Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-21, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Själv älskar jag svensk husmanskost, men precis som du säger så är det ingen förfinad kokkonst och det beror ju på att vi bor där vi bor. Vi kan naturligt odla färsk sallad i ett par månader och kanske tomat om vädret är bra och man har ett växthus. Dessutom har vi varit ett fattigt land i några hundra år fram till början av 1900-talet.

Resultatet har blivit som med det tyska och det polska köket: mycket mastig potatis, saltat kött, inlagda grönsaker, rökt kött, rökt fisk, rökt korv. I och med att vi har blivit rikare, så har vissa delar försvunnit från menyn helt, som lungmos och hjärnkorv.

Det sorgliga med det hela är att maten verkligen visar hur svensken levde. Det var hårt, det var arbetsamt, det var fattigt och man fick odla det som gick att odla den lilla tiden mellan maj och augusti. Vi kunde inte stå och stampa druvor i solskenet som italienarna, eller plocka färska örter året om. Vi fick ta det som fanns och försöka få det att räcka till nästa sommar.

Som djurvän tycket jag det är tråkigt att man idag plockar ut de tre finaste bitarna ur djuret och säljer till svenssons som tuggar i sig med god aptit, medan resten blir hundfoder. Vi behöver inte gå många generationer tillbaka för att uppleva svält här i landet.

Med det sagt, så är det få saker jag kan slafsa i mig med så god aptit som kåldolmar eller fläsklägg med rotmos eller kokt potatis. Nygjorda kroppkakor, eller varm ärtsoppa med fläsk. Vad vore fika utan svart kaffe och alla hundratals småkakor på mördeg och mandel? Rabarberpaj, kanelbullar, lussekatter, pepparkakor, alla bärpajer. Saft och kompott på syrliga bär.

Sverige har enormt mycket att erbjuda i både smak oxh historia. Vi kanske inte har det franska köket, men endast Sverige svenska krusbär har!

Exakt!

Vad jag menade är att det svenska och nordeuropeiska köken är mer av sk. "erhållen smak". Man gillar maträtterna för att man är uppväxt med dem och har minnen och känslor knutna till dem. Det är något att värna om. Men det gör det svårt att få internationell uppskattning från andra kulturer.

För övrigt arbetar McDonalds och Nestle likadant: Catch them when they´re young! För de kunderna kommer tillbaka hela livet som vuxna och när de äter den torra och slafsigt sammansatta burgaren upplever de i själva verket sina harmoniska barndomsår och kanske en känsla av trygghet.

Så rent ideologiskt har jag den största respekt för svensk husmanskost. Men i realiteten - tyvärr - så måste jag erkänna att mina smaklökar nog föredrar många andra kök och att vitpeppar, nejlika och kryddpeppar inte är mina favoritkryddor. Avskyr faktiskt kryddpeppar förutom i kroppkakor och lammrullad.

Sedan är inte vår kultur heller njutningsinriktad utan teknologisk och praktisk så det finns faktiskt inte samma känsla för matkvalitet och kryddors nyanser som i medelhavsländerna. På gott och ont... Frosseri är faktiskt en dödssynd. Men å andra sidan så verkar faktiskt italienarna ha mycket färre överviktiga trots att de är helt besatta av mat. Det är lite underligt.

/Johan
Citera
2020-09-21, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Exakt!

Vad jag menade är att det svenska och nordeuropeiska köken är mer av sk. "erhållen smak". Man gillar maträtterna för att man är uppväxt med dem och har minnen och känslor knutna till dem. Det är något att värna om. Men det gör det svårt att få internationell uppskattning från andra kulturer.

För övrigt arbetar McDonalds och Nestle likadant: Catch them when they´re young! För de kunderna kommer tillbaka hela livet som vuxna och när de äter den torra och slafsigt sammansatta burgaren upplever de i själva verket sina harmoniska barndomsår och kanske en känsla av trygghet.

Så rent ideologiskt har jag den största respekt för svensk husmanskost. Men i realiteten - tyvärr - så måste jag erkänna att mina smaklökar nog föredrar många andra kök och att vitpeppar, nejlika och kryddpeppar inte är mina favoritkryddor. Avskyr faktiskt kryddpeppar förutom i kroppkakor och lammrullad.

