2020-09-11, 10:56
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Det stämmer! Men det var sensommaren 1999, som du är inne på.

Minns du vad det var som renderade i rött kort för Yksel?

Redogjorde för de röda korten på 90-talet i ett annat inlägg: (FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Tyvärr icke var bara 9 år då. De enda jag minns från matchen är hans utvisning och korv med bröd i paus.
Hittade följande text där man beskriver hur Yksel Osmanovskis behandling av en österrikare inte passade in på bilden av Osmanovski som en skötsam och välkammad invandrarungdom:
Citat:
Yksels resa, som började med att han bytte klubb från Malmö BI till Malmö FF och därmed fick börja åka buss till träningarna, har under ett antal år följts i massmedia. Denna bevakning har haft två, jag tror tämligen medvetet skapade, funktioner.

Under den långa resan upp genom pojk- och juniorlagsåren framhölls han som ett föredöme för ungdomar som delar hans bakgrund: alltid punktlig till varje träning, skötsam, uppmärksam, målmedveten, totalt hängiven fotbollen, framgångsrik trots sin ringa längd och med en bländande teknik. Allt eftersom han passerade det ena nålsögat efter det andra - den hårda selekteringsprocessen inom Malmö FF:s ungdomsverksamhet, pojk- och juniorlandslagsuttagningar, den slutgiltiga sorteringen in i MFF:s seniortrupp, A-lagsspel i allsvenskan, U21-landslaget och slutligen proffsspelet i Italien och det svenska A-landslaget - kombinerades föredömesfunktionen allt mer med en integrationsfunktion.

Han blev ett av exemplen på den nytta och glädje Sverige kan ha av sina invandrare. I samband med mediebevakningen av landskampen mot Österrike i Malmö i augusti 1999 sammansmälte dessa båda funktioner. Landslaget tränade inför matchen på Yksels gamla hemmaplan på Rosengård och han fick sedan chansen att ta en ordinarie landslagsplats på Malmö Stadion. Det slutade med att han sparkade ner en motståndare bakifrån och blev utvisad. När engelsmannen David Beckham gjorde samma sak i en VMmatch 1998 hudflängdes han i ett halvår efteråt både i pressen och på och kring fotbollsplanerna. I svenska massmedia var incidenten med Yksel avklarad efter en dag. Den passade inte in i berättelsen.

Källa: https://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/10824/TP_Idrotten_som_integrationsarena.pdf?sequence=2&i sAllowed=y
Utvisningen avhandlas även i dessa två DN-artiklar men tyvärr krävs det att man är prenumerant vilket jag inte är:

https://www.dn.se/arkiv/sport/fotboll-ett-prov-utan-varde-for-soderberg/
https://www.dn.se/arkiv/sport/fotboll-traningslandskamp-3/
Citera
2020-09-12, 17:36
Medlem
Ovcharkas avatar
Granqvist, 35, är helt paj och har spelat en (1) match i år. Det måste vara omöjligt för Jan att ta ut honom nästa år(!).

Om inte så borde det göras olagligt.
Citera
2020-09-12, 23:08
Medlem
Jesper Karlsson alltså färdig för AZ Alkmaar vilket jag känner på mig bara är en mellanlandning.

Unga, intressanta, offensiva talanger har vi sannerligen inte brist på.

Alexander Isak, Dejan Kulusevski, Jesper Karlsson, Benjamin Nygren, Jordan Larsson, Viktor Gyökeres, Pontus Almqvist, Mattias Svanberg, Nils Fröling, Jack Lahne etc..
Citera
2020-09-13, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
Jesper Karlsson alltså färdig för AZ Alkmaar vilket jag känner på mig bara är en mellanlandning.

Unga, intressanta, offensiva talanger har vi sannerligen inte brist på.

Alexander Isak, Dejan Kulusevski, Jesper Karlsson, Benjamin Nygren, Jordan Larsson, Viktor Gyökeres, Pontus Almqvist, Mattias Svanberg, Nils Fröling, Jack Lahne etc..

Ja de går ingen brist alls där. Ironiskt att vi går ifrån så många "sega" i tidigare generationen till många snabba talanger som t.e.x Isak, Larsson, Almqvist, Lahne, Asoro, Karlsson etc.
Citera
2020-09-13, 12:46
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Menar du även i träningsmatcher? Minns jag sett Yksel Osmanovski fått rött kort också i en match jag såg live med farsgubben på Malmö Stadion. Men kan varit innan år 2000. Någon som minns?

Citat:
Det stämmer! Men det var sensommaren 1999, som du är inne på.

