2020-09-15, 16:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Besöksförbudet på äldreboenden i Sverige hävs den 1 oktober!

Ännu ett tecken på att vi går åt rätt håll i Sverige, medan andra stänger igen allt mer igen.
Men man får fortsatt inte gå hem till 70+ som bor hemma och hälsa på.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-09-15, 16:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Kan inte låta bli att känna viss skadeglädje över att Danmark och Norge som tidigare hånade Sveriges coronarespons nu går åt samma håll som oss trots allt. Fast betydligt mer långdraget.

Blir väl att stänga gränserna mot dom.
Du har nog missuppfattat det hela, det var inte Danmark och Norge som hånade oss utan det var Tegnell och Giesecke som ”hånade” dem.
Citera
2020-09-15, 16:30
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Undrar fortfarande var de får 1680 positiva ifrån ?
Under v37 anger de 1599 efter bekräftelsedatum och 1523 enligt rapportdatum.

https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum
Kika här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/

Summerar man alla positiva PCR-tester i Tabell 2 så får man summan 1680.

Av någon anledning skiljer sig veckosiffrorna åt jämfört med testdatan. Vet inte varför - kanske tittar man på olika fönster? Det är bara FHM som vet.
Citera
2020-09-15, 16:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka

Skillnad på att du inte bör och du inte får.
Jag var till exempel och besökte mina gamla släktingar i helgen.

Jag hade dock inte blivit inläppt om mina gamla släktingar bott på äldreboende.
Det är inte så att det blir svängdörrar framöver heller, det ska ju vara under "ordnade former"
Citera
2020-09-15, 16:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Kika här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/

Av någon anledning skiljer sig veckosiffrorna åt jämfört med testdatan. Vet inte varför - kanske tittar man på olika fönster? Det är bara FHM som vet.

Frågan är väl vad man menar med bekräftelsedatum när det gäller tester? Jag gissar att det är då provet analyserades.

Gällande teststatistiken kanske det istället är kopplat till när provet togs. Det kan skilja någon dag där och blir det då ett veckoskifte så blir de olika siffrorna att diffa.
Det är ju inte ofantliga diffar vi pratar om.

t.ex. bekräftade fall på en måndag är garanterat provtagna veckan före.
Senast redigerad av Beaver14 2020-09-15 kl. 16:37.
Citera
2020-09-15, 16:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Jag får också lite ont i magen av detta!
Vi kan bara hålla tummarna..
Men det är klart att vissa gamlingar lider något otroligt av att inte få träffa sina nära och kära.
Jag tror att många dött pga depression.. (jag menar såklart inte covidpositiva)
Ja, jag håller med dig. De intervjuade en äldre man som hade sin fru på ett boende och han hade lagt upp en skrivelse på sin facebook. Han menar att de äldre idag inte har någon livskvalité och ingen har brytt sig om att fråga dem vad de vill göra. Att spendera ett eller två år i isolering när man är så gammal är orimligt. Det är tortyr rent ut sagt anser jag. Vår strategi skiljde ut de äldre äldre och dem över 70 på ett högst inhumant sätt. Obegripligt orimligt faktiskt och mycket mycket sorgligt.
Citera
2020-09-15, 16:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Goddag ! Idoliserar är inget jag gör, Fhm utför sina uppdrag både bra och mindre bra som alla myndigheter. Som tur är finns tillsyn för detta. Jag vill bara måla upp en bild att allt inte är svart eller vitt för att skapa nyans i denna tråd. Fhm kom med rekommendationer till arbetsgivare redan V8. Vi fick då namn på regioner i Italien , Lombardiet var det första området. Rekommendationen var att placera personer som varit där i karantän i 14 dagar oavsett symptom. Sedan utökades detta till hela Italien, Spanien innan Europa stängde. Detta medförde givetvis en rutin att karantänsätta personer vars familjemedlem var positiv. Det kan ju alla tänka ut själva. Jag vet även att stora företag och organisationer diskuterade om det skulle vara giltigt skäl för uppsägning om man reste till områden som ud avrådde från om man som medarbetare hade arbetsuppgifter som inte kunde genomföras i karantän.

Därav tror jag inte samhället fått bättre folkhälsa om vi redan i våras tvingat alla vara hemma som har snorig familjemedlem då vi inte kunde testa.

Citat:
Så du menar att ökad samhällssmitta inte ger sämre folkhälsa?
Det är väl lite av problemet som dyker upp i detta resonemang. Naturligtvis får en lock-down samhälleliga konsekvenser och jag är inte någon envis förespråkare av det. Nog hade en kortare nedstängning bromsat förloppet. Det är bara att jämföra kurvor med andra länder. Mer värt hade varit att stoppa trafiken eller infört karantänskrav på resande framförallt när det gäller trafiken till Teheran och London t.ex. Jag vet att många somalier åker fram och tillbaka då det finns en stor diaspora i London.

Andra tvingande åtgärder hade varit på plats för ingen arbetsgivare skulle helt frivilligt hålla sina medarbetare hemma i onödan. Visst finns det ansvarsfulla men det finns också de som är mindre så och gärna tar en rövare. Samma med de anställda skulle jag tro. Man borde ha gjort det obligatoriskt med att stanna hemma för anhöriga. Det hade kostat lite men jag är helt övertygad om att det hade gjort nytta.

Nu kommer FHM undan med den berömda frivilligheten i de svenska åtgärderna.
Citera
2020-09-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skillnad på att du inte bör och du inte får.
Jag var till exempel och besökte mina gamla släktingar i helgen.

Jag hade dock inte blivit inläppt om mina gamla släktingar bott på äldreboende.
Det är inte så att det blir svängdörrar framöver heller, det ska ju vara under "ordnade former"

Det där med besöksförbud låter väldigt brutalt och omänskligt men det är en sanning med modifikation. På många håll för anhöriga besöka gamla släktingar om det sker på distans och utomhus. Man får dock inte bege sig in i lokalerna.
Citera
2020-09-15, 16:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Det är ju ingen vecka som stämmer.
Varken med rapportdatum eller med bekräftelsedatum.

Det är ju typ hundra mindre varje gång.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-09-15 kl. 16:42.
Citera
2020-09-15, 16:43
Avslutad
Citat:
Så klart man får. Det har man fått hela tiden.
Citera
2020-09-15, 16:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så klart man får. Det har man fått hela tiden.
Jag borde skrivit bör. Har du bott under din sten under hela pandemin?
Citera
2020-09-15, 16:55
Medlem
The R0 continues to rise as it will throughout the month — percentage of positive tests has seen an increase lately as well. I’d estimate we’re at an R0 of 1.1-1.3 currently and this will rise to 3-5 over October and November.

Now is the time for the situation to be monitored closely. By lifting restrictions around visiting the elderly in two weeks there will be consequences and deaths — the lessons of Spring have not been learnt as Summer fades and Autumn beckons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in