• 6
  • 7
2024-05-14, 09:05
Medlem
Ördögs avatar
Spanska sjöräddningen rapporterade i går (13 maj) att späckhuggare rammat och sänkt en segelbåt i Gibraltar sund.

https://www.reuters.com/world/europe...ar-2024-05-13/
http://www.sailingscuttlebutt.com/20...-of-gibraltar/

Tydligen torkade den här tråden in, trots att fyra liknande attacker inträffade under 2022-23.

https://www.smithsonianmag.com/smart...tar-180983203/
Senast redigerad av Ördög 2024-05-14 kl. 09:08.
Citera
2024-05-14, 13:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Man skulle ju kunna se beteendet som evolution också.

Det går ju att jämföra med den ständiga "terrorbalansen" mellan jägare och jagad, genom historien.

Ibland har ett rovdjur fått övertaget, och då kunnat jaga sina byten intill utrotningens bristningsgränser.
Då har det, emellertid, ofta tagit stopp - och de jagade stackarna har "förändrats."
De har utvecklats med andra ord, och en ny egenskap har framträtt som fungerat utjämnande, och de som jagade började få problem med det som innan varit så lätt.

Den så hårt utgallrade arten kunde alltså börja växa till sig i antal igen, men då bättre än de varit.

Späckhuggarna kanske går genom samma förändring ???
Valar, som stort, har ju sedan länge varit ett hårt jagat djur.
De tvingades träda tillbaka med andra ord. Från att alltid tidigare ha varit havens stoltaste jägare, blev de istället rädda och ursäktande ... allt för att undslippa människans uppmärksamhet (och antingen dödas på stället eller bli fångade och bortforslade till okänd ort ... vanligt vis något delfinarium).

Hela denna processen har alltså förändrat späckhuggaren som art, och nya gener har börjat göra sig gällande. Människan uppfattats inte längre som samma skräckinjagande monstrum alltså, utan som något som det kan gå att möta, bemöta och skrämma bort.

Snart kommer alltså åter späckhuggaren att härska över de sju haven, lika stolt och oövervinnelig som den alltid annars varit.
Men nu, nu är det vi människor som får löpa, för att försöka undkomma späckhuggarens vrede.

Jag förutspår ett kommande "arternas krig."
Späckhuggaren mot människan.

Dom är ju intelligenta och kan snacka ihop sig att jaga folk...
Citera
2024-05-16, 08:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Spanska sjöräddningen rapporterade i går (13 maj) att späckhuggare rammat och sänkt en segelbåt i Gibraltar sund.

https://www.reuters.com/world/europe...ar-2024-05-13/
http://www.sailingscuttlebutt.com/20...-of-gibraltar/

Tydligen torkade den här tråden in, trots att fyra liknande attacker inträffade under 2022-23.

https://www.smithsonianmag.com/smart...tar-180983203/
Det visste jag inte.
Men vad hände sen, med de som var ombord på segelbåten?
Slök späckhuggarna besättningen, eller ???

Oavsett så kan vi nog dra en slutsats här.
Dvs att späckhuggarna nu, under en längre tid av "Trial-and-Error" till slut lärt sig hur de ska gå tillväga för att "knäcka nötens hårda skal" - dvs sänka båten.
Men, ännu verkar de inte ha förstått att de frukter farkosten bär på (besättningsmännen) inte bara luktar gott och inbjudande, utan Går faktiskt att sluka också.
Förmodligen är det ett mättande byte också.

Det enda som behövs nu är att de rammar en ny båt, och då hastigt griper tillfället i flykten, då besättningsmännen plaskar omkring där uppe vid ytan, hur greppvänliga från underifrån som helst.

Späckhuggare i mänsklig fångenskap har ju lyckats lära sig exakt detta, att fånga in en särskilt illa omtyckt tränare och dra ner denne till botten ...
sen är det bara att vänta. De kan ju känna hur hjärtat slår, och slutligen upphör att slå.
Då är det dags att skrida till verket och smörj kråset.

En spännande utveckling, det må jag då säga.
Måhända det stundar ett inbördeskrig mellan späckhuggaren och människan, med krigsskådeplats Medelhavet.

Det är faktiskt inte omöjligt att späckhuggarna har lärt sig metoden att oskadliggöra t.o.m. mänsklighetens allra mest dödliga vapen - ubåten.
För, precis som de har lärt sig metoden för att äta en vithaj och komma undan helskinnad med det (genom att vända den uppochner) så kan den ju göra detsamma med ubåten.
Bara att simma ner och bita sig fast i djuprodret - och så vinkla det neråt ...
Då är det ajöss med den ubåten.