Minns du vad det var som renderade i rött kort för Yksel?

Redogjorde för de röda korten på 90-talet i ett annat inlägg: (FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod

Citat:
Tyvärr icke var bara 9 år då. De enda jag minns från matchen är hans utvisning och korv med bröd i paus.

Det slutade 0-0, så du la nog det enda väsentliga från matchen på minnet

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hittade följande text där man beskriver hur Yksel Osmanovskis behandling av en österrikare inte passade in på bilden av Osmanovski som en skötsam och välkammad invandrarungdom:

Utvisningen avhandlas även i dessa två DN-artiklar men tyvärr krävs det att man är prenumerant vilket jag inte är:

https://www.dn.se/arkiv/sport/fotboll-ett-prov-utan-varde-for-soderberg/
https://www.dn.se/arkiv/sport/fotboll-traningslandskamp-3/

Snyggt gräv Barry! Är inte heller prenumerant, men gissar att DN:s rapportering skiljer en hel del från den andra

Mitt tydligaste minne av Yksel Osmanovskis landslagskarriär är annars att han hoppade in i en träningsmatch mot Spanien innan EM 2000 och gjorde en ganska banal klackspark, vilket fick Mats Olsson på Expressen att dra igång en kampanj att Yksel MÅSTE in i startelvan. Något av ett preludium till hans kampanj för Rajalakso till landslaget några år senare.

Hittade dessa bilder från matchen: https://www.youtube.com/watch?v=w519SdiT5s4

Det ska dock sägas att Yksel också la en fin framspelning till Ljungberg, som blev fälld och fixade en straffspark. Världsklass på Roland Nilssons straff! Vrist rakt upp i krysset!

Målskyttar: 0-1 Guardiola 43' straff, 1-1 Nilsson 76' straff

Sveriges lag:

Magnus Hedman
Roland Nilsson (90), Patrik Andersson, Joachim Björklund, Gary Sundgren (46)
Daniel Andersson
Niclas Alexandersson (68), Johan Mjällby, Fredrik Ljungberg
Kennet Andersson (66), Jörgen Pettersson (66)

Inhoppare: Olof Mellberg (46), Henrik Larsson (66), Yksel Osmanovski (66), Håkan Mild (68), Tomas Gustafsson (90)
Citera
2020-09-13, 15:30
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ja de går ingen brist alls där. Ironiskt att vi går ifrån så många "sega" i tidigare generationen till många snabba talanger som t.e.x Isak, Larsson, Almqvist, Lahne, Asoro, Karlsson etc.

Även Elanga som ses som en av de mest lovande i Man Uniteds akademi. Ska spela i deras U23-lag i år (han är 18).
Citera
2020-09-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Även Elanga som ses som en av de mest lovande i Man Uniteds akademi. Ska spela i deras U23-lag i år (han är 18).
Elanga är skitintressant. Jag hoppas nästa U21 coach plockar han direkt till U21 istället för att ha honom i U19 landslaget. Borde skett redan. Han är en av de mest lovande i Uniteds U23 lag.
Citera
2020-09-13, 16:22
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Olsson-Gustafsson är istortsett Olsson parad med en spelare som helst spelar 10a eller attackerande 8a medasn Svensson är väldigt defensiv. Gustafssons kvalitéer är spetskvalitéer och offensiv vision. Svenssons är fysiskt spel och bollvinst, i vårat system.

Att ersätta Svensson med Gustafsson i ett sådant läge är en dynamikförändring. Gustafsson är lik Forsberg/Kulusevski i spelet och rollen. Inte CM/CDM.

Jag hade hellre sett Svanberg då jämte Olsson. Han kan grisa till det defensivt och är väldigt fin med boll faktiskt men även han är lite mer offensivt lagd än Svensson/Larsson alternativ i den rollen.

Håller med dig angående Gustafsson.

Och att Svensson haft en trupplats beror ju på att återväxten på den positionen tyvärr är skral. Blev helt fel för honom mot Portugal, han ska ju komma in och städa och stänga igen matcher, om han nu ska spela. Inte vara med i uppbyggnadsspelet. Det var i de momenten han tappade boll när han blev satt under press, och sedan fick han desperat fläka sig.