Sedan är inte vår kultur heller njutningsinriktad utan teknologisk och praktisk så det finns faktiskt inte samma känsla för matkvalitet och kryddors nyanser som i medelhavsländerna. På gott och ont... Frosseri är faktiskt en dödssynd. Men å andra sidan så verkar faktiskt italienarna ha mycket färre överviktiga trots att de är helt besatta av mat. Det är lite underligt.

/Johan
Ja, du har helt rätt. Därför bör man skilja på under- och överskattad matkultur. Bara för att mat inte är lika nitisk som i det franska köket, så betyder det inte att den är dålig, eller äcklig. Detta gäller all konst. Runstenen är vacker i sin enkelhel. Skarpa linjer. Grov, men ändå har man lagt arbete på att med enkla medel försöka få fram den där draken eller sin homage till en stupad kamrat, eller en älskad. Man kan inte jämföra en runsten, med Mona Lisa, men det gör inte runstenen mindre vacker.

Själv är jag inte mycket för indisk och thailändsk mat eftersom jag tycker att den ofta är sönderkryddad (som är ett sätt att hantera värme, fukt och förruttnelse i de länderna), men kinesiska grytor, mongoliska, koreanska älskar jag, men med det sagt är det inte ett underskattat kök. Maten är otroligt god, men den står sig i utförandet inte mot fransk, italiensk eller japansk mat.

Beträffande japansk mat, så är den väl traditionellt ganska enkel. Ofta bara brunt ris. Under 1900-talet började de ta västerländsk mat och förfina den in absurdum till någon övermänsklig nivå.

Ett exempel på det här med mat från barndomen, så har vi tre kockar i världsklass: Marco Pierre White, Gordon Ramsay och Heston Bluhmenthal som alla tre är britter och nästan verkar vara besatta av shepheards pie eller cottage pie. Trotts att de har jobbat i de bästa köken, så är det ändå den här enkla köttfärspajen med morötter, selleri och potatismos som de faller tillbaka på.

Även stora, franska kockar som familjen Roux och Jöel Robushon verkar ofta ha enkla rätter som potatismos som sin paradgren.

Det är en större konst att få till en perfekt potatismos, eller en shepheards pie än att göra den mest avancerade gåslever-middagen toppad med rysk kaviar och champagne.
Citera
2020-09-21, 18:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel

Det är en större konst att få till en perfekt potatismos, eller en shepheards pie än att göra den mest avancerade gåslever-middagen toppad med rysk kaviar och champagne.

tror du att det skulle vara möjligt att fortsätta utveckla det svenska köket? Dvs på bred front vill säga inte vid enskilda restauranger.

Jag menar så här: Falukorv och prickig korv och sidrökt fläsk eller rökt skinka och isterband är ju exempel på svenska charkuterier. Men vi verkar inte ta det riktigt seriöst. Det verkar inte direkt vara ett utbrett nöje bland befolkningen att söka den ultimata falukorven och lägga sina pengar på den. Som italienare och fransmän verkar göra med sina charkuterier och ostar. Underligt nog så kan inte den svenska charkuteriindustrin vad jag märkt ens få till en riktigt bra salami eller torkad skinka ens när de försöker efterapa de italienska varianterna. Samma sak när det gäller kött och bröd så är det mer en industri som andra produkter och man klassar inte ens köttet så mycket efter kvalitet som man skulle kunna. Svenskar verkar föredra lösviktsgodis framför konditorivaror och man nöjer sig med torra bullar från affären hellre än att åka omvägen förbi ett konditori eller bageri.

Däremot är många väldigt intresserade av och lägger mycket pengar på motorfordon och hemelektronik. Jag tänker mig att detta kanske säger något om folksjälen, dvs att den är tekniskt orienterad på gott och ont och kanske inte så sensuell eller sinnesinriktad.

Men skulle vi kunna ändra på det? Som japanerna verkar ha gjort? Skulle vi kunna ta fram en egen variant av parmesan som höll samma kvalitet? Jag menar jag älskar italiensk ost men undviker att köpa det delvis för att jag vet att EU-medlemskapet har överexploaterat det italienska jordbruket och det sänker i förlängningen kvaliteten på deras produkter.

