Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Ja, att Sverige gjorde en del fel i början råder det inget tvivel om, med facit på hand.
Nej, jag köper inte argumentet "med facit på hand". Varningarna fanns, och varningarna var tydliga. I Sverige så var Anders Tegnell och Johan Giesecke för arroganta för att ta varningarna på allvar.
Anders Tegnells uppgift är att förebygga att epidemier sprids i Sverige. Hans uppgift är inte att titta på facit i efterhand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Lite oflyt också, vill jag påstå, i och med hur våra sportlovsveckor låg t ex
Nej, det köper jag inte. Ifall man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi, så kan man inte skylla på "otur" att det fanns smittbärare bland dessa resenärer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
MEN det flögs väldigt mkt från Kina ut i världen där i slutet på januari i och med det kinesiska nyåret.
Ja, och det fortsatte flygas även efter att omvärlden hade fått vetskap om krisen i Wuhan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Vi fick ju in mkt smitta från andra länder än Kina, Italien och Iran. Bl a UK, USA.
Ja. Och det är någonting som retar mig. Folkhälsomyndigheten satsade resurserna på att hitta smittbärare bland resenärer från kända infektionshärder, men missade smitta från andra ställen. Det var en idiot-prioritering. Resenärerna från Iran och Italien borde ha stoppats, alternativ satts i karantän. Inga smittspårningsresurser hade behövt användas till dessa. Resurserna hade gjort större nytta för att hitta smittbärare från andra delar av Världen.
Från Läkartidningen:
Sars-cov-2 kom från flertal länder visar första genetisk kartläggning
Coronaviruset sars-cov-2 kom inte bara från Italien och Österrike utan sannolikt från USA och flera andra länder i Europa, där smittan spridits tidigare än först rapporterat. Det är Folkhälsomyndighetens slutsatser efter den första genetiska kartläggningen av sars-cov-2 som gjorts i Sverige.
...
Det är främst tre genetiska grupper av virus som fångades upp hos hemvändande resenärer under mars månad. Två av grupperna är kopplade till vistelse i Italien. Den tredje gruppen återfinns i Österrike, samt USA och stora delar av Europa.
Senare under utbrottet, i april, har provtagning i öppenvården visat på flera olika genetiska grupper av viruset. Den tidigare gruppen från Europa och USA fanns kvar och hade blivit vanligare än de två från Italien. Det tyder på att regionerna, genom smittspårning och isolering, i stor utsträckning förhindrade att smittan spreds vidare från Italienresenärerna.
...
På presskonferensen fick Karin Tegmark Wisell frågan om Sverige i ett tidigt skede missade många fall från andra länder, för att man fokuserade främst på exempelvis Italien.
– Det finns all anledning att tro att det är på det sättet eftersom smittan fanns i flera länder. Det kan man se i databaserna – att typerna vi ser i Sverige också tidigt fanns i många europeiska länder, där det inte fanns information om att smittan fanns.
Det framgår alltså tydligt att sjukvården ägnade resurser åt att smittspåra runt Italien-resenärerna. Det är ett tydligt bevis på dårskapen. Italien-resenärerna fick alltså kliva rakt ut i samhället och sprida smitta. Därefter inleddes smittspårningen. Det är ett onödigt slöseri med resurser som hade kunnat användas bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Vi hade kunnat stoppa rätt mkt om vi stängde ner utrikesflyg från mitten på februari innan sportlov, och haft skyddsutrusning och hygienrutiner på plats på äldreboende.
Ja, åtminstone så borde myndigheterna ha avrått från resor till kända infektionshärder.
Jag instämmer helt med dina förslag om äldrevården. Det borde ha funnits stora lager i bergrum, fulla med skyddsutrustning. Materiel för sjukvård borde ha stått högt på listan över saker att ha i beredskapslager.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Nåväl, det är lätt att vara efterklok.
I det här fallet, så hade det inte varit svårt att vara efterklok i förväg. En mellanstadie-elev har tillräckligt mycket utbildning för att inse farorna med att släppa in smittbärare i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Jag vet inte vilken presskonferens "LeeVan" hänvisar till.
Du diskuterade tidigare konceptet att ta lärdom. Vilken är sannolikheten att kineserna tar lärdom, och börjar behandla djuren bättre? Eller kommer nya överraskningar att dyka upp från djurmarknaderna?