2020-08-21, 22:10
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hallå där, för att göra en lång historia kort

Historien är inte längre än din snopp!

Citat:
Fick doxyferm som jag började med i fredags, jag fick 14st a la 100 mg.

Jag tar en kl 9 och en kl 21 så det är 200mg per dag. Smärtan i halsen försvann dag 2 men idag märker jag att jag får mer och mer flytningar och att kuken svider, är det normalt? Borde inte symptomen i kuken bli mindre så att säga?

Rätt mig om jag har fel, men var det inte bara första dagen du skulle ta 200 mg och sen fortsätta med 100 mg tills dom var slut? Och varför fick du 14? Säljs ju i 15-pack!?

Flytningarna kan vara döda celler som sköljs ut (penicillinet verkar), men det är en killgissning! Svedan borde vara över efter några dagar.

Hur gick det?!
Citera
2020-08-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Historien är inte längre än din snopp!

Rätt mig om jag har fel, men var det inte bara första dagen du skulle ta 200 mg och sen fortsätta med 100 mg tills dom var slut? Och varför fick du 14? Säljs ju i 15-pack!?

Flytningarna kan vara döda celler som sköljs ut (penicillinet verkar), men det är en killgissning! Svedan borde vara över efter några dagar.

Hur gick det?!

Tjena, nej jag fick 200 mg, 100 mg varje dag då de misstänkte att jag hade fått det i halsen men inte hade det. Gick till STI-mottagnignen och hon gav mig dom där på plats samma dag jag kom in och testade mig, hon misstänkte ändå att svaret skulle vara positivt. Därav blev det 14st.

Det var ju bra, tog min sista för 2 dagar sedan och känner inte av besvären längre, så känner mig botad igen. Det gick bra.
Citera
2020-08-26, 09:43
Medlem
tjallepetters avatar
Hejsan.

Skickade in mitt test idag. 1 vecka och 1 dag efter sextillfället.

Jag la försändelsen i brevlådan kl 09:30. Såg att brevbäraren hämtar försändelsen imorgon kl 09:00.

Finns det någon risk att provet förstörs om det ligger sålänge i brevlådan? Finns det något "bästföre datum" på inskickade klamydiaprov?
Citera
2020-08-28, 22:37
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hejsan.
...
Jag la försändelsen i brevlådan kl 09:30. Såg att brevbäraren hämtar försändelsen imorgon kl 09:00.

Finns det någon risk att provet förstörs om det ligger sålänge i brevlådan? Finns det något "bästföre datum" på inskickade klamydiaprov?

Fick faktiskt Googla lite eftersom jag aldrig läst om någon "BFD" eller annan uppmaning om hur snabbt provet måste komma till ett laboratorium. Jag hittade ett par privata aktörer för självtest som skrev ungefär så här:

Citat:
Undvik att posta dag före helgdag eller på helger (då posten är stängd), eftersom provets ankomst till laboratoriet då blir försenad och provet kan bli förstört.

Denna info gällde för vissa självtester som såldes för ~10-15 år sen och känns väldigt inaktuell. Kanske använde dom odling/mikroskopi som testmetod? Låter det vara osagt..

Extrem värme/kyla/lagringstid påverkar givetvis kvalitén på provet, men dagens PCR-teknik är väldigt träffsäker!

Jag hade inte oroat mig!

http://referensmetodik.folkhalsomynd..._-_provtagning
Citera
2020-09-01, 11:49
Medlem
Citat:
Fick faktiskt Googla lite eftersom jag aldrig läst om någon "BFD" eller annan uppmaning om hur snabbt provet måste komma till ett laboratorium. Jag hittade ett par privata aktörer för självtest som skrev ungefär så här:

Denna info gällde för vissa självtester som såldes för ~10-15 år sen och känns väldigt inaktuell. Kanske använde dom odling/mikroskopi som testmetod? Låter det vara osagt..

Extrem värme/kyla/lagringstid påverkar givetvis kvalitén på provet, men dagens PCR-teknik är väldigt träffsäker!

