2020-09-17, 10:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och vad var hans motiv? Att LW var på väg att
lämna honom eller att LW var på väg att
hindra en återförening mellan honom och HD?

Lena blev starkare och gladare på slutet. Men hon blev samtidigt mer på stridstigen mot SD. Hon hade blivit snuvad och lurad och använd. Hon vägrade att bli dragen i smutsen, medan han hade ätit av kakan och hade hela kakan kvar.

Lena blev alltmer hotfull och ohanterbar. Och SD hade kvar sin ring, berättade för andra att han och HD skulle återförenas, medan HD i själva verket var mitt uppe i en förälskelse och var precis på väg att slinka ur näven.

SDs metoder att använda lena ord som Lena vill höra
blandat med iskall kyla, tystnad, RT som kommer oförutsett och som bestraffning och kontroll
, till sist allvarligare hot. Inget som hjälper.

Lenas hot om att avslöja allt blir allt tydligare och allt hotfullare.
SD riskerar att förlora allt.

HD, sitt ansikte, sin plats på piedestalen.

Han kunde ha valt att avsluta med Lena, att avslöja allt själv. Att gå på parterapi med HD, vad som helst.

Men nej, han väljer istället RT, hot, dödshot.

Detta avslöjar honom, hur han inte klarar av att hantera problemet. Som en mogen vuxen man. Han beter sig som en förorättad tre- åring.
Citera
2020-09-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har också många gånger tänkt att HDs pappa känner "igen sig själv" i det sex år långa "misstaget. Det är en anledning till att han låter det passera. Men det verkar finnas ett sätt att hantera problem där genom att helt enkelt inte låtsas om dom. Och det är klart, blir man påkommen kan man alltid förminska problemet.

Typ "Han har väl gjort ett misstag där och kanske får sota lite för det nu.". Så man behöver inte prata om det "lilla" problemet, utan vi går vidare.

Jag funderar på hur detta kan ha påverkat HD och att det är nog ingen slump att SD och hon har hamnat tillsammans. Hur hon har hanterat alla dessa år med SDs otrohet och grova flörtande med andra kvinnor. Hur SD kunnat använda HDs svagheter för att kunna leva sitt dubbelliv.

Med detta i tankarna, är det ju inte konstigt att ingens historia stämmer med den andras.

När SD skriver till Jani: du ska inte skriva det någonstans nu, är ju ett jättekonstigt krav. Det finns väl ingen orsak att tysta ner det om det framkommit? Dock inte i kontexten att SD inte alls har fått veta från HD som fått veta från polisen. J*ani frågar ju sig den naturliga frågan, och SD förstår att det är förstås lite konstigt att han vet. Här känner jag att han avslöjar sig själv. För det är ju inte konstaterar på något som helst sätt att det är Lena. Han måste försöka tysta ner det. Han gillar att ha kontrollen också.

"FL2: Och Stefan skriver, "Det är bekräftat" Lena efter att J*ani precis innan har skrivit "Läste det senaste på Expressen precis"... Stefan skriver "Det är bekräftat Lena" eem,skriver om lite annat och sen skriver J*ani "men hur vet du att det är L dom hittat? Står ingenstans" och då svarar Stefan "Du ska ej skriva det någonstans nu, polisen så till TG..." Polisen så till TG (tyst ca 8 sekunder)"

Det här borde åklagarna förtydliga hur osannolikt det är att SD vet, att HD fått veta av polisen och att någon av dom skulle kunna listat ut att de var Lena som hade hittats död där. Det kunde lika gärna ha varit något annat avgörande för utredningen som var viktiga bevis och ledtrådar, såsom mordvapen, blodiga kläder, hennes mobil eller vad som helst, utom kroppen.

Vem skulle tro att någon ligger där efter att det gått massor av poliser och hundar i området under flera dagar? Så nära hemmet?

Det skulle nog vara det sista jag tänkte.

