2020-09-21, 00:34
Medlem
Jag Googlade på "global cooling" och den här länken från NASA låg nästan i toppen.

Nope, Earth Isn't Cooling

Jag misstänker att den där sidan snart försvinner. Jag såg till att sidan indexeras på sidan Wayback Machine.
Citera
2020-09-21, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
100-tals Amerikanska städer har lägsta någonsin temperaturer uppmätta förra veckan.
https://electroverse.net/hundreds-of-low-temperature-records-set/
Helt i linje med klimatförändringarna. Tack för att just du tog upp ett tecken på att klimatet varierar allt mer.
Citera
2020-09-21, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har en känsla av att det har svängt och att framtiden blir kallare än tidigare. Jag kollade NCEP reanalysis och temperaturanomalierna den senaste månaden på södra halvklotet har varit 4 tiondels grader kallare. På norra halvklotet skiljer det 2 tiondels grader. Den globala temperaturen har droppat flera tiondels grader jämfört med förra året.
Synd bara att vetenskap handlar om fakta och inte känslor. Enskilda år går det ned beroende på fenomen som el niño och annat. Dock är trenden väldigt tydlig. Det kommer att bli allt varmare.
Citera
2020-09-21, 01:51
Medlem
Zharkova har skrivit en ny artikel, publicerad i Augusti i journalen Temperature.

Modern Grand Solar Minimum will lead to terrestrial cooling
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23328940.2020.1796243

This discovery of double dynamo action in the Sun brought us a timely warning about the upcoming
grand solar minimum 1, when solar magnetic field and its magnetic activity will be reduced by 70%. This period has started in the Sun in 2020 and will last until 2053. During this modern grand minimum, one
would expect to see a reduction of the average terrestrial temperature by up to 1.0°C, especially, during
the periods of solar minima between the cycles 25–26 and 26–27, e.g. in the decade 2031–2043.

The reduction of a terrestrial temperature during the next 30 years can have important implications
for different parts of the planet on growing vegetation, agriculture, food supplies, and heating needs in
both Northern and Southern hemispheres. This global cooling during the upcoming grand solar
minimum 1 (2020–2053) can offset for three decades any signs of global warming and would require
inter-government efforts to tackle problems with heat and food supplies for the whole population of the Earth.

Citera
2020-09-21, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Synd bara att vetenskap handlar om fakta och inte känslor. Enskilda år går det ned beroende på fenomen som el niño och annat. Dock är trenden väldigt tydlig. Det kommer att bli allt varmare.

De senaste 350 000 åren har det förekommit 3 stycken likadana trender som fick ett abrupt slut när temperaturen störtdök med 10-12 grader. Enligt grafen på följande sida så är det snart dags för ytterligare en störtdykning av temperaturen.

https://www.ncdc.noaa.gov/abrupt-climate-change/Glacial-Interglacial%20Cycles
Citera
2020-09-21, 11:57
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, varmare vatten borde ju avdunsta snabbare.

Snabbar på den dagliga molncykeln?

När man på 1960-talet diskuterade hur kärnkraften skulle byggas ut var frågan om vad man skulle göra med kylvattnet aktuell. Ett förslag var att lägga kraftverken utefter norska kusten. Det varma kylvattnet skulle kunna ge en ökning av yttemperaturen som fuktmättade västvinden mot Norge. När vinden steg mot norska bergen borde fukten falla ut och säkerställa permanent regn som kunde fylla vattenmagasin för vattenkraft.
Citera
2020-09-21, 12:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja, varmare vatten borde ju avdunsta snabbare.

Snabbar på den dagliga molncykeln?
Läs gärna detta inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Man borde ju också kunna förvänta sig att om evaporatioen ökar i kombination med att högre temperatur medför högre mättnadstryck för vattenånga, så borde den absoluta fuktigheten även öka.
Citera
2020-09-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
När man på 1960-talet diskuterade hur kärnkraften skulle byggas ut var frågan om vad man skulle göra med kylvattnet aktuell. Ett förslag var att lägga kraftverken utefter norska kusten. Det varma kylvattnet skulle kunna ge en ökning av yttemperaturen som fuktmättade västvinden mot Norge. När vinden steg mot norska bergen borde fukten falla ut och säkerställa permanent regn som kunde fylla vattenmagasin för vattenkraft.
Kul idé, men verkningsgraden från termisk energi i kärnkraftverket till elektricitet från vattenkraftverket torde blivit extremt låg.
Citera
2020-09-21, 14:18
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kul idé, men verkningsgraden från termisk energi i kärnkraftverket till elektricitet från vattenkraftverket torde blivit extremt låg.

Ja men det intressanta är att det är ett exempel där en liten störning kan få stor effekt. Det regnar ofta redan utan värmt ytvatten och när det inte gör det ligger man så nära gränsen för regn att en liten störning kan utlösa det. Vi räknade en del på det men det ansågs inte realistiskt att sälja iden till norrmännen.

Vatten är intressant genom att det finns två fasövergångar inom det temperaturområde som vi normalt hanterar. Det gör att värme inte bara kan upptas och avges genom temperaturändring utan även genom entropiändring. Värmeinnehållet i luft med vattenånga eller med mikrodroppar eller med mikroiskristaller är olika. Något som vi märker när det blåser sommarvind eller vintervind. Här finns mycket som behöver studeras närmare.
Citera
2020-09-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ja men det intressanta är att det är ett exempel där en liten störning kan få stor effekt. Det regnar ofta redan utan värmt ytvatten och när det inte gör det ligger man så nära gränsen för regn att en liten störning kan utlösa det. Vi räknade en del på det men det ansågs inte realistiskt att sälja iden till norrmännen.
Jag får erkänna att jag ställer mig mycket skeptiskt till att du skulle kunna få ut mer energi än du stoppar in. Kanske någon dag du kan starta ett regn som annars inte fallit, men andra dagar får du ingen effekt alls.
Citera
2020-09-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag får erkänna att jag ställer mig mycket skeptiskt till att du skulle kunna få ut mer energi än du stoppar in. Kanske någon dag du kan starta ett regn som annars inte fallit, men andra dagar får du ingen effekt alls.

Det han säger är väl bara att värmen i kylvattnet kunde tillföra lite regn istället för att bara gå förlorad.
Citera
2020-09-21, 18:26
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto

Kompis, Nu till några Fakta du inte verkar känna till ? världen har blivit KALLARE de 5 senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in