Jag hade inte oroat mig!

http://referensmetodik.folkhalsomynd..._-_provtagning

Hej igen, nu har det gått snart 2v sen jag blev klar med kuren, känns som att det kommer någon flytning då och då och att det finns något i urinröret, typ fantomklåda någon enstaka gång. Bör jag oroa mig? Ville beställa hem test men vettefan alltså...

Hjälper doxyferm mot mykoplasma också? Vet inte tror dom testade mykoplasma och att det inte fanns något dock men vettefan varför jag har så skumma symptom fortfarande.
Citera
2020-09-13, 06:00
Medlem
distanss avatar
Sorry, haft dåligt med tid att skriva här!

Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Hej igen, nu har det gått snart 2v sen jag blev klar med kuren, känns som att det kommer någon flytning då och då och att det finns något i urinröret, typ fantomklåda någon enstaka gång. Bör jag oroa mig? Ville beställa hem test men vettefan alltså...

Du får skölja ur rören så att säga Jag hade inte oroat mig, men å andra sidan är hemtesten gratis!

Citat:
Hjälper doxyferm mot mykoplasma också? Vet inte tror dom testade mykoplasma och att det inte fanns något dock men vettefan varför jag har så skumma symptom fortfarande.

Doxyferm funkar mot Mycoplasma också.
Citera
2020-09-13, 13:45
Medlem
Citat:
Sorry, haft dåligt med tid att skriva här!

Du får skölja ur rören så att säga Jag hade inte oroat mig, men å andra sidan är hemtesten gratis!

Doxyferm funkar mot Mycoplasma också.

Hallå där, det är ingen fara! Det har bättrat sig avsevärt och jag känner mig botad. Har skyddad ID så kan inte beställa hem testerna tyvärr xD

Men nu känns det bra iallafall. En jobbig erfarenhet som nu är över.
Citera
2020-09-17, 15:30
Medlem
JergenPuckels avatar
Om man testar positivt för klamydia - ber de då en att även testa för hiv? Tvingar en? Har aldrig testat positivt förr, men nu misstänker jag infektion och har beställt hemtest. Har legat med tre tjejer sedan senaste testtillfället.

Obs, testade mig anonymt för hiv för två år sedan, precis innan jag och mitt ex blev tillsammans. Negativt. Kan min läkare se att jag testat mig för hiv?
Senast redigerad av JergenPuckel 2020-09-17 kl. 15:37.
Citera
2020-09-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JergenPuckel
Om man testar positivt för klamydia - ber de då en att även testa för hiv? Tvingar en? Har aldrig testat positivt förr, men nu misstänker jag infektion och har beställt hemtest. Har legat med tre tjejer sedan senaste testtillfället.

Obs, testade mig anonymt för hiv för två år sedan, precis innan jag och mitt ex blev tillsammans. Negativt. Kan min läkare se att jag testat mig för hiv?

HIV är vad jag förstått mest ett test de gör på patientens begäran eller om man haft homosex eller varit med en utländsk eller en hora.
Din läkare kan se dina provsvar ja.
Citera
2020-09-17, 16:16
Medlem
JergenPuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
HIV är vad jag förstått mest ett test de gör på patientens begäran eller om man haft homosex eller varit med en utländsk eller en hora.
Din läkare kan se dina provsvar ja.

Tack för svaret.

Mja, kollade upp det. Journalföring görs inte när hivtestet är negativt och man gjort provet anonymt.
Citera
2020-09-21, 19:07
Medlem
JergenPuckels avatar
Citat:

Puff.

Någon som testat positivt för klamydia som kan berätta? Ber de en testa för hiv eller ej?

Obs, moraliska svar undanbedes.
Citera
2020-09-21, 20:12
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Puff.

Någon som testat positivt för klamydia som kan berätta? Ber de en testa för hiv eller ej?

Obs, moraliska svar undanbedes.
Märklig fråga!
Varför skulle dom göra det?
Du avgör själv vad du vill testa dig för, så länge det inte finns nån som pekar ut dig som potentiellt smittad av HIV, eller annan anmälningspliktig /smittspårningspliktig sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in