2020-09-16, 21:54
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Så hur lyder din rekommendation?

Använd balsam när du tvättar håret dvs. med shampoo eller varje dag om du behandlat håret kemiskt då det tenderar att torka ut det i högre grad än normalt. Har man väldigt torr hårbotten eller problem med frissigt hår så kan man också använda balsam eller inpackning. Ser bara inte logiken i folk som överanvänder saker utan anledning. Shampoonerar inte mitt hår varje dag heller, gör det när jag tycker att det börjar kännas fett. Det finns ingen universallösning som passar alla, shamponera så ofta du tycker det behövs och använd balsam om du tycker ditt hår ser flygigt eller frissigt ut. Det är bara dålig reklam att man magiskt får "friskt" hår av att använda ett balsam hela tiden, balsam består bara av olika fetter eller limliknande produkter, det ser på sin höjd bra ut för stunden.
Senast redigerad av Rasande-Rose 2020-09-16 kl. 21:57.
Citera
2020-09-16, 23:35
Medlem
Börjar se ett samband med tidigare inlägg: "Varför luktar så många så dåligt?"
Citera
2020-09-18, 13:55
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Använd balsam när du tvättar håret dvs. med shampoo eller varje dag om du behandlat håret kemiskt då det tenderar att torka ut det i högre grad än normalt. Har man väldigt torr hårbotten eller problem med frissigt hår så kan man också använda balsam eller inpackning. Ser bara inte logiken i folk som överanvänder saker utan anledning. Shampoonerar inte mitt hår varje dag heller, gör det när jag tycker att det börjar kännas fett. Det finns ingen universallösning som passar alla, shamponera så ofta du tycker det behövs och använd balsam om du tycker ditt hår ser flygigt eller frissigt ut. Det är bara dålig reklam att man magiskt får "friskt" hår av att använda ett balsam hela tiden, balsam består bara av olika fetter eller limliknande produkter, det ser på sin höjd bra ut för stunden.

Är kille, men har rätt torrt hår (botten inte torr dock). Också lite frissigt, känns ojämnt överlag längdmässigt. Kan iofs bero på dålig sömn. Har testat lite med kokosolja och sen skölja ur med balsam. Shampoo gör bara mitt hår ännu torrare faktiskt. Vilket balsam rekommenderar du?
Citera
2020-09-18, 23:25
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Börjar se ett samband med tidigare inlägg: "Varför luktar så många så dåligt?"
Skalpen eller håret luktar inte om man håller efter med vatten.

Armhålorna och skrevet å sin sida kan lätt börja lukta, så där använder jag tvål när jag duschar. Röven tvättar jag med tvål för att jag tycker det känns fräschare så. Händerna tvättar jag ofta med tvål för att undvika att sprida patogener till mig själv och andra. I munnen använder jag tandkräm för att undvika karies. På så vis håller jag mig själv och min omgivning frisk, och ser till att inte lukta illa. En kaka oparfymerad tvål och en tub tandkräm, en tandborste och en kam, där har du hela min arsenal av hygienprodukter.

Om andra vill schamponera sig så får de gärna göra det, det ger håret en viss look som många gillar, men kom inte och säg att det behövs för att inte lukta illa.
Citera
2020-09-18, 23:30
Medlem
Tryckallan74s avatar
Enkelt förklarat, kroppen behöver inte allt detta skit som prackas på oss dagligen... Jag är en normal person men jag har inte borstat tänderna på 5 år tror jag det är nu, tvättar håret kanske 1 gång varannan månad! Tänderna är i perfekt kondition, håret likaså! Om ni bara fattar vad de gör ALLT för att tvinga på er så skulle ni bli skräckslagna!!
Citera
2020-09-18, 23:48
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Är kille, men har rätt torrt hår (botten inte torr dock). Också lite frissigt, känns ojämnt överlag längdmässigt. Kan iofs bero på dålig sömn. Har testat lite med kokosolja och sen skölja ur med balsam. Shampoo gör bara mitt hår ännu torrare faktiskt. Vilket balsam rekommenderar du?
Vet att det inte är mig du frågar, men rekommenderar i alla fall:
Våga prova att inte använda något annat än vatten i håret!

Köp ett paket kammar och använd ofta. Kamma även under rinnande vatten i duschen. Rengör kammarna med en tandborste (klipp av skaftet om du tycker det är för långt att släpa runt på!) och tvål eller kör dem i diskmaskinen om du har en sån.

Du kan få experimentera lite med vattentemperaturen innan du hittar vad som funkar för dig. Om håret blir tort, prova att inte ha så varmt vatten i håret, eller rent av kallvatten. Resten av kroppen kan du duscha i vilken temperatur du vill.

