Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Goddag ! Idoliserar är inget jag gör, Fhm utför sina uppdrag både bra och mindre bra som alla myndigheter. Som tur är finns tillsyn för detta. Jag vill bara måla upp en bild att allt inte är svart eller vitt för att skapa nyans i denna tråd. Fhm kom med rekommendationer till arbetsgivare redan V8. Vi fick då namn på regioner i Italien , Lombardiet var det första området. Rekommendationen var att placera personer som varit där i karantän i 14 dagar oavsett symptom. Sedan utökades detta till hela Italien, Spanien innan Europa stängde. Detta medförde givetvis en rutin att karantänsätta personer vars familjemedlem var positiv. Det kan ju alla tänka ut själva. Jag vet även att stora företag och organisationer diskuterade om det skulle vara giltigt skäl för uppsägning om man reste till områden som ud avrådde från om man som medarbetare hade arbetsuppgifter som inte kunde genomföras i karantän.
Därav tror jag inte samhället fått bättre folkhälsa om vi redan i våras tvingat alla vara hemma som har snorig familjemedlem då vi inte kunde testa.
Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Så du menar att ökad samhällssmitta inte ger sämre folkhälsa?
Det är väl lite av problemet som dyker upp i detta resonemang. Naturligtvis får en lock-down samhälleliga konsekvenser och jag är inte någon envis förespråkare av det. Nog hade en kortare nedstängning bromsat förloppet. Det är bara att jämföra kurvor med andra länder. Mer värt hade varit att stoppa trafiken eller infört karantänskrav på resande framförallt när det gäller trafiken till Teheran och London t.ex. Jag vet att många somalier åker fram och tillbaka då det finns en stor diaspora i London.
Andra tvingande åtgärder hade varit på plats för ingen arbetsgivare skulle helt frivilligt hålla sina medarbetare hemma i onödan. Visst finns det ansvarsfulla men det finns också de som är mindre så och gärna tar en rövare. Samma med de anställda skulle jag tro. Man borde ha gjort det obligatoriskt med att stanna hemma för anhöriga. Det hade kostat lite men jag är helt övertygad om att det hade gjort nytta.
Nu kommer FHM undan med den berömda frivilligheten i de svenska åtgärderna.