2020-09-17, 18:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om man drar en extrem parallell till exempelvis Engla.

Hon gav ett motiv genom att vara ett barn? Eller hur menar du?
Att alltid BO serverar ett motiv? Eller?

Som jag tänker, är motivbilden bara en del av en utredning.

Ibland kanske inte ens motivet någonsin blir klart, även om man vet att offret är mördat och kanske även en gm bunden till brottet. Då får man klara sig utan motivet.

Jag förmodar att man börjar arbeta brett, och att när man hittar indikationer på att det kan finnas något som är en riskfaktor för mordet så kollar man där.

I det här fallet har man förstås tidigt sett inte bara relationen till SD, utan även andra kontakter med män. Och naturligtvis måste man rota i det. Vilket man har gjort.

Och när man går igenom kommunikationer och förhör så framträder ju en tydlig bild.

Det är rent märkligt att just de personer i tråden som menar att man ska utgå från offrets beteende för att hitta motivet, det är just de personer som också tror att mgm är oskyldig.

Ja, visst kan det finnas någon som blev fly förbannad på Lena för det ena eller det andra. För så är det ju i livet. Vi har alla fel och brister. Men inte riskerar vi alla, alla dagar i veckan att bli mördade för just det.

Däremot kanske vi träffar just en person som inte har samma gränser som vi andra. Och som ser en av våra brister som ett skäl till varför just du måste bort. Det är det som är riskfaktorn.

Det är sällan en sådan person går helt under radarn för alla och för utredningen.

Man börjar inte utreda vilka alla fel och brister offret har.

Suck, nu får det vara nog för mig med det här.
Citera
2020-09-17, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du ska sluta förmoda saker och istället läsa vad jag skriver.

Båda parterna SD och LW var manipulerande. Främst manipulerade de dock varandra – och sig själva. De tycks dessutom ha trott sig vara duktiga på det. Och vissa här håller med. Men bara när det gäller SD.

Den som mördar måste rimligtvis ha någon sorts motiv för sitt handlande – trots att den uppfattningen inte delas här i tråden av somliga. Det är ytterst sällan någon slår ihjäl en förbigående totalt slumpmässigt.

Motivet är lika intressant för polisen/åklagaren som mordvapnet och kroppen. Det är ju den frågan som tas upp när man försöker låsa gåtan: ”varför” Skandiamannen skulle ha mördat Palme. Men om man är fixerad vid Pettersson är man också totalt ointresserad av andras motiv för dådet.

Polisen och åklagaren försöker inte ”ursäkta” modet genom att ställa den frågan. De försöker förstärka misstankarna mot den/de de misstänker.

Motivet har dessutom påverkan på utgången. I vissa fall kan det betraktas som försvårande – i vissa förmildrande.

I Lenas fall är det uppenbart att hon hade skaffat sig många fienden med sitt eget beteende. Kanske även sådana som hon själv inte hade en aning om? Någon som blev djupt sårad å någon annans vägnar? Eller någon som inte visade sina känslor efter brutala dumpningen – men ruvade på hämnd?

Det kan ju inte vara svårt att föreställa sig att svartsjuka skulle kunna vara ett starkt motiv i det här fallet och då är SD inte MGM först i kön. För han kunde ju få Lena – om han ville.

Naturligtvis kan någon ha blivit sårad och ledsen. Så är det i livet.
Därför har man utrett dessa spår.

Men att Lena hade många fienden, det tror jag inte alls på. Det är inget jag har sett av det jag har läst. Det är väl alldeles självklart att det alltid finns människor som inte tycker om en. De människorna brukar lösa det hela genom att inte umgås med den de ogillar om det går.
Tvärtom, ser jag att många människor både umgås och pratar med Lena. Många verkar tycka om henne. Jag tror att du har stört fel där.

Vem har sagt att den som mördar inte har något motiv? Naturligtvis har den som slår 17 bestialiska slag i skallen på någon ett motiv. Sitt eget motiv. Ingen säger väl något annat.