Om håret verkligen blir jätteflottigt, eller om du ska gifta dig eller nåt: Blöt det torra håret med x TEskedar bikarbonat spätt i x deciliter vatten, gnugga lite och skölj. Det tar bort allt fett utan att lämna någon otäck kemikaliehinna. Jag körde den här metoden i typ ett år efter att jag slutat med annat schampo och ingen märkte att jag ändrat något.

Om håret känns strävt (som det lätt blir metoden i förra stycket): avsluta hårtvätten med en surskölj av x MATskedar vinäger spätt med x deciliter vatten. Blöt igenom håret, låt verka en stund och skölj. Håret blir mjukt som magen på en hundvalp, och om du sköljer ordentligt med kallt vatten efteråt är lukten borta när håret torkat.

Om längden är ojämn och du inte gillar det: klipp dig.

Lycka till!
Citera
2020-09-19, 13:14
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Vet att det inte är mig du frågar, men rekommenderar i alla fall:
Våga prova att inte använda något annat än vatten i håret!

Köp ett paket kammar och använd ofta. Kamma även under rinnande vatten i duschen. Rengör kammarna med en tandborste (klipp av skaftet om du tycker det är för långt att släpa runt på!) och tvål eller kör dem i diskmaskinen om du har en sån.

Du kan få experimentera lite med vattentemperaturen innan du hittar vad som funkar för dig. Om håret blir tort, prova att inte ha så varmt vatten i håret, eller rent av kallvatten. Resten av kroppen kan du duscha i vilken temperatur du vill.

Om håret verkligen blir jätteflottigt, eller om du ska gifta dig eller nåt: Blöt det torra håret med x TEskedar bikarbonat spätt i x deciliter vatten, gnugga lite och skölj. Det tar bort allt fett utan att lämna någon otäck kemikaliehinna. Jag körde den här metoden i typ ett år efter att jag slutat med annat schampo och ingen märkte att jag ändrat något.

Om håret känns strävt (som det lätt blir metoden i förra stycket): avsluta hårtvätten med en surskölj av x MATskedar vinäger spätt med x deciliter vatten. Blöt igenom håret, låt verka en stund och skölj. Håret blir mjukt som magen på en hundvalp, och om du sköljer ordentligt med kallt vatten efteråt är lukten borta när håret torkat.

Om längden är ojämn och du inte gillar det: klipp dig.

Lycka till!

Tack för råden. Mitt hår är för närvarande strävt och torrt. Det enda jag testat som hjälpt är kokosolja som jag sedan sköljt ut med balsam.

Har testat bara köra vatten i 2 veckor men inte märkt något positivt. Känns nästan ännu mer strävt än utan balsam.

Det känns praktiskt klyddigt med vinäger; hur löser du det? Jag kallduschar redan så den biten har jag "avbockad".

Jag klippte mig för en vecka sen - redan ojämnt. Tror det beror på sömnen.
Citera
2020-09-23, 11:23
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Det känns praktiskt klyddigt med vinäger; hur löser du det?
Oj! Missade helt ditt svar.

Jag brukar helt enkelt blanda i en plastflaska. I duschen kramar jag sedan ur håret och häller på sursköljen. Det brukar vara bra att hjälpa till med andra handen så att det faktiskt tar sig in mellan stråna och blöter upp istället för att bara rinna av. Gnugga runt försiktigt och försök byta ut så mycket som möjligt av vattnet. Det är lättast om man häller på ganska små skvättar i taget. Luta huvudet framåt, bakåt eller åt sidan för att undvika att det rinner i ögonen, om det gör det kan det svida lite. Jag brukar oftast stå framåtlutad.

Angående hur länge man ska vänta med att skölja håret har jag gjort lite olika. Jag tycker det brukar verka ganska direkt, men väntar ibland lite. Mer än en minut ska inte behövas. Du får prova lite.

Det exakta förfarandet betor förstås på hur långt hår du har. Är det ganska kort går det fort att stänka i och rufsa om. Det går också åt mindre surskölj. Jag har ganska långt hår och brukar förbruka kanske två deciliter.

