2020-10-10, 11:59
Medlem
Honan6s avatar
Låtsas att han saknade mobil
SD påstod i rätten att han inte hade tillgång till mobil när LW hittades. Han var i sommarstugan och visste inte om det var HD eller SOA som hade ringt på den analoga telefonen och berättat att LW hittats död. I hans story är han utan mobil, men SOA kom ju med dator och BA:s mobil till SD på tisdagskvällen.

Varför låtsas han att han inte haft tillgång till mobil? Finns det fler mobiler utöver den han fick låna av BA/SOA? Mobiler som inte har kommit utredningens kännedom?

Misstänkt ville vara vittne
Varför låtsas SD det som att han inte förstod att han var misstänkt? SD chattade ju med flera där han skrev att han var "misstänkt". Han ville förhöras som vittne istället och åklagaren undrade om han menade att han skulle ha vittnat annorlunda i så fall. Kanske det ligger kvar i hans medvetande från en inövad grundplan där han såg sig som en viktig informationskälla i det mystiska mordet på LW? Han hade ju larmat om tre hotfulla män i området?

Minnet
SD har bevisligen ljugit och han skyller på sitt minne. Han visar selektiva minnesförluster kontra ett extremt detaljminne.

Åklagaren ifrågasatte hans skiftande minne och frågade SD: "Är det något särskilt med ditt minne? Diagnos? Behövt söka?" Det måste ha svidit i SD när han i den stunden inte kunde stila med sitt egentligen felfria minne.
Jag tror han minns varenda sekund från den 14 maj, men han vill nog fortsätta kunna säga "bara jag vet".

Finns det några vänner kvar?
Innan FUP och rättegången syntes en krets kring SD och HD som inte tvekade att umgås med honom. De kunde t o m visa upp sig på bild tillsammans. Jag gissar att den kretsen har blivit snävare, för vilken normalt intelligent människa skulle vilja umgås med honom efter att ha tagit del av FUP?

JG har varit en lojal och beskyddande vän till SD hela vägen fast hans initiala instinkter gjorde att han misstänkte sina vänner och fast han behandlats illa av SD som drev gäck med honom. Hur länge ska han orka vara lojal och till vilket pris? Förlorat anseende är påfrestande.

Vad tycker SD om att HD umgås med JS (coco_c*) och vad tycker sistnämnda om att SD i förhör bl a försökte kasta misstankar mot honom?

Hur är det med vänskapen till SD idag för PN som flyttat till Örebro och fått barn tillsammans med SS?

Hur är det med Jan* O*ikarinen som blev beordrat att vara tyst om informationen SD gav i en chatt den 19:e maj.

Någon som vet?

-------------

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Exempel på hur SD medvetet gjorde sin vän JG orolig
https://forumbilder.com/i/roI7

Se förteckning på vilka som sökte LW per telefon. SD gjorde det inte av någon anledning...
https://forumbilder.com/i/ro6E

NA:s rapportering från rättegången
https://embed.scribblelive.com/Embed...&overlay=false

------------

Länk för eventuella nytillkomna i tråden
www.flashback.org/sp72675230
Senast redigerad av Honan6 2020-10-10 kl. 12:43.
Citera
2020-10-10, 12:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du verkligen det?
Nä, det är inte svårt att se i datorn var saker och ting är lagrade och vart de har skickats.

Jag vet inte på vilka grunder de häktade HD, men jag misstänker att det var helt andra orsaker till det.

Bl a finns det ju i hennes förhör saker som har motbevisats. Det blodiga sexet överallt i huset har ju av åklagaren motbevisats. Hon har också starkt motiv och trots skilsmässa och flytt verkar umgås med SD minst lika mycket som tidigare, lämnar S*illen och verkar visa varma känslor mot SD trots att han för polisen är högst sannolikt mördaren. Hon visar också på att inte vilja svara på vissa frågor, dvs inte samarbetar (är det före häktningen, är osäker på det).

Men som sagt, hon är nu avskriven från misstankarna.
Fast det där om blodet överallt i SD:s hus hade man väl redan koll på. Det hittade man ju redan samma dag som LW anmäldes försvunnen den 15/5 2018, och det gick väl sedan aldrig att få bekräftat från NFC:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

HD greps och häktades först i sep. 2019, och mordmisstankarna mot henne grundade sig nog på någonting helt annat och med koppling till henne själv. Det kan ha varit just det där brevet, om man kanske upptäckte det först då.
Senast redigerad av Draifos 2020-10-10 kl. 13:01.
Citera
2020-10-10, 12:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det verkar rimligt, men vet vi verkligen hur den mänskliga naturen agerar i extrema lägen?

