2020-09-21, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har sett flera artiklar i svensk press i ämnet. Alltid handlar det om att man hyllar Sverige. Men när man läser artikeln så visar det sig att man lyckats skaka fram 2-3 experter som säger något positivt och många gånger har dessa personer haft vad man kan kalla för en väldigt eljest syn på saken hela tiden.

Men det är ju inte konstigt att våra journalister skriver som de gör nu när vår statsepidemiolog använder Youtubare med tighta foliehattar som källor för sina egna uttalanden.

Ja och jag har även försökt söka på både WHOs hemsida och deras Youtube-kanal om alla ”hyllningar” till Sverige... Men där har jag då inte hittat nånting.

Däremot har jag hittat videoklipp där man uppmärksammar andra länder som anses ha lyckats hålla nere smittan... Men det har snarare handlat om länder som Sydkorea, Thailand med flera.

Man har även en hel del artiklar och videoklipp där man tar upp hur viktigt det är med munskydd. WHO har till och med startat detta:

Citat:
”Publicerades den 6 aug. 2020

Today, we launch a new #WearAMask challenge!

By wearing a mask, you are sending a message of solidarity and protecting people, especially those most vulnerable, from COVID-19.

Take a photo or a video of yourself wearing a mask, share it and nominate friends to do the same.
Masks alone will not stop the virus - we must 𝗱𝗼 𝗶𝘁 𝗮𝗹𝗹:

-Wear a mask that covers your nose, mouth and chin

-Keep physical distance
-Clean your hands
-Keep away from big crowds
-Cover your mouth and nose when coughing

We are the ones that can end this pandemic!”

https://youtu.be/8wvv4sV6qxM

Jag är dock inte ens själv övertygad om att munskydd är någon mirakellösning, även om jag är för det i vissa sammanhang.

Men att få det till att WHO ser Sverige som ett föregångsland blir nästan löjligt. Från dag ett sa WHO även att smittspårning skulle prioriteras: ”Test, test, test”. Sverige kom igång i större utsträckning när det gäller provtagningarna först i Juni... När skadan redan var skedd, när det inte längre fanns samma behov av att förhindra att ett virus sprider sig som i mars-april.

Men det är ju inte heller så att WHO direkt hyllar länder som Italien, Spanien, England eller USA. Både nämnda länder OCH Sverige tillhör ”topp 10-15” över länder som har haft flest dödsfall/invånare i världen.

Även om det verkar vara svårt att förstå att inget av dessa länder är exempel på länder som har ”lyckats”... Men drygt 200 länder i världen har färre dödsfall.

Det är möjligt att Sveriges hade lyckats mycket bättre OM inte smittan spred sig på ålderdomshemmen i början och det är möjligt att hösten går mer okej. Men, nu sket det sig totalt i våras och hur det hanterades i början av pandemin kommer WHO antagligen aldrig att uppmärksamma som ett lyckat exempel.
Citera
2020-09-21, 11:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hej
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/#norge-trend-i-registrert-smitte
Varför länkar du till samma innehåll? Det har på en vecka gått från stigende till flat och nu synkende. Finns högst upp på sidan. Och det var just trenden jag pratade med Tony om:
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Måste man sitta i karantän nu om man besökt Oslo?, om det nu varit en sån effektiv smittskyddsåtgärd kommer det inte gå åt helvete för norge nu då om det släpper det kravet?

Eller kommer de visa sig att den restriktionen bara varit trams?
Se ovan.
Citera
2020-09-21, 11:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men de sprids inte lika kraftigt som luftburna virus.
Ge dig nu. Ingen har påstått det. Många har dock påstått att COVID19 inte alls smittar via aerosol inklusive vår smittskyddsmyndighet hela tiden.

Jag menar att folk har dött i onödan p.g.a. det.
Citera
2020-09-21, 11:15
Medlem
Citat:
Ge dig nu. Ingen har påstått det. Många har dock påstått att COVID19 inte alls smittar via aerosol inklusive vår smittskyddsmyndighet hela tiden.

Uttryck dig inte så korkat då.
Citera
2020-09-21, 11:17
Medlem
Citat:
Varför länkar du till samma innehåll? Det har på en vecka gått från stigende till flat och nu synkende. Finns högst upp på sidan. Och det var just trenden jag pratade med Tony om:

Se ovan.
Stigande i 6 kommuner, flat i 116, sjunkande i 5.
Citera
2020-09-21, 11:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Grejen är att aerosol är luftburen.
Nja, inte riktigt, eller säg både och.

Aerosoler är luftburna.

Vattkoppor tex. sprider sig som torr aerosol långt och länge.

Corona sprider sig i små, små droppar (också aerosoler) och dör när dropparna torkar.

