2020-09-18, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Antagligen mer nedbruten än tämjd så det där håller inte. Det är människor som är sadister som insisterar på att hålla djur i fullkomligt onaturliga miljöer där djuren förväntas utföra massor av skit långt ifrån deras naturliga beteende.

Förvånad över att späckhuggaren inte gjorde det tidigare. Känner ingen sympati för människor som arbetar med djur på detta vis om de stryker med. Förhoppningsvis stryker fler med som arbetar med detta så idiotin avtar.

Visst stämmer det att de kallas killer whales för de i större grupp kan ses jaga större valar bland annat. Detta begrepp myntades för länge sedan.

De skall äta precis som alla andra djur vad det nu har med opålitlighet att göra. Det är fakta och naturligt. Människor har dessutom lyxen att låta dessa djur vara och ge fan i att låta dem vara istället för att provocera och tvinga dem till onaturligt beteende. Inte svårare än så.

I fångenskap kommer väldigt många djur vara oberäkneliga.

Men du yrar nästan så pass att du menar på att det ofta sker att späckhuggare ger sig på folk i det vilda? Jag har personligen har aldrig läst om ett enda dödsfall. Några attacker har man läst om, men då är ett exempel att man infunnit sig på ett isblock. Sälar tar sig ofta upp på isblock när de blir jagade av späckhuggare. Så det är fullt möjligt att de agerat på den instinkten och erfarenheten och snarare än att de visste att det var en människa..

Vad jag menar med att späckhuggare är opålitliga handlar om hur bilden av att de skulle vara människan vän är felaktig med dressering och filmen rädda willy.

Just gällande dödsfall kring människor i det vilda så är det som sagt okänt, de dödar inte bara för mat precis som med katter.
Citera
2020-09-18, 14:06
Moderator
Kraftkarls avatar
Vad jag vet så finns det inga uppgifter om att späckhuggare ska ha angripit människor, de uppgifter som finns om incidenter med späckhuggare rör sig om de i fångenskap. Men de är ingen rena attacker utan snarare att de dragit ner människor i vattnet. Späckhuggare skulle med lätthet kunna döda människor, men det gör de aldrig. Till och med dressörer kunde sticka in huvudet i gapet utan fara fast den med ett litet knips bitit av huvudet.

Gällande jakt på späckhuggare så ansågs de vara svårfångade, men Japan, Norge och Ryssland bedrev en viss jakt på dessa. Har även för mig att USAs flotta sköt dem.

Späckhuggaren kallades inte för "Havens skräck" utan anledning, finns enstaka fall där de i grupp angripit blåvalar, även vithajen fruktar späckhuggaren då de jagar dessa för att komma åt levern. Finns även fall där de i grupp attackerat gråvalar och tvingat valen att öppna munnen och sedan ätit upp tungan, även gråvalsungarna blir attackerade och honan som är mycket större varit maktlös. En späckhuggare som hittades vid Jylland hade slukat 13 sälar och 12 tumlare den 14:e sälen hade satt sig i svalget och kvävt den.
Citera
2020-09-18, 16:06
Medlem
Svantevits avatar
Inte omöjligt att späckhuggarna har kopplat ihop bristen på föda med fiskebåtarna som åker runt uppe på ytan?

Sen verkar någon slags våldsam kultur ha spridit sig som ett virus bland späckhuggarna, lite som islam hos oss människor.
Citera
2020-09-18, 16:14
Medlem
Lilamixs avatar
Båtmotorer låter ju förjävla mycket under vatten, sen finns det teorier om att våran sjöfart stör valars ekolokalisering. Späckhuggare är väldigt intelligenta och ger sig helt sonika på vad som nu har stört den?

Riktigt balla djur som är apex predator var dom än befinner sig, finns några fall då dom dödar dykare i Norge men det har nog varit att dom tar tag i dykaren för att leka, inte späckhuggarens fel att dykaren dog.
Citera
2020-09-18, 16:25
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilamix
Båtmotorer låter ju förjävla mycket under vatten, sen finns det teorier om att våran sjöfart stör valars ekolokalisering. Späckhuggare är väldigt intelligenta och ger sig helt sonika på vad som nu har stört den?

Riktigt balla djur som är apex predator var dom än befinner sig, finns några fall då dom dödar dykare i Norge men det har nog varit att dom tar tag i dykaren för att leka, inte späckhuggarens fel att dykaren dog.

Eftersom dom attackerat båtar är det nog det som stör dom, du är nog på rätt spår där.

All båttrafik gör väl att det brusar eller på annat sätt låter för mycket så dom ballar ur, svårt att veta hur dom upplever det?
Men tänk om tv:n stod och brusade på högsta volym dygnet runt, vem hade inte blivit tokig då?
Citera
2020-09-18, 16:56
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Eftersom dom attackerat båtar är det nog det som stör dom, du är nog på rätt spår där.