Så å ena sidan borde man förlåta LW för hennes synder. Särskilt om man är kristen, då borde man förstå att hon gång efter annan låg med en gift man som hon själv hade vigt till ett heligt äktenskap.

Men sen å andra sidan om nu någon förlåter SD för hans upprepade misstag, då är det bara tecken på att vederbörande själv har varit otrogen i sitt eget äktenskap.

Sen undrar jag också hur åklagaren menar när hon ställer en fråga till pappan angående ifall frågan om Lenas död skulle ha diskuterats närmare IFALL dottern vid det tillfället när de passerade polisbilarna hade sagt att "nu har de hittat Lena död".

Det är en hypotetisk fråga om en situation som inte har ägt rum och ingen människa i hela världen kan ju säga med säkerhet hur man skulle reagera om något som inte har hänt skulle ändå ha hänt.

Ska man inte ta hänsyn till att Lena var svärsonens älskarinna och därmed kanske inte ett samtalsämne som dessa två gärna skulle fokusera på? Eller att Lenas död kanske väckte många olika slags känslor?
Plus att de var på väg till landet där svärsonen redan var och väntade..
Citera
2020-09-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tycker att det har ”pratats” rätt friskt om motivet under de snart 2,5 åren som gått sen mordet.

Det har pekats på att mellan 1-flera hundra har haft motiv att slå ihjäl LW.

Så nog fan har det ältats om och om och om och om och om igen hur många som ville döda LW. Och som hade ”fullgoda” skäl dessutom.

Så det är nog klarlagt och har inte fallit mellan stolarna.

Jag för min del är mer intresserad av vem/vilka som de facto tog steget och slog ihjäl LW med minst 17 slag.

Jag tror inte på säg 200 GM, men jag tror på 1-3 i olika roller.

Utluraren.
Slagutdelaren.
Mobilflyttaren.

Till exempel.

De 3 rollerna utförs av S ensam för att vinna tillbaka H, tror jag.
Psykot S behövde o älskade L, men hon behövde offras för att vinna tillbaka den ?mamma? han haft längst liv ihop med? Hon var hans slumrande sjuksyster som hade vaknat till liv efter dvala och de hade ju barn, hus o social status tillsammans. @mamma L var rolig att "busa" med, men ett liv med henne var inte praktiskt. Hon hade ingen attraktiv yrkespostition sen hon slutade som pastor o bytte till lågbetald tjänst på kommunens.
Han ville ha båda i sitt liv, men ingen av "mammorna" accepterade det. Allt smygande och lögner blev till slut ohållbart. Särskilt som L hotade att avslöja honom igen för H.

L trampade på flera minor när hon raderade Hs fuskloggar, skrattade åt honom när han inte ville tro att H hade sex med Sillen, hotade avslöja honom, hade roligt med en S-holmare o skulle till Norge. S hade tappat kontrollen. S löser allt på egen hand, för att vara ärlig o be om hjälp kan han inte? Mord fick det bli och nu är han fri.
Citera
2020-09-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Precis så, Madsen och Sd är väldigt lika.
På något sätt skyller de på offret, "hade sönder saker på ubåten " (Madsen) "Jag kräver total lydnad" (Sd).

Gemensamt med Lotta är att de tre kvinnorna är döda, ihjälslagna av män som många här försvarar eller ursäktar mordet med att de förtjänade det.
Gnälliga kärringar. Lockade med sex. Lydde inte, krävde att han skulle gifta sig alt lämna dom ifred.
I Kims fall räckte det med att vara kvinna för att mördas.

Så ni som sitter här och läser om Stefan,, Hd JG och deras likasinnade, de företräder till allra sämsta hos människosläktet, de är rubbade individer, håll er borta från dom.

Om din sambo, man, älskare eller pojkvän hotar dig eller höjer handen mot dig, lämna, bara packa och åk.
Till sist, var inte själva med en excentrisk man, följ inte med ut i båten/ ubåten.