Svanberg gillar jag, men han känns lite valpig fortfarande, inte 100% seniorspelaren än, och tycker han emellanåt kommit lite på mellanhand när han spelat i Bolognas 4-2-3-1-system. Han har inte varit gjuten vare sig som en av två sittande mittfältare, eller som trequartista. Kanske att han fungerar bättre i ett mer rakt 4-4-2. Men förhoppningsvis kan han ta kliv detta år, nypa en ordinarie tröja i klubblaget och utvecklas. En sak som är intressant med honom är att han har ett riktigt bra skott! Det var ett tag sen vi hade mittfältare som kunde komma i andravåg och dunka upp bollen i kryllan!

https://www.youtube.com/watch?v=PMOrD1bza_0

https://youtu.be/MlCjYXuer9Q?t=16

https://www.youtube.com/watch?v=_A4ZN5ywtrw
Citera
2020-09-13, 16:36
Medlem
Citat:
Håller med dig angående Gustafsson.

Och att Svensson haft en trupplats beror ju på att återväxten på den positionen tyvärr är skral. Blev helt fel för honom mot Portugal, han ska ju komma in och städa och stänga igen matcher, om han nu ska spela. Inte vara med i uppbyggnadsspelet. Det var i de momenten han tappade boll när han blev satt under press, och sedan fick han desperat fläka sig.

Svanberg gillar jag, men han känns lite valpig fortfarande, inte 100% seniorspelaren än, och tycker han emellanåt kommit lite på mellanhand när han spelat i Bolognas 4-2-3-1-system. Han har inte varit gjuten vare sig som en av två sittande mittfältare, eller som trequartista. Kanske att han fungerar bättre i ett mer rakt 4-4-2. Men förhoppningsvis kan han ta kliv detta år, nypa en ordinarie tröja i klubblaget och utvecklas. En sak som är intressant med honom är att han har ett riktigt bra skott! Det var ett tag sen vi hade mittfältare som kunde komma i andravåg och dunka upp bollen i kryllan!

https://www.youtube.com/watch?v=PMOrD1bza_0

https://youtu.be/MlCjYXuer9Q?t=16

https://www.youtube.com/watch?v=_A4ZN5ywtrw

Jaa jag håller med om Svanberg. Han är ingen super given senior än men det har som sagt varit lite p.g.a BOlognas egna äventyr med haha.

En fin innermittfälts plats till honom är perfekt. Och hans skott är skit fint, ja!
Citera
2020-09-14, 23:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Att han är en bekväm fyrbarnspappa som inte vill kasta sig in i ett osäkert utlandsäventyr är väl den främsta anledningen.

Har svårt att se att Lewicki, som alltid är stabil i MFF (i både Europaspel och Allsvenskan) skulle vara markant mycket sämre än en 33-årig MLS-spelare. Dessutom är det väl inte en särskilt bra uppladdning att spendera typ ett dygn på flygplatser och olika flyg.

- - -
Men klart är väl att vi saknar en riktigt bra defensiv mittfältare.

Till skillnad från den offensiva uppsättningen som nästan börjar bli lite jobbigt välfylld.

Tycker Lewicki skulle testas igen, i alla fall. Har ett rappt steg och är klok, även om han inte slår några Thern-passningar kanske ... En utmärkt allt-i-allo att ha i landslagstruppen, i alla händelser.

Hur är läget med Elias Andersson som gör ett fint jobb i Sirius? Han var väl framstående i ungdomslandslagen och ser ut att ha lyft ordentligt på senare tid.
Citera
2020-09-15, 10:34
Medlem
L-illuminatos avatar
Är det inte dags för Jordan Larsson att få komma in?

Tror han har bäst poängsnitt av samtliga svenskar i Europa.
spelar för en klubb som utmanar om 3-4 platsen i liga precis bakom "the big 5".

Rankad på 16'de plats bland alla Svenskar av Transfermarkt.

Vilket är högre än både
Berg, Guidetti och Kiese Thelin.
Citera
2020-09-15, 10:40
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker Lewicki skulle testas igen, i alla fall. Har ett rappt steg och är klok, även om han inte slår några Thern-passningar kanske ... En utmärkt allt-i-allo att ha i landslagstruppen, i alla händelser.

Hur är läget med Elias Andersson som gör ett fint jobb i Sirius? Han var väl framstående i ungdomslandslagen och ser ut att ha lyft ordentligt på senare tid.

Janne har väl gjort sig lite ovän med tvillingarna Samuel och Simon. Både de kan spela rakt igenom i en centrallinje (mittback, defensiv mitt och offensiv mitt) och känns lite som en Jakob Johansson 2.0

Dessutom 4 år yngre än Lewicki.

Simon har de senaste säsonger gjort 3000min, 2900 min och 2200min i Ervedivise vilket i stort sätt gör honom till ordinarie i ett övre halvan lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in