Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Mellansverige drabbades hårt eftersom vi hade sportlov under sämsta tänkbara veckan. De skidorter som spred smittan är populära resmål för vit fet medelklass.
Det finns massor av regioner som drabbades hårdare än Stockholm.
Det känns som om vi tappar spåret nu. Ämnet var resande i Norge och Sverige. Enligt dig (10%) så var det dubbelt så många svenskar som reste jämför med Norge.
Ditt inlägg väcker frågor för mig. När det gäller hur många som reste utomlands undersportlovet är det en siffra som man inte ska ta hänsyn till förhållandet till folkmängd om jag förstår dig rätt. Men varför? Är det bra i detta sammanhang eller tycker du att vi inte heller ska ta hänsyn till befolkningsmängd när vi jämför avlidna?
Jag tänker att ett land har en viss mängd sjukhus personal och den mängden står i förhållande till folkmängden i landet. Därför har ett mindre land mindre resurser att testa och smitt spåra en et land med större befolkning. Vi ser också att det värst drabbade landet i världen har en mycket liten befolkning.
Om jag ska köpa din idé att vi inte ska ta hänsyn till befolkningsmängd när vi diskuterar hur många som reste under sportlovet vill jag ha lite argument för detta, jag kan alltså inte köpa det rakt av.
Jag undrar också vad det är du vill komma?
Som jag ser det så hade vi ca lika många resande under sportlovet som Norge i förhållande till folkmängd, vi har ett liknande resemönster och våran sjukhus personal är anpassad till våran befolkning. Liksom lovet var under samma veckor. Vi hade liknande förutsättningar och det som skilde oss mest ut i våras var våra olika strategier. Därför är det rimligt att anta att detta hade stört inflytande på hur saker utvecklade sig.
Jag får intrycket att du inte i denna fråga hyser samma åsikt som mig, men hur du ser i denna fråga har du inte berättat.