All båttrafik gör väl att det brusar eller på annat sätt låter för mycket så dom ballar ur, svårt att veta hur dom upplever det?
Men tänk om tv:n stod och brusade på högsta volym dygnet runt, vem hade inte blivit tokig då?

Som jag förstår det så bildas det en massa mini vortex utav båtmotorer och dom låter extremt mycket i frekvenser som vi inte kan höra, så vanligt båtljud + ännu mer ljud, inte konstigt dom blir störda och i förlängningen gör något åt det.

Vi människor smakar ju skit för hajar pga för lite fett för mycket ben, därför dom spottar ut låret dom nyss tog en tugga av så jag kan inte tänka mig att späckhuggare ser oss som mat. Leksak/lek kamrat troligtvis, valen som var/är inspirationen till Moby Dick attackerade ju människor som bedrev valjakt pga att den förstod att människorna hade ihjäl dess kompisar/familjemedlemmar och förhindrade det!
Citera
2020-09-18, 17:00
Medlem
Lilamixs avatar
https://youtu.be/G7WGIH35JBE

Ballt späckhuggar klipp, work smarter not harder vi får helt enkelt hoppas att dom inte får för sig att börja jaga oss, annars är det slut på badandet för våran del!
Citera
2020-09-18, 17:45
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Det hade varit fruktansvärt roligt om dessa späckhuggare hade fått för sig att attackera en sea shephard-båt eller vad det nu är som de terroristerna kallar sig. Jag menar alltså en sådan båt med galningar som är emot valjakt osv. Fy fan vad jag hade skrattat om jag hade sett en späckhuggare som nafsade i sig ett par vidriga vegansvin.
Citera
2020-09-18, 18:14
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Vi människor smakar ju skit för hajar pga för lite fett för mycket ben, därför dom spottar ut låret dom nyss tog en tugga av så jag kan inte tänka mig att späckhuggare ser oss som mat. Leksak/lek kamrat troligtvis, valen som var/är inspirationen till Moby Dick attackerade ju människor som bedrev valjakt pga att den förstod att människorna hade ihjäl dess kompisar/familjemedlemmar och förhindrade det!

Precis, det är oftast blodförlust som är den vanligaste dödsorsaken vid hajattacker. Moby Dick var/är en kaskelot, det finns rapporter om att de attackerade valfångarna. Att jaga kaskelotter var alltid en risk, det var inte förens sprängharpunen introducerades som det blev säkert. Inte ens späckhuggaren ger sig på en kaskelot tjur, kaskelotter går även till motattack mot späckhuggarna. Gruppen bildar en ring runt ungarna och motar bort späckhuggarna.
Citera
2020-09-18, 19:11
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Precis, det är oftast blodförlust som är den vanligaste dödsorsaken vid hajattacker. Moby Dick var/är en kaskelot, det finns rapporter om att de attackerade valfångarna. Att jaga kaskelotter var alltid en risk, det var inte förens sprängharpunen introducerades som det blev säkert. Inte ens späckhuggaren ger sig på en kaskelot tjur, kaskelotter går även till motattack mot späckhuggarna. Gruppen bildar en ring runt ungarna och motar bort späckhuggarna.

Battle of the giants! Spännande!

Och ja precis, blodförlust för att hajen blev nyfiken och undersökte, med munnen istället för händer som vi människor gör. Vet du vilka andra djur som späckhuggare inte ger sig på?
Citera
2020-09-18, 19:58
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Vet du vilka andra djur som späckhuggare inte ger sig på?

Inte vad jag kan komma på, dock så ger sig inte ensamma späckhuggare på de större valarna utan att vara flera stycken. Späckhuggare är oerhört intelligenta, så för att undvika skador när de jagar hajar brukar de inte attackera rakt på utan rammar hajen eller slår till den med stjärten. Biter tag i hajen och håller upp den så att den hamnar i en slags tillfällig trans och kvävs för att sedan att levern som är mycket näringsrik. Sägs att när hajar dödas på detta sätt håller sig övriga hajar borta.
Citera
2020-09-18, 20:06
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Inte vad jag kan komma på, dock så ger sig inte ensamma späckhuggare på de större valarna utan att vara flera stycken. Späckhuggare är oerhört intelligenta, så för att undvika skador när de jagar hajar brukar de inte attackera rakt på utan rammar hajen eller slår till den med stjärten. Biter tag i hajen och håller upp den så att den hamnar i en slags tillfällig trans och kvävs för att sedan att levern som är mycket näringsrik. Sägs att när hajar dödas på detta sätt håller sig övriga hajar borta.

Tack för informationen! En tanke jag hade var jätte bläckfisk vs späckhuggare, bläckfisken slåss ju mot kaskeloter som nu späckhuggare håller sig undan ifrån men tror inte späckhuggare simmar ner så djupt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in