2020-09-15, 08:57
Medlem
Homofants avatar
Tellus ligger i rymden
Människor bor på Tellus
Människor är liv
Alltså finns liv i rymden
Citera
2020-09-15, 09:29
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det är över 400 grader varmt på venus yta, trycket är 90 atmosfärer och det regnar svavelsyra konstant.

Det är ganska svårt att få strukturer och civilisationer att hålla under sådana förhållanden.

Hur vet du det?
Citera
2020-09-15, 10:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Jag sätter 10 lax. Jag hör av mig om bankuppgifter om det någon dag hittas liv , så kan du höra av dig när det bevisats att det inte gör det?
Gör gärna ett liknande sidebet på Russels tekanna, jag kan ju inte förlora det heller , så vafan.
Alltså jag är seriös med vadet, vilket du inte verkar vara? Russells tekanna och liknande trams undanbedes. Hur lång tid ska vi säga innan vi kommer överens om att ge varandra pengar? En månad, ett år osv? Om de hittar eller inte hittar tydligare bevis för liv på venus inom en månad till ett år, så tycker jag att det är dags att växla pengar, låter det bra? Personligen menar jag att 1 år är lite för lång tid, och en månad kanske är lite för tidigt för att avgöra att det finns eller inte finns liv på venus. Om det här med fosfingasen är en sådan revolutionerande upptäckt så lär de ju börja studera venus allt djupare den närmaste tiden. Det vore förstås jävligt ironiskt om den varmaste planeten i solsystemet hyser liv, lol. Värt att ha i åtanke att de använde spektroskopi för att komma fram till fosfingasen, vilket än en gång säger rätt mycket om hur värdefull information vi kan få fram genom spektroskopi. Samtidigt så är detta inte samma sak som att faktiskt skicka sonder till venus som på något sätt håller sig i atmosfären och studerar förekomsten av bakterier och liknande i molnen. Det är inte helt omöjligt faktiskt att det finns liv på venus och den här hypoetesen om att encelliga organismer har överlevt i venus' atmosfär, är inte direkt ny så sett, men jag menar att det är osannolikt att venus hyser liv och jag vågar slå vad pengar om den saken.

Någon mer än langaocb som vågar slå vad tusenlappar med mig? Jag slår vad att venus är sterilt, ingen mer som vågar sätta emot?
Citera
2020-09-15, 11:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Du är medveten om att vi har landat ett tjugotal objekt på Venus yta och kartlagt ytan med satellit, va?

Jag tror såklart inte att det finns någon utomjordisk civilisation på ytan där utomjordingar åker omkring i tefat. Vi snackar ju om bakteriellt liv som kanske finns högre upp i atmosfären. Men liv är liv.
Citera
2020-09-15, 11:26
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Hur vet du det?

Via den data vi fått från rymdsonder och annat.
Citera
2020-09-15, 11:35
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Via den data vi fått från rymdsonder och annat.

Så du vet alltså att

Citat:
Det är ganska svårt att få strukturer och civilisationer att hålla under sådana förhållanden.

Ifrån datan vi får ifrån rymdsoner och "annat" ?
Citera
2020-09-15, 11:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Så du vet alltså att

Ifrån datan vi får ifrån rymdsoner och "annat" ?

Utifrån de förutsättningar som gäller för organiskt liv.
Om livet på venus är baserat på andra atomer och element än livet på jorden, så vore det såklart annorlunda, men det skulle förta hela tråden eftersom upptäckten utgår ifrån att spåren som hittats är tecken på organiskt liv.
Citera
2020-09-15, 11:55
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Utifrån de förutsättningar som gäller för organiskt liv.
Om livet på venus är baserat på andra atomer och element än livet på jorden, så vore det såklart annorlunda, men det skulle förta hela tråden eftersom upptäckten utgår ifrån att spåren som hittats är tecken på organiskt liv.

Jag tycker det verkar som du är ditt eget kognitiva handikapp på spåren. Grattis.

Ett par till frågor kan jag hjälpa dig med.

1. Vilka förutsättningar för organiskt liv använder du dig utav?
2. Kan det tänkas att även oorganiskt liv(testa kisel) kan veta hur man framställer vissa gaser?
Citera
2020-09-15, 12:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag tycker det verkar som du är ditt eget kognitiva handikapp på spåren. Grattis.

Ett par till frågor kan jag hjälpa dig med.

1. Vilka förutsättningar för organiskt liv använder du dig utav?
2. Kan det tänkas att även oorganiskt liv(testa kisel) kan veta hur man framställer vissa gaser?

Jag tror inte att vi skall förvandla den här tråden till en lektion i evolutionsbiologi och vetenskap. Gå och se serierna https://www.imdb.com/title/tt0081846/ och https://www.imdb.com/title/tt2395695/ först.
Citera
2020-09-15, 12:02
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Jag tror inte att vi skall förvandla den här tråden till en lektion i evolutionsbiologi och vetenskap. Gå och se serierna https://www.imdb.com/title/tt0081846/ och https://www.imdb.com/title/tt2395695/ först.

Mina frågors uppenbara svar gillades inte mao.

Ibland är frågan viktigare än svaret.
Citera
2020-09-15, 12:17
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Och hur många sonder har vi lyckats skicka ner på planetens yta?
Inte jättemånga. Det är extremt hård miljö. Omkring 470 celciusgrader varmt, en massa svavelsyra i luften och 90 atmosfärers tryck.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_Venus

Den sovjetiska sonden Venera 8 var första sonden som landade på venus, det skedde 1972. Den fungerade i 50 minuter sedan dog den pga hård miljö även för en sond.

https://en.wikipedia.org/wiki/Venera_8

Jag skulle gissa att fynden av gasen i fråga har nån helt naturlig förklaring. Men NASA eller vilka de är brukar ju pumpa ut lite "nyheter" när de behöver nya anslag...

För övrigt är en sak lite intressant. Om man frågade forskare som ägnar sig åt rymdforskning om det fanns liv på andra planeter så svarade ungefär 90% av forskarna nej när frågan ställdes på 70-talet. Idag vet vi mer och de allra flesta är helt övertygade om att det existerar liv på andra ställen än jorden (låt gå för att det mest troliga är svampar, bakterier eller alger, men ändå).
Citera
2020-09-15, 12:58
Medlem
EliasAlucards avatar
John Michael Godier var snabb med videoredigeringsmjukvaran, och nu har han ett färskt avsnitt uppe där han diskuterar upptäckten av fosfingas med någon MIT-expert:

Life on Venus? Phosphine found in the Clouds Featuring R.J. Graham:
https://www.youtube.com/watch?v=7YNxMVJN-Hk

Graham påpekar att fosfingas visserligen har upptäckts tidigare i bland annat jupiter's atmosfär, men att gasjättar av förklarliga naturliga skäl producerar en viss andel abiotisk fosfin, medan jordliknande planeter inte har samma miljö och därför är sannolikheten för biologisk produktion av fosfingas högre på jordliknande planeter. Men även Graham poängterar att fosfingas inte är en "dead ringer for love" (pun intended, lol). Spännande diskussion helt klart. David Kipping har mycket bra koll på astronomi, men hans kanal är inte alls lika bra och informativ som JMG:s diskussioner med olika experter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Svaret är väl, som vanligt, judarna?
Ja, vad annars? Vem ska vi annars skylla på liksom? Irländarna eller? Nigga please!
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-09-15 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in