2020-09-21, 11:31
Medlem
Varför klarar vår hyllade FHM inte av att ge något besked om mötesbegränsningar åt något håll?
För en sådan excellent och världsunik myndighet som redan i början av året fastslog hur det skulle utveckla sig borde det vara ett extremt simpelt uttalande.
Detta påverkar folkhälsa och ekonomi så ett besked är i behov snarast, varför kommer inget sådant?
Citera
2020-09-21, 11:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du missar hela grejen med a-/presymtomatisk och även tidsfaktorn. Det finns ingen som jämför med mässlingen t.ex. Vad man gör här är att varna för att smittspridningen kan bli stor p.g.a. dessa sammanfallande faktorer.
Så vad kan man göra annorlunda om man tror sig veta att det finns en viss spridning mha. aerosoler?
Citera
2020-09-21, 11:38
Medlem
JedanProblems avatar
Svensk flygresenär tagen med corona:
https://www.express.co.uk/news/world/1337997/China-Hong-Kong-news-coronavirus-laboratory-sample-quarantine-lockdown-cases-china

19 importerade fall under en dag.. 8 från Indien, 7 Nepal ytterliggare några Filippinerna och sen.. jajamen, en svensk tagen med coronainfektion.

Det är nog dessvärre den bilden som många har av Sveriges coronahantering: att det är samma spridning som i Indien och Nepal.
Citera
2020-09-21, 11:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är nog inte fråga om påstående utan det är det man vetenskapligt har känt till.

Om vården av äldre hade fungerat så hade inte många dött.

Hade det varit en luftburen smitta hade det nog inte alls gått att skydda våra äldre, eller jag kan i alla fall inte förstå hur det skulle gått till.
Det förklarar specifikt Sveriges höga dödstal, eller?

Nej, jag menar att så inte är fallet utan vi ser samma fördelning i våra grannländer. Det stora dödstalet följer samhällsmittan och där hade testning och saker som munskydd gjort skillnad. Och då menar jag verklig smittspårning där man följer upp kontakterna. Vi hade inte alls någon testning öht och FHM avbröt den allmänna. Samtidigt kom man med besked om att anhöriga till smittade inte behövde vara hemma vilket gjorde att många aldrig kunde få en godkänd frånvaro på sina jobb.

Det var inte främst den skidåkande medelklassen i villaområdena som spred smittan vidare. Visst en del blev sjuka efter Italiensemestern men man hade både möjlighet och kunskap samt vilja att följa de anvisningar som trots allt kom. På det viset begränsades smittan där.

Värre var det med London- och Teheranresenärerna.

Det är inte bara det här med bråket kring semantik på området kring luftburet/aerosol/droppsmitta som dödat det är helt enkelt det faktum att föreskrifterna inte gjordes tvingande i vissa fall som gjort att vi nu står med 5800+ döda och en puttrande smittspridning i bakgrunden där dödstalen aldrig sjunker till noll som det tycks och som det har gjort under längre tider hos våra grannländer även om det inte slipper undan helt.
Citera
2020-09-21, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Svensk flygresenär tagen med corona:
https://www.express.co.uk/news/world/1337997/China-Hong-Kong-news-coronavirus-laboratory-sample-quarantine-lockdown-cases-china

19 importerade fall under en dag.. 8 från Indien, 7 Nepal ytterliggare några Filippinerna och sen.. jajamen, en svensk tagen med coronainfektion.

Det är nog dessvärre den bilden som många har av Sveriges coronahantering: att det är samma spridning som i Indien och Nepal.

Din jävla pajas!