Dessutom verkar ju inte spridningen vara typiskt för luftburen smitta, så smittvägen är väl lite mitt emellan luftburen och droppburen.
Citera
2020-09-21, 11:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Uttryck dig inte så korkat då.
Eh, vad? Samtliga apologeter här och annorstädes inklusive våra myndigheter och experter har sagt att detta inte förekommer. Och det har de gjort det hela tiden och antagligen kommer att fortsätta att göra. Länge, trots att fler och fler indikatorer har visat att det nog är på det viset. T.o.m. i tidiga studier spekulerade man kring detta som några från Kina där folk har blivit smittad på restauranger och bussar. Nej, så kan det inte vara har man hört från självaste Anders Tegnell. Och det har dödat.

Så kom inte till mig och försök mästra mig.

Jag är också ganska så säker på att COVID19 till slut kommer att klassificeras som en luftburen smitta.
Citera
2020-09-21, 11:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Stigande i 6 kommuner, flat i 116, sjunkande i 5.
Det sammantaget anser VG vara sjunkende vilket är en förändring på drygt en vecka från stigende.
Citera
2020-09-21, 11:24
Medlem
Citat:
Eh, vad? Samtliga apologeter här och annorstädes inklusive våra myndigheter och experter har sagt att detta inte förekommer. Och det har de gjort det hela tiden och antagligen kommer att fortsätta att göra. Länge, trots att fler och fler indikatorer har visat att det nog är på det viset. T.o.m. i tidiga studier spekulerade man kring detta som några från Kina där folk har blivit smittad på restauranger och bussar. Nej, så kan det inte vara har man hört från självaste Anders Tegnell. Och det har dödat.

Så kom inte till mig och försök mästra mig.

Jag är också ganska så säker på att COVID19 till slut kommer att klassificeras som en luftburen smitta.
Jag var en av de första som skrev att det här nog var en aerosol, i tråden. Så kom inte till mig och försök mästra mig.
Citera
2020-09-21, 11:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nja, inte riktigt, eller säg både och.

Aerosoler är luftburna.

Vattkoppor tex. sprider sig som torr aerosol långt och länge.

Corona sprider sig i små, små droppar (också aerosoler) och dör när dropparna torkar.

Dessutom verkar ju inte spridningen vara typiskt för luftburen smitta, så smittvägen är väl lite mitt emellan luftburen och droppburen.
Du missar hela grejen med a-/presymtomatisk och även tidsfaktorn. Det finns ingen som jämför med mässlingen t.ex. Vad man gör här är att varna för att smittspridningen kan bli stor p.g.a. dessa sammanfallande faktorer.
Citera
2020-09-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja och jag har även försökt söka på både WHOs hemsida och deras Youtube-kanal om alla ”hyllningar” till Sverige... Men där har jag då inte hittat nånting.

Däremot har jag hittat videoklipp där man uppmärksammar andra länder som anses ha lyckats hålla nere smittan... Men det har snarare handlat om länder som Sydkorea, Thailand med flera.

Man har även en hel del artiklar och videoklipp där man tar upp hur viktigt det är med munskydd. WHO har till och med startat detta:

https://youtu.be/8wvv4sV6qxM

Jag är dock inte ens själv övertygad om att munskydd är någon mirakellösning, även om jag är för det i vissa sammanhang.

Men att få det till att WHO ser Sverige som ett föregångsland blir nästan löjligt. Från dag ett sa WHO även att smittspårning skulle prioriteras: ”Test, test, test”. Sverige kom igång i större utsträckning när det gäller provtagningarna först i Juni... När skadan redan var skedd, när det inte längre fanns samma behov av att förhindra att ett virus sprider sig som i mars-april.

Men det är ju inte heller så att WHO direkt hyllar länder som Italien, Spanien, England eller USA. Både nämnda länder OCH Sverige tillhör ”topp 10-15” över länder som har haft flest dödsfall/invånare i världen.

Även om det verkar vara svårt att förstå att inget av dessa länder är exempel på länder som har ”lyckats”... Men drygt 200 länder i världen har färre dödsfall.

Det är möjligt att Sveriges hade lyckats mycket bättre OM inte smittan spred sig på ålderdomshemmen i början och det är möjligt att hösten går mer okej. Men, nu sket det sig totalt i våras och hur det hanterades i början av pandemin kommer WHO antagligen aldrig att uppmärksamma som ett lyckat exempel.

#BeASheepChallenge snarare. Munblöja kommer inte att minska antalet döda.
Citera
2020-09-21, 11:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Det är nog inte fråga om påstående utan det är det man vetenskapligt har känt till.

Om vården av äldre hade fungerat så hade inte många dött.

Hade det varit en luftburen smitta hade det nog inte alls gått att skydda våra äldre, eller jag kan i alla fall inte förstå hur det skulle gått till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in