2020-09-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men om vi inte har en begynnande flockimmunitet - vad är det då som gör att vi har så låga tal nu jämfört med andra länder?
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är ju vad de flesta förnekare menar är anledningen till varför smittan inte tar fart här. Jag har aldrig sagt att jag tror att det är så.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tar spridningen fart igen (vilket jag tyvärr tror) riskerar det att gå väldigt snabbt.

(FB) Fuskar Sverige med Covid-19 testerna?
Senast redigerad av Saundra 2020-09-19 kl. 10:19.
Citera
2020-09-19, 09:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tillhör inte förnekarna men jag är inte för en total nedstängning och har aldrig varit.

Jag är bara förundrad över den snabba ökningen av antal fall i områden som redan varit hårt drabbade av covid-19 i våras. Det är allt jag försöker få svar på.

Du svarade inte på mina frågor.
Jag försökte inte placera dig i något fack.
Citera
2020-09-19, 10:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej, dom flesta i samhället känner inte så.

Jag vill inte vara otrevlig eller nedsättande men det är ganska tydligt att du lider av din ångest. Pandemin måste verkligen ha triggat igång det ordentligt.
Otrevlig eller nedsättande? Det är väl inte konstigt om man får ångest av en sådan här händelse? Själv känner jag mig mycket orolig och är väldigt rädd för att en person i min direkta närhet ska bli smittad.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-09-19 kl. 10:11.
Citera
2020-09-19, 10:03
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Hej alla hjärntvättade, här kan ni lyssna på en flera tyska välrenommerade doktorer som avslöjar vad det är. Inga konspirationer då det sändes i en av tyska kanalerna.

https://www.armstrongeconomics.com/international-news/disease/1000-doctors-come-out-against-covid/

Synd bara att det ska postas på den bloggen. Han talar som en riktig man. Länge leve Tyskland!

Vad som hördes på videon kan innehålla sanningar. Däremot kan man inte säga att coronaviruset är ofarligt. Det är inte ofarligt. Dessutom finns det studier som visar att munskydd minskar smittan. De studier som säger det kan vara finansierade av de stora bolagen som sägs gynnas av covid 19, lockdown och så vidare. Det råder mycket osäkerhet kring viruset. Det kan vi konstatera.
Citera
2020-09-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du sätter likhetstecken mellan nivån av restriktioner och hur folk mår. Det är inte så enkelt.

Att stå inför en annalkande katastrof är en sak.

Att redan ha genomlidit den katastrofen, och kommit ut på andra sidan, är något helt annat.

Svenskar i största allmänhet är inte rädda för corona längre. Livet har i stora drag återgått till det normala. Då pratar jag inte om restriktioner, utan om den psykologiska aspekten, och framtidstron.

Jag behöver inte oroa mig för corona, för jag har redan stått i stormens öga, och vet vad det innebär, och att vi skulle klara det igen. Jag behöver inte oroa mig för en lika explosiv utveckling som i våras, eftersom vi har iallafall någon grad av immunitet. Jag behöver inte oroa mig för att staten ska flippa ur och stänga ner mitt land, eftersom min stat stod som en fura när corona slog till förra gången. Och det säger jag fast jag inte röstade på någon av dem.

Good for you.

Men här i Stockholm noterar jag att avstånd gäller fortfarande. Och folk jobbar för det mesta hemma. De som inte kan det, exvis taxichaffisar, verkar ha det glest med uppdrag för folk vågar inte åka. Det är mer folk ute på gator och torg då folk antagligen kommit hem. Så nu formar folk kö ute till posten för att inte trängas inomhus. Så inte är det avslappnat.

Jag läser dig som att om vi får en sjujäkla spridning igen så är det helt ok att tillämpa den katastrofala strategin från våras. Men varför skulle vi stänga hela landet? Vore väl overkill i vårt glest befolkade land. Det hade räckt att stänga av smittade delar även i våras. Finland stängde av Nyland med Helsingfors där smittan i huvudsak fanns. Det handlar om tajmingen, dvs slå till direkt. Sedan kan man leva rätt så normalt.