Och det har man utrett.

Utredningen utgår från om det finns riskfaktorer. i personens liv.
I det här fallet finns en stor riskfaktor.

Det är den infekterade relationen.
Den personen har en historik med att dödshota. Även barn.
Kontrollerande, med RT och andra hot.
Stalking.

Det är en riskfaktor att ta stor hänsyn till.
Lena satte sig emot "riskfaktorns" krav, gjorde inte som hon blev beordrad.
Hon hotade och krävde.

Du får ha din tro och fortsätta med att tycka att Lenas beteende var orsak till mordet.
Jag fortsätter att tro att hennes beteende inte hade lett till mord om hon inte hade haft ett förhållande med "riskfaktorn".
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-17 kl. 18:53.
Citera
2020-09-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Alla som lever likt LW blir inte mördade. .

Alla banker blir inte rånade. Men när de blir det brukar motivet vara pengar.
Citera
2020-09-17, 18:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Naturligtvis kan någon ha blivit sårad och ledsen. Så är det i livet.
Därför har man utrett dessa spår.

Men att Lena hade många fienden, det tror jag inte alls på. Det är inget jag har sett av det jag har läst. Det är väl alldeles självklart att det alltid finns människor som inte tycker om en. De människorna brukar lösa det hela genom att inte umgås med den de gillar om det går.
Tvärtom, ser jag att många människor både umgås och pratar med Lena. Många verkar tycka om henne. Jag tror att du har stört fel där.

Vem har sagt att den som mördar inte har något motiv? Naturligtvis har den som slår 17 bestialiska slag i skallen på någon ett motiv. Sitt eget motiv. Ingen säger väl något annat.

Och det har man utrett.

Utredningen utgår från om det finns riskfaktorer. i personens liv.
I det här fallet finns en stor riskfaktor.

Det är den infekterade relationen.
Den personen har en historik med att dödshota. Även barn.
Kontrollerande, med RT och andra hot.
Stalking.

Det är en riskfaktor att ta stor hänsyn till.
Lena satte sig emot "riskfaktorns" krav, gjorde inte som hon blev beordrad.
Hon hotade och krävde.

Du får ha din tro och fortsätta med att tycka att Lenas beteende var orsak till mordet.
Jag fortsätter att tro att hennes beteende inte hade lett till mord om hon inte hade haft ett förhållande med "riskfaktorn".

Kan bara instämma i det fetade.
Och kan till sist inse att det är bara att lägga ner.
Citera
2020-09-17, 19:01
Medlem
landbandys avatar
Felet LW gjorde mot sig själv , var att inte inse att det inte går att övertala en person att få riktiga känslor för någon på grund utav övertalning .
Det den ene vill med hull och hår ( hårlös här kanske ...) kanske inte den andre vill ??
Så kan det vara i livet och då är det meningslöst att fortsätta tjatet .
Då vänds det göttiga till det otrevliga , och då är allt kört ...

Håller med att då är det bara att lägga ner eller typ ställa sig i skamvrån / i värsta fall stå/ ligga bakom ett bullerplank enligt mördaren

Sorgligt att LW inte kunde lyckas ”läsa av ”när det var dags att ge upp denna relation ?
Var det verkligen så pass livsviktigt för henne att genomföra ?

Ordet ”livsviktigt” blev kymigt att skriva , i det som faktiskt hände ..
Senast redigerad av landbandy 2020-09-17 kl. 19:08.
Citera
2020-09-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Felet LW gjorde mot sig själv , var att inte inse att det inte går att övertala en person att få riktiga känslor för någon på grund utav övertalning .
Det den ene vill med hull och hår ( hårlös här kanske ...) kanske inte den andre vill ??
Så kan det vara i livet och då är det meningslöst att fortsätta tjatet .
Då vänds det göttiga till det otrevliga , och då är allt kört ...