Men det är ju inget unikt för just psykopater att de skyller ifrån sig och lägger skulden på offret.

Det finns inte en man på kåken som inte är ”oskyldigt dömd” - och alla kan ju ändå inte vara psykopater.

Sen finns det även kategorin som erkänner sånt de inte har gjort (Thomas Quick).

Plus de som har blivit dömda för långa fängelsestraff – fast de är oskyldiga (Kaj Linna).

Så bara för att man råkar vara oskyldig men MGM betyder inte att man kan slappna av och lita på systemet och att polisen och domstolen gör sitt jobb och dömer först då när skulden är ”utom rimligt tvivel”.

Just därför finns det ingen anledning för den MGM att ”hjälpa polisen” för att hitta flera eventuella indicier utan snarare hålla käften så gott det går och låta åklagaren sköta bevisningen.
Citera
2020-09-17, 10:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
De 3 rollerna utförs av S ensam för att vinna tillbaka H, tror jag.
Psykot S behövde o älskade L, men hon behövde offras för att vinna tillbaka den ?mamma? han haft längst liv ihop med? Hon var hans slumrande sjuksyster som hade vaknat till liv efter dvala och de hade ju barn, hus o social status tillsammans. @mamma L var rolig att "busa" med, men ett liv med henne var inte praktiskt. Hon hade ingen attraktiv yrkespostition sen hon slutade som pastor o bytte till lågbetald tjänst på kommunens.
Han ville ha båda i sitt liv, men ingen av "mammorna" accepterade det. Allt smygande och lögner blev till slut ohållbart. Särskilt som L hotade att avslöja honom igen för H.

L trampade på flera minor när hon raderade Hs fuskloggar, skrattade åt honom när han inte ville tro att H hade sex med Sillen, hotade avslöja honom, hade roligt med en S-holmare o skulle till Norge. S hade tappat kontrollen. S löser allt på egen hand, för att vara ärlig o be om hjälp kan han inte? Mord fick det bli och nu är han fri.

Jag utesluter inte alls en ensam GM. Och på nåt skruvat sätt så tror jag att SD håller HD som sin ”drömkvinna”. Den första (?) han sällskapade med. Likaväl som jag upplever honom som extreeeemt långsint så misstänker jag att när han bestämt sej för något/någon så är det så. Punkt. Slut.

LW kom som gruset i maskineriet.

Och sånt gör man sej av med.
Citera
2020-09-17, 10:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är samma fenomen som i Lotta Rudholms fall. Innan FUB var det en ”galen stalker” som vägrade att lämna Lotta ifred och som till slut mördade henne.

Efter FUB var stackars Lotta ”manipulerad”, ”tvingad att ta droger”, ”vågade inte göra slut”, ”fick ingen hjälp av samhället”.

Båda kvinnorna har visat sig själva manipulera sin omgivning och direkt bryta kontakt med människor som har föreslagit att de skulle göra slut. Båda två har gjort polisanmälningar i manipulativt syfte när de har varit svartsjuka eller velat visa sin makt och tvinga mördaren tillbaka till relationen.

Sexet har varit deras stora äss i ärmen, men när ”locka” inte längre har fungerat, då har man tagit till ”tvinga” istället. Tydligen spelade det ingen roll av vilken anledning mördaren skulle återkomma till dem – bara de var där med vederbörande och inte med någon annan kvinna. Snacka om att man vill äga en annan människa.

Något mordvapen finns inte i detta fall. Ingen heller något erkännande. Och motivet får vi inte spekulera om för då är att ”svartmålning av offret”.

Det enda vi alltså vet med säkerhet är identiteten på mördaren. För den har tråden bestämt.

