2020-09-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det är för sent nu efter så lång tid. Det du kan göra är att testa dig för antikroppar om du nu vill testas. Dock är det inte säkert att du utvecklat, eller någonsin utvecklar, påvisbara antikroppar så det är inget 100% svar ändå.

Hade ju antikroppar vid mars redan men sagt att de kanske försvinner inom ett halvår. Aja får se om det blir värre eller inte . Varit hemma 2 veckor från jobbet. Men man är ju inte supersjuk men man blir ju lite velande.
Citera
2020-09-12, 11:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwrekt
Så kan alltså vara försent nu ? Som sagt ej haft feber. Mest krasslig känner jag värst på morgon/kvällen. Lite sträv i halsen och små snorig till och från. Lite känsel i halsen till och från också .

https://www.svd.se/overbelastat-system-kan-gora-tester-meningslosa

SvD skrev lite om det idag , av någon anledning kan jag inte kopiera från mobilen från artikeln .
Precis nu på svt.se:

”Överbelastat system kan göra tester meningslösa

Nästan alla av Sveriges regioner upplever ett högt tryck inom vården på grund av testningen av covid-19, rapporterar TT.

Den senaste tidens ökade belastning har gjort att proven kanske tas för sent – vilket kan göra dem meningslösa.

– Ska man testa, så är det viktigt att det görs inom de första två-tre dagarna för att det ska vara meningsfullt, säger Anders Tegnell.”
Citera
2020-09-12, 11:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Dessutom är de drabbade skolorna inga socio-ekonomiskt utsatta skolor utan de tillhör de gymnasier som har högst intagningspoäng i kommunen.

Vi kan inte skylla allt på trångboddhet. Däremot kan vi kanske förklara smittan med att ungdomarna skiter i att hålla avstånd.
Citera
2020-09-12, 11:08
Medlem
arbetets avatar
Tänk vad man kan läsa fel så här på morgonen.

Läste i Expressen att Tegnell hade sågat Trumps coronahantering:

USA:s Tegnell sågar Trump om smittan: Han har fel

https://www.expressen.se/nyheter/usas-tegnell-sagar-trump-om-smittan-han-har-fel/

Men det var ju Fauci som sagt detta.

Annars är ju Trump och vår Tegnell ganska överens om hur man sköter det hela.
Citera
2020-09-12, 11:10
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tänk vad man kan läsa fel så här på morgonen.

Läste i Expressen att Tegnell hade sågat Trumps coronahantering:

USA:s Tegnell sågar Trump om smittan: Han har fel

https://www.expressen.se/nyheter/usas-tegnell-sagar-trump-om-smittan-han-har-fel/

Men det var ju Fauci som sagt detta.

Annars är ju Trump och vår Tegnell ganska överens om hur man sköter det hela.

Vad hade han fel om. Det han hade fel om, var det något som Trump och Tegnell tycker lika om?

Antingen har du problem med läsförståelsen eller så är du en djupt oärlig människa.
Citera
2020-09-12, 11:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av! Johan Carlson svarade på tittarfrågor i ett TV-program i våras där en orolig multisjuk förälder inte riktigt ville skicka sitt barn till skolan. Det blev ett kyligt svar från honom att barn minsann inte blir sjuka eller sprider viruset och att det enl. lag är förbjudet att hålla barn hemma från skolan.

Det har varit en återkommande följetång under våren där man helt förnekat eller negligerat riskerna med smittspridning bland barn i grundskolan.
Du kanske inte läste vad jag skrev? Tegnell har (som var på en fråga i tråden) INTE sagt att barn inte alls smittar. Tegnell har sagt att barn smittar i väldigt liten utsträckning och att barn med symptom ska hållas hemma.
Citera
2020-09-12, 11:15
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du kanske inte läste vad jag skrev? Tegnell har (som var på en fråga i tråden) INTE sagt att barn inte alls smittar. Tegnell har sagt att barn smittar i väldigt liten utsträckning och att barn med symptom ska hållas hemma.

Om barn smittar i väldigt litet utsträckning borde inte skolor säga att om du som elev har covidsymtom ska du stanna hemma.
Citera
2020-09-12, 11:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
I början sa Tegnell och Carlson att barn inte smittas, varför slutsatsen per automatik blir att de då inte smittar heller.

Edit: se ovanstående inlägg från användaren arbetet.
Jag tänker att ni alarmister hör lite vad ni vill höra. Säger Tegnell att barn inte är några stora smittspridare och att barn smittar i väldigt liten utsträckning så hör och läser ni det som att barn inte smittar alls. Men har du någon källa från något citat som inte är feltolkat av media?
Citera
2020-09-12, 11:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om barn smittar i väldigt litet utsträckning borde inte skolor säga att om du som elev har covidsymtom ska du stanna hemma.
Det hade varit mer rimligt om barn verkligen inte smittar alls. Annars vore det ju korkat. I övrigt om barn är sjuka, men inte i covid 19, kan det ändå vara lämpligt att de stannar hemma, eller hur?
Citera
2020-09-12, 11:21
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det hade varit mer rimligt om barn verkligen inte smittar alls. Annars vore det ju korkat. I övrigt om barn är sjuka, men inte i covid 19, kan det ändå vara lämpligt att de stannar hemma, eller hur?

Så är det. Men skolor påpekar på hemsidor just covidsymtom och inte nifluensa/förkylningssymtom. Om barn smittar på ett obetydligt sätt borde man helt enkelt inte påpeka att om man har covidsymtom ska man stanna hemma.
Citera
Avslutad
Angående ”Det får utredningen i höst, vinter eller om några år visa” som många säger... Inte minst vad politiker brukar säga, men även medier och folk på nätet.