Håller med att då är det bara att lägga ner eller typ ställa sig i skamvrån / i värsta fall stå/ ligga bakom ett bullerplank enligt mördaren

Sorgligt att LW inte kunde lyckas ”läsa av ”när det var dags att ge upp denna relation ?
Var det verkligen så pass livsviktigt för henne att genomföra ?

Ordet ”livsviktigt” blev kymigt att skriva , i det som faktiskt hände ..

Hon hade knappast hållit sig kvar om hon inte fått nytt hopp av honom när hon tappade gnistan. Det var ju så han gjorde, tände brasan igen när den började slockna. Enl honom själv alltså. Han låtsades dra sig tillbaka för att väcka hennes intresse.
Fy f-n så djävulskt!
Citera
2020-09-17, 19:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hon hade knappast hållit sig kvar om hon inte fått nytt hopp av honom när hon tappade gnistan. Det var ju så han gjorde, tände brasan igen när den började slockna. Enl honom själv alltså. Han låtsades dra sig tillbaka för att väcka hennes intresse.
Fy f-n så djävulskt!

Jo ,
det är verkligen sorgligt när vi nu vet att hon var typ Ensam i det mesta ;
tonåringars påverkan är inte lätt att stävja särskilt om de fattat tycke för den ene parten just där och då ( brukar förändras ..)
karlen hon kuttrade med visade på RT titt som tätt som ett bevis på att hon kom i andra hand
hon hade skadeläge på kroppen som tar sin del utav psyket att orka komma igenom
plus att ju fler män hon kom ihop sig med ,ju klurigare blev hennes liv
antar att det var stress i det mesta hon företog sig så att hon inte gick ner sig totalt tycker jag är hedersvärt !
Hon kämpade på i sitt anletes svett för att kamma hem noll på alla plan .
Det klart hon blev både tjatig och jobbigt i det läget .
Fanns inte mycket utav förstående människor där runt omkring henne .
Möjligtvis att hon kände lite tröst hon den engelska kvinnliga psykologen ?
Citera
2020-09-17, 20:20
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tänk på vad du skriver gärna innan du klickar på: Skicka svar

Om du sparkar mig upprepat på smalbenet och jag säger högt och tydligt att sparkar du igen så slår jag ihjäl dig och du ändå fortsätter sparka så är det otvetydigt DU som som gav mig anledning att slå ihjäl dig. Punkt.

För att skydda stollar från att slås ihjäl har vi stiftat lagar som drar gränsen till gärningen så visst ska jag lagföras för att slagit ihjäl dig.

Men att sabotera en ABoK tråd med att endast diskutera att jag slagit ihjäl dig men inte att det var för att DU sparkade mig på benet blir fullständigt absurt. Ska det vara så jäkla svårt att förstå?

Lena hade under många år "tillåtits" (jodå) förfina tekniken att "sparka" folk på smalbenet -hårt, och upprepat vilket utan tvivel serverade mördaren motivet.

Att hen inte hade rätt att slå ihäl Lena förändrar inte dessa självklarheter. Punkt!

Sen är det klart att deltar man i tråden för att håna och spy galla (jodå) över misstänkta brottslingar (helst manliga) så blir det upprörande när några intresserar sig för varför mordet skedde och mindre för vem som utförde det.

Det går att koka ner till: Med många Lenor hade antalet våldsmän ökat betänkligt -tyvärr.

Det jag menar är att det i verkligheten finns jättemånga "Lenor", hon är inte speciell eller avvikande på något sätt.

Vi har lagar för att inte stollar ska slå ihjäl andra människor, det är inte olagligt att bli ihjälslagen liksom (stollig eller ej). Men tack för att du klargör hur jävla snett du tänker.