Tegnells teori om flockimmunitet i maj har spruckit. Det visar sig att de som haft coronan har i övervägande del antikroppar 4 mån efteråt. Senaste studien jag såg var från Danderyds sjukhus. Alltså kan vi lita på de olika antikroppsstudier som visar att vi har immunitet långt under de låga 20% som Tegnell hävdar krävs.
Citera
2020-09-19, 10:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi får se. Hittills har du inte haft många rätt med alla dina domedagsprofetior. BTW, är ADE fortfarande en ”grej”?
Vilka domedagsprofetior har jag kommit med? Tror aldrig att jag har varit specifik med siffror eller utfästelser.

Och ja, ADE är en hypotes som finns kvar tills man kommit på vad som händer med immunförsvaret. Varför skulle man utesluta en hypotes i det här läget? De flesta nya spåren utesluter inte det även om det kan finnas andra förklaringar.

Du måste blanda ihop mig med någon annan helt enkelt.
Citera
2020-09-19, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, dom flesta i samhället känner inte så.

Jag vill inte vara otrevlig eller nedsättande men det är ganska tydligt att du lider av din ångest. Pandemin måste verkligen ha triggat igång det ordentligt.

Ja, jag har svårt att blunda för det som sker. Man ser rapporteringen från hur det ser ut runt om i världen och jag har inte glömt hur det såg ut i Sverige i våras.
Tar spridningen fart igen (vilket jag tyvärr tror) riskerar det att gå väldigt snabbt.

Det känns lite som man sitter ombord på det sjunkande Titanic. Jag och några få kämpar för att få i livbåtarna, men den stora massan fattar inte vad som har hänt. De går och sätter sig i baren istället och viftar bort dunsen de nyss hörde med att det "nog inte är så farligt". När det går upp för den stora massan hur illa det egentligen står till, är det redan alldeles för sent. Då går det inte längre att få i några livbåtar då lutningen är för stor och en ordnad evakuering är stört omöjlig. Det jag saknar i Sverige är en närmast total brist på förebyggande åtgärder.
Kan tom höra representanter från FHM ställa motfrågor till journalister kring varför vi ska vidta fler restriktioner när smittan nu minskar. Det är som man baxnar. Tar de aldrig del av rapporteringen från andra länder? Spanien, Frankrike, Storbritannien och kanske tydligaste exemplet Belgien. Alla länder som hade en hög smittspridning liknande den i Sverige i våras och som nu återigen har fått en explosiv smittspridning i form av en andra våg.
Israel stängde samtliga skolor igår och folk får inte ens gå längre än 500 meter från sina hem. Det kan tom jag tycka är en smula överdrivet, men jag förstår ju samtidigt varför. Dyker nya smittfall upp blir det betydligt enklare att smittspåra, då radien är liten. Samtidigt sprids ju inte smittan i skogen. Smittan sprids vid social interaktion. Det är den som till varje pris måste brytas till vi har ett vaccin. Jag ser då inget annat slut på det här. jag vill inte se tiotusentals döda i Sverige under hösten och vintern och ett nytt totalkaos inom vården. Jag vill verkligen inte det. Det mänskliga priset är på tok för högt. Jag tycker det är snudd på ofattbart att fler inte tar det här på betydligt större allvar.
Citera
2020-09-19, 10:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mycket hämtningar och lämningar sker visserligen utomhus, men jag håller ändå med. Hade känts tryggare om man stängt skolorna till vi har ett vaccin.

Någon fler än jag som har känslan av att vi bara väntar på att något hemskt kommer hända, men vet inte riktigt när?

Sverige har ju inte precis världens kapacitet att ta hand om det hela heller. Skulle vi få en hög smittspridning igen och många som behöver sjukhusvård kommer det återigen att bli problem. Jag förstår att det för vissa kan låta väldigt avlägset, men man måste komma ihåg att bara en hårfin ökning genast innebär en stor belastning för vården. Att gå från 20 intensivvårdsfall till 200 eller 600 är snabbt gjort på en befolkning om 10 miljoner. Dvs, gränsen för när det fungerar inom vården och när det inte alls fungerar är egentligen hårfin. Det kan gå på en vecka.
Du måste vara trådens största alarmist. Jag vet inte vilket liv du lever och varför det skulle kännas tryggt för dig om skolorna stängdes nu, trots att smittspridningen är väldigt låg i landet? Samhället måste fungera. Ni som fortfarande är livrädda och inte tror att de restriktioner vi har nu är tillräckliga får nog helt enkelt finna er i att självisolera er tills ett vaccin kommer. Jag gissar att de som hårdast trycker på att samhället ska stänga är personer som inte jobbar utan går på a-kassa, socialbidrag eller sjukersättning. Det är då såklart lätt att ropa efter hårdare åtgärder, men det kan vara bra att inse att om ett samhälle stänger en längre tid så blir det svårt att fortsätta med bidragsregnet.
Citera
2020-09-19, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Hej alla hjärntvättade, här kan ni lyssna på en flera tyska välrenommerade doktorer som avslöjar vad det är. Inga konspirationer då det sändes i en av tyska kanalerna.

https://www.armstrongeconomics.com/international-news/disease/1000-doctors-come-out-against-covid/

Synd bara att det ska postas på den bloggen. Han talar som en riktig man. Länge leve Tyskland!