Ja, jag är rädd att vi snart får lära oss hur man bäst ska dansa efter späckhuggarens pipa.
Så är det bara.
Citera
2024-05-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men, ännu verkar de inte ha förstått att de frukter farkosten bär på (besättningsmännen) inte bara luktar gott och inbjudande, utan Går faktiskt att sluka också.
Förmodligen är det ett mättande byte också.
Handlade det om mat vore väl en badstrand enklare?
Citat:
Späckhuggare i mänsklig fångenskap har ju lyckats lära sig exakt detta, att fånga in en särskilt illa omtyckt tränare och dra ner denne till botten ...
Dock inte för att äta.
Citat:
sen är det bara att vänta. De kan ju känna hur hjärtat slår, och slutligen upphör att slå.
Då är det dags att skrida till verket och smörj kråset.
Varför vänta? En späckhuggare som vill äta en människa har inga problem att slita itu oss. De äter valar.
Citat:
Bara att simma ner och bita sig fast i djuprodret - och så vinkla det neråt ...
Då är det ajöss med den ubåten.
Även om vi antar att de har tillräckligt med muskler för att vinkla rodret så är bara för ubåten att slå av motorerna eller tömma tankarna för att få mer flytkraft. Ligga kvar stilla på djupet tills späckhuggaren får slut på luft tycks enklast.
Citera
2024-05-18, 12:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Handlade det om mat vore väl en badstrand enklare?

Dock inte för att äta.

Varför vänta? En späckhuggare som vill äta en människa har inga problem att slita itu oss. De äter valar.

Även om vi antar att de har tillräckligt med muskler för att vinkla rodret så är bara för ubåten att slå av motorerna eller tömma tankarna för att få mer flytkraft. Ligga kvar stilla på djupet tills späckhuggaren får slut på luft tycks enklast.
Tja, det där beror väl på hur bottentypografin ser ut ju (anvgående ubåten och de nersinglade djuprodren).
För vi har ju sett hur ubåtar >>>Påstås<<< se ut, efter att ha dundrat rakt in i en undervattensvägg av berg.
Dvs helt intryckt framparti.

Så, om man accepterar sånt som oredigerad verklighet, så kan vi ju även acceptera det motsvarande resultatet av en späckhuggare-styrd ubåt på frammarsch, i högsta hugg, som når sin "absoluta botten" nere på just havsbotten, och ett underlag av rent urberg.
Förmodligen hade späckhuggareflocken redan varit därnere och viftat rent platån med sina svansar, för att få bort det eventuellt dämpande sedimentlagret.

Jag spår fördärv.
Nu lär det inte dröja länge innan vi får lov att ställa oss i givakt varje gång späckhuggaren paraderar förbi längst med kusten, med sin kuvade kusin öresvinet som hedersvakt.
Nej, tacka vet jag "förr-i-tiden," då vi fortfarande var herren på täppan.
Detta lär inte sluta väl, är jag rädd.
Vi bör nog erkänna späckhuggaren som vår överman, hellre snarare än senare.

BTW: Angående ubåtar som oförhappandes plötsligt finner sig i en obrytbar tvär nedåtgir, så har det ju faktiskt hänt - och då fanns det ingen tid att blåsa för en snabb säkerhetsuppstigning.
De blev tvungna att vänta tills de förstod vard som hände, och kunde tacka sin lycklig stjärna att det fanns tillräckligt djup under kölen.
Det var före man hade förstått att det tydligen fanns något sådant som "undervattensvågor" - som dessutom kan vara betydligt större än de puttinuttiga uppe på själva ytan.
Att råka fastna i en sådan, kan alltså innebära att man plötsligt bara åker rutschkana rakt neråt, utan att kunna göra ås mycket åt det. Som en surfare, fast på en enormt gigantisk undervattensvåg.
Citera
2025-06-05, 23:15
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Helt ny tysk agendasättande dokumentär:

Citat:
Orca interactions - Danger in the Strait of Gibraltar | DW Documentary

Efter alla dessa år har vetenskapen inte en susning. Men den är helt säker på att det krävs drastiska mänskliga offer som att förbjuda biltrafik, eller åtminstone förbjuda all fartygstrafik genom Gibraltar sund.

Det mest intressanta, tyckte jag var historien om de döda laxarna som accessoarer vid 1044 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=O7qlWuc9vNE&t=1044s

Jag tror historien kan vara sann, men den kan mycket väl vara en fiskehistoria...

Historien om stenkastningen, tror jag inte ett jota på...
Citera
2025-06-10, 00:08
Avstängd
Knivur-273s avatar
Tur att vi ej har några Späckhuggare i sjön Vätttern, men väl 6-7 kg tunga Rödingar och ~14 kg tunga, dock inplanterade Gullspångslaxar. De äter så gott av all småfisk och trivs så bra i det kalla och rena vattnet.

Synd och stor skam att de ej kan leka, laxarna.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-06-10 kl. 00:15.
Citera
2025-06-25, 18:40
Avstängd
Späckhuggare anfaller Norske segelbåt utanför Portugal

https://www.nrk.no/mr/einar-og-elisa...lie-1.17468784
Citera
2025-07-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Tur att vi ej har några Späckhuggare i sjön Vätttern, men väl 6-7 kg tunga Rödingar och ~14 kg tunga, dock inplanterade Gullspångslaxar. De äter så gott av all småfisk och trivs så bra i det kalla och rena vattnet.

Synd och stor skam att de ej kan leka, laxarna.
Vad jag vet så rekommenderar myndigheter att man inte ska äta fisk från vättern då den har massa gift i sig.

Min far skådar fåglar och tydligen har det på senare år häckar citronärla i Sverige.
Väldigt fin fågel faktiskt, alldeles gul.
Den helvita ägretthägern kan man se lite överallt i södra Sverige nu mer men för bara 15 år sedan var den en raritet.

Jag skulle vilja se tiger, sibirisk tiger som tar samernas renar, det hade garanterat funkat.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in