2020-12-09, 22:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Många av de företag som jag har och ligger i S&P gick ned ovanligt mycket. Så här mycket har de inte gått ned sedan början av Nov när nyheten om Corona vaccinet dök upp. RSI visar nära 30 på många av de bolag jag har.

Det kan mycket väl vara så att det är idag som nästa större pullback påbörjas.
Dvs en liknande som i september och oktober som syns tydligt om man tittar på något större index som S&P.

Det som talar lite mot det är att det är något för enkelspårigt ty om "alla" vet att det går upp efter -5-7% så ... då blir det nästintill "riskfritt" att gå in men samtidigt är det garanterat aldrig någonsin riskfritt att gå in.

Just nu står SPX (S&P500) på -0.80%. EU-index (bland annat OMX) har i princip "frontat" en nedgång redan så det blir också intressant hur EU-indexen står sig under morgondagen om S&P stänger så tydligt på rött.

Denna cykel har vi annars också sett förr ganska många gånger sedan år 2007. En massa prat om QE som sedan inte riktigt infriar sig varpå S&P dyker. Sedan dimper nyheten om QE efter lite om och men och trenden vänder upp.

Låg RSI betyder annars mest att momentum för något är tydligt åt ett visst håll. Man får se upp med att tolka RSI:n bokstavligt som någon typ av "överköpt" och "översålt" även om det kan fungera i vissa specifika fall. Väldigt vanligt är en dipp till 30 varpå pris går upp varpå pris sedan går ned ännu mer. Det är något dumt att RSI ofta definieras som något som visar "överköpt" och "översålt" då det är en så dum förenkling.

Beror dock också på tidsreferens, när DJI gick under 20 för veckodatan (!) i mars så är det något annat då det är en sådan där sak som bokstavligen händer på sin höjd 2 gånger per livstid. Gången innan RSI gick under 20 för veckodatan på DJI var i juni år 1962 och innan det i maj år 1940. Det var något strul i Tyskland och Europa som drog ned börserna tror jag.

När det kommer till RSI brukar jag antingen använda dess trend (när denna vänder) eller dess extrema värden som under 25 samt för att se divergenser av olika slag.
Citera
2020-12-10, 07:46
Medlem
Tror det behövs en negativ nyhet som triggar en kommande pullback om den inte har börjat.

Det räcker inte med nyheter lockdowns och sånt för det peverkar inte börsen längre.

Tror förra pullbacken påverkades lite av valet. Även om det gick upp innan valresultatet var klart.
Samtidigt är det december och många tror att det måste gå upp innan jul för att det brukar göra det.

Blir en spännande dag hoppas på att hitta nya fynd
Citera
2020-12-10, 09:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tror det behövs en negativ nyhet som triggar en kommande pullback om den inte har börjat.

Det räcker inte med nyheter lockdowns och sånt för det peverkar inte börsen längre.

Tror förra pullbacken påverkades lite av valet. Även om det gick upp innan valresultatet var klart.
Samtidigt är det december och många tror att det måste gå upp innan jul för att det brukar göra det.

Blir en spännande dag hoppas på att hitta nya fynd

Just november och december är vanligtvis de starkaste månaderna på året.

-

Edit: Bullish divergence för guld,
https://i.imgur.com/bslEe2z.png
XAUUSD @ 5 min

Pris skapar lägre lägsta, RSI skapar högre lägsta. Kan komma att ske @ 30+60 min också.
Notera dock att guld samtidigt är i en supervolatil negativ trend.

Edit 2, 30 min:
https://i.imgur.com/3ocMG1I.png

Stänger om ca 1 minut. Det betyder inte att det går spikrakt uppåt dock. Med tanke på trend lär det finnas gott om säljordrar.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-10 kl. 10:30.
Citera
2020-12-10, 10:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Just november och december är vanligtvis de starkaste månaderna på året.

-

Edit: Bullish divergence för guld,
https://i.imgur.com/bslEe2z.png
XAUUSD @ 5 min

Pris skapar lägre lägsta, RSI skapar högre lägsta. Kan komma att ske @ 30+60 min också.
Notera dock att guld samtidigt är i en supervolatil negativ trend.

Edit 2, 30 min:
https://i.imgur.com/3ocMG1I.png

Stänger om ca 1 minut. Det betyder inte att det går spikrakt uppåt dock. Med tanke på trend lär det finnas gott om säljordrar.

Err.. det där var för silver. :)
Citera
2020-12-10, 13:18
Medlem
Är lite sugen på att gå in i bull omx 15x nu. Tror inte set går ner aå mycket mer idag.
Svårt att kolla korrekt data. Alla grafer jag hittar har delay.
Låg rsi på 15 min. Us måste inte gå ner idag igen heller.
Citera
2020-12-10, 13:25
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Kommer Brexit ligga som en våt filt över börsen nu? Hur starkt reaktion tror ni att det blir över en no-deal Brexit?
Citera
2020-12-10, 15:31
Medlem
sinewaves avatar
Bullish divergence på SPX500USD @ 1h, pris stängde på lägre men RSI har gått upp.
Hårt tryck nedåt dock, inte säkert att det tolkas som en bra signal.

