2020-09-21, 19:47
Medlem
"På måndagskvällen har CDC tagit bort den braskande uppgiften. De hävdar att den publicerat pågrund av ett ”problem med sajten”, skriver Washington Post.

”Uppgifterna stämmer inte överens med det kunskapsläge vi har i dag” skriver CDC."

JG eller AT som slagit en pling?
Citera
2020-09-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vill alltså fortsätta anpassa restriktionerna till ett virus med droppsmitta symtomatisk spridning, eller?

Jag svarade ett annat inlägg tidigare att det handlar om testning och smittspårning i första hand med betoning på det sistnämnda. Det har varit uppenbart ganska länge. Gör man det med struktur och intelligens och erkänner asymtomatisk spridning och aerosol kan man nog med andra åtgärder som munskydd begränsa smittan och därmed begränsa antal döda och allvarligt sjuka.

Egentligen med uttänkta restriktioner och åtgärder så verkar det lätt att hantera COVID19. Man sparar också resurser och definitivt så behöver man inte tvinga folk att rätta sig efter tvångsregler en längre tid utan det utmynnar sedan i riktade åtgärder lokalt när man får kontroll. Och framförallt när man vet vad man gör.

Svårare är det inte.

Nu tror jag inte att de är helt flängda på FHM men för att genomföra något sådant måste för det första politikerna ta sitt ansvar och ta över åtgärdsförfarandet. Det gjorde man inte i Sverige. Vi har inte ens en undantagstillståndslagstiftning. Vi stod handfallna i organisatoriska brister. Utländska storleverantörer av sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning samt testkits krävde att regeringarna stod för beställningarna. Det kunde inte ordnas fram i Sverige då inte det är Regeringen som har ansvaret eller tog det.

Vi har dessutom sådana saker som väldigt dålig koll på vem som bor här och vi har ett enormt stort antal med väldigt lös anknytning till landet. Vid en eventuell nedstängning tror jag att många saker hade kommit i dagen; brister som man gärna inte vill ska bli uppenbara. Bara det att det pågår skytteltrafik fram och tillbaka från de länderna många flytt ifrån är anmärkningsvärt minst sagt.

Jag hade varit mer nöjd om man hade erkänt alla dessa brister. Nu användes istället FHM till att förklara för befolkningen att allt var lugnt och att man hade kontroll och att det åtgärder man införde var tillräckliga. Nu försöker alla på alla sätt att bortförklara haveriet. Det är nog det som gör mig mest förbannad.

Ingen kommer att hållas ansvarig och frågan är om vi kommer att få någon bättre beredskap i framtiden.
Fast jag förstår inte ens vad du vill uppnå nu, annat än att du vill att FHM ska ge dig en egoboost genom att erkänna fel.

Vare sig du vill det eller inte, så kommer en väsentlig andel av befolkningen smittas av det här viruset. Om man vill skydda de äldre under tiden, så är det bättre att få det överstökat på några månader, när folket är på alerten och man mobiliserar allt man har, än att det sker utdraget över flera år.
Senast redigerad av aw 2020-09-21 kl. 20:27.
Citera
2020-09-21, 19:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad fan är det här för korkat inlägg Kostia? Jag trodde bättre om dig än att göra detta till en jävla genusfråga.
Varför ser man en genusfråga bara för att det råkar vara så att länder med kvinnliga ledare oftast lyckats bättre med coronabekämpningen?

Det är väl rätt intressant information som man kanske kan dra lärdom av.
Varför är det så är väl bättre att fundera över än om det är en genusfråga eller inte.
Citera
2020-09-21, 19:51
Medlem
kazangass avatar
Och nu avpublicerade CDC texten om att smittan kan spridas via luften. Svänger snabbt i bandy.
Citera
2020-09-21, 19:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att jämföra med andra länder ska man bara göra om det ger egna fördelar, annars är det inte relevant. Dårskap.

Uppdaterad artikel ur DN, angående teorin om låg dödlighet i influensa = hög dödlighet i covid-19. Perfekt teori för svennarna, vi är ju bäst.🤦🏼‍♀️

”Misstanken har dock infunnit sig att oviljan att jämföra beror på att Sveriges siffror inte får landet att framstå i fördelaktig dager. Trots allt har Sverige nästan 5.900 döda, medan övriga nordiska länder har några hundra. Dödstalet per 100.000 medborgare är tio gånger högre i Sverige än i Norge och Finland, och fem gånger högre än i Danmark.

Men ska det jämföras vill statsepidemiolog Anders Tegnell göra det själv. I fredagens DN-intervju lanserade han en ny förklaring till att svensk statistik ser så illa ut: ”de som hade en hög influensadödlighet, som Norge, under de sista två vintrarna, de har ganska låg covid-dödlighet”.

