Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-20, 21:30
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Och det gör deras matkultur dålig? Eller?

Det är fattigmansmat. Ägg, mjöl, tomater, ost, vin och något kött. De flesta kända rätterna härstammar från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet, så speciellt gammalt är det inte. Och återigen handlar det om finess och hantverk. Det finns hundra olika sorters pasta för olika sammanhang, både form och recept för att gå ihop med olika typer av mat.

Jaja. Men jag tycker maten är överskattad. Finns andra matkulturer världen över som är bättre i min smak.
Citera
2020-09-20, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Jaja. Men jag tycker maten är överskattad. Finns andra matkulturer världen över som är bättre i min smak.
Det finns de som hellre äter på Donken, än någon italiensk ragu, men de flesta är överens om att italiensk mat är i världsklass.
Citera
2020-09-20, 22:01
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetAssP-word
Svensk husmanskost är min personliga favorit.

Varför gå över ån efter vatten?

helt klart.

Obegripligt att ingen redan tagit det bästa och gjort en restaurangkedja, tror absolut det skulle funka.
Citera
2020-09-20, 22:47
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
helt klart.

Obegripligt att ingen redan tagit det bästa och gjort en restaurangkedja, tror absolut det skulle funka.

Svensk husmanskost i Tore Wretmans anda kan tävla med de främsta.
Kanske är tiden mogen när svenskt börjar bli en bristvara.
Citera
2020-09-20, 22:51
Medlem
jattelokas avatar
Jag skulle vilja påstå att mat från grekland är mycket underskattad.
Citera
2020-09-20, 23:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Vad exakt är underskattade med dem? Japansk mat är väl känd som någon sorts alien-nivå på matlagning och övrig asiatisk mat är ofta kryddade grytor.

Fransk och italiensk mat skiljer sig på det viset att det är väldigt enkel mat som man med finess lyfter fram smaker i och genom olika metoder kan få tio olika resultat av samma sak, som i fallet med bechamelsås som har tre olika steg beroende på hur länge man väljer att bryna rouxn. Den mesta asiatiska maten däremot är mest att man rör samman en väldig massa ingredienser med hoisin, soya och ostronsås. Det finns inte så mycket finess i det, även om det är gott.

Exakt! Det är en massa jästa smakförstärkare och socker i den asiatiska maten. Syftet med dessa har ursprungligen varit att få de asiatiska slavbefolkningarna att svälja ned riset till minsta möjliga kostnad.

Visst till exempel japanska köket och Sichuan och delar av Indien är verkligen i en klass för sig. Men även om soja, vitlök och ingefära är en god kombination så når det aldrig upp till kombinationen ost, tomat och örtkryddor. Om man inte är beroende av socker och glutamat förstås.

Det franska köket är verkligen avancerat och förfinat och handlar väldigt mycket om att framhäva råvaror på naturlig väg. Det italienska är i grunden mycket enklare och rustikare. Beundransvärt i båda är strävan efter balans och hur utbredd den kulinariska kunskapen och känslan är i befolkningen. Samt den lokala förankringen.

Önskar jag kunde tala lika varmt om den svenska eller tyska husmanskosten. Men det är svårt. Visst finns det goda rätter - men... har de erövrat resten av världen? Mår man bra av att äta dem dag ut och dag in om man inte arbetar tungt med kroppen? Nej och det är sorgligt nog av en orsak. Och den som kommer dragande med Tore Wretman har nog inte riktigt tänkt efter ordentligt eller läst recepten.

Mexikansk mat överraskar dock mig positivt. Då menar jag riktig mexikansk mat och inte tacos. Innebär det att den är underskattad. Nä mexikansk mat får rätt mycket uppmärksamhet.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2020-09-20 kl. 23:50.
Citera
2020-09-21, 04:56
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Det tyska köket är grymt. Det franska är troligen det mest överskattade.
Citera
2020-09-21, 06:54
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Helt bisarrt att ta upp Japan, Thailand, Spanien osv i den här tråden.
Jag säger Turkiet. Har varianter av allt Grekland, Libanon och andra närliggande medelhavsländer har som föda och sen gångra det med 3.
Citera
2020-09-21, 09:02
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
helt klart.