Hur du än vrider och vänder på saker är det ALLTID offrets fel. Eller föräldrarnas och vännernas.
Även i fallet med Tova:

Föräldrarna fick också livstidsstraff skrev du i något inlägg. Jag förmodar att du tyckte att de förtjänade det eftersom de inte låste in Tova (ett förslag från dig hur de skulle hantera situationen)

Jag kan inte Lotta R fall, men Tovas och Lenas fall har jag följt.

Det finns ingenstans på världskartan att det är förlåtligt, ursäktat eller ens förståeligt att de blir mördade.

Det är ursäktat i mördarens ögon, men för de flesta människor är inte morden lösningen. Utgångspunkten hos mördaren är väl också att det är "offret" som har fel.

Jag ser inte att du någonsin nämner att något annat än hur Lena har gjort fel och alla hennes dåliga sidor?

Motivet letar du hela tiden i vilka fel du kan hitta hos mordoffret. Att det är kvinnorna som är manipulerande, det är de som lockar med sex, att det är de som inte lämnar, att det är vännernas fel som inte hjälper.

Vårt rättssystem kommer inte titta på om Lena hade stökigt hemma, om hon bad föräldrarna om hjälp, eller om hon var flörtig. Inte heller om hon hade flera sexuella relationer, utan för att se om någon hade ett horn i sidan till henne på grund av det.

Där har de hittat den mycket konfliktfyllda relationen med SD, med ömsesidiga hot. Det är dock stor skillnad på att hota människor till livet, särskilt barn och att hota att avslöja att relationen och dubbelspelet fortgått. En klar riskfaktor i hennes liv. Personen är riskfaktorn. Relationen. Inte Lena. Inte Tova. Inte Lotta. Alla levde dock med personer som var extremt farliga.

Det finns inga förmildrande omständigheter i dessa fall, hur mycket än du anser att offren var vidriga, lockande och manipulerande. Inte för att man inte kan behålla sin fru, för att älskarinnan tänker avslöja hela bedrägeriet som pågått bakom hennes rygg. Inte för att Lena var dryg och krävande. För att hon inte fogad sig i att lyda "blint" och omedelbart.

Alla andra lösningar är bättre än mord i de här fallen.

Att du väljer att lägga ALL skuld på mordoffren i alla dessa fall är verkligen anmärkningsvärt.
Intet ont ord om mördaren.
Senast redigerad av notknapparen 2020-09-17 kl. 11:00.
Citera
2020-09-17, 10:58
Medlem
Citat:
Men det är ju inget unikt för just psykopater att de skyller ifrån sig och lägger skulden på offret.

Det finns inte en man på kåken som inte är ”oskyldigt dömd” - och alla kan ju ändå inte vara psykopater.

Sen finns det även kategorin som erkänner sånt de inte har gjort (Thomas Quick).

Plus de som har blivit dömda för långa fängelsestraff – fast de är oskyldiga (Kaj Linna).

Så bara för att man råkar vara oskyldig men MGM betyder inte att man kan slappna av och lita på systemet och att polisen och domstolen gör sitt jobb och dömer först då när skulden är ”utom rimligt tvivel”.

Just därför finns det ingen anledning för den MGM att ”hjälpa polisen” för att hitta flera eventuella indicier utan snarare hålla käften så gott det går och låta åklagaren sköta bevisningen.

Både Sd och Hd borde vara livrädda att en mördare går lös i deras kvarter, men inte en enda gång, i något sammanhang har något av dom uttryckt någon som helst rädsla eller oro för detta.
Finner du inte detta oerhört anmärkningsvärt?
Resten av kvarteret är ju livrädda, men inte Sd, Hd eller JG, är det inte konstigt?

Hjälpa polisen? Om man är oskyldig borde man öppna sig helt, lämna ut allt. Åklagaren måste även utreda saker som pekar på atr mgm är oskyldig, om du inte visste det.

