2023-03-30, 11:42
Medlem
Har testat men med dåligt resultat. Känns renare med schampoo också.
Citera
2023-03-30, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Har under de senaste två veckorna prövat på metoden "no-poo", säkert en del som hört talas om det. Det innebär att man slutar tvätta håret med shampoo och istället tvättar det grundligt med vatten varje dag och om man vill kan man även emellanåt tvätta med natriumbikarbonat och återfukta efteråt.

Jag har än så länge under dessa två veckor bara kört vatten och mitt hår har aldrig sett bättre ut. Mitt annars medeltunna hår har nu blivit något tjockare och lenare. Håret skiner på ett naturligt sätt som man bara kunde få till med oljor innan.

Detta är något fler borde åtminstone pröva innan man gnäller på att det skulle vara "äckligt". Mitt hår luktar inte äckligt, det luktar dock mer "naturligt" om det verkar logiskt. Jag har även fått komplimanger för mitt hår och tjejer vill gärna röra i det osv.

Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret? Har funderat på att köpa ett hälsobalsam och shampoo med naturliga ingredienser istället men eftersom det gått bra med bara vatten än så länge så känner jag att inget behövs för tillfället.
Jag har även hört på nätet att sluta med shampoo även förebygger tunnhårighet men det finns inga bevis såvitt jag vet.

Resultaten jag upplevt är iaf:

*Tjockare/fylligare hår
*Mjukare, nästan som sidenbomull
*Mina tidigare mjällproblem är borta
*Håret växer snabbare
*Lättare att "styla"

Åsikter och tankar?

Svamp tillväxten är dock ett problem - fräshheten uteblir.
Citera
2023-03-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Enkelt förklarat, kroppen behöver inte allt detta skit som prackas på oss dagligen... Jag är en normal person men jag har inte borstat tänderna på 5 år tror jag det är nu, tvättar håret kanske 1 gång varannan månad! Tänderna är i perfekt kondition, håret likaså! Om ni bara fattar vad de gör ALLT för att tvinga på er så skulle ni bli skräckslagna!!

Tänk på dina tänder dom är en väg in genom kärlen ner till hjärtat. För många patienter jag haft som fått oerhörda konsekvenser för deras dåliga tandstatus.

Inför hjärtkirurgi måste alla patienter varit hos tandläkaren för sanering och kontroll, om inte operationen är urakut.
Citera
2023-06-05, 22:21
Medlem
Hallonbackens avatar
Funderar själv på att testa det där med att skippa schampo. Ska ändå klippa mig snart och brukar göra det väldigt kort, kanske bra att ta bort schampot när håret är riktigt kort, brukar ändå inte ha behov av att tvätta det lika ofta när det är nyklippt. Tänker att omställningen inte är lika tuff då, eftersom det inte syns lika mycket om det är fett när det är kort.

Vad tror ni? Kanske börja med att köra varannan hårtvätt med bara vatten och varannan med lite schampo, som en slags nedtrappning en period?
Citera
2023-06-05, 22:52
Medlem
Gyxens avatar
Jag tvättar oftast håret med tvål. Håret känns lite oljigt innan det har torkat ordentligt men är turligt nog inte så lätt och luftigt som det är efter att jag har tvättat det med schampoo.

Ibland använder jag endast väldigt varmt vatten för att ta bort smuts och fett i håret och väldigt sällan en blandning av schampoo och tvål.
Citera
2023-08-29, 20:09
Medlem
Slutade tvätta håret med shampo

Slutade med shampoo för 4 veckor sen..håret är finare än någonsin...kan detta va farligt för håret
Citera
2023-08-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Slutade med shampoo för 4 veckor sen..håret är finare än någonsin...kan detta va farligt för håret

Farligt, nej.
Se gärna den här tråden för mer info.

(FB) Varför slutar inte fler att tvätta håret med schampoo?
Citera
2023-08-29, 20:24
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, håret kräver daglig behandling med diverse kemikalier annars blir det torrt, slitet, frissigt och kan till och men trilla av.

Nej, skoja bara, det är inte farligt att inte använda schampo.

(FB) Varför slutar inte fler att tvätta håret med schampoo?
Citera
2023-08-29, 20:25
Medlem
Helt klart hälsosammare för ditt hår. Generellt så behöver du bara använda schampo en gång i veckan om din PH-balans i hårbotten är som den ska.

Och är din PH-balans i ordning, så blir inte heller ditt hår lika skitigt från utsöndring i hårbotten. i folk mun "fettigt" hår. Exempelvis. Mjäll också.
Citera
2023-08-29, 20:28
Moderator
Jultrollets avatar
Liknande tråd om att sluta tvätta håret med schampo infogad. /Moderator
Citera
2023-08-29, 20:30
Medlem
TELAVIV91s avatar
Jag får ofta håret fullt med jord och annat damm. Behöver schampoo eller annan tvål för att få det rent.
Citera
2023-08-29, 20:36
Medlem
Mit hår ha alltid varit ganska tråkigt ...men nu efter 4veckor utan shampo så är det såå fint och fluffigt..jag tror knappt det är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in