2020-09-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När jag tittar på det ser jag snarare motsatsen, omx når nya rekord varje dag samtidigt som usa går sidledes...

Stämmer. Idag och igår har det gått upp mycket.
HMs omvända vinstvarning har hjälpt omx mycket senaste dagarna
Citera
2020-09-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
När jag tittar på det ser jag snarare motsatsen, omx når nya rekord varje dag samtidigt som usa går sidledes...

Så är det om du kollar de senaste dagarna. Men om du kollar de senaste decennierna så är det dystert för Sverige i jämförelse med de amerikanska indexen.
Citera
2020-09-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Så är det om du kollar de senaste dagarna. Men om du kollar de senaste decennierna så är det dystert för Sverige i jämförelse med de amerikanska indexen.
Så är det, men när man spelulerar i omx och den inte alls följer usa i någon större utsträckning börjar man undra, antingen faller de pladask snart eller så har den hittat en stödnivå på över 1800...
Citera
2020-09-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Tjena allihopa.

Jag har länge sparat i pensionfonder och sedan ISK - ca 20 år. Jag månadssparar och lägger in extra lite då och då. Till exempel när Ryssland dök från ATH 40kr ner till 24kr under corona droppet så lade jag in 40 tusen till... Det vore väldigt intressant att höra vad ni andra tycker om min portfölj. Jag har redan fått sinewaves tankar. Portföljen värde just nu ca 1.5mil.

60% Swedbank Robur Rysslandfond
30% Swedbank Robur Småbolag Norden
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige

..och för ca ett år sedan så lade jag till Swedbank Robur Access Global

Jag är nöjd med ökningen på speciellt Ryssland (före corona), och hoppas givetvis att den ska återhämta sig, och stiga, när världen startar upp igen...?

Tror någon på ett till ras, och vilka av mina fonder bör jag fylla på då?
Jag köper bara... säljer gör jag den dag jag behöver fylla på pensionen. Om ca 10-15 år.

Tacksam för svar.

60% av ett stort sparande i en Rysslandsfond? Herregud, vet inte var jag ska börja...
Citera
2020-09-19, 10:02
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
60% av ett stort sparande i en Rysslandsfond? Herregud, vet inte var jag ska börja...

Låt höra. Jag har ett gäng aktier sedan lååångt tillbaka i tiden, så det har aldrig riktigt känts som att jag står och faller med Ryssland fonderna. Jag vet att risken är hög, men dom har gått riktigt bra... Tänker du att jag borde möblera om till 25% av varje, typ?
Citera
2020-09-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Låt höra. Jag har ett gäng aktier sedan lååångt tillbaka i tiden, så det har aldrig riktigt känts som att jag står och faller med Ryssland fonderna. Jag vet att risken är hög, men dom har gått riktigt bra... Tänker du att jag borde möblera om till 25% av varje, typ?

Nu när du redan har 60% i Ryssland och börsen har gått ner såpass mycket sedan mars kanske det vore klokt att behålla innehavet och hoppas på oljans revansch 2021. Men sen skulle jag definitivt omfördela.
Citera
2020-09-19, 21:34
Medlem
AoE3#1s avatar
Vad tror vi om måndag? Tycker mig se en bear-trap särskilt i nasdaq så jag tog en lång position i nasdaq. Går det ner på Måndag också är väl en krasch ett faktum?
Citera
2020-09-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Vad tror vi om måndag? Tycker mig se en bear-trap särskilt i nasdaq så jag tog en lång position i nasdaq. Går det ner på Måndag också är väl en krasch ett faktum?

Ja, det kan man ju fråga sig...

Andra vågen tycks friska i och börsen går ner.

Krasch vågar jag inte sia om dock.

Jag sitter lugnt i båten idag också.
Citera
2020-09-21, 12:55
Medlem
Bob-Dylans avatar
https://www.avanza.se/marknadsoversikt.html

Myser på sidlinjen och pillar mig naveln.

Nu kommer raset jag väntat mig, återstår att se var botten hamnar då marknaden kommer röra sig sidledes också framöver.
Men en långvarig nedåtgående trend skulle inte förvåna.
Jag har dock svårt att se detta som dag att handla, snarare att börja räkna hem vinster eller förluster.

Vad tror ni? Sist jag skrev var för 2v sen att jag kliver ur
Citera
2020-09-21, 12:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Allt tjafs om corona och att börsen är övervärderad tynger marknaden. Min portfölj är inte övervärderad. Tvärtom, ni kan få köpa den om ett år för 150% av dess nuvarande värde.

Får hoppas att resten av veckan går bättre. Men det är väl tveksamt nu när lemmeltåget fått upp farten.
Citera
2020-09-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, det kan man ju fråga sig...

Andra vågen tycks friska i och börsen går ner.

Krasch vågar jag inte sia om dock.

Jag sitter lugnt i båten idag också.

Passade på att flyttta om lite och köpa Pandox. Sålde lite blandade aktier från sådant som ligger nära all-time-high. Pandox kan nog visserligen sjunka lite till men den är rätt rejält nedtryckt.

Nästa är att sälja Securitas för att köpa Danske bank innan den börjar återhämta. Jga har lite över 20% uppgång på Securitas sedan i våras och tror nog att Danska bank kommer att ge en snabbare ökning nu. Väntar på rätt tillfälle dock. Tror att Danske kan sjunka lite till Hoppas på det bästa.

Sitter också lungt i båten. Blir det en andra krasch (minst 25% ner) så skall radhuset belånas med en miljon eller så. Det har jag bestämt mig för redan. Vet inte om jag hoppas på det eller inte? Är rätt riskbenägen så länge det är pengar jag äger men som jag inte tänkt röra för löpande utgifter. Förlorar man lånade pengar påverkar det ju vardagsekonomnin betydligt hårdare...
Citera
2020-09-21, 13:05
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Passade på att flyttta om lite och köpa Pandox. Sålde lite blandade aktier från sådant som ligger nära all-time-high. Pandox kan nog visserligen sjunka lite till men den är rätt rejält nedtryckt.

Nästa är att sälja Securitas för att köpa Danske bank innan den börjar återhämta. Jga har lite över 20% uppgång på Securitas sedan i våras och tror nog att Danska bank kommer att ge en snabbare ökning nu. Väntar på rätt tillfälle dock. Tror att Danske kan sjunka lite till Hoppas på det bästa.

Sitter också lungt i båten. Blir det en andra krasch (minst 25% ner) så skall radhuset belånas med en miljon eller så. Det har jag bestämt mig för redan. Vet inte om jag hoppas på det eller inte? Är rätt riskbenägen så länge det är pengar jag äger men som jag inte tänkt röra för löpande utgifter. Förlorar man lånade pengar påverkar det ju vardagsekonomnin betydligt hårdare...

Det gäller att passa på med Pandox nu när apflocken har fått för sig att det kommer en andra våg av corona-förkylningsviruset.

Jag tror som du att Pandox kommer gå bra på sikt. Bara börsen går svagt uppåt så kommer det bli fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in