Fast jag antar att mycket kokar ned till lönekostnader. Och det känns oklart om det finns något högre värde med att befolkningen är besatt av mat? Men det finns faktiskt vissa fördelar med det och det är att mat är identitetsbärande. Samt att vår nuvarande matkultur verkar producera väldigt många överviktiga individer.

/Johan
Citera
2020-09-21, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man tänker på matkultur och mat i världsklass så hamnar alltid Frankrike och Italien högst upp på listan bland befolkningen. Maten från dessa länder är enformiga, ingenting får ändras i recepten och maten i sig är inget imponerande om jämför med hypen.

Finns matkulturer där maten håller bättre klass. Framförallt asiatisk mat. Japansk, Thailändsk, Malaysisk, Koreansk är matkulturer som är underskattade i min mening.

Vilka anser ni är underskattade?

Är asiatiskt mat verkligen så underskattat? Finns ju asiatiska restauranger överallt. Inte sällsynt med exempelvis sushi, thai-ställen, kinaställen, indiska ställen, matställen med mongolisk BBQ osv. Det är rätt vanligt att sådan asiatisk mat dyker upp i matlagningsprogram, och att folk lagar det hemma. Nu pratade jag rent allmänt. Men såg att du nämnde bland annat thailändsk mat, och det är ju knappast underskattat? Borde vara ett av de mest populära asiatiska köken?

Jag råkar faktiskt gilla brittisk mat, och tycker att det är underskattat. Det brittiska köket har oförtjänt dåligt rykte. Finns andra europeiska länder som också har underskattat mat. Tyskland, Polen och Ungern som exempel.
Senast redigerad av Amberfly 2020-09-22 kl. 00:05.
Citera
2020-09-21, 23:57
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Helt bisarrt att ta upp Japan, Thailand, Spanien osv i den här tråden.
Jag säger Turkiet. Har varianter av allt Grekland, Libanon och andra närliggande medelhavsländer har som föda och sen gångra det med 3.

nej fy fan En massa röror som du blir magsjuk av och all meze mat är totalt smaklös. Hummus. Vilket påhitt.
Citera
2020-09-22, 00:04
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
nej fy fan En massa röror som du blir magsjuk av och all meze mat är totalt smaklös. Hummus. Vilket påhitt.

Vad gör du i matforumet med dina efterblivna kommentarer? Hummus?
Citera
2020-09-22, 00:11
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Vad gör du i matforumet med dina efterblivna kommentarer? Hummus?

Tycker turkisk mat smakar skit i regel. När jag dessutom ofta ätit det på plats i Turkiet har jag alltid blivit magsjuk. Nej fy fan. Fransk och japansk mat får bli favoriterna. Sedan går inte övrig asiatisk mat eller italiensk mat av för hackor. Men visst, slår gärna ett slag för vällagad svensk husmanskost, dock en jävla skillnad om man får det serverad på en sylta eller på finrestaurang.
Citera
2020-09-22, 00:19
Medlem
Idumeas avatar
Vad pratar du om? Asiatisk mat är väl superpopulärt?

Etiopisk mat tycker jag är toppen när man lärt sig uppskatta injera.
Tror det köket kanske är underskattat för att maten ser lite tråkig och enformig ut? Inte så estetiskt tilltalande rätter? Otroligt gott dock.
Citera
2020-09-22, 00:38
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Tycker turkisk mat smakar skit i regel. När jag dessutom ofta ätit det på plats i Turkiet har jag alltid blivit magsjuk. Nej fy fan. Fransk och japansk mat får bli favoriterna. Sedan går inte övrig asiatisk mat eller italiensk mat av för hackor. Men visst, slår gärna ett slag för vällagad svensk husmanskost, dock en jävla skillnad om man får det serverad på en sylta eller på finrestaurang.

Vi pratar inte om dina favoriter, utan underskattade matkulturer.
Vad du ätit på din turistort i Alanya är irrelevant.