För Tegnell tycks allt som talar för hans egen coronastrategi vara korrekta uppgifter, medan höga dödstal är att hänföra till ren otur.
Som teori betraktad är antagandet inte orimligt. Om färre än vanligt av de skröpligaste dör i influensa kan fler senare falla offer för ett elakare virus.

Riktigt vad Tegnell grundar sitt resonemang på är tyvärr dunkelt. Norges smittskyddsdirektör Frode Forland kliar sig i huvudet: ”vi kan inte se att det är särskilt höga dödstal under de senaste åren knutet till influensa i Norge”. Finlands hälsosäkerhetschef Mika Salminen tror inte heller att ”skillnaden mellan Finland och Sverige hänger på det”.

SvD letade hos Eurostat och hittade inget som tydde på att Sverige drabbats lindrigare av influensan förra vintern än grannarna. Tegnell backade lite, men vidhöll påståendet och sa att Eurostats siffror inte var nog precisa.”

https://www.dn.se/ledare/tegnells-stickspar-om-influensan-leder-inte-sverige-vidare/

Att Tengele påstår att det dog 5000+ för få i influensa förra året är helt bisarrt. Hade det rört sig om något hundratal så hade jag kunnat fundera om det kunde va så men svårt räkna in flertalet covid19 döda som personer som borde dött i förra årets influensa.
Citera
2020-09-21, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er ikke en landskamp og vi har ikke nogen ambition om at nå jeres antal smittede.
Jeg sammenligner situationen i Danmark nu og for ganske få uger siden, hvor det ganske rigtigt var små klusters i Nordjylland, Ringsted osv.
Det är inte det jag säger.

Jag säger att man kan inte jämföra ett land som har 10,000 smittade i början av en pandemi, och ett land som har 10,000 smittade i slutet av en pandemi. Fördelningen av smittade ser helt annorlunda ut, där våra fall är mycket mer utspridda.
Citera
2020-09-21, 19:59
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Svensk flygresenär tagen med corona:
https://www.express.co.uk/news/world/1337997/China-Hong-Kong-news-coronavirus-laboratory-sample-quarantine-lockdown-cases-china

19 importerade fall under en dag.. 8 från Indien, 7 Nepal ytterliggare några Filippinerna och sen.. jajamen, en svensk tagen med coronainfektion.

Det är nog dessvärre den bilden som många har av Sveriges coronahantering: att det är samma spridning som i Indien och Nepal.
Kan du inte bara ta av dig offerkoftan?

Men vilka menar du tror det?
Citera
2020-09-21, 20:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Mellansverige drabbades hårt eftersom vi hade sportlov under sämsta tänkbara veckan. De skidorter som spred smittan är populära resmål för vit fet medelklass.

Det finns massor av regioner som drabbades hårdare än Stockholm.

Det känns som om vi tappar spåret nu. Ämnet var resande i Norge och Sverige. Enligt dig (10%) så var det dubbelt så många svenskar som reste jämför med Norge.
Ditt inlägg väcker frågor för mig. När det gäller hur många som reste utomlands undersportlovet är det en siffra som man inte ska ta hänsyn till förhållandet till folkmängd om jag förstår dig rätt. Men varför? Är det bra i detta sammanhang eller tycker du att vi inte heller ska ta hänsyn till befolkningsmängd när vi jämför avlidna?

Jag tänker att ett land har en viss mängd sjukhus personal och den mängden står i förhållande till folkmängden i landet. Därför har ett mindre land mindre resurser att testa och smitt spåra en et land med större befolkning. Vi ser också att det värst drabbade landet i världen har en mycket liten befolkning.
Om jag ska köpa din idé att vi inte ska ta hänsyn till befolkningsmängd när vi diskuterar hur många som reste under sportlovet vill jag ha lite argument för detta, jag kan alltså inte köpa det rakt av.

Jag undrar också vad det är du vill komma?
Som jag ser det så hade vi ca lika många resande under sportlovet som Norge i förhållande till folkmängd, vi har ett liknande resemönster och våran sjukhus personal är anpassad till våran befolkning. Liksom lovet var under samma veckor. Vi hade liknande förutsättningar och det som skilde oss mest ut i våras var våra olika strategier. Därför är det rimligt att anta att detta hade stört inflytande på hur saker utvecklade sig.
Jag får intrycket att du inte i denna fråga hyser samma åsikt som mig, men hur du ser i denna fråga har du inte berättat.
Citera
2020-09-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att Tengele påstår att det dog 5000+ för få i influensa förra året är helt bisarrt. Hade det rört sig om något hundratal så hade jag kunnat fundera om det kunde va så men svårt räkna in flertalet covid19 döda som personer som borde dött i förra årets influensa.

