2020-09-21, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag vet inte. Allt jag kan säga med säkerhet är att förklaringen till vår situation ges av någon av de tre punkterna jag redan listat. Vad tror du själv?

Jag tror ju på flockimunitet...

Men jag är mkt förvånad att inte Madrid är det isåfall...
Citera
2020-09-21, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Jag vet inte. Allt jag kan säga med säkerhet är att förklaringen till vår situation ges av någon av de tre punkterna jag redan listat. Vad tror du själv?

Jag håller ju med eg...

Men vi tänker ju ändå motstridigt på ett sätt...

Om vi tar Spanien som ett bra exempel så hade dom en mkt kraftig första våg...dom umgås närmare varann ...Då borde dom i allra högsta grad nått samma flockimunitet

Men ändå drabbas dom av ännu en kraftig andra våg....

Vi i Sverige har haft en medel första våg ( Sthlm kraftigare) ..lite restriktioner o sen knappt någon smitta i flera månader o just nu ingen andra våg...

Märkligt..!
Citera
2020-09-21, 03:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om vi inte får en andra våg så är det oavsett helt otroligt då vi eg inte borde ha högre flockimunitet än andra länder i Europa....

Möjligen att vi inte umgås så nära med andra människor så vi helt enkelt undviker smittan genom att sitta mest hemma...men länder som verkligen tagit viruset på allvar o varit mkt isolerade har ändå drabbats igen....

Får inte ihop det helt...
Har inget svar. Däremot är det fullt möjligt att lockdown och masker är kontraproduktivt. Kanske är det Sverige som tar smittan på allvar och tex Storbritannien och Spanien som inte agerar speciellt effektivt.

Frivillighet och frihet kanske betyder mer än man tror.

Men som flera skrivit. Sociala distanseringen är antagligen större i Sverige än tex Spanien. Jag var förövrigt i Spanien för en månad sen och min synnerligen anekdotiska bedömning är att sociala distanseringen följs mycket mer här än i Spanien. Där har de maskkrav men det följdes rätt sådär vad jag såg.
Citera
2020-09-21, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Har inget svar. Däremot är det fullt möjligt att lockdown och masker är kontraproduktivt. Kanske är det Sverige som tar smittan på allvar och tex Storbritannien och Spanien som inte agerar speciellt effektivt.

Men som flera skrivit. Sociala distanseringen är antagligen större i Sverige än tex Spanien. Jag var förövrigt i Spanien för en månad sen och min synnerligen anekdotiska bedömning är att sociala distanseringen följs mycket mer här än i Spanien. Där har de maskkrav men det följdes rätt sådär vad jag såg.
Det skulle kunna vara så att vi har mer av korsimmunitet, förvärvad av andra coronavirus, här i Norr eftersom vi oftare har förkylningssmittor här.
Citera
2020-09-21, 05:45
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det skulle kunna vara så att vi har mer av korsimmunitet, förvärvad av andra coronavirus, här i Norr eftersom vi oftare har förkylningssmittor här.
Mycket intressant och kanske skiljer sig vårt sätt med dagis mm där förkylningar ofta sprids ifrån till föräldrar. Detta ihop med vårt kalla klimat kan vara orsaken då några av förkylningsvirusen är av coronatyp.

Undrar om det finns uppgifter på sjukdom av förkylningar i förhållande till andra länder. Kanske därför våra grannländer Norge och Finland klarat sig rätt, förkylningar, så bra och de fick troligen stopp på smittspridningen till äldre och sjuka i större omfattning än vi fick.
Citera
2020-09-21, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mycket intressant och kanske skiljer sig vårt sätt med dagis mm där förkylningar ofta sprids ifrån till föräldrar. Detta ihop med vårt kalla klimat kan vara orsaken då några av förkylningsvirusen är av coronatyp.

Undrar om det finns uppgifter på sjukdom av förkylningar i förhållande till andra länder. Kanske därför våra grannländer Norge och Finland klarat sig rätt, förkylningar, så bra och de fick troligen stopp på smittspridningen till äldre och sjuka i större omfattning än vi fick.
För att vara tydlig: Jag vet inte om det är så, jag bara försöker hitta troliga förklaringar på fenomenet.
Citera
2020-09-21, 06:14
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
För att vara tydlig: Jag vet inte om det är så, jag bara försöker hitta troliga förklaringar på fenomenet.
Helt ok. Enbart som diskussion.
Men skulle kunna vara en orsak till att många inte blir speciellt sjuka och en del märker ingenting.
Intressant tanke.
Citera
2020-09-21, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Helt ok. Enbart som diskussion.
Men skulle kunna vara en orsak till att många inte blir speciellt sjuka och en del märker ingenting.
Intressant tanke.
Ja. Det lär komma studier på det där vad det lider. Då får vi se om denna hypotes håller eller inte.
Citera
2020-09-21, 06:21
Medlem
Citat:

Jag tror också att det kan vara på detta viset, men inte en immunitet I så fall, utan att immunförsvaret lättare känner igen viruset. Hade det varit immunitet hade vi bara fått en enda corona-förkylning vart X:te år och det får vi inte.
Citera
2020-09-21, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror också att det kan vara på detta viset, men inte en immunitet I så fall, utan att immunförsvaret lättare känner igen viruset. Hade det varit immunitet hade vi bara fått en enda corona-förkylning vart X:te år och det får vi inte.
Ja men det att immunförsvaret (eg. minnesceller) känner igen virus är just en form av immunitet.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-09-21 kl. 06:39.
Citera
2020-09-21, 06:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Min gissning är att Sverige har några fördelar:

De restriktioner och rekommendationer som vi har riktat sig emot vad den största delen av smittspridningen sker.

Tack vare det har befolkningen kunnat hålla sig till ett fåtal förhållningsregler som inte ändrats.

Befolkningen har behandlats som vuxna som själva kan avgöra hur dessa regler ska tillämpas i vardagen.

Detta för det lättare för befolkningen att följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer, också i längden.
Citera
2020-09-21, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hur går det ihop? Han visar upp ett foto från en flygresa. Men vågar inte gå utanför dörren.

Viktnedgång hade kunnat leda till lägre blodtryck.

Är väl också sällsynt att ett osmittat äldreboende smittar ned personalen. Brukar väl vara tvärtom.
Han borde mycket riktigt lägga om kosten och röra på sig, ifall han är orolig för sitt liv. Fetma, diabetes och högt blodtryck kan han slippa, med enkla medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in