2020-09-14, 20:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Det går inte att få tag på en lägenhet med en genomsnittlig lön i Stockholm utan köer. I första hand. Att hyra. Detta ska gå för alla enligt min definition. Nu har du en konkret defintion.
Ja, men då är det väl bara att du ordnar det.
Bygger hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra. Och går du back så gör du bara kapitaltillskott från din plånbok.
Varför har du inte redan satt igång?
Citera
2020-09-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är felet då? Vet du inte det själv?

Ja, det är klart att alla räknas. Varför skriver du det.

Om detta är en religiös frågeställning för dig så är du i helt fel forumsdel.

Har du mätdata så fram med den.

För info så ligger Stockholms kommun på 34 kvm per pers. Samma med Botkyrka. De är lägst i Sverige.
Felet är att de inte är jämt fördelade och siffran är därför ointressant i sammanhanget.

Den är alltså mindre, precis som väntat. Finns givetvis massor av singelhushåll i Botkyrka också. Har man en lägenhet så är det ju knappast trångbott om man har den för sig själv.

Botkyrka består dessutom av massa annat än miljonprogrammen kring t-banan. Folk står inte alltid skrivna på adresser där de bor heller.
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, men då är det väl bara att du ordnar det.
Bygger hyreshus och hyr ut till bruksvärdeshyra. Och går du back så gör du bara kapitaltillskott från din plånbok.
Varför har du inte redan satt igång?
Det är inte min uppgift.
Men vill du betala 16 000 för att 2 pers ska bo vandrarhem istället så gör det. Det verkar inte handla om att spara in skattemedel för dig utan det handlar om principen. Man ska inte hjälpa nån annan än sig själv, kosta vad det kosta vill.

Själva exemplet var för övrigt något jag tog från luften för att jag skulle få fram en definition från användaren. Att du ska förstå det är såklart för mycket begärt.

Tror jag avrundar med dig också.
Senast redigerad av Merlin01 2020-09-14 kl. 21:10.
Citera
2020-09-14, 21:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag vill minnas att en urgöteborgare med barn var med i programmet.

Ja det kanske var den killen som blivit vräkt eftersom han inte betalat hyran trots att han fick bidrag från soc för att kunna göra det.

Citat:
Utlänningarna har uppehållstillstånd åtminstone. Annars skulle de inte få hjälp.

Läs vad det kostar. 16 000 i månaden för den där mannen och hans son. Högre än marknadspris. Är det inte då bättre att subventionera nån tusenlapp av marknadspriset? Det är inte heller bara en prisfråga. De får helt enkelt inga kontrakt.
Jag antar att du gillar att dina skattepengar går till detta om du nu betalar några.

Nej det är bättre att inte subventionera utländska medborgare med svenska skattemedel.

Citat:
Sjävklart finns det för många en anledning att de saknar bostad. Man halkade efter med en hyra, har betalningsanmärkning etc men de ska bo nånstans, på din bekostnad tydligen, vare sig du vill eller inte. Jag börjar dock inse att detta är mer av en religiös övertygelse för dig så vi kanske kan avrunda.

Ja det är klart man måste betala hyran, hur svårt kan det vara att förstå?
Det är inte okej att göra slut på pengarna med spel, cigaretter, sprit och sedan kräva att pappa staten reder upp situationen. Vuxna människor måste ta ansvar.
Citera
2020-09-14, 21:55
Medlem
SvartaVargens avatar
Kan inte ni dårar prata eran skit i PM ni tar upp halva tråden som granfejden för fan.
Citera
2020-09-14, 21:56
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Kan inte ni dårar prata eran skit i PM ni tar upp halva tråden som granfejden för fan.
Kan vara första inlägget på senaste 10 sidorna som besitter någon form av värde.
Sluta för helvete med ert jävla chattande i tråden. Ta det i PM!!!
Citera
2020-09-14, 22:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Felet är att de inte är jämt fördelade och siffran är därför ointressant i sammanhanget.
Varför är det ett fel?
Kan du inte förklara istället för bara försöka vifta bort det.

Citat:
Den är alltså mindre, precis som väntat. Finns givetvis massor av singelhushåll i Botkyrka också. Har man en lägenhet så är det ju knappast trångbott om man har den för sig själv.
Visst är det väntat. Fler lägenheter. Färre villor.

Citat:
Det är inte min uppgift.
Det är precis det det är. Du sitter ju här och ojar dig.Och eftersom du kan lösa problemet så är det bara att göra det.

Citat:
Men vill du betala 16 000 för att 2 pers ska bo vandrarhem istället så gör det.
Nu måste det ha skurit ihop för dig.
Jag har inte menat att folk skall få boende. Folk får arbeta och betala sitt eget boende.