För många,många år sedan mötte jag en liten pojke.Ungefär 6 år.Avtrycket han satte på mig glömmer ag aldrig. Ett barn som med öppna armar gladde sig vid mina besök i dennes familj. En otroligt go kille.Sedan många år finns han inom Rättspsyk.
Jag minns honom med värme i hjärtat.

Om man nu utgår från två lägen:
- oskyldig
- skyldig.

Som oskyldig vet ju SD inget i det läget om Lenas försvinnande när han cyklar förbi HÅ.

Som skyldig vet han förstås om att Lena är död.
Det kräver sin man att "borsta av sig dammet" efter mordet och sedan cyklar "glatt vinkande" till HÅ, skämta med henne på sms bara timmar efter mordet.

Sorgligt med barnet du berättar om, men små barn kan ha en fullt normal uppväxt och vis 20- års åldern utveckla allvarlig psykisk sjukdom. Det handlar om gener och är en helt annan sak.
Citera
2020-10-10, 12:39
Medlem
Citat:
Om man nu utgår från två lägen:
- oskyldig
- skyldig.

Som oskyldig vet ju SD inget i det läget om Lenas försvinnande när han cyklar förbi HÅ.

Det kräver sin man att "borsta av sig dammet" efter mordet och sedan cyklar "glatt vinkande" till HÅ, skämta med henne på sms bara timmar efter mordet.

Sorgligt med barnet du berättar om, men små barn kan ha en fullt normal uppväxt och vis 20- års åldern utveckla allvarlig psykisk sjukdom. Det handlar om gener och är en helt annan sak.
Det kan också handla om stor psykisk påverkan och press.
Ja, väldigt tragisk historia..
Citera
2020-10-10, 12:44
Medlem
[quote=notknapparen|73201016]Om man nu utgår från två lägen:
- oskyldig
- skyldig.

Sorgligt med barnet du berättar om, men små barn kan ha en fullt normal uppväxt och vis 20- års åldern utveckla allvarlig psykisk sjukdom. Det handlar om gener och är
Man måste som Pilot agera kallsinnigt rationellt. I alla lägen.Inte alla klarar av den bedriften.
Citera
2020-10-10, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är väl inte tankarna som är fruktansvärda utan handlingarna? Både LWs och SDs. Båda var vuxna människor som får ta ansvar för de val de gjort. Och hur de har förstört livet för så många människor omkring dem.

Men nu var det ju du som skrev:

"Det hon beskrivit smutskastar henne själv även om hon inte skickat det." Och så citerade du hennes tankar.

Och jag hävdar fortfarande att Lenas handlingar inte var värre än många andra människors handlingar. Det finns många människor som lever långt mycket mer riskabelt liv än Lena, om du nu pratar om att hon har en förbindelse med en man som är gift, att hon träffar ett antal män osv.

Om det vore en statistiskt vanlig anledning till mord, då skulle många mord ske av den anledningen.

Det finns klara riskgrupper för mord, men jag vill hävda (utan att ha tillgång till eller kunskap om hur det ligger till) att statistiken inte pekar på att Lena var en sådan riskgrupp.

FÖRUTOM:
Hon var i riskgruppen att ha ett förhållande med en människa som var starkt kontrollerande och visat tidigare tecken på allvarlig gränsöverskridande beteende.
Citera
2020-10-10, 12:59
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

"Det hon beskrivit smutskastar henne själv även om hon inte skickat det." Och så citerade du hennes tankar.

Jag citerade inte hennes tankar. Det var en beskrivning av vad hon och SD hade gjort. Hon smutskastade sig själv.
Citera
2020-10-10, 13:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men du skrev ju:

Då hade inte UW kontaktat honom än och han
hade inte varit på förhör än. Vet inte hur dags NW kontaktade honom. Var det innan han mötte HÅ?

N*a kontaktade SD så fort SD kommit fram till jobbet, 2018-05-15 06:59:01, HÅ mötte han på vägen dit.
Men han messade HÅ glatt och skojade med henne( utan att nämna något om att Lena var försvunnen, det trots att Lena var HÅs vän i allra högsta grad, och hon och hennes man är reviewers inom geocachingen). Till och med skojar om att han ska kram henne nästa gång de ses...

Du får tycka vad du vill.
Jag tycker att hans beteende är konstig oavsett om han är skyldig till mordet eller inte.

