Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns desto värre inte mycket som pekar på att människan var fredlig i jägare och samlar samhällen. Dödligheten ibland männen var, och faktiskt är, extremt stor, pga stridigheter mellan olika stammar, klaner och grupper. Och går man ännu längre tillbaka så stred olika typer av människoarter emot varandra där de hade chansen, även om det t.ex. också förekom sexuellt umgänge mellan homo sapies sapies och homo sapies neanderthalis. Det är naturligtvis därför vi delar en hel del gener med denna urtidsmänniska.
Nej, en förväntad livslängd på 25 år är verkligen inget paradis!
Det där vet vi ju med säkerhet ingenting om mer än att vetenskapen uppskattar och spekulerar och jag är ingen anhängare av den , ska vi säga , traditionella vetenskapen för den skjuter sig i benet mer och mer bara ju mer man läser på.
Men om jag ska spekulera , som dom, så undrar jag bara varför man skulle strida om i stort sett ingenting når man bara samlade mat för dagen och inte hade några ägodelar. Dessutom fanns det plats för alla om det stämmer att jordens befolkning var högst 10 miljoner pers . (där spekulerar vetenskapen igen så jag drog till med deras högsta siffra 10 miljoner)
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_befolkning
Ok vi kan ju fortsätta spekulera som dom. Möjligen stred man om kvinnor då ,eftersom det inte fanns nån annan anledning , men där skiter det sig i mina spekuleringar också för jag tror de hade ett naturligt utbyte av dem med för någonstans i ryggmärgen sitter det nog att man måste bredda genpoolen för att undvika inavel. Njä jag tror inte man överföll grannbyn ,slog ihjäl männen och släpade hem kärringarna i håret. Det verkar ju totalt meningslöst.
Det var åkomman girighet som gjorde människan våldsam och den sjukdomen kom iom ,för att göra en lång historia kort, att vi började lagra mat och ägodelar när vi lämnade jägar/samlarlivet .
Före det spekulerar vetenskapen att vi kanske ägnade ca 2 timmar om dagen till att skaffa mat.
Har ni sett "Gudarna måste vara tokiga" förstår ni nog vad jag menar. En film som ansågs som rasistisk beroende på vilka ögon man tittade med eftersom den var sydafrikansk och "vi" industrialiserade civiliserade människor inte begrep att den var en hejdlös drift med "oss" västerlänningar bara inte med svarta.
En enda ägodel kom till byn och vilken symbolisk ägodel sen.
"Vi" kommer civilisera oss till döds men då ligger afrikaner i vinnarhålet för överlevnad!(för att återknyta till ämnet)
Jag har nämnt i nån tidigare tråd , minns inte vilken, att afrikaner har högre EQ och den kommer vara ändamålsenligare för överlevnad då.
Där spekulerar jag också men jag betänker hur all kolonisering av kontinenten har ställt till det för ursprungsbefolkningarna och ser hur de i all misär och dåliga förutsättningar vi skapat åt dem iaf tar god hand om varandra. Ja Ja så ser jag på det iaf.