2020-09-14, 16:16
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är vår närmaste planet. De hade väl åkt och hälsat på oss vid det här laget, eller åtminstone skickat förbi lite sonder och grejer, eller pratat med oss över radio. Vi har ju själva tagit en hel del bilder också utan att upptäcka något köpcenter eller en kinesisk mur.

De kanske skrotade rymdprogrammet när religiösa plattvenusare tog makten?
Citera
2020-09-14, 16:35
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Trist inställning. Så vitt jag vet har vi inte varit på Venus yta över huvud taget. Vi har ju knappt utforskat månen. Det kan finnas otroligt mycket intressant (inkl olika livsformer) att upptäcka i vårt eget solsystem. Man kan iaf inte HELT förkasta det som ”trams”.

Du är medveten om att vi har landat ett tjugotal objekt på Venus yta och kartlagt ytan med satellit, va?
Citera
2020-09-14, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Jag har gått igenom ett halvt dussin artiklar kring ämnet det senaste dygnet, och så vitt jag kan se är det här värt att ta på allvar, komplexa självreplikerande organiska molekyler är den enklaste förklaringen till observationen.
I det här fallet är den enklaste förklaringen dessvärre inte den mest sannolika givet Venus minst sagt livsfientliga miljö.
Citera
2020-09-14, 17:09
Medlem
Noctones avatar
Citat:
Du är medveten om att vi har landat ett tjugotal objekt på Venus yta och kartlagt ytan med satellit, va?

Jag tror att JeffDavies menar att hen och dxdt inte varit på Venus yta.
Citera
2020-09-14, 17:10
Medlem
dxdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
I det här fallet är den enklaste förklaringen dessvärre inte den mest sannolika givet Venus minst sagt livsfientliga miljö.

Jasså?

https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/ast.2020.2244
Citera
2020-09-14, 17:22
Medlem
Citat:
Jasså?

https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/ast.2020.2244

Fast nu är det så här va: Du länkar till vetenskap men det bygger ju helt och hållet på riktig evidens och inte flashbackåsikter. Stort problem. Alla vet ju att flashbackåsikter är de enda sanningarna i världen.

Lite roligt att han dessutom säger åt dig att du har en bild på Feynman och därmed måste du åta dig åsikten att detta är 100% fel. Varför vet jag inte, bygger det på ordentligt forskning så är det väl ingenting konstigare än att man får acceptera det. Skulle jag gissa så kommer hon (upptäckaren) knappast påstå att detta är ett bevis på liv på Venus utan snarare att det i dagsläget inte finns någon annan förklaring.

Intressant i alla fall!
Citera
2020-09-14, 17:22
Medlem
Citat:
Vi får väl se, men det är ju uppenbart inte lika trivialt som du och sadoman målade upp det.

Presskonferens med Royal Astronomical Society klockan fem, svensk tid på den här länken.
"Vi påstår inte att vi funnit liv på Venus.
Men vi påstår att det upptäckta Fosfinet ANTINGEN uppstått genom en hittills oupptäckt/oförklarad kemi ELLER uppstått pga biologisk aktivitet."
Citera
2020-09-14, 17:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Mycket intressant. Denna gas är dessutom väldigt explosiv, brinner lätt upp även vid normal atmosfär.
Detta tyder på att den ständigt måste produceras på nytt, vilket tyder på att liv existerar just nu. Det kan ju vara något som saknas i denna förteckning också iofs.
https://cameochemicals.noaa.gov/chemical/1322

Jag har länge misstänkt att det kan finnas liv på Venus, vi kan ju inte se det på grund av atmosfären, men det är mycket möjligt att planeten bara är väldigt förorenad
. Jorden kommer se likadan ut om några hundra eller tusen år med ohindrad biologisk framfart i nuvarande takt, föroreningar osv som vi släpper ut. "Global warming".

Det betyder ju inte att en civilisation som existerat många tusen år innan oss behöver ha gått under, deras teknologi kan vara så hög att de kan ha dragit nytt av detta och har stora städer nedanför gasmolnen, som drar värmeenergi ifrån atmosfären snarare än solenergi som vi gör.

På något vis borde vi kunna "dammsuga" planetens gaser så vi får se vad som döljer sig därunder inom en snar framtid(några hundra år). Det kommer bli väldigt intressant!
Är det inte en temperatur på flera hundra grader på ytan?
Citera
2020-09-14, 17:32
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är det inte en temperatur på flera hundra grader på ytan?

Venus yta är väldigt extrem, men högt upp i atmosfären är det ”behagligt” så där har astronomer LÄNGE letat efter spår av liv, väldigt kul att dom verkar ha hittat något!
Citera
2020-09-14, 17:34
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilamix
Venus yta är väldigt extrem, men högt upp i atmosfären är det ”behagligt” så där har astronomer LÄNGE letat efter spår av liv, väldigt kul att dom verkar ha hittat något!
Är medveten om det, men det var någon som talade om civilisationer på Venus och de bör väl inte ha svävat runt bland molnen.
Citera
2020-09-14, 17:34
Medlem
Aradins avatar
Har vi nu hittat liv i Venus atmosfär så är det väl århundradets nyhet eller?! Vad är det jag har missat, tråden är ju halv död.
Citera
2020-09-14, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Mycket intressant. Denna gas är dessutom väldigt explosiv, brinner lätt upp även vid normal atmosfär.
Detta tyder på att den ständigt måste produceras på nytt, vilket tyder på att liv existerar just nu. Det kan ju vara något som saknas i denna förteckning också iofs.
https://cameochemicals.noaa.gov/chemical/1322

Jag har länge misstänkt att det kan finnas liv på Venus, vi kan ju inte se det på grund av atmosfären, men det är mycket möjligt att planeten bara är väldigt förorenad. Jorden kommer se likadan ut om några hundra eller tusen år med ohindrad biologisk framfart i nuvarande takt, föroreningar osv som vi släpper ut. "Global warming".

Det betyder ju inte att en civilisation som existerat många tusen år innan oss behöver ha gått under, deras teknologi kan vara så hög att de kan ha dragit nytt av detta och har stora städer nedanför gasmolnen, som drar värmeenergi ifrån atmosfären snarare än solenergi som vi gör.

På något vis borde vi kunna "dammsuga" planetens gaser så vi får se vad som döljer sig därunder inom en snar framtid(några hundra år). Det kommer bli väldigt intressant!
haha mikrober är liv. Du tror det finns megastäder med flygande bilar under dammolmnet på venus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in