Att som SD (och enligt egen utsago du själv) lösa problem genom att slå ihjäl personer "som sparkar upprepat på smalbenet" (läs irriterar er) är klart avvikande och framförallt djupt stört.
De flesta skulle bara ignorerat och övergivit irritationsmomentet ifråga.
Din "anledning" till mord är alltså ingen självklar anledning i gemene mans bok, känner att jag måste vara tydlig med det.
Citera
2020-09-17, 20:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Fy f-n så djävulskt!

Såg just ett avsnitt på Investigation Discovery som har stora likheter med mordet på LW En gift polisman inleder ett förhållande med en kvinna. Han lovar att lämna frun inget händer hon vill göra slut han lovar guld och gröna skogar dom fortsätter förhållandet tills hon inser att hon är lurad så hon skriver brev till frun om att han har ett förhållande på sidan. Han blir rasande hon gör slut och vill inte se han mer i sitt liv han hugger ihjäl henne med kniv och sätter eld på hennes hus för att dölja spåren. Han ljuger om sitt alibi och han ljuger om precis allt,( känns det igen ) Han åker fast tack vare att en kamera på en bank filmar han på väg hem till älskarinnan han nekar till mord men döms till 80 år i fängelse ( Dödsdom kallar jag det ) Mordet hände 2016 och jag tror att han som polis får ett rent helvete i fängelse när dom andra intagna listar ut vem han är och det är precis vad han förtjänar.
Citera
2020-09-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
LW hade en förmåga att överbevisa människor i just tal och skrift och det finns ju en fara då , ifall hon försökte överbevisa en person som hade anlag för ilska och kanske viljan att sätta käppar i hjulet ( rent krasst) på sådant folk ?
Hmm ....
På 2000-talet har vi människor lärt oss att typ ha förhållanden på distans t.o.m. enbart digitalt får jag lov att säga ...
Det innebär att L* ena var mer eller mindre typ nöjd med att sms:a hela tiden ifall något kroppsligt infann sig då och då .

Men att det skall kallas ett reguljärt förhållande med ansvar för gemensamt hem och barn är väl lite att ta i -därav fantasilänslan som hon hängde sig fast vid som sen blev hennes öde .
Hade varit bättre hon bott med SD på prov , IRL =
på riktigt, så hade de kanske insett hur fel deras förhållande var ?
Det hade aldrig varit aktuellt för SD av förklarliga skäl.
Ja, det har framgått hur hon var som person.
SD ha måst ångrat sig många ggr.Hon hade han i ett järngrepp.
När LW var yngre och ända tills hon gifte sig med UW så tror jag hon var en helt annan människall.
I relationen med SD blev hon i klass med en prostituerad känns det som.
Citera
2020-09-17, 21:30
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Alla banker blir inte rånade. Men när de blir det brukar motivet vara pengar.

Alla kvinnor blir inte mördade. Men när de blir det brukar motivet vara kontroll.
Citera
2020-09-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Såg just ett avsnitt på Investigation Discovery som har stora likheter med mordet på LW En gift polisman inleder ett förhållande med en kvinna. Han lovar att lämna frun inget händer hon vill göra slut han lovar guld och gröna skogar dom fortsätter förhållandet tills hon inser att hon är lurad så hon skriver brev till frun om att han har ett förhållande på sidan. Han blir rasande hon gör slut och vill inte se han mer i sitt liv han hugger ihjäl henne med kniv och sätter eld på hennes hus för att dölja spåren. Han ljuger om sitt alibi och han ljuger om precis allt,( känns det igen ) Han åker fast tack vare att en kamera på en bank filmar han på väg hem till älskarinnan han nekar till mord men döms till 80 år i fängelse ( Dödsdom kallar jag det ) Mordet hände 2016 och jag tror att han som polis får ett rent helvete i fängelse när dom andra intagna listar ut vem han är och det är precis vad han förtjänar.

Låter som ett klassiskt relationsmord. Klingar bekant, absolut, och jag tror inte att "vår våldsman" finner ett större nöje i att sitta inne. Inget cykla-fort, inget flörtande, ingen kontroll över cellgrannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in