2020-09-14, 18:15
Medlem
Den som har lust kan ju leta fram ett Pourbaixdiagram för fosfor och konstatera att i en sur, reducerande miljö (vilket är exakt vad vi har på Venus!) är fosfin den stabila formen för fosfor..!

Detta är inte ens "fake news"; det är "no news"! Även om det nu för första gången faktiskt bekräftats av mätningar.
Citera
2020-09-14, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dxdt
Ja, undrar vem Feynman skulle varit mest kritisk till, en kvantastrokemist som forskat kring fosfin som biosignatur sedan hon doktorerade med avhandlingen "Modelling Phosphine Spectra for the Atmospheric Characterization of Cool Stars and Exoplanets", eller någon random snubbe på flashback som hand wave:ar till med "När fosfor och diverse metaller brinner tillsammans bildas fosfider som reagerar med vatten och bildar fosfin"?

Jag har gått igenom ett halvt dussin artiklar kring ämnet det senaste dygnet, och så vitt jag kan se är det här värt att ta på allvar, komplexa självreplikerande organiska molekyler är den enklaste förklaringen till observationen.
Jag kan varmt rekommendera de sista två, eller tre kapitlen av hans självbiografi... Men, visst, de har säkert hittat helt obestridliga bevis den här gången, #42367 i ordningen.
Citera
2020-09-14, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det är bara en tidsfråga innan man hittar mikrober och bakterier, eller svampar (som dessutom troligtvis redan kommer från rymden).
Det är inte så man ställer sig och runkar av den upptäckten, hojta till när dom hittar något fyrbent.

Eller något med ryggrad, lär bara finnas bakterier och mikrober på andra planeter i rymden just nu, tycks inte finnas någon planet som är i likvärdig fas som jordens.
Citera
2020-09-14, 18:47
Medlem
Lilamixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Astrologerna menar att om Venus bara hade varit placerad lite mer åt vänster så hade Venus påverkat din livsstil och vem du kommer att träffa imorgon och bli kär i osv.

I alla fall, astronomiprofessorn David Kipping är tidigt ute med en bra genomgång av fosfingasen i Venus atmosfär, han postade detta för lite över en halvtimma sedan:

Did We Just Detect Life on Venus?
https://www.youtube.com/watch?v=CNLsgd_NzWk

Jag gissar på att John Michael Godier senare under veckan kommer att posta en utmärkt genomgång också på hans astronomikanal.

Hur som helst är jag sugen på att dra in lite pengar, och jag vågar slå vad allt mellan tysingen upp till 10 lax per medlem som antar vadet, att det inte finns liv på Venus och att detta med fosfingasen bara är en false positive. Jag räknar såklart med att ni inte kommer att betala senare när ni har förlorat vadet. Men ha i åtanke, precis som Kipping påpekar, så är fosfingas ingen garanti eller bevis för biologiskt liv.

Passande typo från min sida, tack för informationen! Sjukt spännande det här.
Citera
2020-09-14, 18:51
Medlem
Dickassos avatar
Så man tror starkt att man upptäckt fosfingas, men har ingen aning varför det finns fosfingas där.

Okej. Kanske inte så spännande. Man kan ju börja med att skicka iväg en sond in i den delen av atmosfären för att bekräfta fosfinet. Hur länge tar det?
Citera
2020-09-14, 18:58
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det är ju givetvis en extremt intressant fråga, framför allt om man kan upptäckta liv som uppstått fristående från livet på jorden.

Än så länge vet vi att liv uppstått minst en gång, men vi har ingen som helst uppfattning om hur vanligt det är. Låt säga att livet är så ovanligt som att det statistiskt uppstår en gång per galax per tio miljarder år. Då är vi alltså i praktiken ensamma, då vi aldrig kommer stöta på det.

Skulle fristående liv upptäckas, å andra sidan, på en av våra grannplaneter kan vi dra slutsatsen att liv är extremt vanligt och att det bör krylla av liv i varje litet hörn av universum. Då blir nästa fråga vad sannolikheten för mer komplext liv är.

Allt det här säger absolut ingenting. När vi vet det ena kvarstår resten som bara antaganden. Vet vi att liv är extremt vanligt är det fortfarande inte säkert att intelligent liv finns - förrän vi hittat det. Och när vi väl finner det spelar det ingen roll om vi visste att chansen var stor att det skulle finnas eller ej. Då vet vi det helt enkelt.