Märkligt att Ni inte tar upp den norska statistiken över importerade fall via flyg!
Nej just det, det har inte förekommit på ett flyg från Sverige senaste månaden. Däremot från Danmark och GB osv.
Ett jävla körsbärsplockande dagarna i ända. Ni sitter och dammsuger nätet efter nyheter som skulle kunna Ge er mer kraft i ert Sverigehatande.
Förstår inte hur ni orkar..
Citera
2020-09-21, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så vad kan man göra annorlunda om man tror sig veta att det finns en viss spridning mha. aerosoler?
Munskydd. Testning. Smittspårning. Men som jag säger hade man behövt erkänna a-/presymtomatisk smittspridning som ett faktum i Sverige så att folk hade att förhålla sig till det och möjlighet till t.ex. sjukskrivning framförallt för anhöriga till smittade. Svårare är det inte Nu har vi iofs testning igång efter ett halvår men ingen direkt aktiv smittspårning med testning av kontakter. Det har utvecklat sig till att bli helt ogörbart nu. Skulle vi gjort det från början vore läget annorlunda på så många punkter. Framförallt hade det sparat på resurser och miljarder i kostnader.

Vi har misslyckats med detta.
Citera
2020-09-21, 11:51
Medlem
Citat:
Varför länkar du till samma innehåll? Det har på en vecka gått från stigende till flat och nu synkende. Finns högst upp på sidan. Och det var just trenden jag pratade med Tony om:

Se ovan.

Jag förstår inte vad du försöker säga!?
Att du vill ha beröm för att du förespått att trenden skulle vända? Eller vad vill du?
Sitta och gissa som ett barn, och sen ”Titta på mig, jag gissade rätt” (men det tog några veckor för min gissning att bli sann)

Samma som ”vänta bara två veckor”, och sen flytta målstolparna varje vecka.
Citera
2020-09-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Sådär, det är måndag morgon och SCB har just släppt sin senaste data:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Då tar vi en titt på perioden 27e juni till 25 augusti. När Neverever kollade för drygt en vecka sedan så såg han alltså en underdödlighet av 157 personer.

Då tar vi och öppnar upp den senaste excelboken, går till fliken Tabell1 och slår in =SUMMA(G187:G245)-SUMMA(H187:H245) .

Hoppsan, "underdödligheten" har visst krympt till 87 personer från tidigare 157... Inte statistiskt signifikant - och fortsätter det i den här takten så skulle det ta 5-6 år innan överdödligheten på nästan 6 000 från i våras har jämnats ut.

Rätt intressant, för om man tittar på aktuarietabeller för hur många år en person har kvar att leva i genomsnitt, när dom nått en viss ålder, och sen jämför med åldrarna på de som dog i corona i våras, så är det nog hyfsat nära 5-6 år kvar i livet totalt sett.

Med andra ord tycks datan vi har sett under sensommaren gå helt emot den här teorin om att coronaoffren "dog med inte av", och "låg redan på sin dödsbädd". Allt just nu tyder på att de flesta offren hade flera år kvar.

Ser ni någon journalist som fortfarande svamlar om "tilltagande underdödlighet" så länka gärna till artikeln, så kan vi kontakta verbörande och peka ut felaktigheten.

Sen har vi ju det senaste utspelet från FHM om "zombiedödlighet". Folk som "borde" ha dött under de senaste två influensasäsongerna lyckades lura döden, och gick istället bort i covid istället. Det faller ju natruligtvis på sin egen orimlighet - och detta har ju även påpekats från diverse håll senaste veckan. Jag skulle i så fall kontra med att det var hög dödlighet under influensasäsongen 2017-2018, så om det var färre som dog i influensan 2018/19 och 19/20 var det antagligen också delvis ett resultat av det tidigare årets tuffa influensa.

Man kan inte först försöka bagatallisera coronadödligheten i april/maj med argument om att "det finns minsann månadspar de senaste 20 åren som också hade hög dödlighet - titta på mars 2018", och sen vända sig 180grader och peka på att underdödligheten 2019 och säga "nej nej, förresten, glöm mars 2018 gott folk, vi börjar räkna från och med hösten 2018".