Det skiljer runt 3000-4000 döda mellan säsongen 2017/2018 (när influensavaccinet inte fungerade) och 2018/2019 (när influensasäsongen var väldigt mild). Så om du vill få det till några hundra så får du jobba bra med argumentationen.
Citera
2020-09-21, 20:07
Avslutad
”WHO head: 'Our key message is: test, test, test'

”Testlabben stod redo” tidigt, enligt denna artikel. Det sägs att vi hade kapacitet för över 100 000 test/vecka långt tidigare... Sedan hände... Ja inget. Eller nära på.

Föränns i Juni, tre månader efter den värsta perioden redan var över.

Är det verkligen sant att det är Sveriges främsta virusexperter som har hanterat den här pandemin? Säkert att det inte är någon praktikant eller så som har chansat sig fram hur ett virus eller pandemiberedskap fungerar? 🤔

Citat:
” – Exakt hur smittan spridigt sig i samhället vet vi inte, eftersom vi inte testat brett tidigare, säger Harriet Wallberg, som var utsedd av regeringen till Sveriges testkoordinator under tre veckor i maj.

Slutade smittspåra

Folkhälsomyndigheten övergav strategin att testa och smittspåra i mitten av mars, till att bara testa inskrivna på sjukhus samt vård - och omsorgspersonal.

– Bredare testning ingick inte i den svenska strategin och därför jobbade man inte med att stötta regionerna för att bygga upp kapaciteten, säger Wallberg.

– När jag tillträdde fanns en frustration hos socialministern att inte fler tester genomfördes. Trots att en nationell teststrategi fanns på plats hände det väldigt lite under april och maj, säger Wallberg.

Labben stod redo

Den 8 maj gav regeringen henne uppdraget att ta fram en lägesbild i regionerna och identifiera flaskhalsarna.

– Det visade sig att vi redan hade kapacitet för att testa 100 000 per vecka. Faktiskt mer än så, konstaterar Wallberg.

Ändå klarade många regioner bara av att testa prioriteringsgrupp 1- patienterna.

– Flera regioner hade ännu inte klarat av att testa alla med symptom i prioritetsgrupp 2, som handlade om omsorgs- och sjukvårdspersonal.

Bromsklossen bestod av logistiska utmaningar.

– De digitala systemen som skulle koppla ihop testandet med journalsystemen var inte utvecklade. Logistiken hur prover skulle transporteras var heller inte på plats.

Sveriges 21 regioner tvingades var och en att bygga egna unika system. Och osäkerheten vem som skulle stå för kostnaderna spelade in, enligt Wallberg.

– Flera regioner var rädda att dra på sig kostnader man inte hade täckning för, vilket försenade ytterligare.

Den 31 maj diskuterade Harriet Wallberg sina iakttagelser med socialminister Lena Hallengren (S) och Folkhälsomyndighetens chef. Den veckan testas 36 500 personer, varav 45 procent vård- och omsorgspersonal.

– Jag föreslog en ändring av strategin: att testa brett och testa alla med symptom oavsett prioritetsgrupp. Vi måste isolera dem som är positiva och börja smittspåra igen. Särskilt inom äldreomsorgen.

– Och det har varit tydligt i coronakrisen, att regeringen litat på sin expertmyndighet, Folkhälsomyndigheten, som har det nationella ansvaret för rekommendationer och beslut som rör smittskyddet. Men sedan är det regionerna som har det operativa ansvaret.

TT: Är det ett misslyckande att vi inte testat fler tidigare?

– Jag är av uppfattningen att vi borde hållit kvar vid en bred testning och smittspårning och byggt upp kapaciteten mycket tidigare. Framför allt borde vi ha testat bredare på äldreboenden. Där hade testningen varit ett viktigt verktyg för att skydda den riskgruppen, säger Wallberg.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/tidigare-testkoordinatorn-borde-testat-bredare/
Citera
2020-09-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste att det runt om i världen förekommer demonstrationer mot nedstängningar och restriktioner. Folk håller upp plakat med texter som "fake virus" etc. De menar att staten har hittat på alltsammans i syfte att kontrollera och kuva folket etc. Total foliehattsvarning m.a.o. men det verkar ändå fått viss spridning...

”...i världen...”.

Vi pratade om Sverige nu.
Citera
2020-09-21, 20:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det skiljer runt 3000-4000 döda mellan säsongen 2017/2018 (när influensavaccinet inte fungerade) och 2018/2019 (när influensasäsongen var väldigt mild). Så om du vill få det till några hundra så får du jobba bra med argumentationen.

Lätt, bara att titta på Socialstyrelsen. 2017/18 dog 1100 o det var en svår säsong.

Förmodar du använder Tengele gissningar som "fakta"

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf&ved=2ahUKEwiZz83q6_rrAhWiBhAIHQK4AZgQFjAB egQIChAH&usg=AOvVaw3Y377bO32nRxICd4ERr_QF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in