Är han skyldig till mordet är beteendet väldigt obehagligt.
Citera
2020-10-10, 13:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Och jag hävdar fortfarande att Lenas handlingar inte var värre än många andra människors handlingar. Det finns många människor som lever långt mycket mer riskabelt liv än Lena, om du nu pratar om att hon har en förbindelse med en man som är gift, att hon träffar ett antal män osv.

Om det vore en statistiskt vanlig anledning till mord, då skulle många mord ske av den anledningen.

Det finns klara riskgrupper för mord, men jag vill hävda (utan att ha tillgång till eller kunskap om hur det ligger till) att statistiken inte pekar på att Lena var en sådan riskgrupp.

FÖRUTOM:
Hon var i riskgruppen att ha ett förhållande med en människa som var starkt kontrollerande och visat tidigare tecken på allvarlig gränsöverskridande beteende.

Även LW var starkt kontrollerande och hade visat tidigare tecken på allvarligt gränsöverskridande beteende.

Det har hänt tidigare att älskarinnor blivit mördade när de hotat att berätta för frun. Jag skulle säga att det är ett riskbeteende. Att försöka tvinga någon att fatta ett beslut som de inte vill fatta. SD hade dessutom tydligt sagt till LW att han valde HD. Hennes vägran att acceptera det kan vara det som ledde till mordet.
Senast redigerad av smokeonthewater 2020-10-10 kl. 13:16.
Citera
2020-10-10, 13:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
N*a kontaktade SD så fort SD kommit fram till jobbet, 2018-05-15 06:59:01, HÅ mötte han på vägen dit.
Men han messade HÅ glatt och skojade med henne( utan att nämna något om att Lena var försvunnen, det trots att Lena var HÅs vän i allra högsta grad, och hon och hennes man är reviewers inom geocachingen). Till och med skojar om att han ska kram henne nästa gång de ses...

Du får tycka vad du vill.
Jag tycker att hans beteende är konstig oavsett om han är skyldig till mordet eller inte.

Är han skyldig till mordet är beteendet väldigt obehagligt.

Och om han är oskyldig så är det helt normalt.
Citera
2020-10-10, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Även LW var starkt kontrollerande och hade visat tidigare tecken på allvarligt gränsöverskridande beteende.

Det har hänt tidigare att älskarinnor blivit mördade när de hotat att berätta för frun. Jag skulle säga att det är ett riskbeteende. Att försöka tvinga någon att fatta ett beslut som de inte vill fatta. SD hade dessutom tydligt sagt till LW att han valde HD. Hennes vägran att acceptera det kan vara det som ledde till mordet.

Nej, det är inte ett riskbeteende om man hotar att avslöja ett förhållande till frun om man riktar sig mot en vanligt normalt fungerade person. De flesta människor mördar inte om otrohet avslöjas, eller för andra problem i livet.

Man blir förbannad, man avslutar, man tar avstånd, man berättar för frun, man polisanmäler om det krävs.
Man börjar inte med Telegram, superhård RT, dödshotar barn och allt annat sjukt beteende.

Den risk hon tog, och inte borde ha gjort när hon nu visste att det var en psykopat (hennes beskrivning) hon hade att göra med, var att hon satte sig upp mot och hotade att avslöja förhållandet till fel mans hustru.

Det är den mannen som har riskbeteendet.

Inte Lena.

Lena svarar med samma mynt som hon blir angripen på. Det enda språk SD förstår.

Aktbil 164 A, sid 49:

"Du ska lyda blint vid Rt. Alltid
Blockar nu
För du bröt

Enligt tidigare order så ska du lyda
blint och omedelbart.

När du känner
dig förrättad eller det gått lång tid
som tyder på glömd öppning får du
skicka ETT mail

Nu bryter du för allt

Påhittade anledningar

Så nu block. Vet vad du säger. Men
min regel har inget
förhandlingsutrymme.

Du ska lyda omedelbart
"

Vem talar så till en annan?
En sjukt kontrollerande och hotfull person.
Citera
2020-10-10, 13:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej, Lena har dött under en annans hand.
Det är mördarens val, helt ensamt.

Du dömer Lena väldigt hårt. !00% hennes ansvar för sin död.

Det finns INGA förmildrande omständigheter.
Nu kommer vi inte längre i den här diskussionen.
Juridiskt kan det väl finnas förmildrande och/eller försvårande omständigheter. Men det går ju inte att bedöma förrän man vet varför brottet har begåtts, och av vem.
Förmildrande omständighet
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rmildrande_omst%C3%A4ndighet

Försvårande omständighet
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsv%C3%A5rande_omst%C3%A4ndighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här