Jag har inga invändningar mot det i sig för självklart ska saker utredas, självklart får vi oftast fler svar efter utredningarna. Men jag ser även ett problem med ”utrednings-Sverige: Brukar ansvariga även göra något åt bristerna som framkommer i utredningarna?

Jag har läst tidigare utvärderingar efter förra pandemin och utredningar om mer allmänna brister och det brukar komma fram mycket vettigt i våra utredningar... (Inte bara i ämnet pandemier). Men jag uppfattar det som att efter nästan varje utredning som jag har läst senaste 10-15 åren så tycks inte ansvariga lära sig så himla mycket av det. I form av att man i praktiken ”lagar” det som nu framkommer är ”trasigt”...

Brister som framkommer efter en ny kris är ofta även kända sedan tidigare utredningar, mer eller mindre.

Nej det finns såklart ingen utredning om just Covid-19, försök åtminstone förstå var jag menar istället för att komma med dumma motargument om något som jag inte påstår 😉

Men den stora frågan för mig efter nästa utredning blir: Kommer man ta till sig av nästa utredning på allvar, eller hamnar den återigen bara i en hög bland alla andra utredningar? 🤔

Problem och brister skjuts ju hela tiden upp till ”nästa kris”, ”nästa uttedning”, ”nästa regering”. Osv.

I alla fall det intryck jag ofta får... I utredning efter utredning.

Det sorgliga är att det fanns uppenbara brister även här som man kände till sedan innan, som man hade kunnat se över mycket mer långt tidigare. Redan 2008 kom riksrevisionen med en utredning om brister i vår allmänna pandemiberedskap. Två regeringar och alla berörda myndigheter under dessa 12 år verkar inte ha tagit deras varningar på allvar.

Då menar jag alltså mer ”grundläggande” beredskap, varav en del saker även kan vara bra att se över med eller utan en ny pandemi (som brister inom sjukvården, äldreomsorgen osv).

För självklart menar jag som sagt inte att någon ska gissa sig fram till exakt hur just nästa pandemi ser ut... Pga att en del grundläggande brister ändå redan var kända så litar jag därför inte helt på att vi lär oss den här gången heller. Men nu blev det så pass stora konsekvenser i form av tusentals dödsfall att det kanske är mer oundvikligt.

Sedan den här utredningen om grundläggande beredskap har vi nu haft två pandemier (med olika utgång). Bara att hoppas på ”tredje gången gillt” då 😬

Jag tror dock att vi därför kanske nästan var dömda att misslyckas redan på förhand med en pandemi på den här nivån, nästan oavsett vilken strategi vi hade valt faktiskt.

Eftersom nedstående brister borde ha varit kända för ansvariga så kanske det även förklarar vår valda ”strategi”, att man liksom mer eller mindre insåg rätt tidigt att det inte fanns någon återvändo eller möjlighet att stoppa det här...

Men det sista är ju bara min spekulation, delvis baserat på tidigare kända brister och var jag ser att det sedan har brustit i år.

För den som är intresserad finns nämnda utredning från 2008 att ladda ned här: https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2008/pandemier---hantering-av-hot-mot-manniskors-halsa.html

Som går in på bristerna mer i detalj än sammanfattningen nedan.

Citat:
OM GRANSKNINGEN

Riksrevisionen har granskat om regeringen och ansvariga statliga myndigheter säkerställer en god beredskap för att hantera ett utbrott av en pandemisk influensa. Brister i beredskapen kan medföra att konsekvenserna av en pandemi blir mer omfattande än nödvändigt. En ökad arbetsplatsfrånvaro till följd av sjukdom kan orsaka allvarliga konsekvenser inom samhällsviktig verksamhet.

Riksrevisionens samlade bedömning är att regeringen och ansvariga statliga myndigheter inte har säkerställt en god beredskap för hantering av ett utbrott av en pandemisk influensa.

Granskningen visar att flera centrala aktörer inte har förberett sig tillräckligt genom krisplanering, övningar och andra åtgärder som syftar till att begränsa konsekvenserna av en influensapandemi.

Inom sjukvården har brister iakttagits i landstingen, och framför allt i kommunerna – aktörer med operativt krishanteringsansvar på regional och lokal nivå. Inte heller samhället utanför sjukvården är rustat för att klara en pandemi.

Ett problem är att regeringen inte har skapat tillräckliga förutsättningar
för en fungerande samverkan mellan den nationella, regionala och lokala nivån. Ansvariga myndigheter lämnar inte ett tillräckligt stöd till berörda aktörer.

De brister som framkommit i granskningen kan leda till allvarligare konsekvenser av en influensapandemi än nödvändigt.”
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-12 kl. 11:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är dessutom så (i alla fall på min VC, men det lär väl vara likadant överallt), att man måste ha haft symptom i minst 24 timmar innan man får testa sig. Alltså är det bara dag 2 och dag 3 som man kan testa sig, och det blir ju väldigt snävt. Ska vara en ren lyckträff om det råkar finnas en ledig tid som även funkar för patienten, dag 2 eller dag 3.

Det var förresten ingen som nappade igår, så jag tar upp en tanke jag har igen. Tror ni inte att det finns många människor som avstår från att ens försöka få ett test, för att de inte vill omfattas av smittskyddslagens bestämmelser? För det gör man ju sedan när man fått ett positivt test, eller kanske redan under väntetiden på provsvaret. Och då kan man straffas om någon har sett en i affären, på restaurangen, på bussen... Bättre att inte veta, och låtsas att man trodde att man hade en vanlig höstförkylning. Eller? Det finns ju eg. inget att vinna på ett covidtest. Hemma från jobbet eller skolan får man ju vara ändå, när man har symptom - utan test.
Låter som fhm i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in