2020-09-20, 09:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
”...känns bara som en tidsfråga innan vi ser samma sak här...”.

Låt mig gissa. Om två-tre veckor? 😆

Och på dig låter det som att hela Sverige skanderar corona-bluff.
Tror inte jag hört nån som kallar detta en bluff i Sverige. Sen i mars iaf.

Däremot kan jag tycka att vissa människors strategier man vill få till är extremt överdrivna.

Läste att det runt om i världen förekommer demonstrationer mot nedstängningar och restriktioner. Folk håller upp plakat med texter som "fake virus" etc. De menar att staten har hittat på alltsammans i syfte att kontrollera och kuva folket etc. Total foliehattsvarning m.a.o. men det verkar ändå fått viss spridning...
Citera
2020-09-20, 09:53
Medlem
Vad hände med corona i detta horland som förtjänar lidande och död?
Nej immunitet räcker såklart inte som svar för då hade folk slutat dö nu i alla länder som har fler döda per 100 000 invånare än vi.
Så seså förklara nu.
Citera
2020-09-20, 09:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du menar att alla vuxna ska sitta inne under lockdown och endast får lämna sina hem för att handla mat? Samtidigt som deras barn ska gå i skolan och interagera med kanske 1000 andra och dra med sig smittan hem och runt till alla? Är det vad du kallar koll på läget? Du får ursäkta mig, men jag tror faktiskt de är smartare än så😁

?

Tror du på allvar att länder i Europa kommer börja låsa in sina invånare igen till den grad att dom inte kan arbeta?

Du kan nog inte ens föreställa dig protesterna eller den sociala oron detta kommer att skapa.

Lockdowns är som att kissa i byxorna.
Citera
2020-09-20, 09:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Läste att det runt om i världen förekommer demonstrationer mot nedstängningar och restriktioner. Folk håller upp plakat med texter som "fake virus" etc. De menar att staten har hittat på alltsammans i syfte att kontrollera och kuva folket etc. Total foliehattsvarning m.a.o. men det verkar ändå fått viss spridning...

Tänk att Sverige inte haft sånt?
Citera
2020-09-20, 09:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, vad tror du t ex hade hänt om Sthlm också haft sportlov en vecka tidigare som Oslo/Köpenhamn hade där i februari? Eller om Sthlm hade haft lika lite resande som dessa, till och från ställen som man i efterhand såg var hårt drabbade i världen
Jag tror mer hade hänt om vi hade haft en smittskyddsmyndighet och framförallt politiker som hade tagit detta mer på allvar. Vi hade inte haft 5800+ döda och betydligt fler i behov av rehabilitering efter det att de gått igenom helvetets eldar bokstavligen. Vi hade inte suttit med 1100% fler döda än Norge.

Och vi hade inte haft en vårdapparat som nu står inför en enorm vårdskuld att beta av.
Citera
2020-09-20, 09:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Då är det bättre att stänga skolorna också så utrotar man smittan helt. Som Italien och England gjort.

Nja, Italien lyckades ju till sist rätt bra. Uk har ju tyvärr fått tillbaka sin stora smittspridning igen. Det är ju den de vill få kontroll på nu och mota tillbaks. Jag hoppas de lyckas.
Citera
2020-09-20, 10:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Oslo och Bergen upplever boom av smittade på skolor.

Oslo og Bergen oplever boom i smitte på skoler

Der er meldinger om coronasmitte på adskillige norske skoler. Fredag meldte Oslo, Norges hovedstad, om smitte på 20 skoler i kommunen.

Lørdag melder storbyen Bergen, at der er 19 skoler, hvor der er påvist coronasmitte.

Ni af skolerne er videregående skoler. Ingen af dem har måttet lukke helt ned, men hundreder af elever er røget i karantæne, skriver den norske avis VG ifølge Ritzau.”

BT.dk
Citera
2020-09-20, 10:01
Medlem
Citat:
Men nu är det ju så att denna pandemi är här och nu. Inte om två år. Vi har troligen vaccin redan om 4-6 /-månader. Redan nu finns det de som tycker att regeringen gjort rätt och de som tycker man gjort fel. Det kommer ingen statlig coronakommision kunna ändra ett kommatecken på oavsett vad de kommer fram till. Det kommer aldrig utkrävas något ansvar ändå. De flesta betraktar redan deras icke befintliga rapport som kuriosa redan nu. Jag ser inget värde i historiskt tillrättaläggande. Vad förväntar du dig själv?

Att du inte ser något värde spelar ingen större roll. Som tur är finns det andra som har nytta av att historiskt se tillbaka på vad som gjorts bra eller dåligt.

Annars hade vi fortfarande bott i grottor och knuffat ned coronasmittade från stup.

Sen att du tex bestämt dig för att skolorna ska vara stängda finns det ju ingenting som kan ändra på. Ingen forskning i världen. Men poängen med forskningen är inte att du IMBILDEN ska ändra åsikt.
Citera
2020-09-20, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Avlidna.

Om du inte begriper vad jag skriver så får du kolla min posthistorik eller googla på - samma andel i de äldre åldrarna som dött i Norden - för att få det förklarat.
Jo, jag begriper att du skriver att det är samma andel avlidna i de äldre åldrarna men du skriver inte av vad och det är det jag undrar.
Citera
2020-09-20, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
?

Tror du på allvar att länder i Europa kommer börja låsa in sina invånare igen till den grad att dom inte kan arbeta?

Du kan nog inte ens föreställa dig protesterna eller den sociala oron detta kommer att skapa.

Lockdowns är som att kissa i byxorna.

Israel kör ju den strategin nu under 3 veckor. Givetvis med skolstängning. Ingen får gå längre än 500 meter från sitt hem. Syftet är ju att försöka bringa ned smittan till ett minimum i väntan på vaccin. Men visst är det en balansgång på slak lina. Men vad är alternativet tycker du? Tror många länder vill undvika att hamna i en situation med okontrollerbar smitta där folk nekas vård på sjukhusen eftersom det är fullt. Där folk dör på gatan och i sina hem och blir liggande då ingen kan eller hinner med.
Citera
2020-09-20, 10:06
Medlem
Nu importeras coronapatienter godhetslnarkarna (karolinska) medans svenska lung och hjärtsjuka m.fl har långa väntetider för behandling samt att man mitt i allt sparkar personal man erbjuder även Jetplan som hämtar hit sjuklingarna.

- Vem betalar kalaset ? // Die dumme Schwäden
Citera
2020-09-20, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Tänk att Sverige inte haft sånt?

I sverige finns ingen tradition av att demonstrera. Man gnäller på facebook istället. Tag bensinupproret. 600 tusen medlemmar och 50 deltagare på demonstrationen vid sergels torg. Säger väl allt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in