Jösses, här var det källkritik på topp! Stor banner på filmen som hänvisar till awakeningchannel.com som inte jag direkt uppfattar som en neutral och pålitlig informationsförmedlare. Rent spontat så verkar det endast handla om konspirationsteorier. Om man tror på detta så är det klart troligt att man man är hjärntvättad, precis som du säger.

Om det nu verkligen sändes i en tysk kanal, vilken kan var det då i så fall?
Citera
2020-09-19, 10:20
Medlem
arbetets avatar
Intressanta fynd i en seroprevalensstudie över barn i Schweiz:

Variation in SARS-CoV-2 seroprevalence in school-children across districts, schools and classes

/.../Seroprevalence of children was very similar to seroprevalence of randomly selected adults in the same region in June-July 2020, measured with the same Corona Immunitas test, combining IgG and IgA (3.1%, 95% CI 1.4-5.4%, versus 3.3%, 95% CI 1.4-5.5%). Conclusions and Relevance: Seroprevalence was inversely related to age and revealed a dark figure of around 90 when compared to 0.03% confirmed PCR+ cases in children in the same area by end of June. We did not find clustering of SARS-CoV-2 seropositive cases in schools so far, but the follow-up of this school-based study will shed more light on transmission within and outside schools.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.18.20191254v1
Citera
2020-09-19, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du måste vara trådens största alarmist. Jag vet inte vilket liv du lever och varför det skulle kännas tryggt för dig om skolorna stängdes nu, trots att smittspridningen är väldigt låg i landet? Samhället måste fungera. Ni som fortfarande är livrädda och inte tror att de restriktioner vi har nu är tillräckliga får nog helt enkelt finna er i att självisolera er tills ett vaccin kommer. Jag gissar att de som hårdast trycker på att samhället ska stänga är personer som inte jobbar utan går på a-kassa, socialbidrag eller sjukersättning. Det är då såklart lätt att ropa efter hårdare åtgärder, men det kan vara bra att inse att om ett samhälle stänger en längre tid så blir det svårt att fortsätta med bidragsregnet.

Jag förstår absolut den målkonflikt du beskriver, men jag tror ändå att samhället har råd. Länder har överlevt krig med fullständigt sönderbombade städer. Några år efter är man tillbaka utan problem, men nu pratar vi inte om något krig. Många kan dessutom fortsätta att arbeta på distans. Det kommer kräva uppoffringar ja. Det kommer innebära ökade kostnader ja. Men det kommer ju inte vara för evigt. Vi pratar väl sannolikt om en period på 4-6 månader innan vi har ett vaccin. Även om staten skulle få ökade kostnader på några hundra miljoner under tiden. Vad spelar det för roll? Är övertygad om att det finns annat att skära på och att samhället garanterat skulle komma igen. Vi pratar bara 1-2 förlorade kvartal. Är pengar verkligen så viktigt att det ska vara överordnat allting annat? Vi kanske sparar 3, 5 eller 10 tusen liv. Har inte det också ett värde? Vad kommer rehab-kostnaden att vara för alla de som blir svårt sjuka, men ändå överlever? Kan ju handla om åtskilliga miljoner på skalle under hela deras återstående livslängd. Sjuka människor är dyra människor. Friska kan bidra.
Citera
2020-09-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vilka domedagsprofetior har jag kommit med? Tror aldrig att jag har varit specifik med siffror eller utfästelser.

Och ja, ADE är en hypotes som finns kvar tills man kommit på vad som händer med immunförsvaret. Varför skulle man utesluta en hypotes i det här läget? De flesta nya spåren utesluter inte det även om det kan finnas andra förklaringar.

Du måste blanda ihop mig med någon annan helt enkelt.
Men "hypotesen" T-celler är utesluten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in