Vad för rätter skulle de servera där?
Citera
2020-09-21, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Exakt! Det är en massa jästa smakförstärkare och socker i den asiatiska maten. Syftet med dessa har ursprungligen varit att få de asiatiska slavbefolkningarna att svälja ned riset till minsta möjliga kostnad.

Visst till exempel japanska köket och Sichuan och delar av Indien är verkligen i en klass för sig. Men även om soja, vitlök och ingefära är en god kombination så når det aldrig upp till kombinationen ost, tomat och örtkryddor. Om man inte är beroende av socker och glutamat förstås.

Det franska köket är verkligen avancerat och förfinat och handlar väldigt mycket om att framhäva råvaror på naturlig väg. Det italienska är i grunden mycket enklare och rustikare. Beundransvärt i båda är strävan efter balans och hur utbredd den kulinariska kunskapen och känslan är i befolkningen. Samt den lokala förankringen.

Önskar jag kunde tala lika varmt om den svenska eller tyska husmanskosten. Men det är svårt. Visst finns det goda rätter - men... har de erövrat resten av världen? Mår man bra av att äta dem dag ut och dag in om man inte arbetar tungt med kroppen? Nej och det är sorgligt nog av en orsak. Och den som kommer dragande med Tore Wretman har nog inte riktigt tänkt efter ordentligt eller läst recepten.

Mexikansk mat överraskar dock mig positivt. Då menar jag riktig mexikansk mat och inte tacos. Innebär det att den är underskattad. Nä mexikansk mat får rätt mycket uppmärksamhet.

/Johan
Själv älskar jag svensk husmanskost, men precis som du säger så är det ingen förfinad kokkonst och det beror ju på att vi bor där vi bor. Vi kan naturligt odla färsk sallad i ett par månader och kanske tomat om vädret är bra och man har ett växthus. Dessutom har vi varit ett fattigt land i några hundra år fram till början av 1900-talet.

Resultatet har blivit som med det tyska och det polska köket: mycket mastig potatis, saltat kött, inlagda grönsaker, rökt kött, rökt fisk, rökt korv. I och med att vi har blivit rikare, så har vissa delar försvunnit från menyn helt, som lungmos och hjärnkorv.

Det sorgliga med det hela är att maten verkligen visar hur svensken levde. Det var hårt, det var arbetsamt, det var fattigt och man fick odla det som gick att odla den lilla tiden mellan maj och augusti. Vi kunde inte stå och stampa druvor i solskenet som italienarna, eller plocka färska örter året om. Vi fick ta det som fanns och försöka få det att räcka till nästa sommar.

Som djurvän tycket jag det är tråkigt att man idag plockar ut de tre finaste bitarna ur djuret och säljer till svenssons som tuggar i sig med god aptit, medan resten blir hundfoder. Vi behöver inte gå många generationer tillbaka för att uppleva svält här i landet.

Med det sagt, så är det få saker jag kan slafsa i mig med så god aptit som kåldolmar eller fläsklägg med rotmos eller kokt potatis. Nygjorda kroppkakor, eller varm ärtsoppa med fläsk. Vad vore fika utan svart kaffe och alla hundratals småkakor på mördeg och mandel? Rabarberpaj, kanelbullar, lussekatter, pepparkakor, alla bärpajer. Saft och kompott på syrliga bär.

Sverige har enormt mycket att erbjuda i både smak oxh historia. Vi kanske inte har det franska köket, men endast Sverige svenska krusbär har!
Citera
2020-09-21, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Det tyska köket är grymt. Det franska är troligen det mest överskattade.
Det tyska köket är fantastiskt, även om det varierar mycket över regionerna. Men precis som med det svenska köket, så finns det enormt mycket gott, men det saknar finessen i det franska. Något jag gillar är den regionella anknytningen. Varje liten by i Tyskland har sin egen korv, sin egen kaka och sitt egna öl.
Citera
2020-09-21, 09:19
Medlem
tinca75s avatar
Älskar att laga mat, testat det mesta från olika kulturer, fångat upp mycket som är helt okej o käka, men nu när jag återgått till Svensk husmanskost slås jag av över hur jäkla enkelt och smakrikt det faktiskt är när man presenterar det med rätt tillbehör.....kaloririkt, men vi levde hårt förr, och hade inte tillgång till mat som i dagens samhälle, gäller mer hur mycket vi äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in