Ja Sd borde definitivt hållit käften från början och inte ändra sin historia och ljuga hela tiden, för så gör bara en som är skyldig.
Citera
2020-09-17, 11:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Både Sd och Hd borde vara livrädda att en mördare går lös i deras kvarter, men inte en enda gång, i något sammanhang har något av dom uttryckt någon som helst rädsla eller oro för detta.
Resten av kvarteret är ju livrädda, men inte Sd, Hd eller JG, är det inte konstigt?

Hjälpa polisen? Om man är oskyldig borde man öppna sig helt, lämna ut allt. Åklagaren måste även utreda saker som pekar på atr mgm är oskyldig, om du inte visste det.

Ja Sd borde definitivt hållit käften från början och inte ändra sin historia och ljuga hela tiden, för så gör bara en som är skyldig.

Det fetade är ju så konstigt och udda och anmärkningsvärt så det liknar ju ingenting!
Citera
2020-09-17, 11:20
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Lena blev starkare och gladare på slutet. Men hon blev samtidigt mer på stridstigen mot SD. Hon hade blivit snuvad och lurad och använd. Hon vägrade att bli dragen i smutsen, medan han hade ätit av kakan och hade hela kakan kvar.

Lena blev alltmer hotfull och ohanterbar. Och SD hade kvar sin ring, berättade för andra att han och HD skulle återförenas, medan HD i själva verket var mitt uppe i en förälskelse och var precis på väg att slinka ur näven.

SDs metoder att använda lena ord som Lena vill höra
blandat med iskall kyla, tystnad, RT som kommer oförutsett och som bestraffning och kontroll
, till sist allvarligare hot. Inget som hjälper.

Lenas hot om att avslöja allt blir allt tydligare och allt hotfullare.
SD riskerar att förlora allt.

HD, sitt ansikte, sin plats på piedestalen.

Han kunde ha valt att avsluta med Lena, att avslöja allt själv. Att gå på parterapi med HD, vad som helst.

Men nej, han väljer istället RT, hot, dödshot.

Detta avslöjar honom, hur han inte klarar av att hantera problemet. Som en mogen vuxen man. Han beter sig som en förorättad tre- åring.

Lena blev starkare och gladare på slutet p.g.a.
att hon trodde att hon vunnit SD. SD och HD
hade begärt skilsmässa, HD hade flyttat och
hade en ny man. Det enda Lena behövde göra
var att se till så att de inte återförenades.
SD sa visserligen att han ändå inte ville ha
henne men det kunde hon inte tro på. Hon
som var så fantastisk och underbar. Och om
han inte valde henne av fri vilja så kunde hon
ju utpressa och tvinga honom.
Om SD är GM så är jag säker på att det är
motivet. Inte att LW var på väg bort. Det finns
inget som tyder på det. Hon hade aldrig lämnat honom frivilligt.
Citera
2020-09-17, 11:49
Medlem
Citat:
Hur du än vrider och vänder på saker är det ALLTID offrets fel. Eller föräldrarnas och vännernas.
Även i fallet med Tova:

Föräldrarna fick också livstidsstraff skrev du i något inlägg. Jag förmodar att du tyckte att de förtjänade det eftersom de inte låste in Tova (ett förslag från dig hur de skulle hantera situationen)

Jag kan inte Lotta R fall, men Tovas och Lenas fall har jag följt.

Det finns ingenstans på världskartan att det är förlåtligt, ursäktat eller ens förståeligt att de blir mördade.

Det är ursäktat i mördarens ögon, men för de flesta människor är inte morden lösningen. Utgångspunkten hos mördaren är väl också att det är "offret" som har fel.

Jag ser inte att du någonsin nämner att något annat än hur Lena har gjort fel och alla hennes dåliga sidor?

Motivet letar du hela tiden i vilka fel du kan hitta hos mordoffret. Att det är kvinnorna som är manipulerande, det är de som lockar med sex, att det är de som inte lämnar, att det är vännernas fel som inte hjälper.