Edit: korrigerade "hoppsan över/under"

Bra att det dör färre än tidigare år, om än i litet antal.
Vi får väl se vad slutnotan blir, kanske blir 2020 lika tufft som året 2002 som vi alla minns fortfarande med fasa.
Citera
2020-09-21, 11:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det förklarar specifikt Sveriges höga dödstal, eller?
88 % av alla döda i Sverige är 70 år och äldre, så det som misslyckats är att skydda de äldre.

Sedan håller jag med om att om vi haft väldigt få smittade i Sverige hade vi också haft färre äldre som dött.

Strategin att hålla samhället öppet och skydda de äldre misslyckades!

Jag tycker vi även kan diskutera varför strategin misslyckades.
Jag tror problemet var att de som ansvarar för vård av äldre inte hade en susning om hur man skulle skydda dem.
Dessutom saknades ju alla former av skyddsutrustning, både på kort och lång sikt. Om det funnits beredskapslager av dessa enkla skydd hade vi haft en helt annan bild tror jag.
Citera
2020-09-21, 12:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Munskydd. Testning. Smittspårning. Men som jag säger hade man behövt erkänna a-/presymtomatisk smittspridning som ett faktum i Sverige så att folk hade att förhålla sig till det och möjlighet till t.ex. sjukskrivning framförallt för anhöriga till smittade. Svårare är det inte Nu har vi iofs testning igång efter ett halvår men ingen direkt aktiv smittspårning med testning av kontakter. Det har utvecklat sig till att bli helt ogörbart nu. Skulle vi gjort det från början vore läget annorlunda på så många punkter. Framförallt hade det sparat på resurser och miljarder i kostnader.

Vi har misslyckats med detta.
En del har jag svarat på.

Testningen kom igång sent och det var naturligtvis inte bra.
Sedan fanns det ju inte testutrustning från början, och senare i tillräcklig omfattning så det var ju svårt att börja direkt.
Citera
2020-09-21, 12:03
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Din jävla pajas!

Märkligt att Ni inte tar upp den norska statistiken över importerade fall via flyg!
Nej just det, det har inte förekommit på ett flyg från Sverige senaste månaden. Däremot från Danmark och GB osv.
Ett jävla körsbärsplockande dagarna i ända. Ni sitter och dammsuger nätet efter nyheter som skulle kunna Ge er mer kraft i ert Sverigehatande.
Förstår inte hur ni orkar..
Vilken förbaskad otur att det skulle dyka upp en svensk med covid i Kina - jag menar vi i Sverige som har varit så duktiga på att hantera pandemin. Omvärlden ser ju upp till oss. Det har jag ju läst på Aftonbladet, så då måste det ju stämma.

Eller? Undrar om det var någon kines som höjde på ögonbrynen när dom såg vart coronaresenärerma kom ifrån. Jag kan tänka mig att med vårt dåliga rykte så hade nog de flesta redan placerat Sverige i samma grupp som de andra länderna.. Dom flesta satt nog bara och nickade.. Indien.. Nepal.. Sverige ....

Vilken är för jävla surt, för det här betyder med största sannolikhet att jag inte kan göra min årliga Thailandsresa till vintern . Svenskar kommer antagligen inte vara välkomna till Asien med vårt rykte. Eller - kanske till Indien och Nepal...
Citera
2020-09-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller ju med eg...

Men vi tänker ju ändå motstridigt på ett sätt...

Om vi tar Spanien som ett bra exempel så hade dom en mkt kraftig första våg...dom umgås närmare varann ...Då borde dom i allra högsta grad nått samma flockimunitet

Men ändå drabbas dom av ännu en kraftig andra våg....

Vi i Sverige har haft en medel första våg ( Sthlm kraftigare) ..lite restriktioner o sen knappt någon smitta i flera månader o just nu ingen andra våg...

Märkligt..!

Kan det vara andra regioner eller andra grupper av befolkningen som nu drabbas i Spanien?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in