Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Nej, dom flesta i samhället känner inte så.
Jag vill inte vara otrevlig eller nedsättande men det är ganska tydligt att du lider av din ångest. Pandemin måste verkligen ha triggat igång det ordentligt.
Ja, jag har svårt att blunda för det som sker. Man ser rapporteringen från hur det ser ut runt om i världen och jag har inte glömt hur det såg ut i Sverige i våras.
Tar spridningen fart igen (vilket jag tyvärr tror) riskerar det att gå väldigt snabbt.
Det känns lite som man sitter ombord på det sjunkande Titanic. Jag och några få kämpar för att få i livbåtarna, men den stora massan fattar inte vad som har hänt. De går och sätter sig i baren istället och viftar bort dunsen de nyss hörde med att det "nog inte är så farligt". När det går upp för den stora massan hur illa det egentligen står till, är det redan alldeles för sent. Då går det inte längre att få i några livbåtar då lutningen är för stor och en ordnad evakuering är stört omöjlig. Det jag saknar i Sverige är en närmast total brist på förebyggande åtgärder.
Kan tom höra representanter från FHM ställa motfrågor till journalister kring varför vi ska vidta fler restriktioner när smittan nu minskar. Det är som man baxnar. Tar de aldrig del av rapporteringen från andra länder? Spanien, Frankrike, Storbritannien och kanske tydligaste exemplet Belgien. Alla länder som hade en hög smittspridning liknande den i Sverige i våras och som nu återigen har fått en explosiv smittspridning i form av en andra våg.
Israel stängde samtliga skolor igår och folk får inte ens gå längre än 500 meter från sina hem. Det kan tom jag tycka är en smula överdrivet, men jag förstår ju samtidigt varför. Dyker nya smittfall upp blir det betydligt enklare att smittspåra, då radien är liten. Samtidigt sprids ju inte smittan i skogen. Smittan sprids vid social interaktion. Det är den som till varje pris måste brytas till vi har ett vaccin. Jag ser då inget annat slut på det här. jag vill inte se tiotusentals döda i Sverige under hösten och vintern och ett nytt totalkaos inom vården. Jag vill verkligen inte det. Det mänskliga priset är på tok för högt. Jag tycker det är snudd på ofattbart att fler inte tar det här på betydligt större allvar.