• 1
  • 2
2020-09-18, 01:35
Medlem
Lyzzas avatar
Späckhuggare anfaller båtar och forskarna har inte en aning varför.

Jag har en teori. Kan de ha lärt sig att äta människor genom alla döda migranter som flyter runt i havet efter att deras sjöodugliga båtar kantrat, sjunkit?

Eller ligger migranterna och plaskar och skriker i vattnet och lockar späckhuggarna att anfalla?

När de väl fått smak på människokött så börjar de sedan att anfalla alla mindre båtar och försöker välta dom och kalasa på de som trillar i.

Tycker min teori låter vettig vad tycker ni?

Allt ätbart som faller i havet blir ju ändå fisk/krabbmat. Så varför inte Späckhuggsmat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...repp-mot-batar

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ckhuggarattack
Citera
2020-09-18, 01:46
Avstängd
XX-Ambars avatar
Så vitt jag vet så trivs inte späckhuggare i så varma vatten som Medelhavet, kanske runt Gibraltar då där Atlantens kalla vatten flödar in. Men inte där flyktingarna guppar.
Citera
2020-09-18, 01:50
Medlem
Tror det är för varmt i Medelhavet för dem. De trivs bra i fjordarna i Norge där det är mycket sil.

Tror att de där båtarna störde dem, kanske körde på någon unge eller så.
Citera
2020-09-18, 01:57
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Så vitt jag vet så trivs inte späckhuggare i så varma vatten som Medelhavet, kanske runt Gibraltar då där Atlantens kalla vatten flödar in. Men inte där flyktingarna guppar.

Flyktingar finns vid Gibraltar

"Tre gånger så många migranter som i fjol har i år tagit vägen genom Gibraltarsundet in i Europa."

https://www.svd.se/spansk-migrations...alienskt-stopp
Citera
2020-09-18, 02:14
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Flyktingar finns vid Gibraltar

"Tre gånger så många migranter som i fjol har i år tagit vägen genom Gibraltarsundet in i Europa."

https://www.svd.se/spansk-migrations...alienskt-stopp
Slö jävla kustbevakning både av Spanjorer och Britter då. Jag hade för mig att båtniggrerna kom från Turkiet till Grekland och Libyen till Italien.
Citera
2020-09-18, 02:22
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Slö jävla kustbevakning både av Spanjorer och Britter då. Jag hade för mig att båtniggrerna kom från Turkiet till Grekland och Libyen till Italien.

Här är en rapport från 2018 där du kan se karta över migranternas vägar över havet.

2018 dog ca 5000 pers på havet och det är nog bara en gissning. Ingen kan veta till 100%

https://www.svt.se/special/migration...r-till-europa/
Citera
2020-09-18, 02:24
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Här är en rapport från 2018 där du kan se karta över migranternas vägar över havet.

2018 dog ca 5000 pers på havet och det är nog bara en gissning. Ingen kan veta till 100%

https://www.svt.se/special/migration...r-till-europa/
Ok, vet du i vilka vatten det förekommer flest attacker av späckluffare då? Jag vill inte klicka på länkar till Aftonbladet, avskyr den tidningen.
Citera
2020-09-18, 02:41
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ok, vet du i vilka vatten det förekommer flest attacker av späckluffare då? Jag vill inte klicka på länkar till Aftonbladet, avskyr den tidningen.

Du får väl läsa The Guardian i stället då

https://www.theguardian.com/environm...-killer-whales
Citera
2020-09-18, 09:07
Bannlyst
Späckhuggare är sadister som gärna leker med sina byten genom psykisk terror, genom att låta bytet tro att den har en chans att komma undan eller att kasta upp bytet högt i luften.
En känd späckhuggare vid namn Tilikum dödade 3 av sina tränare och de handlade inte om mat.

Man vet inte hur ofta späckhuggare dödar människor eftersom de kan komma undan med sina mord.
Citera
2020-09-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Späckhuggare är sadister som gärna leker med sina byten genom psykisk terror, genom att låta bytet tro att den har en chans att komma undan eller att kasta upp bytet högt i luften.
En känd späckhuggare vid namn Tilikum dödade 3 av sina tränare och de handlade inte om mat.

Man vet inte hur ofta späckhuggare dödar människor eftersom de kan komma undan med sina mord.
Tilikum var infångad och hållen länge i fångenskap i en onaturlig miljö och familjekonstellation. Knappast representativt för hur vilda späckhuggare i naturliga flockar beter sig.
Citera
2020-09-18, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Tilikum var infångad och hållen länge i fångenskap i en onaturlig miljö och familjekonstellation. Knappast representativt för hur vilda späckhuggare i naturliga flockar beter sig.

Det är själva poängen.
Han var en tämjd späckhuggare men ändå opålitlig.
Det övriga jag skrev stämmer in på vilda späckhuggare , de är inga fredliga varelser och kallas för "killer whale" av en anledning då de dödar stora valar, hajar , delfiner m.m.
Späckhuggare är absolut inte korkade djur, de har god förståelse för hur fysik fungerar.
Citera
2020-09-18, 11:23
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det är själva poängen.
Han var en tämjd späckhuggare men ändå opålitlig.
Det övriga jag skrev stämmer in på vilda späckhuggare , de är inga fredliga varelser och kallas för "killer whale" av en anledning då de dödar stora valar, hajar , delfiner m.m.
Späckhuggare är absolut inte korkade djur, de har god förståelse för hur fysik fungerar.

Antagligen mer nedbruten än tämjd så det där håller inte. Det är människor som är sadister som insisterar på att hålla djur i fullkomligt onaturliga miljöer där djuren förväntas utföra massor av skit långt ifrån deras naturliga beteende.

Förvånad över att späckhuggaren inte gjorde det tidigare. Känner ingen sympati för människor som arbetar med djur på detta vis om de stryker med. Förhoppningsvis stryker fler med som arbetar med detta så idiotin avtar.

Visst stämmer det att de kallas killer whales för de i större grupp kan ses jaga större valar bland annat. Detta begrepp myntades för länge sedan.

De skall äta precis som alla andra djur vad det nu har med opålitlighet att göra. Det är fakta och naturligt. Människor har dessutom lyxen att låta dessa djur vara och ge fan i att låta dem vara istället för att provocera och tvinga dem till onaturligt beteende. Inte svårare än så.

I fångenskap kommer väldigt många djur vara oberäkneliga.

Men du yrar nästan så pass att du menar på att det ofta sker att späckhuggare ger sig på folk i det vilda? Jag har personligen har aldrig läst om ett enda dödsfall. Några attacker har man läst om, men då är ett exempel att man infunnit sig på ett isblock. Sälar tar sig ofta upp på isblock när de blir jagade av späckhuggare. Så det är fullt möjligt att de agerat på den instinkten och erfarenheten och snarare än att de visste att det var en människa..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in