2020-09-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag får väl släppa min bomb nu då. Ja, det kan man tänka sig att mygel förekommer. Det finns något uppenbart som man inte riktigt kan förklara. Det är när man börjar jämföra döda, sjukhusinläggningar och IVA-vårdade mellan framförallt våra grannar. Man talar om en högre smittspridning i både Danmark och Norge. Men vi ser inget avtrycka av det i statistiken. Som någon sa så hade har Norge haft ett enda dödsfall sedan 22 aug. Vet inte om det stämmer men jag antar att det ligger till på det viset.

Nu har vi sett en ökning av tester i Sverige och det är väl bra det. Problemet jag ser är att jag tror att det är sämre med smittspårningen vilket är något annat än bara testning. Man går ut och säger att kapaciteten ar slagit i taket och man ber folk att gå och testa sig bara om de har symptom då det är viktigt att fånga upp sjuka. Vilket det iofs är. Men detta blir en begränsning helt klart och vad man inte ser eller gör är att följa upp de träffar man får. Det är jag nu ganska säker på att så är fallet. Med det missar man med all säkerhet många andra smittade och därför är statistiken om inte missvisande men inte jämförbar med våra nordiska grannar där jag är ganska övertygad om att vad de håller på med är just smittspårning och följer upp de träffar man får.

På det danske pressemøde i dag blev det sagt at de ansætter og træner hold hver uge til smittesporing.
Citera
2020-09-15, 18:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag håller med dig. De intervjuade en äldre man som hade sin fru på ett boende och han hade lagt upp en skrivelse på sin facebook. Han menar att de äldre idag inte har någon livskvalité och ingen har brytt sig om att fråga dem vad de vill göra. Att spendera ett eller två år i isolering när man är så gammal är orimligt. Det är tortyr rent ut sagt anser jag. Vår strategi skiljde ut de äldre äldre och dem över 70 på ett högst inhumant sätt. Obegripligt orimligt faktiskt och mycket mycket sorgligt.

Instämmer. Att isolera individer över 70 år hade varit acceptabelt som en desperat akut-åtgärd. Men det är inte acceptabelt att akut-åtgärden fortsätter på obestämd tid.

När man genomförde denna åtgärd, så borde man samtidigt ha genomfört åtgärder för att snabbt minska smittspridningen, så att isoleringen hade kunnat upphöra så fort som möjligt. Men myndigheter och regeringen bara struntade i att bekämpa smittspridningen.

Jag hoppas att smittspridningen inte börjar rusa uppåt igen. I så fall finns risken att Sverige fastnar i samma elände under våren. Och riskgrupperna skulle få återvända till husarrest på obestämd tid.
Citera
2020-09-15, 18:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Och det gör den inte här menar du?

Jo, men den sista i denna månad, ska det bli tillåtet för allmänheten att besöka äldreboendena igen... Frågan är hur det ska gå då.
Citera
2020-09-15, 18:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men den sista i denna månad, ska det bli tillåtet för allmänheten att besöka äldreboendena igen... Frågan är hur det ska gå då.
Högst märkligt beslut:

WHO-toppen: Vaccin ”självklart” inte lösningen
Varnar för stigande dödstal i covid-19 under hösten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvldE/who-toppen-vaccin-sjalvklart-inte-losningen

Jag blöder för de äldre som suttit isolerad. Har själv tvingats till en form av semi-karantän p.g.a. min mor jag tar hand om. Hade vi haft kontroll på smittan med smittspårning på riktigt och verkligt låga siffror på sjuka skulle det vara en annan sak.
Citera
2020-09-15, 18:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
En sak jag funderar på angående ämnet mörkläggning av positiva tester.

Tester per vecka och testresultat
Positiva testresultat

v 37 1680
v 36 1471
v 35 1332
v 34 1770
v 33 2176
= 8429

Nya fall efter bekräftelsedatum veckovis
v 37 1599
v 36 1333
v 35 1201
v 34 1687
v 33 2053
= 7873

Varför stämmer inte siffrorna det handlar om ca 100 fall i veckan som försvunnit, var?

covidstatistik.se
En person testas mer än en gång?
Citera
2020-09-15, 18:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Dock väldigt långsam ökning. Vi har inte samma läge som i Danmark och större delen av världen. Om skolorna vore en motor kring smittspridningen borde vi se en våldsam uppgång. Jag är postivt överraskad.

Nej det fungerar inte så.

Vid skolstängning skall vi se resultant nästan per omgående.

Vid skolöppning skall det ta månader.
Citera
2020-09-15, 18:59
Medlem
Citat:
Högst märkligt beslut:

WHO-toppen: Vaccin ”självklart” inte lösningen
Varnar för stigande dödstal i covid-19 under hösten

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvldE/who-toppen-vaccin-sjalvklart-inte-losningen

Jag blöder för de äldre som suttit isolerad. Har själv tvingats till en form av semi-karantän p.g.a. min mor jag tar hand om. Hade vi haft kontroll på smittan med smittspårning på riktigt och verkligt låga siffror på sjuka skulle det vara en annan sak.

Dock tolkar jag det han säger som att det är ett helt korrekt beslut (även jag bävar för vad som kan hända)
Att han säger att vaccin inte kommer lösa problemet med pandemin.
Om nu det är fallet, hur länge skall folk 70+ vara isolerade? För evigt?
Citera
2020-09-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Kan inte låta bli att känna viss skadeglädje över att Danmark och Norge som tidigare hånade Sveriges coronarespons nu går åt samma håll som oss trots allt. Fast betydligt mer långdraget.

Blir väl att stänga gränserna mot dom.
Ja lite skadeglädje känner man..men bara en kort stund
Citera
2020-09-15, 19:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En person testas mer än en gång?
Ok, vad det så lätt förklarat. Tack, så slipper jag tänka på det mer. Helt klart en rimlig anledning. Jag köper den tillsvidare.
Citera
2020-09-15, 19:01
Bannlyst
Någon som har aftonbladet + som kan läsa detta? Hade varit mycket intressant

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMLj5/nya-siffror-dodsrisk-i-covid--grupp-for-grupp
Citera
2020-09-15, 19:05
Medlem
Är de nya rönen på Flashback att det kan ta precis hur lång tid som helst för viruset att sprida sig i skolor pga "smittkedjor"?

Praktiskt naturligtvis för de som envist hävdar att skolorna är smittohärdar trots utebliven explosion, men det här med månader rimmar riktigt jävla illa med hur detta virus smittat tidigare under pandemin.

Varför kan inte bara FlashbackHälsoMyndigheten erkänna att just här har man fel? Det är ju ett jävla gnäll på att Tegnell inte erkänner sina fel utan mörkar dem.
Senast redigerad av MAKHASHANAH 2020-09-15 kl. 19:07.
Citera
2020-09-15, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Dock tolkar jag det han säger som att det är ett helt korrekt beslut (även jag bävar för vad som kan hända)
Att han säger att vaccin inte kommer lösa problemet med pandemin.
Om nu det är fallet, hur länge skall folk 70+ vara isolerade? För evigt?
Med smittspårning på riktigt och låga tal i samhället. Alltså koll på läget. Inte så länge till. Det vi skulle behöva är snabbtester av saliv. Och det ska finnas snart.

Nu visar det sig att det kanske inte var något fel på de tester man räknade bort för någon vecka sedan:

False Positive Test Cases in Sweden Explained

https://www.bgi.com/global/company/news/false-positive-test-cases-in-sweden-explained/

Försöker man snygga till siffrorna? Nu blir jag riktigt orolig för våra äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in