Vårt rättssystem kommer inte titta på om Lena hade stökigt hemma, om hon bad föräldrarna om hjälp, eller om hon var flörtig. Inte heller om hon hade flera sexuella relationer, utan för att se om någon hade ett horn i sidan till henne på grund av det.

Där har de hittat den mycket konfliktfyllda relationen med SD, med ömsesidiga hot. Det är dock stor skillnad på att hota människor till livet, särskilt barn och att hota att avslöja att relationen och dubbelspelet fortgått. En klar riskfaktor i hennes liv. Personen är riskfaktorn. Relationen. Inte Lena. Inte Tova. Inte Lotta. Alla levde dock med personer som var extremt farliga.

Det finns inga förmildrande omständigheter i dessa fall, hur mycket än du anser att offren var vidriga, lockande och manipulerande. Inte för att man inte kan behålla sin fru, för att älskarinnan tänker avslöja hela bedrägeriet som pågått bakom hennes rygg. Inte för att Lena var dryg och krävande. För att hon inte fogad sig i att lyda "blint" och omedelbart.

Alla andra lösningar är bättre än mord i de här fallen.

Att du väljer att lägga ALL skuld på mordoffren i alla dessa fall är verkligen anmärkningsvärt.
Intet ont ord om mördaren.

Du ska sluta förmoda saker och istället läsa vad jag skriver.

Båda parterna SD och LW var manipulerande. Främst manipulerade de dock varandra – och sig själva. De tycks dessutom ha trott sig vara duktiga på det. Och vissa här håller med. Men bara när det gäller SD.

Den som mördar måste rimligtvis ha någon sorts motiv för sitt handlande – trots att den uppfattningen inte delas här i tråden av somliga. Det är ytterst sällan någon slår ihjäl en förbigående totalt slumpmässigt.

Motivet är lika intressant för polisen/åklagaren som mordvapnet och kroppen. Det är ju den frågan som tas upp när man försöker låsa gåtan: ”varför” Skandiamannen skulle ha mördat Palme. Men om man är fixerad vid Pettersson är man också totalt ointresserad av andras motiv för dådet.

Polisen och åklagaren försöker inte ”ursäkta” modet genom att ställa den frågan. De försöker förstärka misstankarna mot den/de de misstänker.

Motivet har dessutom påverkan på utgången. I vissa fall kan det betraktas som försvårande – i vissa förmildrande.

I Lenas fall är det uppenbart att hon hade skaffat sig många fienden med sitt eget beteende. Kanske även sådana som hon själv inte hade en aning om? Någon som blev djupt sårad å någon annans vägnar? Eller någon som inte visade sina känslor efter brutala dumpningen – men ruvade på hämnd?

Det kan ju inte vara svårt att föreställa sig att svartsjuka skulle kunna vara ett starkt motiv i det här fallet och då är SD inte MGM först i kön. För han kunde ju få Lena – om han ville.
Citera
2020-09-17, 11:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så å ena sidan borde man förlåta LW för hennes synder. Särskilt om man är kristen, då borde man förstå att hon gång efter annan låg med en gift man som hon själv hade vigt till ett heligt äktenskap.

Vem är det som ska förlåta/inte förlåta? SD? HD? Pappan? Vi? Rättsystemet? Mördaren?

Synderna, det är väl inte lagstadgat, utan ett tyckande? Beroende på vilka normer vi har och hur vi ser på saken. Som inte är okomplicerad, på inget vis.

Så länge inte Lena har gjort något lagvidrigt, handlar det enbart i det här fallet om att försöka utröna om det har något med motivet att göra.

Något sådant motiv har man inte hittat i utredningen såvitt jag vet.
För det är väl motivet till mordet vi diskuterar?
Och den som skulle förlåta Lena för hennes synder borde i det fallet vara mördaren som inte kunde förlåta det?

Citat:
Men sen å andra sidan om nu någon förlåter SD för hans upprepade misstag, då är det bara tecken på att vederbörande själv har varit otrogen i sitt eget äktenskap.

