2020-09-15, 10:53
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det var en kortare dipp i våras som nu återhämtar sig med stormsteg. Helt enkelt eftersom folk med resurser inte berörts alls av corona. Börsen hämtade sig på rekordfart och de som blivit av med jobben jobbar generellt i serviceyrken och efterfrågade inte dyra BR eller villor. Dessutom är det med dagens räntor svinbilligt att bo i BR så dessa människor kommer kunna bo kvar även på a-kassa eller tom försörjningsstöd.
Lägg till detta att folk reser mindre och jobbar oftare hemifrån.

Med andra ord högre prio på boende och pengar över pga minskat resande
Citera
2020-09-15, 11:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Lägg till detta att folk reser mindre och jobbar oftare hemifrån.

Med andra ord högre prio på boende och pengar över pga minskat resande

Och på detta att man inte behöver amortera nu och kan investera/spara dessa pengar rakt av istället.
Citera
2020-09-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ja detta är en ofrånkomlig effekt av hyresregleting och kö. De lyckliga som väl får tag i en HR långt under marknadspris bor gärna mycket större än de annars skulle gjort eftersom det är så billigt. Befintligt bestånd utnyttjas långt från optimalt.

Enligt HGFs egna undrrsökning hade marknadshyror lett till som mest 80% högre hyror på Östermalm och kanske 20% i närförort. I Helsingfors som har marknadshyror kostar inte en etta 25 000 om du nu trodde det.
Frågar du andra här så är dock marknaden fri idag! Det finns bara brist på lägenheter till under marknadspris. Det är helt rimligt att betala de priser som finns i Stockholm idag på andrahandsmarknaden. Fritt
Citera
2020-09-15, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Frågar du andra här så är dock marknaden fri idag! Det finns bara brist på lägenheter till under marknadspris. Det är helt rimligt att betala de priser som finns i Stockholm idag på andrahandsmarknaden. Fritt

Givetvis är det så. Brist i form av få bostäder har inte Sverige. Tvärtom har vi bland de flest antal bostäderna per capita i världen. Bristen består i brist av Hyresrätter i centrala lägen för mycket lägre priser än marknadspriset. Och dessa kommer det pet automatik alltid vara brist på
Citera
2020-09-15, 16:40
Medlem
Citat:
Givetvis är det så. Brist i form av få bostäder har inte Sverige. Tvärtom har vi bland de flest antal bostäderna per capita i världen. Bristen består i brist av Hyresrätter i centrala lägen för mycket lägre priser än marknadspriset. Och dessa kommer det pet automatik alltid vara brist på
Det går ju inte ihop med många års kö på även på nyare fastigheter långt utanför tullarna. Jag får inte ihop ekvationen, men upplys mig.
Citera
2020-09-15, 17:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Det var en kortare dipp i våras som nu återhämtar sig med stormsteg. Helt enkelt eftersom folk med resurser inte berörts alls av corona. Börsen hämtade sig på rekordfart och de som blivit av med jobben jobbar generellt i serviceyrken och efterfrågade inte dyra BR eller villor. Dessutom är det med dagens räntor svinbilligt att bo i BR så dessa människor kommer kunna bo kvar även på a-kassa eller tom försörjningsstöd.

Kortare dipp på bostadsmarknaden men arbetsmarknad då? Politikerna styr priserna på bostadsmarknaden och IOM alla dessa bidrag som de har pumpat ut till svenska folket samt lättnader med amorteringar osv så är det klart att brasan får ny fart IOM extra bränsle
Citera
2020-09-15, 19:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Frågar du andra här så är dock marknaden fri idag!
De enda som kan sägas påminna om fria är priser på BR och småhus.
HR är synnerligen reglerat av staten. Och det gäller andrahandshyra också.
Citera
2020-09-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De enda som kan sägas påminna om fria är priser på BR och småhus.
HR är synnerligen reglerat av staten. Och det gäller andrahandshyra också.
Precis det kan påminna lite om fria priser men egentligen är BR-marknaden skev pga hyresmarknaden. Avreglerar man hyresmarknaden så skulle en del priser sjunka något tror jag.

Jag förstår inte varför du motsatte dig mitt utmärkta förslag på hyresrätter till 460 kr/hyrd m2. Det är t.o.m över ockerpriserna på ndrahandsmarknaden (även de som bryter mot lagen). Trots det var förslaget kommunistiskt. Jag har för mig att du sagt att du gillar marknadshyror men nu blir jag osäker.
Citera
2020-09-15, 19:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kortare dipp på bostadsmarknaden men arbetsmarknad då?
Arbetslösheten har ökat ett par %. Det är uppenbarligen inget som får resten att ändra beteende.

Citat:
Politikerna styr priserna på bostadsmarknaden
Hur då?
På vilket sätt menar du att staten styrt priset på denna till 150 kSEK. För 134 kvm
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tranemo-kommun-idrottsgatan-11-16984797

Citat:
IOM alla dessa bidrag som de har pumpat ut till svenska folket samt lättnader med amorteringar osv så är det klart att brasan får ny fart IOM extra bränsle
Du missar ganska fundamentala saker. BNP/Capita har minskat. Folk har mindre att röra sig med.
Mindre alltså.

Du får göra om detta och ha med att folk har mindre att röra sig med. Och så får du göra ett nytt försök med logiken.
Citera
2020-09-15, 19:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Precis det kan påminna lite om fria priser men egentligen är BR-marknaden skev pga hyresmarknaden. Avreglerar man hyresmarknaden så skulle en del priser sjunka något tror jag.

Det finns de som tror att priserna på BR skulle öka om detta sker och andra som tror att de skulle sjunka och det finns argument för båda ståndpunkterna.

Citat:
Jag förstår inte varför du motsatte dig mitt utmärkta förslag på hyresrätter till 460 kr/hyrd m2. Det är t.o.m över ockerpriserna på ndrahandsmarknaden (även de som bryter mot lagen). Trots det var förslaget kommunistiskt. Jag har för mig att du sagt att du gillar marknadshyror men nu blir jag osäker.

Tänker du erbjuda detta?
Citera
2020-09-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det finns de som tror att priserna på BR skulle öka om detta sker och andra som tror att de skulle sjunka och det finns argument för båda ståndpunkterna.

Tänker du erbjuda detta?
Jag har inte kapitalet. Men det är ju uppenbart att någon med kapitalet skulle kunna tjäna pengar om någon var intresserad.

En 100 kvm 4a skulle gå för 46 000 kr/månad.
Citera
2020-09-15, 19:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har inte kapitalet. Men det är ju uppenbart att någon med kapitalet skulle kunna tjäna pengar om någon var intresserad.

En 100 kvm 4a skulle gå för 46 000 kr/månad.

Så ditt förslag var att någon annan ska erbjuda det du vill ha

Du kan nog säkert vara med och delfinansiera detta även om du inte har så mycket kapital och sedan kan du spara mer och satsa mer, sätt igång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in