så hur pass mycket litar ni på kondomer? Jag känner en gnutta av en väldigt irrationell oro inombords.

Hade sex med en tjej i somras med kondom vid ett tillfälle och har nu börjat träffa en annan tjej seriöst sedan ca 3 månader. Vi har kommit överens om att ha sex utan kondom då hon använder preventivmedel och har haft det sedan ca 1,5 månader. Vi har båda sagt att vi är fria från könssjukdomar och jag litar på henne. Jag testade mig i somras och hade negativa tester men jag hade som sagt sex en gång (med kondom) efter testerna. Värt att tillägga är att jag hade sex med samma tjej ungefär 2 veckor innan jag tog testerna, då också med kondom.

Teoretiskt sett borde allting vara okej men samtidigt: är det värt att nämna att jag hade sex efter testerna, innan jag träffade henne? Eller hör det till allmänt vett att man testar sig tillsammans när man börjar bli mer seriösa? Är det bäst att bara låta det vara, då risken är så pass minimal att det inte ens är värt att oroa sig över?

Det värsta tänkbara scenariot är att hon gör någon rutinkontroll där de testar henne för könssjukdomar och hon visar positivt på något test. Då blir det väldigt svårt att förklara situationen. Därför känns det bra att kanske nämna det, eller? Vad säger ni?
Citera
2020-11-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Är du under 15? Flashback har ju faktiskt 18-årsgräns!

Sekretessen kan i vissa fall brytas när det gäller minderåriga (-18 år) men knappast för ett klamydiatest.

https://www.umo.se/att-ta-hjalp/ratt...tystnadsplikt/
https://lagen.nu/2009:400#K12P3S1

Men om jag nu skulle ha klamydia så ringer dom väll hem? Eller har jag fel
Citera
2020-12-05, 04:29
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Eller hör det till allmänt vett att man testar sig tillsammans när man börjar bli mer seriösa? Är det bäst att bara låta det vara, då risken är så pass minimal att det inte ens är värt att oroa sig över?

Jag tror inte det är ovanligt att folk testar sig en extra gång när det väl börjar bli seriöst. Det är gratis, gör inte ont och du slipper oroa dig för framtiden. Do it!

Citat:
Ursprungligen postat av Bennn3
Men om jag nu skulle ha klamydia så ringer dom väll hem? Eller har jag fel

Det finns ingen definierad åldersgräns, men när man fyllt 15 får man ju rent lagligt ha sex. Som lekman säger jag: Över 15 - Nej, dom kommer inte att ringa! Men du kan alltid fråga på UMO innan du gör provet.
Citera
2021-01-03, 03:16
Medlem
Om både en själv och en eventuell fast partner skulle fått klamydia, och därefter behandlas samtidigt, är det noll sex under behandlingen som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in