".....dock en jävla skillnad om man får det serverad på en sylta eller på finrestaurang"
Jag lämnar det där.
Citera
2020-09-22, 03:05
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man tänker på matkultur och mat i världsklass så hamnar alltid Frankrike och Italien högst upp på listan bland befolkningen. Maten från dessa länder är enformiga, ingenting får ändras i recepten och maten i sig är inget imponerande om jämför med hypen.

Finns matkulturer där maten håller bättre klass. Framförallt asiatisk mat. Japansk, Thailändsk, Malaysisk, Koreansk är matkulturer som är underskattade i min mening.

Vilka anser ni är underskattade?

Ja, snacka om att Italiens barnmatskultur är överskattad. Bara massa pasta och tomatsåser i olika former där allt smakar likadant. En typsik pasta bolognese är ju betydligt sämre än en vanlig köttfärssås man gör själv och pizzorna i Italien är betydligt sämre än pizzorna i Sverige.

Har vi några goda populära rätter som kommer från Frankrike? Visst baguetter och bearnaise är gott, men har de bidragit med något mer? Är fransmännen ens lika bra som svenskar på bea?

Vietnamesisk mat är mycket god men kanske underskattad. Indiskt är överlag jävligt najs också. I vart fall de indiska restaurangerna i Sverige. Har inte varit i Indien och testat där. Saknar definitivt min gamla Thaivagn mer än jag saknar italienska restauranger i området. Det har nog aldrig funnits här där jag bor eftersom man oftast inte vill ha samma trista barnmat som man äter hemma hela tiden när man betalar någon för käket.
Citera
2020-09-22, 04:18
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastras
Ja, snacka om att Italiens barnmatskultur är överskattad. Bara massa pasta och tomatsåser i olika former där allt smakar likadant. En typsik pasta bolognese är ju betydligt sämre än en vanlig köttfärssås man gör själv och pizzorna i Italien är betydligt sämre än pizzorna i Sverige.

Har vi några goda populära rätter som kommer från Frankrike? Visst baguetter och bearnaise är gott, men har de bidragit med något mer? Är fransmännen ens lika bra som svenskar på bea?

Vietnamesisk mat är mycket god men kanske underskattad. Indiskt är överlag jävligt najs också. I vart fall de indiska restaurangerna i Sverige. Har inte varit i Indien och testat där. Saknar definitivt min gamla Thaivagn mer än jag saknar italienska restauranger i området. Det har nog aldrig funnits här där jag bor eftersom man oftast inte vill ha samma trista barnmat som man äter hemma hela tiden när man betalar någon för käket.

Ingen du känner kan göra en bättre köttfärsås än en standard turistrestaurang i Bologna.
Bara för att du, din grisapa, vill ha bea på din flottiga turkpizza; betyder det inte att svenska turkpizzor objektivt sett är bättre. Sämre tomater, sämre ost och framförallt sämre deg.
Citera
2020-09-22, 04:40
Medlem
Knastrass avatar
Citat:
Ingen du känner kan göra en bättre köttfärsås än en standard turistrestaurang i Bologna.
Bara för att du, din grisapa, vill ha bea på din flottiga turkpizza; betyder det inte att svenska turkpizzor objektivt sett är bättre. Sämre tomater, sämre ost och framförallt sämre deg.

Nu är ju i och för sig min lokala pizzeria bättre än de flesta andra jag ätit på, men pizzorna på min pizzeria är godare än alla de jag ätit i Italien. De är godare, alltså bättre upplevelsemässigt. Sen kanske en trist italiensk pizza med äckliga färska tomater, några basilikablad och en ganska äcklig trådig torr ost kanske kan uppfattas som lite färskare eller fräschare, men det är ju för att det är mindre förädlade produkter som det inte lagts lika mycket kärlek i som smaksensationerna uteblir. Man måste faktiskt ge turkarna att de tog något från italienarna och gjorde det mycket bättre.

Du låter som en kränkt italienare. Fattar inte varför ni är så stolta över er mat och blir kränkta av ketchup och sånt. Ni gör helt OK mat som kan accepteras av de flesta, men inget man går upp i brygga över. Det är bara era egon som får er att gå upp i brygga. Möjligtvis också era mammor.
Senast redigerad av Knastras 2020-09-22 kl. 04:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in