Problemet med Rymden är hela tiden att vi tror och antar saker, som i slutändan inte spelar någon roll. Att vi hittar mikrober kommer inte innebära att vi kommer hitta intelligent liv - bara att det kanske finns nånstans därute. Det antagandet kan jag göra även utan att först hitta mikrober.

Med andra ord: Intelligent liv finns säkert någonstans. Det antagandet gör jag utan att hitta mikrober som ökar chansen till att det finns.
Citera
2020-09-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trendman
Ja, det är ungefär 420 grader nära ytan men kan vara som på Jorden ca 50 km upp i atmosfären. Vi får anta att fosfin inte kan skapas i så högt tryck som det är nära ytan eller klara en färd upp till 50km. Forskarna håller säkerligen koll på sådant här innan de går ut med det.

Nej det lär dom inte ha gjort, bara experter från flashback har kommit på den här idén.
Citera
2020-09-14, 19:08
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Mycket intressant. Denna gas är dessutom väldigt explosiv, brinner lätt upp även vid normal atmosfär.
Detta tyder på att den ständigt måste produceras på nytt, vilket tyder på att liv existerar just nu. Det kan ju vara något som saknas i denna förteckning också iofs.
https://cameochemicals.noaa.gov/chemical/1322

Jag har länge misstänkt att det kan finnas liv på Venus, vi kan ju inte se det på grund av atmosfären, men det är mycket möjligt att planeten bara är väldigt förorenad. Jorden kommer se likadan ut om några hundra eller tusen år med ohindrad biologisk framfart i nuvarande takt, föroreningar osv som vi släpper ut. "Global warming".

Det betyder ju inte att en civilisation som existerat många tusen år innan oss behöver ha gått under, deras teknologi kan vara så hög att de kan ha dragit nytt av detta och har stora städer nedanför gasmolnen, som drar värmeenergi ifrån atmosfären snarare än solenergi som vi gör.

På något vis borde vi kunna "dammsuga" planetens gaser så vi får se vad som döljer sig därunder inom en snar framtid(några hundra år). Det kommer bli väldigt intressant!

Borde vi inte se en massa rymdskrot /satelliter utanför deras atmosfär isf?
Citera
2020-09-14, 19:08
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
A

Hur som helst är jag sugen på att dra in lite pengar, och jag vågar slå vad allt mellan tysingen upp till 10 lax per medlem som antar vadet, att det inte finns liv på Venus och att detta med fosfingasen bara är en false positive. Jag räknar såklart med att ni inte kommer att betala senare när ni har förlorat vadet. Men ha i åtanke, precis som Kipping påpekar, så är fosfingas ingen garanti eller bevis för biologiskt liv.

Jag sätter 10 lax. Jag hör av mig om bankuppgifter om det någon dag hittas liv , så kan du höra av dig när det bevisats att det inte gör det?
Gör gärna ett liknande sidebet på Russels tekanna, jag kan ju inte förlora det heller , så vafan.
Citera
2020-09-14, 19:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Redan på 70-talet har det spekulerats i bakterie liknande livsformer skulle kunna leva i atmosfären.

Likaså har det ju senare även diskuterat om extremofilet på ytan.
Citera
2020-09-14, 19:45
Medlem
Medelkasss avatar
Vi har känt till att fosfin förekommer i både Jupiters och Saturnus atmosfärer sedan 70-talet (exempel från 1975), så jag skulle inte satsa mina pengar på att det här handlar om liv på Venus. Allt forskarna bakom den här upptäckten säger är att de har hittat fosfin även på Venus, och de förstår inte dess (troligtvis exobiologiskt underväldigande) uppkomst.
Citera
2020-09-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Allt det här säger absolut ingenting. När vi vet det ena kvarstår resten som bara antaganden. Vet vi att liv är extremt vanligt är det fortfarande inte säkert att intelligent liv finns - förrän vi hittat det. Och när vi väl finner det spelar det ingen roll om vi visste att chansen var stor att det skulle finnas eller ej. Då vet vi det helt enkelt.

Problemet med Rymden är hela tiden att vi tror och antar saker, som i slutändan inte spelar någon roll. Att vi hittar mikrober kommer inte innebära att vi kommer hitta intelligent liv - bara att det kanske finns nånstans därute. Det antagandet kan jag göra även utan att först hitta mikrober.

Med andra ord: Intelligent liv finns säkert någonstans. Det antagandet gör jag utan att hitta mikrober som ökar chansen till att det finns.
Det är tusental, kanske miljontals ljusår bort, så om och när vi får ett svar har förmodligen mänskligheten dött ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in