Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Tror du har missuppfattat all kritik som Vanhanen och Lynn fått.
Jag har knappast missförstått min egen kritik, som bygger på att jag granskat bokens underlag (data) och de långtgående slutsatser som författarna drar från detta bristfälliga underlag.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Det är definitivt inte pseudovetenskap. Studien är gjort av professorer och har i allra högsta grad vetenskaplig validitet.
Jo pseudovetenskap är precis vad det är. Att författarna är professorer är ingen kvalitetsgaranti, särskilt inte när de är det i fel ämnen.
Jag läste en gång en kreationistisk arkeologibok av en professor vid Karolinska Institutet. Blir kreationism vetenskap bara därför att författaren var professor och till och med satt med i Nobelförsamlingen (i medicin)? Självfallet inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Skillnaderna är reella. Det förnekar inte ens de flesta seriösa kritikerna.
Det som ingen som kan populationsgenetik förnekar är att det finns skillnader i genomsnittlig IQ mellan olika populationer, precis som det finns skillnader i andra egenskaper. Men dessa skillnader är mycket mindre än vad rasister som läst Lynns och Vanhanens pseudovetenskapliga bok tror.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Däremot har den gång efter annan försökts smutskastats och hånats av identitetsvänsgern som kapat i stort sätt varenda universitet. Kritiken ligger inte i huruvida det skulle vara påhittst eller inte, utan att de bla uppskattat en del av datan när inte underlag varit möjligt. Men det har knappast suttit med fingret i luften.
Fast nu tillhör jag inte identitetsvänstern. De förnekar ofta att intelligens överhuvud taget har en genetisk komponent, vilket är lika korkat som rasisternas tro på stora skillnader mellan olika folkgrupper.
Sanningen är att din intelligens beror mer på om just dina föräldrar var smarta än på vilken folkgrupp du tillhör. Skillnaderna inom mänskliga populationer är nämligen större än mellan populationerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Det har mycket riktigt uppskattat den genomsnittliga IQn i ett fåtal länder, men då har de baserat det efter grannländers resultat, med snarlik genpol. Det finns tex ingen anledning att tro att Cambodja skulle ha flera poäng högre eller lägre än Thailand. Lika lite som Sverige och Norge.
Det var inte ett "fåtal" länder utan över hälften av länderna som hade fejkade data. Se vad jag skrev i den andra tråden för mer om detta. Att fejka data är aldrig acceptabelt, särkilt inte när det sker systematisk och i stor skala som i den här boken.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Men idén att skillnaderna mellan alla länder och folkgrupper skulle vara minimala är för övrigt helt absurt, när standardiserade IQ test funnits och använts i över 100 år.
Jag antar att du anser att IQ är ett sätt att mäta IQ på? Eller tror du inte på IQ test?
IQ-tester mäter det som testet är konstruerat att mäta, och det kan skilja sig mellan olika IQ-tester. Det är ett annat problem i metastudier av den typ som Lynn och Vanhanen försökte göra. Se mina övriga inlägg i den andra tråden där vi diskuterade detta i detalj.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Du verkar har fått för dig du att standardiserade IQ test inte har gjorts i de flesta länder? Eller Tror du inte det går att läsa av dessa resultat och jämföra med andra länder?
Korrekt uppfattat att det inte hade gjorts IQ-tester i över hälften av länderna och att Lynn och Vanhanen därför hittade på data för dessa länder. Det framgår om man granskar deras data och inte bara läser boken eller en sammanfattning av den.
Citat:
Ursprungligen postat av
redlineoffside
Dö får du isåfall gärna förklara de enorma skillnaderna mellan tex svarta och vita i USA. Inklusive de svarta som växer upp med samma levnadsstandard och/eller med vita adoptivföräldrar.
Se vad jag skrev i den andra tråden om detta. Minnesotastudien, som ofta citeras, fann skillnader mellan svarta och vita amerikaner, men dessa var mycket mindre än de skillnader Lynn och Vanhanen påstod sig hitta mellan afrikaner och européer.
För att sammanfatta så behöver du inte vara orolig för att den genomsnittliga intelligensen i Sverige skulle minska för att vi tar emot flyktingar från andra länder.
Snarare är det så att personer som bryter upp från ett land i kaos och tar sig till ett annat land långt borta ofta är driftigare och smartare än de som blir sittande kvar i eländet. Se vad jag skrev i den andra tråden om detta, med exempel från den selektiva invandringen till Hong Kong.
EDIT: Länk till den andra tråden jag talar om:
(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita