2020-09-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vem är det som ska förlåta/inte förlåta? SD? HD? Pappan? Vi? Rättsystemet? Mördaren?

Synderna, det är väl inte lagstadgat, utan ett tyckande? Beroende på vilka normer vi har och hur vi ser på saken. Som inte är okomplicerad, på inget vis.

Så länge inte Lena har gjort något lagvidrigt, handlar det enbart i det här fallet om att försöka utröna om det har något med motivet att göra.

Något sådant motiv har man inte hittat i utredningen såvitt jag vet.
För det är väl motivet till mordet vi diskuterar?
Och den som skulle förlåta Lena för hennes synder borde i det fallet vara mördaren som inte kunde förlåta det?

Med tanke på att det är mot hans egen dotter det sex år långa utomäktenskapliga förhållandet sker och nu "råkar" Stefan också vara misstänkt för mordet på "misstaget", så är det väl utomordentligt förlåtande?
Så märkligt att det får många att höja på ögonbrynen och undra vad skälet till det är?
Skydda HD? Genom att skydda SD? Och kanske själv ha någon slags erfarenhet? Som gör att han känner igen sig?

Varför är det konstigt?
Här försöker man utröna HUR HD kan veta om att det är Lena som har hittats, dvs HUR SD kan påstå att han VET att det är Lena. Dvs åklagaren har detta som ett av indicierna till att SD är mördaren.

Vet inte hur du menar?
Vilken fråga var hypotetisk? Ifall vad?

Nu kom ju HD direkt från förhöret hos polisen.
Det förhör som hon satt på tack vare att svärsonen varit otrogen.
Och nu saknas älskarinnan. Och svärsonen är den misstänkte.
Den enda misstänkte.

Så nu ska de inte prata om detta alls, låtsas som ingenting och prata istället om det trevliga som väntar? Inte ens om de ser polisen i slänten vid Hjärsta precis nedanför Lenas bostad?

Det har tagits upp i tråden tidigare att man INTE får prata om pastors många sexpartners och absolut inte det faktum att hon själv vigde älskaren till ett äktenskap. Den som nämner detta ska veta att ingen av oss tråddeltagare är utan synd och kan kasta första stenen. Dessutom måste äkta kristna förlåta syndaren – tydligen helt oavsett om syndaren inte ångrade det hon gjorde eller gjorde förbättring.
Det som Lena gjorde var inte lagstadgat brottsligt. Bara moraliskt förkastligt.

Det som SD gjorde var precis samma sak. Ändå kritiseras HD för att hon förlät honom. Man höjer ögonbrynen när HD:s pappa inte ville fördöma SD för detta. Helst borde han ha stenat svärsonen till döds..

Motivet till mordet kan man hitta i Lenas eget beteende. Att såra så många människor och försöka utöva utpressning utöver det skulle mycket väl ha kunnat sluta illa oavsett om hon hade fått behålla livet.
Sen kan man aldrig veta vem som blev mest sårad: den som Lena sårade eller den som eventuellt tittade på vid sidan av.

Sen kan ingen människa sia om framtiden eller veta hur hen skulle reagera vid en viss situation. Inte åklagaren och inte SOA heller. Han kan inte svära hur han eller dottern skulle ha agerat/reagerat vid en händelse som inte ägde rum. Det är bara spekulation som inte kan tas hänsyn till.

Sen vrider du ju sanningen igen när du påstår att de låtsades som ingenting och pratade om ”det trevliga som väntade”. Pappan berättade ju att de pratade om vad som hade sagts vid polisförhöret med dottern. Det var dottern som var intressant. Varken SD eller hans älskarinna.
Citera
2020-09-17, 13:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
I mördarens ögon ja!

Annars utgår man från att mordet kunde ha utförts av vem som helst, eftersom det var Lena som som utlöste mordet.

Hennes beteende är en ursäkt för mordet.

På det viset befriar man mördaren från skuld.

Om inte Lena hade varit si eller så, om hon inte hade gjort på det viset. Då hade hon inte blivit mördad. Då oavsett vem som är skyldig.

Det är mördaren som utlöste mordet!
Man kan inte skylla på någon annan, utom när det gäller att skydda liv.

Detta primitiva sätt att se på Lenas skuld är precis så som ett barn gör, en mördare gör.

Att ta ett moget ansvar för att lösa problemen tillhör inte vissa.
Då löser man det med att mörda. Och skylla på Lena.

Exakt. Jag är väldigt intresserad av hur långt man kan gå för att rättfärdiga ett mord. Om jag lånar ut 100,000 kr till min granne och han vägrar att betala tillbaka. Är det en kränkning som berättigar ett mord? eller om min granne har sexuell omgång med min fru. Är det en kränkning som rättfärdigar ett mord. Eller om grannens hund gräver upp mina blommor och skiter ner hela min tomt och min granne skrattar mej rätt i ansiktet när jag påpekar det för honom.Är det en kränkning som rättfärdigar ett mord. Jag vill gärna veta vart gränserna går för att rättfärdiga ett mord på en annan människa.
Citera
2020-09-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt. Jag är väldigt intresserad av hur långt man kan gå för att rättfärdiga ett mord. Om jag lånar ut 100,000 kr till min granne och han vägrar att betala tillbaka. Är det en kränkning som berättigar ett mord? eller om min granne har sexuell omgång med min fru. Är det en kränkning som rättfärdigar ett mord. Eller om grannens hund gräver upp mina blommor och skiter ner hela min tomt och min granne skrattar mej rätt i ansiktet när jag påpekar det för honom.Är det en kränkning som rättfärdigar ett mord. Jag vill gärna veta vart gränserna går för att rättfärdiga ett mord på en annan människa.

Du blandar ihop orden "rättfärdigar", "berättigar" och "motiverar".

Alla vuxna människor i Sverige VET att ingenting "rättfärdigar" eller "berättigar" ett mord. Vissa gärningar "motiverar" mordet - i mördarens ögon. Och dådet kan bli mer begripligt även för oss andra.

Det är även det som åklagaren vill få fram. Vad skulle kunna tänkas att "motivera" denna mördare, eftersom mord ändå betraktas som ett grovt brott i de flestas ögon.

Om din hund bajsar på grannens tomt och du mördar honom för det, då är det ett tillräckligt motiv för dig, även om det flesta av oss skulle undra.. Troligtvis skulle du sinnesundersökas.

Svartsjuka "rättfärdigar" ingenting, men "motiverar" väldigt många. Många svartsjuka individer drömmer om att få jävlas och hämnas. Några få mördar. Man har t o m sett svartsjuka som en förmildrande omständighet då när svartsjukan har varit berättigad (ej inbillad) och då gärningen har varit djupt kränkande (äkta mannen har hittat sin fru i sängen med någon annan).

Du och likasinnade blir upprörda för att ni själva blandar ihop korten.

SD:s motivation enligt vissa här vore svartsjuka. Och viljan att få tyst på Lena. Men samtidigt vet vi ju att han mycket väl visste om Lenas andra KK. Så varför skulle han reagera först nu på det här brutala sättet. Därtill visste ju frun redan och deras äktenskap var enligt hans egna ord slut pga hans eget beteende.

Om man tänker på Lenas andra KK kan de finnas lika starka känslor bland någon av dem - eller deras närstående - som ni bortser ifrån. Någon som kanske anser sig inte "förtjäna" den sortens behandling som Lena utsatte honom för.

Eller tänk om det var SOA som hade fått nog av behandlingen av sin dotter?

Ska man inte ha ett öppet sinne och tänka utanför den lilla boxen då kommer detta att sluta som Palmemordet.
Citera
2020-09-17, 13:32
Medlem
Citat:
I mördarens ögon ja!

Annars utgår man från att mordet kunde ha utförts av vem som helst, eftersom det var Lena som som utlöste mordet.

Hennes beteende är en ursäkt för mordet.

På det viset befriar man mördaren från skuld.

Om inte Lena hade varit si eller så, om hon inte hade gjort på det viset. Då hade hon inte blivit mördad. Då oavsett vem som är skyldig.

Det är mördaren som utlöste mordet!
Man kan inte skylla på någon annan, utom när det gäller att skydda liv.

Detta primitiva sätt att se på Lenas skuld är precis så som ett barn gör, en mördare gör.

Att ta ett moget ansvar för att lösa problemen tillhör inte vissa.
Då löser man det med att mörda. Och skylla på Lena.
Att belysa motivet bidrar till att göra detta begripligt.Skuldfrågan har inte med motivet att göra.
Citera
2020-09-17, 13:40
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men trots att man VET att Madsen är en psykopat och att psykopater ljuger så finns det tydligen ett oändligt behov/intresse att gång på gång få detta bekräftat genom att skriva artiklar och böcker och låta honom yttra sig i media kring dådet.

I SD:s fall är han inte färdigdiagnostiserad (förutom här i tråden) ej heller är han dömd, så där kan jag fortfarande förstå intresset över hans uttalanden.

Men det är märkligt hur dessa "känslokalla ljugande mördare" drar till sig en publik som nästan kan beskrivas på samma sätt som mördarna: de tycks bli upphetsade och få en kick av att gång efter annan få höra om mördarnas känslokyla, icke existerande ånger och slingrande inför frågorna.

Man skulle kunna tro att intresset slutar då senast när fängelsecellens dörr stängs bakom dem - men så enkelt är det tydligen inte..

Har det verkligen gått dig helt förbi att det ÄR just mördarens psyke, tankar och motiv som är det intressanta i en mordutredning (och även efter ev fängelsestraff)?
Man vill veta hur en sådan person är skapad, hur den tänker och varför den tänker och handlar som den gör. Det hör liksom inte till vanligheterna att folk mördar.
Man vill veta detta dels för att det är intressant med det avvikande ur psykologisk synvinkel men även som "ett skydd" där man försöker hitta tecken på om någon är kapabel till mord så man kan undvika vederbörande.

Varför tror du att trådar som dessa, truecrime, mordpoddar och dylikt är så populära?

Mordoffret är dock fullständigt ointressant utifrån motivet, då denne med största möjliga sannolikhet inte hade blivit mördad (med exakt samma beteende, handlingar, personlighet, utseende, intresse etc) om nu mannen ifråga varit en random normalstörd individ.
Citera
2020-09-17, 13:48
Medlem
Vid tingsrätten får du aldrig blanda ihop din egen moral, dina egna värderingar osv. med din klients.Nyckeln till diverse brotts uppklarade ligger i att förhålla sig objektiv och opartisk och söka motiv dvs den anklagades drivkraft till en handling.Att tänka brett och inte utgå från att alla människor tänker och handlar som du själv.Det gäller att ha förmågan till inlevelse.Att försöka ta på sig de anklagades egna mentala skor.
Annars är det stor risk för nya Palmemord.
Citera
2020-09-17, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Att belysa motivet bidrar till att göra detta begripligt.Skuldfrågan har inte med motivet att göra.

Belysa motivet?
HUR vet du vilket motivet är?

Belysa motivet kan man ju inte göra som start?

Först börjar man utreda tänkbara motiv, brett.
Man börjar knappast med att först utgå från att offrets beteende utlöste mordet.

Kan det finnas skulder, schismer, svartsjuka, vinst på att offret dör, tidigare historik, våld osv.

Parallellt med detta måste man ju hela tiden göra andra utredningar, som masttömningar, kolla offrets kommunikationer, dörrknackning, förhör med nära, jobb, kompisar, och arbete.

I det här fallet har man en långvarig relation med hot och våld.

Där har man rotat och hittat ett starkt motiv, som man har belyst. Inte så att detta beteende hos Lena skulle driva vem som helst till mord, utan just denna person.
Men motivet är ju inte det enda som man kollar.

Vad menar du att skuldfrågan inte har med motivet att göra?
Citera
2020-09-17, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ta på er mördarens glasögon är mitt tips.

Ja, vem är mördaren?
Hur ska man kunna ta på sig mördarens glasögon utan att veta vem det är? Eller åtminstone tro sig veta?

Som du ser det?

Om vi utgår från oss själva, kan det bli sådana exempel som pengar eller att någon har gjort något fruktansvärt mot en. Man vet också att det kan vara någon som hatar utan att vi som utomstående kan förstå det.

Ta t ex dubbelmordet som Edvin utförde.
Vilka glasögon ska du ta på dig då?

Edvin berättade också att han en gång kände ett starkt behov att döda en person som hade en gul tröja på sig. Det var ingen han kände, bara en person som gick framför honom på gatan.

Du kan inte börja med att utgå från att det är offret som gjort något fel. det kan vara ett motiv för mördaren, och självklart måste man ju kolla om det kan finnas någon som har haft ett ont öga till offret. Men det är enbart en del av hela utredningen.
Citera
2020-09-17, 15:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Om man drar en extrem parallell till exempelvis Engla.

Hon gav ett motiv genom att vara ett barn? Eller hur menar du?
Att alltid BO serverar ett motiv? Eller?
Citera
2020-09-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om man drar en extrem parallell till exempelvis Engla.

Hon gav ett motiv genom att vara ett barn? Eller hur menar du?
Att alltid BO serverar ett motiv? Eller?
Är inte insatt i det fallet. Kan man dra paralleller från tidigare kriminalitet som rör flickor kvinnor då kan man tolka denne Mgm som rimlig gärningsman. Hon so flickebarn gav honom motiv driv Vart läser du in skuldfrågan?Det handlar enbart om en gärning gsmans driv och motiv.Man kan titta bakåt i en människas liv och hitta orsaker för att göra kriminalitet m.m. mer begripligt.Det är lite så jag menar.Inte något om offert som person.Har du vissa förutsättningar så är risken större att råka illa ut.Det beror på en gärningsman motiv o driv.Ingen den andre lik.
Om man vill kan man göra detsamma vad gäller t ex LW och hennes livsstil med så många män. Det har en förklaring också,men det är inget jag är intresserad av att veta.
Motivet står i offrets sätt att vara.Tala är silver, men tiga är guld. Tycker det uttalandet säger allt.
Senast redigerad av SteinwayandSons 2020-09-17 kl. 16:46.
Citera
2020-09-17, 17:43
Medlem
Citat:
Är inte insatt i det fallet. Kan man dra paralleller från tidigare kriminalitet som rör flickor kvinnor då kan man tolka denne Mgm som rimlig gärningsman. Hon so flickebarn gav honom motiv driv Vart läser du in skuldfrågan?Det handlar enbart om en gärning gsmans driv och motiv.Man kan titta bakåt i en människas liv och hitta orsaker för att göra kriminalitet m.m. mer begripligt.Det är lite så jag menar.Inte något om offert som person.Har du vissa förutsättningar så är risken större att råka illa ut.Det beror på en gärningsman motiv o driv.Ingen den andre lik.
Om man vill kan man göra detsamma vad gäller t ex LW och hennes livsstil med så många män. Det har en förklaring också,men det är inget jag är intresserad av att veta.
Motivet står i offrets sätt att vara.Tala är silver, men tiga är guld. Tycker det uttalandet säger allt.

Alla som lever likt LW blir inte mördade. Motivet till mordet ligger inte hos henne utan hos mördaren och dennes beslut att begå mordet. Ur mördarens perspektiv är det säkert LWs liv och leverne som är motivet. Om du frågar mördaren: "Varför mördade du LW?" Svar: "Hon skulle inte få avslöja mina förehavanden och inte sabotera min återförening med HD." Detta är MÖRDARENS MOTIV till mordet. Säg att mordet aldrig utförs. "HD och jag kommer att klara ut våra problem även om du berättar". Är det då LW som är motivet att hon inte blir mördad? Näppeligen. Motivet till mordet ligger hos mördaren: LW utgör ett hot mot SDs framtidsplaner. Här har du motivet hos mördaren, inte hos LW.
Citera
2020-09-17, 18:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Har det verkligen gått dig helt förbi att det ÄR just mördarens psyke, tankar och motiv som är det intressanta i en mordutredning (och även efter ev fängelsestraff)?
Man vill veta hur en sådan person är skapad, hur den tänker och varför den tänker och handlar som den gör. Det hör liksom inte till vanligheterna att folk mördar.
Man vill veta detta dels för att det är intressant med det avvikande ur psykologisk synvinkel men även som "ett skydd" där man försöker hitta tecken på om någon är kapabel till mord så man kan undvika vederbörande.

Varför tror du att trådar som dessa, truecrime, mordpoddar och dylikt är så populära?

Mordoffret är dock fullständigt ointressant utifrån motivet, då denne med största möjliga sannolikhet inte hade blivit mördad (med exakt samma beteende, handlingar, personlighet, utseende, intresse etc) om nu mannen ifråga varit en random normalstörd individ.

Tänk på vad du skriver gärna innan du klickar på: Skicka svar

Om du sparkar mig upprepat på smalbenet och jag säger högt och tydligt att sparkar du igen så slår jag ihjäl dig och du ändå fortsätter sparka så är det otvetydigt DU som som gav mig anledning att slå ihjäl dig. Punkt.

För att skydda stollar från att slås ihjäl har vi stiftat lagar som drar gränsen till gärningen så visst ska jag lagföras för att slagit ihjäl dig.

Men att sabotera en ABoK tråd med att endast diskutera att jag slagit ihjäl dig men inte att det var för att DU sparkade mig på benet blir fullständigt absurt. Ska det vara så jäkla svårt att förstå?

Lena hade under många år "tillåtits" (jodå) förfina tekniken att "sparka" folk på smalbenet -hårt, och upprepat vilket utan tvivel serverade mördaren motivet.

Att hen inte hade rätt att slå ihäl Lena förändrar inte dessa självklarheter. Punkt!

Sen är det klart att deltar man i tråden för att håna och spy galla (jodå) över misstänkta brottslingar (helst manliga) så blir det upprörande när några intresserar sig för varför mordet skedde och mindre för vem som utförde det.

Det går att koka ner till: Med många Lenor hade antalet våldsmän ökat betänkligt -tyvärr.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-09-17 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in