Lite teori kanske kan vara på sin plats förresten: Hårstrån har fjäll, och dessa fjäll kan vara mer eller mindre resta. Tvål tenderar att få fjällen att resa sig. Detta gör visserligen att man lättare kan tvätta bort fett som gömt sig under fjällen, men det gör också håret strävt då hårstråna lättare hakar i varandra. Syror får fjällen att lägga sig så att stråna glider lättare. Även annat kan påverka hur resta fjällen är. Jag tror att man kan utnyttja det här för att få in mer fett "på insidan" av håret och ändå ha en icke fet yta, men jag har inte labbat med det personligen.
Citera
2022-09-15, 08:18
Medlem
IT-chefens avatar
Jag har schamponerat mitt hår tre gånger på drygt ett år nu, varje gång inför att jag ska klippa mig.

Jag slutade som ett experiment efter att ha sett det här YT-klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=T-_HKFjxVl0

Jag tyckte han lät sund och han har gjort många intressanta YT-klipp bl.a. om amerikansk frukost och om McDonalds ständigt trasiga glassmaskiner. Planen var att bara testa ett par veckor, men jag vill inte tillbaka.

Först och främst så kan jag kanske inflika att jag inte duschar mer än två-tre gånger i veckan (oftare på sommaren, mer sällan på vintern). Duschar jag oftare än så upplever jag att min hy blir torr och kliar. Jag vägrar kompensera överdrivet tvättande med diverse krämer. Ibland får jag stödtvätta armhålor och underliv mellan duscharna med lite ljummet vatten om jag rört på mig mer än vanligt. Håret sköljer jag bara och kammar noga igenom med fingrarna med det varma vattnet.

Hur är håret då?
  • Det är först och främst i princip alltid snyggt. God volym, det ligger snyggt och en dålig hårdag kan jag inte minnas när jag hade senast. Jag använder inte längre vax eller annan hårprodukt för att hålla ordning på lockarna utan håret är i princip alltid snyggt så länge jag inte lägger mig med blött hår.
  • Jag är aldrig torr i hårbotten och det kliar ingenting, vilket hände ofta tidigare. Jag fick ofta också finnar i hårbotten vilket inte hänt på flera månader nu.
  • Håret luktar inget speciellt. Min hustru och även min dotter är som blodhundar om det är någon avvikande doft och hon märker ingenting. Jag avslöjade det inte ens för henne förrän 2 månader in, i rädsla att hon skulle tycka jag är äcklig och hon luktade då direkt rakt in i skallen utan att känna några äckliga lukter, det doftar bara "jag".

Jag tror vi gör våra kroppar och framförallt vårt största organ en direkt otjänst om vi ofta och regelbundet tvättar bort vårt normala system för att återfukta kroppen, bara för att kompensera problemen som då uppstår med syntetiska oljor och mjukgörare.
Citera
2022-09-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-chefen

Hur är håret då?
  • Håret luktar inget speciellt. Min hustru och även min dotter är som blodhundar om det är någon avvikande doft och hon märker ingenting. Jag avslöjade det inte ens för henne förrän 2 månader in, i rädsla att hon skulle tycka jag är äcklig och hon luktade då direkt rakt in i skallen utan att känna några äckliga lukter, det doftar bara "jag".

Jag tror vi gör våra kroppar och framförallt vårt största organ en direkt otjänst om vi ofta och regelbundet tvättar bort vårt normala system för att återfukta kroppen, bara för att kompensera problemen som då uppstår med syntetiska oljor och mjukgörare.

Precis detta,

Tvättar mitt hår typ en gång var tredje månad med mjällschampo, går utmärkt. Annars bara vatten.
Mår betydligt bättre än vid regelbunden tvätt och får bra fyllighet.
Tror inte en sekund på att regelbundet bryta kroppens naturliga fetter med kemikalier, för att sen korrigera problemen med externt pålagda oljor.

Har väl mina tankar om varför kvinnor verkar vara rätt kraftigt överrepresenterade när det gäller diverse allergiska/semi-allergiska tillstånd och irritationer i luftvägarna, host host, nys nys... hint, det har främst inte med hormoner/kroppsliga skillnader eller det faktum att de är kvinnor att göra, egentligen...
Citera
2023-03-03, 07:52
Medlem
schampo fastnar i huden och håret och bildar bubblor, dessa bubblor odlar dåliga bakterier och gör i sin tur dig sämre.
Jag har inte använt några produkter och bara vatten i flera år nu.
Citera
2023-03-14, 19:41
Moderator
Jultrollets avatar
Måste vara jätteskönt för er det fungerar för.

Jag har provat både balsammetoden och "bara vatten-metoden" men det fungerade inte för mig. Trots alla tips och råd om surskölj och annat, så fick jag till slut så mycket problem med hårbotten och håravfall att jag slutade. Använder milda sulfat och silikonfria schampon och balsam istället, någon gång Aleppotvål, och fortsätter nog hellre med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in