Edit: Det spelade liten roll.
Edit 2: Ok, liten roll kanske. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-12-10 kl. 15:46.
Citera
2020-12-10, 15:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är lite sugen på att gå in i bull omx 15x nu. Tror inte set går ner aå mycket mer idag.
Svårt att kolla korrekt data. Alla grafer jag hittar har delay.
Låg rsi på 15 min. Us måste inte gå ner idag igen heller.

Investing.com etc, du får kolla CFD:er. Dvs sådana som inte är OMX/Nasdaq OMX
Citera
2020-12-10, 20:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Kommer Brexit ligga som en våt filt över börsen nu? Hur starkt reaktion tror ni att det blir över en no-deal Brexit?
Jag har inte noterat några större rörelser faktiskt, mer än pundet då. Känns som att marknaden tar det med ro. Johnson verkar luta åt att kopiera Australiens handelsavtal. Sverige blir väl påverkat till viss del. Exporten till England knappt 5% i år. Irland största förloraren av EU-länderna.

Annars ser handeln ut såhär:
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/08/eu-brexit-slar-hardare-mot-storbritannien-an-eu-ifo.html

OnT: Senaste inköp blev en utdelningsfavorit i repris i förra veckan: Axfood. Var lite för snabb där bara och köpte den på 194,70. Ja, ja. Går väl upp nån gång.
Citera
2020-12-11, 09:17
Medlem
sinewaves avatar
Tyskt index har inte fyllt sin "gap" ännu. Om man vill kan man gå för 'gap fill':
https://i.imgur.com/mCNNjBQ.png
Tyska DAX @ 1 min

Så länge man förstår att gaps inte nödvändigtvis fylls när det är bekvämt för en själv.

Det är sällan det bara är att trycka in 100 000 kr och göra 100% på ett par minuter. Det kan hända, men... det är konstigt att förvänta sig något sådant.

Möjligt scenario för tillfället förutom 'gap fill' är att lägstanivån går ned och testas igen.
Det ultimata "fuckery"-scenariot för tillfället är att priset går under lägstanivån, något som är bearish, och sedan går rätt upp i himlen och fyller gap. :)

Edit: Det blev 'fuckery'-scenariot, dvs priset bryter tidigare nivå och går vertikalt nedåt till den äldre gap som finns längre ned.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-11 kl. 09:49.
Citera
2020-12-11, 14:46
Medlem
sinewaves avatar
Det blev minst sagt 'fuckery'-scenariot. Dvs priset, för de flesta index, går inte bara ned något utan man kan bland annat hitta värden för RSI under 15 och liknande på 5 min.

Nu undrar man också var bottenfiskarna håller hus ty priset gick också för vissa index ned till vad som i princip blir "sista anhalten innan det går rejält ned" (se tyska DAX på 4h, priset går ned och testar absolut lägsta punkten för hela november och december, ett ganska uppenbart köpläge även om risken blir något hög vid brutala fall).

För tyska DAX är denna nivå fortfarande 'in play' så länge vi inte får någon betydande rekyl uppåt (jag brukar tänka 50% återhämtning av föregående candle och dipp, se 4h och tänk att priset *stänger* över 50% av denna röda candle eller var slö och dra ut en fib.retracement för att få lite nivåer att gå på). Typiskt om det ska ned mer är att man ser en sk 'resting candle', i princip en candle som inte klarar av att nå över fib 0.382. Svag rekyl kan man också se det som om man vill. Små rekyler innebär nästan uteslutande att uppgången endast beror på björnar som tar hem vinster, inte att det finns köpare som kliver in och trycker upp priset.

-

För S&P och indexterminen SPX500USD finns något som är särskilt intressant och det är att den nya lägre lägsta som skapats på 4h har en RSI som inte är särskilt låg i relation till den föregående röda:
https://i.imgur.com/eDLhtiC.png

Föregående stängde på 36.1 och nuvarande ligger på 35,3. Dvs om rekylen blir något större kan nästa stängning på 4h och för S&P resultera i sk 'bullish divergence', priset skapar en lägre lägsta men en oscillator som RSI skapar en högre lägsta.

4h för S&P (SPX500USD) stänger om ca 13 minuter.

Edit: 2 minuter, 0.2 punkter från bullish divergence på 4h för SPX.
Edit 2: 1 minut, 0.1 punkter från ...
Edit 3: 30 sekunder, +0.2 punkter över
Edit 4: 0 sekunder, stängning på 4h +0.2 punkter över. SPX500USD har bullish divergence på 4h. Nu blev det något mer intressant. Gissar på att priset initialt går ned ändå.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-11 kl. 15:31.
Citera
2020-12-11, 15:31
Medlem
Jag har gått in i omx bull nu iaf.

Tror att det vänder, döda mig inte nu men med mitt amatöröga har jag sett bullish divirigence på både 15 och 5 mins grafen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in