2020-09-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kurvorna pekar neråt:
(FB) Fuskar Sverige med Covid-19 testerna?
Citera
2020-09-15, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Annan fakta om saken:
NRK
Status koronaviruset
Sista uke 716
https://www.nrk.no/korona/status/

Vad var sveriges siffra för samma tidsperiod?

Vad har det med saken att göra?
Vi pratade om siffran någon försökte presentera som en slutgiltig siffra för dygnet.

Vill du ha reda på Sveriges siffror för samma period, så finns den uppgiften på många platser, men det får du leta upp själv
Citera
2020-09-15, 17:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Har du verkligen suttit och trott saker om hur Mora sköter smittspårningen?
Du vet tydligen inte vad jag alluderar till. Fundera lite på det. Jag återkommer om det lite senare.
Citera
2020-09-15, 18:01
Medlem
Citat:
Vi pratade om siffran någon försökte presentera som en slutgiltig siffra för dygnet.

Vill du ha reda på Sveriges siffror för samma period, så finns den uppgiften på många platser, men det får du leta upp själv
Jag finner inte att TonyDR nämner något om "slutgiltig siffra för dygnet".

Gör du, och så fall citera den delen av TonyDR:s text?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-09-15 kl. 18:05.
Citera
2020-09-15, 18:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Mycket, det handlade som vanligt om att istället för att bara attackera kom med något konstruktivt i stället. Lägg upp jämförbara siffror. Att göra göra något konstruktivt som att lägga upp siffror för hela veckan var en bra ide och bra mycket bättre en att bara attackera.

Ser att du valt att inte byta användarnamn också.
Citera
2020-09-15, 18:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
(FB) Fuskar Sverige med Covid-19 testerna?
Jag får väl släppa min bomb nu då. Ja, det kan man tänka sig att mygel förekommer. Det finns något uppenbart som man inte riktigt kan förklara. Det är när man börjar jämföra döda, sjukhusinläggningar och IVA-vårdade mellan framförallt våra grannar. Man talar om en högre smittspridning i både Danmark och Norge. Men vi ser inget avtrycka av det i statistiken. Som någon sa så hade har Norge haft ett enda dödsfall sedan 22 aug. Vet inte om det stämmer men jag antar att det ligger till på det viset.

Nu har vi sett en ökning av tester i Sverige och det är väl bra det. Problemet jag ser är att jag tror att det är sämre med smittspårningen vilket är något annat än bara testning. Man går ut och säger att kapaciteten ar slagit i taket och man ber folk att gå och testa sig bara om de har symptom då det är viktigt att fånga upp sjuka. Vilket det iofs är. Men detta blir en begränsning helt klart och vad man inte ser eller gör är att följa upp de träffar man får. Det är jag nu ganska säker på att så är fallet. Med det missar man med all säkerhet många andra smittade och därför är statistiken om inte missvisande men inte jämförbar med våra nordiska grannar där jag är ganska övertygad om att vad de håller på med är just smittspårning och följer upp de träffar man får.
Citera
2020-09-15, 18:17
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Jag får väl släppa min bomb nu då. Ja, det kan man tänka sig att mygel förekommer. Det finns något uppenbart som man inte riktigt kan förklara. Det är när man börjar jämföra döda, sjukhusinläggningar och IVA-vårdade mellan framförallt våra grannar. Man talar om en högre smittspridning i både Danmark och Norge. Men vi ser inget avtrycka av det i statistiken. Som någon sa så hade har Norge haft ett enda dödsfall sedan 22 aug. Vet inte om det stämmer men jag antar att det ligger till på det viset.

Nu har vi sett en ökning av tester i Sverige och det är väl bra det. Problemet jag ser är att jag tror att det är sämre med smittspårningen vilket är något annat än bara testning. Man går ut och säger att kapaciteten ar slagit i taket och man ber folk att gå och testa sig bara om de har symptom då det är viktigt att fånga upp sjuka. Vilket det iofs är. Men detta blir en begränsning helt klart och vad man inte ser eller gör är att följa upp de träffar man får. Det är jag nu ganska säker på att så är fallet. Med det missar man med all säkerhet många andra smittade och därför är statistiken om inte missvisande men inte jämförbar med våra nordiska grannar där jag är ganska övertygad om att vad de håller på med är just smittspårning och följer upp de träffar man får.

Du missar medvetet att smittan i grannländerna primärt sker bland den yngre delen av befolkningen.
Den delen som väldigt sällan drabbas av komplikationer.
Citera
2020-09-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag finner inte att TonyDR nämner något om "slutgiltig siffra för dygnet".

Gör du, och så fall citera den delen av TonyDR:s text?

Precis, han bara insinuerar det.

Först kommer siffrorna från Sverige (för fyra dagar)
Tillsammans med siffrorna från Danmark och Finland för senaste dygnet.

Efter någon timma: ”Nu kom Norges siffror”
Vad han glömmer att berätta helt medvetet är att det inte handlar om jämförbara siffror.

Då Tony bara är ute efter att sätta Sverige i så dålig dager som möjligt, så kommer jag att ifrågasätta.

Idioter som dig sväljer uppenbarligen oärligheten i hans påhittade siffror.
Du som lågbegåvad borde vara tacksam att jag hjälper dig att slippa bli lurad.
Citera
2020-09-15, 18:26
Medlem
Bill Gates, som prisade svenskt bistånd i SvD, har tappat tron på amerikanska myndigheter. Litar inte på dem med vacciner.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-15/bill-gates-wonders-whether-fda-can-be-trusted-on-a-covid-vaccine
Citera
2020-09-15, 18:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

En sak jag funderar på angående ämnet mörkläggning av positiva tester.

Tester per vecka och testresultat
Positiva testresultat

v 37 1680
v 36 1471
v 35 1332
v 34 1770
v 33 2176
= 8429

Nya fall efter bekräftelsedatum veckovis
v 37 1599
v 36 1333
v 35 1201
v 34 1687
v 33 2053
= 7873

Varför stämmer inte siffrorna det handlar om ca 100 fall i veckan som försvunnit, var?

covidstatistik.se
Citera
2020-09-15, 18:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Nog fan kommer jag ihåg hur Norges hälsominister snackade om hur Sverige har tagit helt fel väg och att det inte är så vi bekämpar smittor i norden.
Då får du presentera en länk så att vi andra kan ta del av hennes uttalande om Sverige.
Citera
2020-09-15, 18:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du missar medvetet att smittan i grannländerna primärt sker bland den yngre delen av befolkningen.
Den delen som väldigt sällan drabbas av komplikationer.
Och det gör den inte här menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in