Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, jag håller med dig. De intervjuade en äldre man som hade sin fru på ett boende och han hade lagt upp en skrivelse på sin facebook. Han menar att de äldre idag inte har någon livskvalité och ingen har brytt sig om att fråga dem vad de vill göra. Att spendera ett eller två år i isolering när man är så gammal är orimligt. Det är tortyr rent ut sagt anser jag. Vår strategi skiljde ut de äldre äldre och dem över 70 på ett högst inhumant sätt. Obegripligt orimligt faktiskt och mycket mycket sorgligt.
Instämmer. Att isolera individer över 70 år hade varit acceptabelt som en desperat akut-åtgärd. Men det är inte acceptabelt att akut-åtgärden fortsätter på obestämd tid.
När man genomförde denna åtgärd, så borde man samtidigt ha genomfört åtgärder för att snabbt minska smittspridningen, så att isoleringen hade kunnat upphöra så fort som möjligt. Men myndigheter och regeringen bara struntade i att bekämpa smittspridningen.
Jag hoppas att smittspridningen inte börjar rusa uppåt igen. I så fall finns risken att Sverige fastnar i samma elände under våren. Och riskgrupperna skulle få återvända till husarrest på obestämd tid.