Med tanke på att det är mot hans egen dotter det sex år långa utomäktenskapliga förhållandet sker och nu "råkar" Stefan också vara misstänkt för mordet på "misstaget", så är det väl utomordentligt förlåtande?
Så märkligt att det får många att höja på ögonbrynen och undra vad skälet till det är?
Skydda HD? Genom att skydda SD? Och kanske själv ha någon slags erfarenhet? Som gör att han känner igen sig?

Citat:
Sen undrar jag också hur åklagaren menar när hon ställer en fråga till pappan angående ifall frågan om Lenas död skulle ha diskuterats närmare IFALL dottern vid det tillfället när de passerade polisbilarna hade sagt att "nu har de hittat Lena död".

Varför är det konstigt?
Här försöker man utröna HUR HD kan veta om att det är Lena som har hittats, dvs HUR SD kan påstå att han VET att det är Lena. Dvs åklagaren har detta som ett av indicierna till att SD är mördaren.

Citat:
Det är en hypotetisk fråga om en situation som inte har ägt rum och ingen människa i hela världen kan ju säga med säkerhet hur man skulle reagera om något som inte har hänt skulle ändå ha hänt.

Vet inte hur du menar?
Vilken fråga var hypotetisk? Ifall vad?

Citat:
Ska man inte ta hänsyn till att Lena var svärsonens älskarinna och därmed kanske inte ett samtalsämne som dessa två gärna skulle fokusera på? Eller att Lenas död kanske väckte många olika slags känslor?
Plus att de var på väg till landet där svärsonen redan var och väntade..

Nu kom ju HD direkt från förhöret hos polisen.
Det förhör som hon satt på tack vare att svärsonen varit otrogen.
Och nu saknas älskarinnan. Och svärsonen är den misstänkte.
Den enda misstänkte.

Så nu ska de inte prata om detta alls, låtsas som ingenting och prata istället om det trevliga som väntar? Inte ens om de ser polisen i slänten vid Hjärsta precis nedanför Lenas bostad?
Citera
2020-09-17, 12:13
Medlem
Citat:

Men där kommer vi just till det som inte får nämnas här i tråden dvs ”motivet”.

Om nu någon var sur på Lena och ville avsluta hennes dagar, varför skulle samma människa vilja mörda även exempelvis HD?

Och om det var totalt slumpmässigt utan motiv varför skulle slumpen inträffa precis på samma ställe två, tre gånger? Vad är oddsen?

Jag anser inte frånvaron av rädslan vara något att undra över.

Det är naivt att tro att om man bara öppnar sig helt då är det någon sorts garanti att inte bli oskyldigt dömd. Det har jag redan skrivit om i tråden.

Dessutom vill man kanske inte berätta precis allt om en själv för hela omvärlden oavsett att det inte har något med mordet att göra.

Att ändra sin historia kan ha flera orsaker än att man vill dölja något. Dels kan man minnas olika vid olika tillfällen. Dels kan man lägga vikt på olika saker vid närmare eftertanke.

HD:s pappa exempelvis har ändrat sin story. Kanske pga vad han har läst i tidningar. Eller här i tråden. Eller sen försöker han skydda sig själv – eller någon annan. Eller sen har han helt enkelt drabbats av ”false memories” dvs tror sig komma ihåg något sånt nu som han bevisligen inte kom ihåg tidigare.

SOA uttrycker sig väldigt säkert – typ Ja/nej på direkt frågor. Han ger ju säkert intryck. Den killen kan man lita på. Ändå kan åklagaren konstatera att han säger olika i rättegången än vad han hade sagt tidigare.

SD uttrycker sig velande. Det blir fram och tillbaka. Han vet inte – kommer inte ihåg. Och då ska detta tas som ett säkert tecken på att han är den skyldige.

Själv är jag inte helt hundra på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in