Hela din retorik handlar bara om att någon annan skall lösa dina problem. Och skall betala åt dig. Hade inte flanders rätt?
Eller är kommunist en bättre beskrivning.

Citat:
Det verkar inte handla om att spara in skattemedel för dig
Att betala skatt kan få vara frivilligt. Och de som betalar får bestämma vad den används till. Jag tror inte du skall räkna med att få något.
Citera
2020-09-14, 22:29
Medlem
Citat:
Det går inte att få tag på en lägenhet med en genomsnittlig lön i Stockholm utan köer. I första hand. Att hyra. Detta ska gå för alla enligt min definition. Nu har du en konkret defintion.

Vad är din?

Och vem skall subventionera detta önskemål om att alla skall kunna bo billigt i Stockholm?
Citera
2020-09-14, 23:39
Medlem
Playmaker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Sämsta analysen någonsin.

-Menar du att det är positivt att vår ekonomi inte längre bygger på industriverksamhet?
Hur tänkte du nu? Tycker du det går bra för låtsatsjobben inom servicesektorn.

-Det är alltså positivt att vi lever i singelhushåll?
De som kommer klara sig är de som kan hjälpas åt inom sin familj för ytterst få kommer ha arbete nästa år.

-Corona är en bluff. Läs på!

Tycker du fortfarande att min analys var den sämsta någonsin?
Citera
2020-09-15, 06:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Men det finns ju ingen bostadsbrist så hittar man inget boende så skaffar man sig en ny hyreslägenhet och säger upp den gamla bara.

Fast just nu så byggs det i bra och dåliga områden både hyreslägenheter och bostadrätter.
Att betala lika mycket i boendekostnad för en hyreslägenhet i dåligt område, som hyres eller bostadsrätt i bra område då område är inte rimligt. Område är ju det viktigaste när man väljer boende.
Någon måste ju göras för att försöka styra upp boendet i Stockholm. Men du har inga förslag.

Att det byggs beror på att man tillåtit marknadshyror i nybyggen. Vilket också ofrånkomligt får effekten att en två i Barkarby kostar dubbelt så mycket som en på Strandvägen.

Jag har absolut förslag. Inför marknadshyror. Vi skulle då utnyttja befintligt bestånd bättre. Enligt booli beror 90% av bostadsbristen i Sverige av dåligt utnyttjande av befintligt bestånd. Inte få bostäder (Sverige är i världstoppen i bostäder per capita). Det finns inga bostadsköer I tex Finland som har marknadshyror. Detta trots att Finland INTE har fler bostäder än Sverige per capita. Hur förklarar du annars det?
Citera
2020-09-15, 08:03
Medlem
SvartaVargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
Kan vara första inlägget på senaste 10 sidorna som besitter någon form av värde.
Sluta för helvete med ert jävla chattande i tråden. Ta det i PM!!!

Tröttsamt

Hur som helst, priserna längs västkusten där vi letar fastighet bara ökar varje månad. Hoppades på en dipp på iaf 20%.
Citera
2020-09-15, 08:03
Avslutad
Citat:

Botkyrka består dessutom av massa annat än miljonprogrammen kring t-banan. Folk står inte alltid skrivna på adresser där de bor heller.

Det är inte min uppgift.
Men vill du betala 16 000 för att 2 pers ska bo vandrarhem istället så gör det. Det verkar inte handla om att spara in skattemedel för dig utan det handlar om principen. Man ska inte hjälpa nån annan än sig själv, kosta vad det kosta vill.

Själva exemplet var för övrigt något jag tog från luften för att jag skulle få fram en definition från användaren. Att du ska förstå det är såklart för mycket begärt.

Tror jag avrundar med dig också.

Ja detta är en ofrånkomlig effekt av hyresregleting och kö. De lyckliga som väl får tag i en HR långt under marknadspris bor gärna mycket större än de annars skulle gjort eftersom det är så billigt. Befintligt bestånd utnyttjas långt från optimalt.

Enligt HGFs egna undrrsökning hade marknadshyror lett till som mest 80% högre hyror på Östermalm och kanske 20% i närförort. I Helsingfors som har marknadshyror kostar inte en etta 25 000 om du nu trodde det.
Citera
2020-09-15, 10:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Tröttsamt

Hur som helst, priserna längs västkusten där vi letar fastighet bara ökar varje månad. Hoppades på en dipp på iaf 20%.

Det var en kortare dipp i våras som nu återhämtar sig med stormsteg. Helt enkelt eftersom folk med resurser inte berörts alls av corona. Börsen hämtade sig på rekordfart och de som blivit av med jobben jobbar generellt i serviceyrken och efterfrågade inte dyra BR eller villor. Dessutom är det med dagens räntor svinbilligt att bo i BR så dessa människor kommer kunna bo kvar även på a-kassa eller tom försörjningsstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in