Citat:
Ursprungligen postat av
Sinlo89
Är kille, men har rätt torrt hår (botten inte torr dock). Också lite frissigt, känns ojämnt överlag längdmässigt. Kan iofs bero på dålig sömn. Har testat lite med kokosolja och sen skölja ur med balsam. Shampoo gör bara mitt hår ännu torrare faktiskt. Vilket balsam rekommenderar du?
Vet att det inte är mig du frågar, men rekommenderar i alla fall:
Våga prova att inte använda något annat än vatten i håret!
Köp ett paket kammar och använd ofta. Kamma även under rinnande vatten i duschen. Rengör kammarna med en tandborste (klipp av skaftet om du tycker det är för långt att släpa runt på!) och tvål eller kör dem i diskmaskinen om du har en sån.
Du kan få experimentera lite med vattentemperaturen innan du hittar vad som funkar för dig. Om håret blir tort, prova att inte ha så varmt vatten i håret, eller rent av kallvatten. Resten av kroppen kan du duscha i vilken temperatur du vill.
Om håret verkligen blir jätteflottigt, eller om du ska gifta dig eller nåt: Blöt det torra håret med x TEskedar bikarbonat spätt i x deciliter vatten, gnugga lite och skölj. Det tar bort allt fett utan att lämna någon otäck kemikaliehinna. Jag körde den här metoden i typ ett år efter att jag slutat med annat schampo och ingen märkte att jag ändrat något.
Om håret känns strävt (som det lätt blir metoden i förra stycket): avsluta hårtvätten med en surskölj av x MATskedar vinäger spätt med x deciliter vatten. Blöt igenom håret, låt verka en stund och skölj. Håret blir mjukt som magen på en hundvalp, och om du sköljer ordentligt med kallt vatten efteråt är lukten borta när håret torkat.
Om längden är ojämn och du inte gillar det: klipp dig.
Lycka till!